Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Marklin 26410

Gestart door ruud krikke vrijdag 27 maart 2026, 20:48:21

Marklin 26410

Marklin 26410
Beste modelspoorders

Ik heb de beruchte marklin 26410 Karlsruhe zug,met SdS print.
De lok rijd gewoon alleen de verlichting is stuk gegaan.
De decoder is getest en daar werkt de verlichting nog wel.
Nu mijn vraag:
Front / sluit verlichting opnieuw bedraden, de + kan ik van de SDS print afhalen, en de rest aftappen van de 21p mtc connector, front , rear voor 3 punts verlichting wit en aux 1 en aux 2 voor sluit verlichting rood.
Op de printjes  met leds zitten 4 aansluitingen,

De plus
Wit licht laag
Wit licht hoog
Rood
Waarom heeft het 3e frontlicht hoog een apparte aansluiting.
Ik wil ook de E132288 aanschaffen daar zitten alle weerstenden al op.
Hoe deze nu aansluiten op de marklin decoder.
Funktie mapping kan ik alleen op de ecos doen.

Re: Marklin 26410

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

In principe kan je hem op een decoder aansluiten, maar de vraag is: heb je voldoende uitgangen beschikbaar?
Daarnaast heb je wel voorschakelweerstanden nodig anders gaat je verlichting in rook op...
En de decoder gebruikt volgens mij ook een extra uitgang voor de motor, maar weet dit niet zeker. Ik heb de loc ook, maar heb mij niet verdiept in de decoder.
Voor de sleperwisseling wordt misschien ook een extra aux gebruikt, waardoor Marklin om die reden voor een susi gekozen heeft. Maar de vraag blijft: waarom ging het stuk.
Mvg. Marcel

Een veilige manier kan ook zijn om een functiedecoder erbij te plaatsen, die alleen je verlichting aanstuurt.

Hoi Marcel

Nog even een bijlage van de aux die aangestuurd worden.

.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi,

Ik heb hier een vergelijkbare loc, de 39410 met SDS, waarvan de verlichting het ook ineens niet meer deed.
Oorzaak is de PIC processor op de SDS print die via de Susi-bus wordt aangestuurd en die PIC is gewoon kapot gegaan.
Ik heb er destijds een klein printje in gezet, waar met F0, AUX1 en AUX2 van de decoder het frontsein, sluitsein en rangeerlicht (dubbel A frontsein) kan worden geschakeld.
Hieronder het schema.
Schema_licht_print.png
Ik had dit schema gemaakt en aan John gegeven en hij heeft print design gedaan en laten maken.
Was wel een heel gepriegel om het printje te solderen (smd componenten) en in te bouwen, want er is heel weinig ruimte in de loc.
Ik had die geluidsmodule al wel verwijderd en een full sounddecoder ingebouwd, dan heb je meer ruimte voor dit printje.

Hoi Ad

Bij mij zit er een 21p mtc conector in,
Daar wilde ik de draden op solderen voor de verlichting.

Wat zijn de Br1 en Br2.

De weerstanden naar de verlichtings print zijn 0 ohm, klopt dat.
En wat koste dat ongeveer om te laten maken.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Ruud,

Br1 en Br2 mag je negeren en de weerstanden naar de printjes zijn alleen 0 ohm als er al weerstanden op de ledprintjes zitten.
Als het ledprintjes zonder weerstande zijn dan kan je deze op de plaats van de 0 ohm weerstanden solderen.

Hoi Ad,

Ik zag ook de optie voorbij komen om er een functie decoder in te zetten,ik heb nog wel een lokpilot 5 liggen bedraad, maar daar zit een motoruitgang op, kan ik die uitschakelen, heb daar niet echt verstand van.
Heb me ingelezen maar ik kom er niet uit, sommige zeggen weerstandje erover.
Ik heb een lokprogrammer van esu.

graag een glaasje wijn

weerstand 150 ohm 3 watt gebruiken op motoruitgang en die in settings dichtschroeven

Met functie decoder werkte het nog niet goed, moest nog zelfde adres geven, maar door foutje ( stom van me)
Heeft de lok de geest gegeven.

Is er een DC motor die gelijk past voor deze lok.
Bij SB modellbau zie ik er èèn, maar daar staat bij freeswerk.

Nog even aan het proberen geweest, esu 4 decoder liet zich niet aanmelden op de SDS print, esu decoder geprogrameerd in andere lok met esu lokprogrammer en de motorinstellingen voor een SDS motor.
Decoder overgezet op de SDS print, de lok rijd gelukkig dus SDS print niet kapot, behalve de verlichting dan.

Waarom meld hij zich niet aan op de SDS print,
en trekt hij heeeel langzaam op tot gewone snelheid, wat moet ik veranderen, wie heeft de juiste instellingen voor mij.