Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Oordoppen in!

Gestart door Qwerty Asd woensdag 01 april 2026, 14:43:36

Re: Oordoppen in!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Sandor.

Na bestudering van jouw foto's, viel het mij op dat het gedeelte van de sleper met het schroefgat niet echt verzonken ligt ten opzichte van het sleperoppervlak, waardoor de puko's in het gat zouden kunnen blijven haken. Dat zou de beweging en het geluid kunnen verklaren.

Een nieuwe is altijd prima natuurlijk :thumbup:

Groeten,

Erik.

Erik, niet dat het nog van belang is, maar dat is niet het geval.

Oordoppen kunnen uit!
In een doosje rommelspullen vond ik twee oude Marklin slepers die ooit voor de stroomtoevoer van de verlichting van rijtuigen verantwoordelijk waren. Eentje was licht verbogen, de ander op het oog kaarsrecht. Nu heeft de originele Fleischman sleper een messing plaatje voor de stroomgeleiding waar de Marklin sleper een kunststof plaatje heeft. Het messing plaatje heb ik verwisseld met het kunststof exemplaar en de aangepaste sleper weer onder de loc gemonteerd.
Op hoop van zegen. Bij opendraaien van de centrale, zet de loc zich zo goed als geruisloos in beweging. Ook bij het opvoeren van de snelheid blijft het muisstil.
Opgelost dus. Fijne 2e paasdag nog!
San

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Nu zou ik graag het gaatje van de oude Märklin sleper zien.....

Groet, Anne W

De niet gebruikte, want kromme, doch identieke sleper van Marklin

Het donkere kunstof deel is vervangen door het messing plaatje van de Fleischmann.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat @Qwerty Asd
Ik denk dat @Anne W doelde op het gat van de verwijderde sleper en dan gezien aan de onderkant ... :roll:

Groeten,

Erik.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Laat ik het zo vragen: is het gat in de Fleischmann sleper groter als het gat in de Märklin sleper?

Groet, Anne W

Nee, op het oog zijn de slepers identiek op het messing en kunststof onderdeeltje na.
Het gat in de sleper is in beide exemplaren ook gelijk groot.

Ik vermoed dat ik een maandagmorgen model heb gehad of eentje die door welke oorzaak dan ook, verbogen was.

Er rijdt hier nog een andere Fleischmann loc met exact dezelfde sleper en die maakt geen geluid.