Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

475x120 - C-rails met veel opstelmogelijkheden

Gestart door Franky woensdag 08 april 2026, 17:32:07

475x120 - C-rails met veel opstelmogelijkheden
Voortbordurend op het vorige baantje eens gekeken wat de maximale afmetingen zijn die ik nog zou kunnen halen ondanks de extra geplaatste kasten, als ik nog wat opruim natuurlijk, en dat zou 475x120 kunnen worden. Dan nog eens inventaris gemaakt wat er beschikbaar is aan C-rails en er is genoeg voer voor een nieuw ontwerpje.
Veel opstelplaats en weinig zichtbaar spoor spreekt mij wel aan, interessant voor de afwisseling en gecombineerd met de nodige keerlussen ook interessant voor een verrassend treinverloop.
Een vrij lang 2 sporig station en minimum 1m bochten/wissels zichbaar zijn ook haalbaar als de zichtbare breedte zo smal mogelijk gehouden wordt.
Meer moet dat voor mij niet zijn  ;)   
8-04-2026 17-12-19.jpg
8-04-2026 17-13-45.jpg
De opstelsporen zijn zo logisch mogelijk aangelegd met het materiaal dat na het uitwerken van de kapstok nog beschikbaar is, dat kan dus ongetwijfeld beter en uitgebreider, maar zoals het nu voor ligt is er genoeg mogelijk.

Re: 475x120 - C-rails met veel opstelmogelijkheden
Kunt ge langs beide kanten eraan geraken want 1.2m van 1 kant bereiken is toch best krap niet?

Persoonlijk misschien een mogelijkheid voor 2 verdiepingen? Ga je extra ruimte krijgen voor nog meer rij mogelijkheden te creëren
Ik doorgrond het niet helemaal, maar volgens mij heeft dit plan 1 keerlus en tijdt alles uiteindelijk in 1 richting. Maar mogelijk mis ik iets

Eigenlijk klooi ik maar wat an

@citaat  De binnenste kleine cirkel is een dubbele keerlus.
 @citaat

Dat is dus wat ik bedoel. Ik miste iets, maar zie het nu. Thx.
Nog wel een opmerking: Moeten de 24711 en 24712 niet op de takken worden voorzien van een 24071?
Natuurlijk is 1m20 veel te diep voor een baan met scenery waar je niet rond kunt, maar het is toepasbaar voor een baan waar je wel helemaal rond kunt, niets zegt dat een baan, zelfs als er je volledig rond kunt daarom volledig moet zichtbaar zijn en volgestouwd moet worden met scenery.
Ik ben een grote voorstander van volledig vlakke banen met open schaduwstations en dit is daar een voorbeeld van, iets dat je wel eens ziet op beurzen maar zelden voor thuis, alhoewel het volgens mij veel voordelen heeft.
Straks toon ik nog wel eens de bedoeling van de keerlussen en opstelsporen, er is daar wel over nagedacht, maar misschien niet in 1 oogopslag duidelijk.
Citaat van: Cor op donderdag 09 april 2026, 09:06:34Nog wel een opmerking: Moeten de 24711 en 24712 niet op de takken worden voorzien van een 24071?
Neen, als je een stukje plastiekbedding durft wegzagen heb je de 24071 helemaal niet nodig.
Citaat van: Franky op donderdag 09 april 2026, 09:21:25Neen, als je een stukje plastiekbedding durft wegzagen heb je de 24071 helemaal niet nodig.

Ok. Weet, dat sommigen dat doen. Dan zal je tussen de wissels ook een passtuk moeten zagen. En het perron tussen de rails wordt dan wel smal met een kleine 50 mm. Maar goed in 1 op 1 4,35 m, dus wel acceptabel
Je zou de keerlus nog wat kunnen upgraden als volgt:
 @citaat Klopt, maar waarom zou ik dat doen? Dan wordt de baan weer een klein beetje langer en het nu al heel nipt...
Citaat van: Cor op donderdag 09 april 2026, 10:13:54
Citaat van: Franky op donderdag 09 april 2026, 09:21:25Neen, als je een stukje plastiekbedding durft wegzagen heb je de 24071 helemaal niet nodig.

Ok. Weet, dat sommigen dat doen. Dan zal je tussen de wissels ook een passtuk moeten zagen. En het perron tussen de rails wordt dan wel smal met een kleine 50 mm. Maar goed in 1 op 1 4,35 m, dus wel acceptabel
Ik steek in plaats van een stukje van 71 mm een rechte rail van 188mm, ik weet niet waar je dat smal perron vandaan haalt? Ik maak het juist breder.
Zoals beloofd heb ik nog wat tekeningetjes gemaakt waar de exploitatie wat duidelijker van wordt.

