Hoi Adriaan,
Ik heb een videoserie gemaakt genaamd 'Digitaal modelspoor voor beginners'. Daar leg ik het één en ander uit.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHwOp je computer heb je een programma nodig om dit te doen. Ik gebruik Rocrail, dat is gratis en kun je op elke PC (Windows, Linux, Apple, Raspberry Pi) installeren. Kijk maar eens op mijn video kanaal voor een uitleg.
Daarnaast heb je een centrale nodig als interface tussen je computer en je rails met digitale treinen. Dan kun je je digitale treinen handmatig laten rijden waarbij je de wissels met de hand bediend.
Welke centrale? Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven, daarvoor verwijs ik je nogmaals naar mijn video's. De keuze is reuze, vanaf ongeveer €50,- tot rond de €700,-
Ga je een stapje verder dan monteer je een aandrijving onder (of naast) je wissels die je aansluit op een wisseldecoder. Dan kun je ook je wissels bedienen vanaf je computer.
Wil je automatisch rijden dan moet je bezetmelders aanbrengen en deze via een module verbinden met je centrale.
Tip: ga eens kijken bij een modelspoorclub in je omgeving.
Succes.