Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

dijken

Gestart door rail a way maandag 23 maart 2026, 20:17:21

dijken

nooit te oud om te beginnen

dijken
Wie weet wat ongeveer de maten zijn van een rivierdijk in ho.
Re: dijken

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Daarin ben je redelijk vrij, want het hangt erg af van:

het tijdperk, tegenwoordig zijn belangrijke dijken hoger en breder

langs wat ligt de dijk, nergens langs, een klein riviertje (b.v. de Linge), een grotere rivier (b.v. de Rijn/Maas of een grote rivier (b.v. de Waal)

Mocht je de mogelijkheid hebben: rijd eens door/langs de gemeente Altena, heeft een hoge dijk langs de Bergse Maas en de Afgedamde Maas aan de noordkant van de afdamming, een oude lage dijk langs de Afgedamde Maas ten zuiden van de afdamming en een oude dijk, al lang zonder functie, van Sleeuwijk naar Dussen.

Als er verkeer over rijdt dan zou ik uitgaan van een niet al te brede 2 baans rijweg, vroeger reed ik met de bus nog wel eens de dijk van Heusden naar  Sleeuwijk, twee bussen konden elkaar passeren, maar wel heel nauw en stapvoets rijdend.

Groet, Anne W

Citaat van: rail a way op maandag 23 maart 2026, 20:17:21Wie weet wat ongeveer de maten zijn van een rivierdijk in ho.
Zoals @Anne W al stelt hangt één ander sterk af van het doel en het materiaal van de dijk. Voor een goede indruk hoe een dijk er in het algemeen uitziet zoek naar afbeeldingen van dijkprofielen. Dan vind je aardig wat voorbeelden.
Voor de rest, een dijk van 6 meter hoog, dat is al een flinke, neem je 6000 / 87 = 69 mm. Enne: moderne dijken zijn gewoonlijk breder dan ze hoog zijn.

nooit te oud om te beginnen

en hoe zit het met een spoordijk.

doe maar een treintje

@citaat een spoordijk heeft een totaal andere functie als een zee- of rivierdijk en daarmee andere dimensies c.q. maatvoering

zonder fantasie ook geen creativiteit

Misschien een idee om eens contact op te nemen met Rijkswaterstaat? Die zullen je vast wel meer kunnen vertellen over de doorsneematen van een rivierdijk.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wil.

Hier vindt je een schematische voorstelling van een rivierdijk (Maten staan erbij, wel even zelf uitrekenen :wink:).
Hier vindt je de NEM-norm voor een spoordijk.

Groeten,

Erik.

if we don't try we will never know

Beste Rail A Way,

Het enige waarover je moet beschikken zijn de werkelijke afmetingen van een dijk. Als je dit weet en je bent een beetje handig met Excel dan is de rest kinderspel.
Ik heb m.b.v. een formule in Excel een spreadsheet gemaakt en die rekent automatisch een afmeting van een voorwerp om naar de in mijn geval H0 afmeting maar kan ook Spoor N zijn natuurlijk
Ik maak mijn huisjes en bomen zelf en dan is het handig om wanneer je b.v. een raam- of deurkozijn moet maken de werkelijke maat van raam of deur in te voeren en dan te zien hoe groot je het in H0 moet maken. Maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor de huizenbouw. Zo bepaal ik de grootte van een stoeptegel, de breedte van een trottoir, de dikte en hoogte van een boom enz. enz in H0.

groet, Wim

Citaat van: rail a way op donderdag 02 april 2026, 18:27:06en hoe zit het met een spoordijk
Ik heb een paar weken terug iets dergelijks gemaakt voor m'n eigen baantje in spoor Z (Zie link 160 en verder).
Gebruikt materiaal:
  • isolatieschuim, relatief goedkoop te koop in diverse diktes (ik gebruik 4 cm, past het best bij spoor Z).
  • Voor de mallen 4mm populier triplex (goedkoopste van de bouwmarkt)
Gebruikt gereedschap:
  • Voor de dijklichamen: hittedraad snijder
  • Voor de mallen: Lasercutter, maar een figuurzaag of decoupeerzaag werkt ook.
Gebruikte software:
  • Inkscape, maar elke tekensoftware die vectortekeningen kan maken zal werken
Afmetingen breedte bovenzijde: 25mm voor enkelspoor, 50 mm voor dubbelspoor. (Naar H0 even omrekenen: 1 : 220 --> 1 : 87)
Helling talud: 1:2, dus bij elke 2 cm hoogte 1 cm in de breedte