De kern van het baantje is een enkelsporige lijn die vertakt in 2 enkelsporige lijnen. Door 1 van de 2 lijnen te elektrificeren en de andere niet is er een interessant teinverkeer mogelijk.

Mijn eerste eis was dat alle treinen kunnen terugkeren uit de richting waar ze naar vertrokken waren, daarvoor dienen de keerlussen:
9-04-2026 10-49-35.jpg
9-04-2026 10-55-07.jpg
Van de rechterkant kun je zelfs 2 keerlussen gebruiken, lang of kort en dat heeft zijn reden, met kort moet je hoe dan ook direct terugkeren, met lang passeer je alle opstelsporen. Maar kort heeft ook zijn nut, dat blijkt straks.

Vanaf rechts kun je ook op de ene lijn vertrekken en op de andere terugkeren: 
9-04-2026 10-56-43.jpg

Of, als het echt moet, bijvoorbeeld met geladen en ongeladen wagons kun je ook rondjes rijden, want een volle kolentrein zien passeren en hem vol zien terugkeren staat echt niet:
9-04-2026 11-14-59.jpg

Alle opstelsporen, zowel kopsporen als doorgaande sporen zijn vanaf de 3 lijnen bereikbaar.
Aangezien ik heel veel treinstellen heb zijn die bevoordeeld, er zijn meest kopsporen, maar daar kun je met getrokken treinen ook gebruik van maken, alle treinen kunnen achteruit en vooruit rijden.
9-04-2026 10-51-55.jpg
9-04-2026 11-20-23.jpg
En hiervoor dient de 'korte' keerlus rechts:
9-04-2026 11-22-02.jpg

En dit zijn de doorlopende opstelsporen die ook van overal kunnen gebruikt worden.
9-04-2026 11-43-19.jpg

Veel kan ik daar waarschijnlijk niet meer aan optimaliseren denk ik.
In de schaduwstations is vooral gekozen voor R2, enkel in de opstelporen rechts met de meegebogen wissels zit R1, maar dat is dan enkel voor wat het aan kan.

En het spreekt voor zich dat je dergelijk schaduwstation maar best kunt automatiseren  ;)

En misschien deze nog, de doorgaande opstelsporen zijn zowel bruikbaar in de linkse als de rechtse keerlussen:
9-04-2026 12-32-33.jpg
9-04-2026 12-34-59.jpg

18m kopsporen en 9m doorgaande opstelsporen en alles kan van overal bereikt worden, er is dus best veel mogelijk, meer moet dat toch niet zijn?
Ik zou hier mee kunnen leven en zou dit misschien wel eens tijdelijk bouwen om nog een keer met Koploper te kunnen spelen, maar er staat hier alweer een aantal dozen met spoor 0 rails gereed, mijn Gils treintjes moeten ook zo nodig nog eens rijden  ;)
Citaat van: Franky op donderdag 09 april 2026, 11:55:04Ik steek in plaats van een stukje van 71 mm een rechte rail van 188mm...

24188 is te lang en 24172 te kort. Ik werk met Anyrail en heb de afstand op 1 mm en de hoek op 1 graad.

Citaat van: Franky op donderdag 09 april 2026, 11:55:04...ik weet niet waar je dat smal perron vandaan haalt? Ik maak het juist breder.

In Anyrail je stationssporen nagebouwd en met bedding opgemeten. Van bedding naar bedding is op een paar honderdste na net geen 50 mm. Dat betekend, dat er een perron van max net geen 50 mm tussen past.

Maar goed, het is jouw plan.
Als 188 te lang is en 172 te kort, en dat onder die hoek, en over meerdere meter, over hoeveel spreken we dan? Ik zal je helpen, 0,1 graad of zo iets?  ;)
En wat je zegt is ten andere geen waar, een kruising 24640 is exact 188 mm lang, dus zit er langs weerskanten exact dezelfde lengte tussen:
9-04-2026 15-43-57.jpg

En als de perrons te smal zijn, dan steek je er wat langer tussen hé, wat verandert dat nu aan het concept?

Ik had gedacht een concept te laten zien waar iemand wat kon aan hebben, maar als het weer vastloopt in de details kan ik er misschien maar beter mee ophouden...
Wat was dat een leuke tijd toen we tekenden met potlood op papier, dan paste het altijd...
En als afsluiter nog deze, zo kan het ook, nog net binnen de door mijzelf opgelegde afmetingen  ;)
9-04-2026 16-11-35.jpg
Deze spreekt mij meer aan.

