Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamtafels en (meet&greets) op beurzen : Stichting 3rail Shop

Zimo MS450P22

Gestart door Colablik donderdag 19 maart 2026, 18:59:01

Olivier77 en 1 gast bekijken dit board.
Zimo MS450P22

Zimo MS450P22
Goedeavond,
Heb in een Roco locomotief een Zimo decoder MS450P22 zitten.
Zou graag wat instellingen aanpassen maar ik zoek nu een lijst met CV's van deze decoder. Heb wel iets van een Duitstalige handleiding op de site van Zimo gevonden maar het komt mij nogal gecompliceerd over.
Zijn er leden die ervaring hebben met Zimo decoders?
Veel hoef ik niet aan te passen maar zou graag alle protocollen behalve DCC afschakelen. Waarschijnlijk CV 12.
Het geluidsniveau aanpassen en mogelijk nog enkele functie uitgangen van de verlichting dimmen.
Ik ben benieuwd.
Groet Erwin
Re: Zimo MS450P22

Je zou eens in deze gebruiksaanwijzing kunnen kijken.
https://www.zimo.at/web2010/documents/MS-Sound-Decoders_EN.pdf

Ik heb zelf de Roco 69139, daar zit ook een MS450P22 decoder in. Er zijn twee functietoetsen voor geluid harder resp. zachter, ik dacht F21 en F22.

Met CV12 kan je de beschikbare protocollen instellen, standaard zou deze waarde 117 moeten hebben.
Als je alleen gebruik wilt maken van DCC, dan verander je de waarde in CV12 naar 4.
Als je ook nog AC-analoog aan wilt laten, dan verander je de waarde in CV12 naar 20.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

En om de vraag te beantwoorden: dcc is niet uit te schakelen. Zou niet weten waarom je dat zou willen, maar dat is niet mijn zaak.

Welke functies wil je gedimd hebben in welke lok?

@citaat er staat nergens in de vraag dat de TS DCC wil uitschakelen.

Allen, Dank voor de reacties.
@Laurent: heb het gezien in het handboek. DCC  uitschakelen is zeker niet mijn wens. Ga alle protocollen m.u.v. DCC uitschakelen,  dit om storingen te voorkomen.
In het handboek staat ook iets over het dimmen van lichtfuncties. Het gaat om model 7520002.

@erwinvh: dank voor de link en het advies.
Groet Erwin
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Oh, dan heb ik verkeerd gelezen. :?

In de Zimo handleiding zie ik dat dimmen op CV60 gaat. Als bepaalde functie uitgangen wil uitzonderen doe je dat met CV114 en 152. Hoofdstuk 3.19. evt. Nog aangevuld met CV119 en 120.

3.18 is ook een fijne als je snel functies om wil mappen.

Het kan lonen om ZCS (Zimo CV Setting tool) te installeren. Ik heb een zimo programmer, maar tegenwoordig wordt ook de CS2 en 3 ondersteund. Is gratis. Niet zo intuïtief als de esu software trouwens.

Helemaal waar. Zimo is wat lastiger te programmeren als ESU. Maar persoonlijk vind ik het geluid van Zimo beter.
Inderdaad heb ik nu middels CV 60 de verlichting wat kunnen dimmen. En met CV 12 heb ik alle beschikbare protocollen kunnen deactiveren m.u.v. DCC natuurlijk. :D
En met F27 en F28 is de geluidssterkte van de decoder te regelen. Ik ben er blij mee.
Dank voor de adviezen.
Groet Erwin