Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Veldmagneet extern met gelijkspanning aansturen.

Gestart door Tijdperk|| zaterdag 18 april 2026, 17:39:25

Veldmagneet extern met gelijkspanning aansturen.
Is het mogelijk om de veldspoel met een fuctie aansluiting b.v. F1 van de decoder indien de stroom het toelaat te voeden of regelen.
Nu de de motor aanluiting aanbrengen .
Zou dit funktioneren.
Grt.willem.
Ps. Deze vraag misschien niet op het juiste plaats gemaakt.
Re: Veldmagneet extern met gelijkspanning aansturen.
Een veldspoel werkt op gelijkspanning. Denk alleen niet dat er veel functieuitgangen zijn die de stroom permanent aankunnen.
De tweede zin begrijp ik niet.
Waarom wil je dit?
Met de tweede zin bedoel ik de motor draden van de decoder aanbrengen.
Hiermede zou trein of lokje gewoon digitaal kunnun rijden denk ik.
Je wil een van de spoelen permanent onder spanning zetten? Om de cruise control te laten werken?

Als het er alleen om gaat een veldspoelmotor met een gewone decoder aan te sturen, kan je beter de aloude oplossing met diodes toepassen.

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Functie uitgangen, of AUX poorten werken met pulsbreedte sturing en bij de meeste decoders ligt de frequentie zo rond de 30 á 40 KHz.
Ik ben bang dat de veldspoel te hoogohmig is voor deze frequenties.
Je kan de pulsbreedte ook niet met een rijregelaar veranderen om de snelheid van de motor te regelen.
Dus ik snap eigenlijk niet wat je wilt bereiken met deze vraag.
Bedankt voor jullie info.
Ik ga wel wat uit testen met de veldspoel extern aantesturen.
Indien wat resultaat meld ik dit wel.
Ik heb het geprobeert. Motortje draaide wel, maar werd boedheet.
Verschillende manieren geprobeerd om de veldspoel aan te sturen. Extern, via een SST noem maar op. Kreeg het niet fatsoenlijk aan de gang. Ik koop wel HAMO magneetjes :D

Bart
Forum Moderator

Uhlenbrock had een decoder die de loc kon aansturen zonder magneet met een veldspoel. Werkt best wel aardig. Ik heb er zelf een paar rondrijden. Maar superieur is het niet
Er is ook nog een oplossing met condensatoren om de stroomloze pauzes te overbruggen zodat de decoder de tegen EMK kan meten. Werkt ook redelijk, maar heeft weer plasts nodig. Daarom; gewoon permamagneet erin.

Bart
Bart bedankt natuurlijk is permanente magneet de oplossing maar voor mij de veldspoel extern aanstuuren een uitdaging.
Hoi
De experimenten die jij wilt uitvoeren heb ik in de jaren 80 al gedaan in allerlei vormen.
Soms aardig resultaat meestal bagger.
Als je het uit nieuwschierigheid doet vooral doorgaan wil je resultaat dan een simpele decoder inbouwen.
Märklin heeft overigens een (dure) decoder die gewoon met de bestaande stator werkt.
digibert

Om het in motortermen te houden: waarom zou je een seriemotor als shuntmotor willen bedrijven?
Los van het feit dat de veldspoel daar niet op gemaakt is en dus een speciale aansturing vraagt (of bloedheet wordt), welke verbetering in (rij)gedrag verwacht je hiervan?

Als je dan graag experimenteert, wikkel er een shuntwikkeling (of twee) bij en maak er een compoundmotor met lange of korte shunt van. Dan geef ik je kansen dat je beter rijgedrag krijgt.
Ja een interessant verhaal ,mischien ga ik dit wel als tweede optie uitvoeren.
Shunt motoren daar heb ik nog wel kennis van ,opgedaan bij de marine.
Grt.Willem.