Maar ik weet weer, dat je op fora geen kritiek mag leveren. Bij deze is dit dan ook mijn laatste bijdrage.
Ik vind het echt een leuk idee: "lange" treinen komen vanuit 2 "richtingen" (rechts op het ontwerp, met een beetje fantasie) aan op dit station, waar ze niet verder kunnen (om wat voor reden dan ook). Wel loopt er vervolgens vanuit dit station een kleine spoorweg de berg in (links) richting een imaginair eindstation. De vraag is of de grootte van het station voldoende is om er zo mee te "werken"...

Voor de rest gaat de communicatie hier weer lekker...  ;)
Citaat van: Cor op donderdag 09 april 2026, 16:56:00Deze spreekt mij meer aan.

Maar ik weet weer, dat je op fora geen kritiek mag leveren. Bij deze is dit dan ook mijn laatste bijdrage.
Kritiek mag zeker, graag zelfs, ik speel daar zelfs direct op in, maar wat je zegt moet wel correct zijn en als het dat niet is moet je er tegen kunnen dat het rechtgezet wordt.
Ik zou het echt jammer vinden dat je geen kritiek meer zou geven want ik had graag nog wat verder ingegaan over de afwijking die jij zag op mijn ontwerp maar dan in jouw tekenprogramma, ik kan dat verklaren als je het alsnog wil weten.
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 09 april 2026, 22:27:46De vraag is of de grootte van het station voldoende is om er zo mee te "werken"...
Om eerlijk te zijn heb ik aan het station niet veel aandacht besteed, mijn uitgangspunt was zoveel mogelijk treinen, en dan vooral treinstellen, op afroep naar om het even welk van de 3 gesimuleerde lijnen te kunnen sturen die in het station samen komen. Zie het station dan ook meer als een dynamische vitrine waar de opgestelde treinen om beurten eens komen 'paraderen'.
Veel meer valt er op een breedte van 1m20 ook niet van te maken aangezien er in het verborgen gedeelte al veel plaats nodig is om de R2 lussen te kunnen voorzien.
Het is uiteindelijk maar een opstel concept waar, indien de breedte het toelaat, om het even welk station kan aan toegevoegd worden want dat heeft helemaal geen impact meer op de rijmogelijkhen, die blijven altijd dezelfde.
Zelf ben ik aan het denken over zoiets, maar dan als "Spitzkehrenbahnhof", met 2 smalle schaduwstations boven elkaar, voor (of achter) het station. Breedte moet ik nog bedenken, maar cm of 40? Let's see....
Citaat van: Cor op donderdag 09 april 2026, 14:01:23Ik werk met Anyrail en heb de afstand op 1 mm en de hoek op 1 graad.
In Anyrail je stationssporen nagebouwd...
Ik wil toch nog even laten zien waarom een plan dat nagetekend wordt (in een ander of zelfs in hetzelfde tekenprogramma) niet altijd overeenkomt met het origineel.
Als je tekent zonder veel na te denken en je gebruikt de combinatie slanke wissels 24711/24712 in combinatie met een gewone kruising 24640 en je begint te tekenen vanaf daar maak je een fout.
Dat zie je in deze tekening, links is een 24188 tussengevoegd en rechts een 24640 die exact even lang is en toch komt het niet uit...
10-04-2026 17-54-53.jpg
Het lijkt alsof de 24188 niet lang genoeg is, wat onzin is natuurlijk.

Zo klopt het wel perfect:
10-04-2026 17-57-08.jpg

Het verschil?
De 2de tekening is getekend zonder wissel rechts, met andere woorden, als je dat wissel rechts intekent en vanaf daar tekent naar links lopen de sporen niet evenwijdig!
Hoe komt dat?
Wel, een kruising heeft een hoek van 24,3° en een slank wissel niet exact de helft maar 12,1°, met andere woorden, er is een hoekfout van 0,1°.
Daar merk je in de praktijk niks van, maar over een paar meter scheelt dat in een tekenprogramma dat exact werkt direct een paar milimeter en als je dat dan nog moet opvangen met een tussenrail onder een hoek van 12,1° kom je inderdaad centimeters te kort, op papier toch...
Tekenen met een tekenprogramma is mooi maar je moet wel heel goed weten waar je mee bezig bent als je in de details geïnteresseerd bent...
Het enige dat ik nog kan toevoegen aan het spartaanse station is een passeerspoor voor goederentreinen of treinen die niet moeten stoppen, dan kan bij 2 stilstaande treinen nog een 3de bewegende ten tonele gebracht worden.
Of het beter is of niet hangt van de persoonlijke smaak af, maar op deze beperkte breedte kan het nog net.
10-04-2026 19-52-20.jpg