Als ik goed gelezen heb, dan begrijp ik dat je M-rails van Märklin hebt en daar ook de treinen voor hebt.
Een motor van een oudere Märklin locomotief is een wisselstroom motor. De meeste decoders zijn geschikt voor een gelijkstroom motor en daarvoor moet de motor aangepast worden. Eigenlijk valt dat wel mee: de electro-magneet van de motor moet vervangen worden door een permanente magneet.
De treinen die je hebt van Piko en Lima die hebben al een gelijkstroom motor, die hoeft je dus niet om te bouwen. Maar die Lima mat46, daar zal wel een sleper onder moeten. Ook dat is vrij eenvoudig te doen, die kan onder het middendraaistel. En de wielen op de assen moeten op 14,0mm ± 0,1 uit elkaar afgesteld worden. Bij mij rijdt dat in ieder geval prima. (Maar let wel, niet alle Lima modellen zijn makkelijk om te bouwen van 2-rail naar 3-rail).
De terminilogie kan nog wel eens verwarrend zijn: met een AC (wisselstroom) locomotief wordt bedoeld dat deze geschikt is voor het 3-rail systeem van Märklin, met een DC (gelijkstroom) locomotief wordt bedoeld dat deze geschikt is voor de 2-rail systemen.
Een digitale AC locomotief heeft (op een uitzondering na) ook een gelijkstroom motor, maar wordt toch AC genoemd.
En veel decoders kunnen ook overweg met een analoge aansturing, zodat je analoog en digitaal kan rijden (maar niet tegelijk uiteraard).