Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Heb ik iets doms gedaan?

Gestart door Qwerty Asd zondag 29 maart 2026, 15:44:02

Heb ik iets doms gedaan?

Heb ik iets doms gedaan?
Ja, dat denk ik wel...
Tijdens het instellen van cv parameters van een dcc loc, was ik vergeten dat er nog een Marklin Kittel op de rails stond.
Deze loc heeft een deltadecoder en die laat zich voor zover mij bekend enkel met dipswitches wijzigen. Helaas doet ze nu niets meer. Reageert niet op het ooit met de dipswitches ingestelde adres. Wat kan er zijn gebeurd en vooral, hoe kan ik de loc weer werkend krijgen?
Mvg
San
Re: Heb ik iets doms gedaan?

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Heb je alle dipswitches al eens op NUL gezet en Analoog op een trafo laten rijden?

En daarna ze weer op een betreffend adres in te stellen en opnieuw op de digitale baan te laten rijden?
Ik heb helaas geen ouderwetse transformator meer om te testen of jouw suggestie iets oplost.😢

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Staat de centrale wel weer op Motorola?

Groet, Anne W

als er maar een "v" voor op staat

Een nadeel van deze dipswitches is dat ze weleens slecht contact maken.
Soms kun je dit verhelpen door ze heen en weer te bewegen.
En daarna weer op een adres in te stellen.
Volgens de handleiding kun je de dipswitches van de decoder door een uitsparing in de bodemplaat verzetten.
Ik denk dat de originele delta decoder is vervangen door een andere want waar de dipswitches zouden moeten zitten, zie ik een weerstandje of iets dergelijks. Ik wilde de bodemplaat loshalen om de decoder te kunnen zien, maar dan komen de wielen met het drijfwerk mee. Gauw weer vastgemaakt.
Wel loopt de kittel weer, maar nu met adres 3. Waarschijnlijk heeft de decoder deze dus overgenomen toen ik de andere loc bezig was. Wel vreemd dat ik het adres van de Kittel nu niet meer kan wijzigen.

graag een glaasje wijn

zou zomaar kunnen dat er een decoder is ingezet die zowel MM als DCC kent.Probeer eens via DCC een ander adres in CV 1 in te programmeren en natuurlijk als andere locs niet op het spoor staan
Ja dat is het! Ik had de kittel via de databank ingevoerd en toen daar het adres gewijzigd in het adres dat met een stickertje onder de loc geplakt is. Nu de loc handmatig met mm programmeerbaar aangemaakt en het adres kan nu gewijzigd worden. Mooi zo. Dank voor je tip!
Het is denk ik wel een hele simpele decoder die de delta heeft vervangen. adres laat zich wijzigen maar daar houdt het dan ook wel op. Optrekken en remvertraging bijvoorbeeld doen helaas niets

graag een glaasje wijn

merk kan je vinden door cv7 en cv 8 uit te lezen