Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitaal basis voor analoog

Gestart door Niesco donderdag 09 april 2026, 19:47:17

Marklin analoog. Het oude spul.

Ik ben een fervent analoog rijder maar heb de indruk dat ik soms min of meer gedwongen door de omstandigheden toch moet kiezen voor ombouw naar digitaal. Ik rijdt met marklin en tot nu toe heb ik bijna alles met slepers omgebouwd en rijdt ik dus analoog.
Veel jaren 50 60 70 spul en een beetje 80 en 90 omdat toen pas andere modellen kwamen
Treinstellen vind ik ook fantastisch.
Heb een simpele baan met M rails. Bijna alles loopt prachtig. TEE 3070 nog in de maak ( dit ding was belachelijk behandeld terwijl de verkoper aangaf dat ie tip top in orde was) de 3071 loopt schitterend . Ook mat 54 ( Piko ) loopt prima op de M rails.

Nu heb ik echter heb mat 46 van lima gekocht . Die is analoog maar 2 rail. Ik denk dat deze het fijnste gaat rijden met een decoder.

Vragen:

Als ik een decoder inbouw en ik laat de bestaande motor zitten, rijdt dat dan op de marklin baan? ( sleper of bovenleiding regelen natuurlijk )
Als ik een marklinloc wil ombouwen moet ik middels een permanente magneet en een decoder ombouwen. Even buiten de speciale decoders waarbij dit niet nodig was. Deze decoders maakten waarschijnlijk alsnog gelijkstroom.
Met andere woorden. Heb ik uiteindelijk met een decoder uiteindelijk altijd een gelijkstraoom loc?

Of ben ik nu aan het raaskallen?

Re: Digitaal basis voor analoog
In dit topic wordt het digitaliseren behandeld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3379.0
Maar als ik de zoekterm invoer in Google dan lees ik ook het advies om de motor te vervangen omdat die nogal luidruchtig zou zijn.

Behalve de motor en de decoder kan de afstand tussen de wielen ook een probleem zijn. Die is bij 2-rail groter dan bij 3-rail en dat kan tot ontsporingen leiden.
Ik heb recent een Piko 2-rail IC3 voorzien van een sleper en een decoder zonder de wielen te wisselen en dat was geen succes.
Als ik goed gelezen heb, dan begrijp ik dat je M-rails van Märklin hebt en daar ook de treinen voor hebt.

Een motor van een oudere Märklin locomotief is een wisselstroom motor. De meeste decoders zijn geschikt voor een gelijkstroom motor en daarvoor moet de motor aangepast worden. Eigenlijk valt dat wel mee: de electro-magneet van de motor moet vervangen worden door een permanente magneet.
De treinen die je hebt van Piko en Lima die hebben al een gelijkstroom motor, die hoeft je dus niet om te bouwen. Maar die Lima mat46, daar zal wel een sleper onder moeten. Ook dat is vrij eenvoudig te doen, die kan onder het middendraaistel. En de wielen op de assen moeten op 14,0mm ± 0,1 uit elkaar afgesteld worden. Bij mij rijdt dat in ieder geval prima. (Maar let wel, niet alle Lima modellen zijn makkelijk om te bouwen van 2-rail naar 3-rail).

De terminilogie kan nog wel eens verwarrend zijn: met een AC (wisselstroom) locomotief wordt bedoeld dat deze geschikt is voor het 3-rail systeem van Märklin, met een DC (gelijkstroom) locomotief wordt bedoeld dat deze geschikt is voor de 2-rail systemen.
Een digitale AC locomotief heeft (op een uitzondering na) ook een gelijkstroom motor, maar wordt toch AC genoemd.
En veel decoders kunnen ook overweg met een analoge aansturing, zodat je analoog en digitaal kan rijden (maar niet tegelijk uiteraard).

Marklin analoog. Het oude spul.

Hier kan ik wel wat mee. Bedankt