Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)

Gestart door AnalogDriver vrijdag 27 juni 2008, 19:34:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Ik kan een prachtige geweatherde Märklin lok kopen, maar deze is gelijkstroom analoog.


Wie heeft ervaring met ombouw van een HAMO Märklin analoog naar AC-3rail?

Hij mag van mij analoog blijven.

Ik denk aan: zit de plek van de sleper er nog, en is het een kwestie van sleper er opzetten (+ intern wat draadjes omleggen natuurlijk), of zijn die HAMO uitvoeringen geheel anders dan de oorspronkelijke AC?

Omschakelen idem: analoog relais heb ik nog wel liggen, is daar zo de plek voor van binnen?  Sleper snoer en motor draadjes solderen en klaar?  Of is dat te optimitisch.

Dus hoe afwijkend zijn die (oude) Märklin HAMO modellen van de AC Märklin uitvoeringen?


Hajo
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Hallo Hajo,

Om welke lok gaat het ?. Veel typen komen overeen met een 3-rail uitvoering.
Voorbeeld:
3106 (3-rail) 8306 (HAMO)
3308 (3-rail) 8308 (HAMO)
3003 (3-rail) 8303 (HAMO)
Door van deze typen de Exploded views te vergelijken kun je al veel achterhalen zoals aanbrengen sleper, wielassen, (elektronische )omkeerschakelaar, enz. Typen motoren zijn bijna altijd hetzelfde.

Mvg,
Peter
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Hajo,

Het verschil tussen 2 en 3rail modellen van Marklin was inderdaad het schakelrelais/de gelijkrichtprint voor de verlichting en de magneet, in principe als je dus de magneet en print eruit haalt en je doet het relais met motorspoel erin ben je al een heel eind.
Zowiezo moet je dan nog de sleepcontacten van de wielen beide op de massa zetten en een sleper onder de lok monteren.
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Peter, het gaat om een 8356, een kroko :)


dankzij jouw tip over typenummers intussen hier http://www-personal.umich.edu/~khmiska/_derived/00-H0%20Crocodiles.htm uitgevonden dat dit een bijzondere bruine oplage was en het 3rail equivalent 3356 is.

En via http://www.maerklin.de/de/service/suche/ersatzteile.html# zie ik dat ze bij dit art.nr. HAMO aangeven, maar tekening is identiek aan 3356, met sleper en relais er bij!
Vreemd. Er staat in de tekening geen gelijkschakelprint volens mij - zie antwoord Chris.


Wow, da's toch al heel wat snel uitgevonden dankzij antwoorden hier :D.
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 27 juni 2008, 20:21:21
Het verschil tussen 2 en 3rail modellen van Marklin was inderdaad het schakelrelais/de gelijkrichtprint voor de verlichting en de magneet, in principe als je dus de magneet en print eruit haalt en je doet het relais met motorspoel erin ben je al een heel eind.
Zowiezo moet je dan nog de sleepcontacten van de wielen beide op de massa zetten en een sleper onder de lok monteren.

Dat van wielen-beide op massa is bekend (want geïsoleerde wielen maar wel met sleepcontacten, lekker doorverbinden dus t.b.v. contactrail e.d.)

Maar de magneet er uit? Dat is wat om de spoel/anker heen zit??
Dat is anders?


Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
CiteerMaar de magneet er uit? Dat is wat om de spoel/anker heen zit??
Dat is anders?

ja, de magneet moet er uit, en vervangen worden door een veldspoel. (zit om het anker heen)
Ik heb al heel wat van die veldspoelen juist door magneten vervangen, en vele met mij hier, die analoge lok's digitaal gemaakt hebben.
Een andere optie is dat je de magneet laat zitten, en een decoder inbouwd i.p.v. een veldspoel en mechanische rijrichtinschakelaar. Dan ben je ongeveer even duur uit, of misschien zelfsgoedkoper. Je kunt dan gewoon analoog rijden (en digitaal natuurlijk) en je hebt geen last meer van de zogenaamde 'bokkesprong' bij het omschakelen van de rijrichting.

groeten, Martin
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Aha, dat is dan ook wel een optie inderdaad, motor lekker laten zitten, geen oud relais inbouwen, maar een simpele digi decoder (voor DC motoren).  8)

