Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoorweg overgang zelfbouw

Gestart door nicoverduin vrijdag 27 maart 2026, 10:54:02

Spoorweg overgang zelfbouw
Ik had in eerste instantie voor mijn kleinzoon een marklin spoorweg overgang gekocht. Maar die viel zwaar tegen. En aldus teruggestuurd. Maar ja en dan.... Zelfbouw! is ook veel leuker. Daar zijn wel wat technieken bij komen kijken  :)
  • CAD ontwerp process (Autodesk inventor)
  • 3D printen op een 5 kleuren Prusa XL
  • Software ontwikkeling (Arduino UNO)
  • PCB Ontwerp Kicad
Ik heb voor nood ff een pcb experimenteer shield gebruikt maar uiteindelijk wil ik alles in een 25-30 mm pcbtje douwen. Het ontwerp is al klaar maar moet nog getest worden met een ATTINY84. Dus nu ff op een Arduino UNO.
De software is nog in ontwikkeling dus dat wordt nog ff uitproberen. Vanmiddag komt die kleine dus vindt er een acceptatietest plaats :D
Zie bijgaand de foto's en een link naar het filmpje
test film spoorweg overgang
Re: Spoorweg overgang zelfbouw

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Re: Spoorweg overgang zelfbouw
Het ziet er leuk uit, maar de details komen nog,  neem ik aan (iets eerder knipperen voor bomen neer gaan, en misschien bomen iets trager sluiten en openen). Want het oogt nu nog erg WOSA. Evengoed, knap werk. Ik doe je dit niet na zonder minimaal een jaar voorstudie.

Voor eenieder zonder deze kwaliteiten wijs ik graag op de overweg voor RocoLine Roco 40022; voor C-rails vergt deze een kleine aanpassing omdat de overweg bedoeld is voor rails met een net iets lagere bedding.

Zie screenshot.