Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

BR23 001 Märklin 39230 doet analoog en digitaal helemaal niets.

Gestart door AlbertJan maandag 16 maart 2026, 19:32:22

Re: BR23 001 Märklin 39230 doet analoog en digitaal helemaal niets.
Hoi Ad.
Dat ga ik nog zeker even proberen, de spullen hiervoor heb ik wel naar nog nooit gebruikt! 8o
Ik moet deze wel eerst opzoeken want ooit nieuw gekochtmaar nog nooit geprobeerd.

Mvg,
AlbertJan.
De lok leeft weer.

AlbertJan had hem naar me opgestuurd om er eens naar te kijken.
Ik heb de decoder er als eerste eens uitgetrokken en deze op een 21mtc printje geplaatst. Dit op de CS2 aangesloten en gekeken of de decoder zich aanmeldde. Dit gebeurde inderdaad, dus er was hoop.
Vervolgens de tender opengemaakt om te zien of hier iets te ontdekken viel. Warempel.. de tender is van de "trekduw" set. Of beter gezegd. De lok is van de trekduw set, maar heeft de kap van een 39230.
In elk geval...er is een flinke bosbrand in de tender geweest.

Niks meer aan te redden, dus alle "Wendezug" zooi eruit, 6 kabels uit de lok verwijderen en alles opnieuw erin gesoldeerd zoals bij de 39230.

Decoder er terug in, lok op de baan en warempel..geen rook op ongewenste plaatsen en zowaar nog rijden ook met licht en geluid.
Patient is weer opgeknapt.

Bart

M* en bezig te digitaliseren

Toch een groot  tecnisch verschil tussen de Wendezug & de gewone 23er de 39320.
De kap zal mss verwisseld zijn vanwege de ketelringen.
Ik heb de lok ook, dus vandaar m'n belangstelling.
Technisch zijn ze gelijk. De wendezug lok heeft wat meer electronica en een relais in de tender voor o.a. de sleperomschakeling. De 23 001 heeft dezelfde printjes en is dus al voorbereid.

Bart
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Fijn dat je de loc van AlbertJan weer aan de praat hebt kunnen krijgen Bart  :thumbup: :thumbup:

Het had aardig staan roken op die print  :(

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ha die Bart.
Geweldig om te horen dat deze fraaie loc het weer doet! :thumbup:
Zelf had ik dit nooit voor elkaar gekregen en ik ben dan ook erg blij dat jij dit wel kunt.
Hopelijk gaat deze loc weer dienstdoen op mijn "Schwarzwald" baan in opbouw zodra deze helemaal klaar is.

Hartelijk dank voor alle moeite, tips en adviezen die ik gekregen heb! :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Bajn-AG op zondag 26 april 2026, 22:20:37De lok is van de trekduw set, maar heeft de kap van een 39230.
Had je deze loc dan zo gekocht AJ? Of heeft iemand anders er al eerder aan zitten verbouwen?
Hoi Ad.
Voor zover ik het nog weet heb ik deze loc (en nog wat ander materieel) bij Wentink in een partij 2e hands gekocht.
Het meeste heb ik toen getest en bekeken maar omdat deze niet gelijk reed, aan de kant gelegd en daarna "vergeten" en kwam die jaren later (na verhuizing) weer tevoorschijn.
Dus ook nog jaren in de opslag gelegen en recent uit zijn "verbanning" verlost en nu krijgt deze (met dank aan Bart) een nieuw leven op mijn nieuwe baan.

Mvg,
AlbertJan.

als er maar een "v" voor op staat

Wat ik meestal doe als ik een partij moet testen, is het volgende:

Elke goede lok gaat terug in de doos, de defecte of niet lopende lok's krijgen een briefje mee.

Zo kan ik ze niet meer vergeten.
Zeker bij grotere partijen gaat het weleens mis, als je ze niet voorziet van een melding.
Dus maak het jezelf gemakkelijk als je nog eens gaat testen.
Bovendien test Wentink ook niet alles, want soms komt er zoveel binnen dat het ook een hele uitzoekerij wordt.
Hoi Hans.
Dat klopt helemaal en dat doe ik tegenwoordig ook.
Nu heb ik ook veel meer tijd om hier aandacht aan te besteden maar eerder, met al het werk op de boerderij, was het wel vaak kopen maar dan was de tijd meestal al op! 8o
Maar toch ook wel leuk om alles eens goed te bekijken, te controleren en zonodig (eigenlijk altijd) smeren en/of wat onderdelen vervangen.

Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat je niet, zoals vroeger bij Keuterman, gewoon de nieuwe onderdelen kon bestellen maar op het internet moet zoeken naar vervanging.
En ook dat is een klus op zichzelf maar vaak wel noodzakelijk.

Mvg,
AlbertJan.

Hoi AJ,

Zo heb ik ook een klusje op zich met een ICE en die eerste uitvoering ( met 2 motoren) erin.
Die koppelingen zijn erg kwetsbaar, maar heb nog een extra plukrijtuig (4171) erbij gekocht.
Daar ga ik een compleet treinstel van maken en digitaliseren.

In Houten heb je verschillende handelaren die onderdelen hebben en vaak speur ik daar ook naar verschillende reserveonderdelen.
Van een naamgenoot heb ik ook wat onderdelen opgestuurd gekregen.

M.v.g,

Hans V200.0
CiteerDie koppelingen zijn erg kwetsbaar, maar heb nog een extra plukrijtuig (4171) erbij gekocht.
Daar ga ik een compleet treinstel van maken en digitaliseren.

Ik heb een compleet plukstel liggen, waar nog best veel bruikbaars in zit. Ik heb ook nog een platine van digital-bahn.de voor in beide aandrijfkoppen. De versie zonder geluid, sleperwisseling en condensator, maar compleet met decoder. Mocht je interesse hebben, stuur maar een pb :)

Hoi Harm,

Je hebt een PB👍🏻