Verder hoef ik nu niet bang te zijn dat sleper lastig gaat worden, ik verwacht dat die er zo op kan.
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Hajo,

Dan zou ik gaan voor een digitaal decoder die kan tegen een hoge schakelpuls (oudere trafo's) en die automatisch omschakelt van digitaal naar analoog en vice versa, diverse merken zijn hiervoor op de markt, o.a. Uhlenbrock, ESU en andere.
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 28 juni 2008, 07:49:47
Hajo,

Dan zou ik gaan voor een digitaal decoder die kan tegen een hoge schakelpuls (oudere trafo's) en die automatisch omschakelt van digitaal naar analoog en vice versa, diverse merken zijn hiervoor op de markt, o.a. Uhlenbrock, ESU en andere.


Nou: decoder gevonden: nog een 6081 die in een overgenomen wagon verstopt zat. Zelfde heb ik al met succes gebruikt om een DC Thalys (Mehano) te laten rijden  :).

Nu nog afwachten of die in de lok gaat passen (lok moet nog binnenkomen), print is nogal groot en de neuzen van de kroko niet zo heel groot lijkt het. Anders wordt het toch een moderne decoder, volgens mij zijn die printjes kleiner.

Sleper lijkt dus geen probleem, dus het ziet er goed uit.
Dank voor reakties en meer nieuws als de lok binnen is en ombouw gereed. Ik verwacht dat dit sneller gaat dan mijn DC Thalys die nog steeds op Mehano slepers wacht, al 4+ maanden...

Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Kleine update: de krokodil is binnen, nog geen foto, en decoder past niet.
Wel erg mooie lok.
Sleper zit er al op, originele koppelingen ook weer.

Hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10227.0 het zoeken naar een kleinere, waarschijnlijk ga ik een eenvoudige 25 euro ESU 52610 of een 35 euro ESU lokpilot in zetten.
Re: Märklin HAMO (analoog) naar 3-rail ombouwen - Decoder, toch moeilijk??

OK, ESU decoder is er, 52610 en ingebouwd.
Maar het is nog niet goed: bij testrit doet de trafo raaf (ratelen) en de lok rijdt schokkerig en vreemd, licht brand wel, via decoder voor/achter. Meer dan paar seconden durf ik niet, ziet er niet goed uit.


Toch moeilijker dan gedacht zo'n decoder inbouw??
Of zie ik een HAMO lok eigenschap over het hoofd?

Docoder volgens handleiding ingebouwd, 2 draadjes naar motor.
Stroomafnemer ene zijde van de lok is vervangen door sleper
massa van chassis zit op andere wielen (gemeten met multimeter). Ene kant maken de wielen (nog) geen massa, maar met het aantal wielen van een krokodil verwacht ik niet dat daar het probleem zit.

Vreemde is wel dat de + en de - van de lampjes beide bijna 0 weerstand hebben met de massa  :?  Weet niet of dat normaal is, maar vindt het wel vreemd/onlogisch, - aan massa, weerstand op +. Volgende stap in analyse wordt even licht aansluiting lossolderen. Lampjes zijn nog de originele gloeilampjes.


Wie heeft ervaring met HAMO loks ombouwen of decoders in DC loks en herkent wat er hier fout gaat?


En nog iets over decoder inbouwen in Märklin loks: er zit altijd zo'n draad met dik ding (condensator dacht ik) vaak in blauw transparant plasitic aan de Märklin motor gesoldeerd.
Ik heb even een aangekochte omgebouwde digi ter voorbeeld genomen: daar zag ik dit onderdeel niet meer zitten.
Dus ook hier maar weggelaten. Of is dt niet juist?? Moet die toch ergens tussen motor en massa of motor en decoder of decoder en massa?


Tips welkom,

Hajo
(AnalogDriver, tja, wat weet die nu van al die electronica ;-))
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Dat zwarte dikke ding is een ontstoorspoel, die hoef je niet te monteren.
Om te beginnen maak de aansluitingen van de verlichting eens los (wel goed isoleren).

Mvg,
Peter
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Dank, dan leg ik met gerust hard die spoel terzijde.

De krokodil rijdt!  :P

Licht losgehaald: dat was niet de oorzaak.
Ooorzaak echter net wel gevonden: soldeerverbinding/brug ontstaan daar waar die niet moest zijn tussen 2 onderdelen dicht bij elkaar.  :oops: :oops:


OK, even zonder foto:
motorschild, (type met 2 koolstofborstels recht t/o elkaar)
aan beide zijden soldeer je draad van decoder.
Links (of rechts onder als hij op zijn kop zit, afhankelijk van lok) zit daar vlak boven een schroef van motorschild met koperen plaatje.
Ook daarop zat in de originele uitvoering een draad (licht of die ontstoorspoel, weet ik even niet)
En dat leek 1 soldeerverbinding te zijn. Dus ik vrolijk de boel aan elkaar gesoldeerd bij opsolderen decoder draad...



Morgen de lichtjes weer vastsolderen en de boel verder afwerken, kap er op en foto's.

Ook nog even kijken of LED lichtjes hier niet flikkeren (want aangestuurd door decoder ipv rechtstreeks op rijstroom) én passen. Ik heb van die dingen die in de oude armatuurtjes passen, met LED, maar die zijn wat groter/langer/hoger dan de gloeilampjes.

Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Allemaal gelukt dus. Eindelijk de foto's van mijn -als ik mij niet vergis- bijzondere en licht geweatherde Schweiger of Nürnberg Krokodil

Schweiger of Nürnberg

When Märklin did not make a brown Crocodile, Schweiger, a N�rnberg Hobby Shop, refinished about 100 of the 3356s in brown in 1984. He did guarantee good paint adhesion to the plastic body. Similarly, he did the same with the 8356 HAMO Crocodile. These models are not authorized by M�rklin. They carry the 14302 road number of the prototype, and was sold by Schweiger with the model number 0056; the Koll number is 84701.





Decoder inbouw en de LED-lampjes, in de originele voetjes, maar i.v.m. lenghte van deze LED-lampjes (Conrad) wel de lamp voetjes een stukje naar achteren gezet, achter de sleuf waar ze n horen, en met Bluetag vastgezet.




De plek waar het mis ging: tussen rood waar een decoder draad zit en groen waar voorheen iets opgesoldeerd zat ontstond een soldeerbrug, dus 'kortsluiting'. Gevolg denk ik: bij ronddraaien anker een soort kortsluiting wat ook in de trafo hoorbaar was.




Sommerfeld panto's







Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 29 juli 2008, 23:26:15
De plek waar het mis ging: tussen rood waar een decoder draad zit en groen waar voorheen iets opgesoldeerd zat ontstond een soldeerbrug, dus 'kortsluiting'. Gevolg denk ik: bij ronddraaien anker een soort kortsluiting wat ook in de trafo hoorbaar was.



Hoi Hajo, om sluiting in de toekomst te vermijden, kun je dat soldeerlipje beter een halve slag draaien.
Dan kan deze geen sluiting meer maken.
Zo monteerd Marklin ze ook, af fabriek.
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Dank voor de aanvulling, niet aan gedacht. Zo zie je maar weer, niet alles is zoals het hoort te zijn.
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Om even te reageren op een heel oud topic.
Ik heb een hamo loc liggen.
Als ik deze dus op 3-rail digitaal wil laten rijden, dan hoeft er dus alleen maar een sleper onder en een decoder in aangezien de motor al DC is?
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Ja.
Maar zet er wel een goede decoder in.
Bijvoorbeeld een ESU lokpilot er Marklin msd.
Ga niet voor het allergoedkoopste. (60760)

Mvg. Marcel
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Hou er dan ook nog wel rekening mee , dat je geen detectie via de rails hebt , als je dat toevallig gebruikt bij het rijden via een programma.

Immers de flenzen zijn op de as geissoleerd aan een kant.

Mvg: Alex 
Re: Märklin HAMO uitvoering naar 3-rail wisselstroom ombouwen? (analoog)
Een gaatje van 1 mm boren in de zijkant van het isolatiebusje,dan een stukje koperdraad indrukken zodat het contact maakt tussen het wiel en de as en glad afknippen.