Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

BR23 001 Märklin 39230 doet analoog en digitaal helemaal niets.

Gestart door AlbertJan maandag 16 maart 2026, 19:32:22

BR23 001 Märklin 39230 doet analoog en digitaal helemaal niets.
Beste forumleden.
Ik heb een hele mooie BR23 van Märklin 39230 MFX en vele (geluids) functies.
Maar op de rail gezet doet ie helemaal niets, wordt niet herkend en kan ik ook niet detecteren.
Nu was er op de decoder print een 4-polige Brawa koppeling voor verlichting bij gesoldeerd (laatste foto en dan het rechter hoekje met 4 soldeer eilandjes)
Kan het zijn dat dit de oorzaak is voor het ontbreken van enig contact?
Zowel analoog alsmede digitaal helemaal niets.

Wie heeft er een idee of tip?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BR23 001 Märklin 39230 doet analoog en digitaal helemaal niets.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Moeilijk te zeggen AlbertJan.
Plaats volgende keer wat grotere foto's.
Want mijn oogjes kunnen dat niet meer zien hoor. ;)
Is die bedrading van die koppeling weer verwijderd?
Hoi Ad.
Foto's is altijd lastig, de ene keer te groot en een andere keer te klein.
De koppeling is inderdaad verwijderd.

Wat is de max. maat op dit moment dan zal ik grotere plaatsen?

Mvg,
AlbertJan.
Beste AlbertJan,
Plaats de decoder eens in een andere goed rijdende lok.
Weet je dan of de lok of de decoder problemen heeft.
Altijd opletten met een lok die een tijd niet gereden heeft.
Ik heb al meermaals slechte contacten gehad in een lok, na wat inrijden
was het toch ok.
Mvg
Olivier 77

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Het is een lok met een Soft Drive Sinus motor......dus geen eenvoudige controle mogelijkheden. Controleer de bedrading tussen sleper/massa en decoder.

Groet, Anne W

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: AlbertJan op maandag 16 maart 2026, 20:46:57Foto's is altijd lastig
Wat is de max. maat op dit moment dan zal ik grotere plaatsen?

Mvg,
AlbertJan.

Hoi Albert-Jan,

Als ik een foto neem met mijn gsm, dan verklein ik het formaat naar 40 procent.
Dit doe ik voor de plaatsing, door eerst in het fotoalbum te bewerken.

Dan selecteer ik een foto, en druk op de drie onder elkaar geplaatste stippen.
Dan komt er een " window" met wat je ermee kunt doen en ik selecteer dan de grootte wijzigen.
Daarna verschijnen er een aantal mogelijkheden waaronder de 40 procent en in (pixels) aangegeven.
Na dit opgeslagen te hebben, kan ik de foto's goed bekijken op mijn gsm, maar ook in het te plaatsen bericht.

Ik gebruik een Android toestel en hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Met vriendelijke groet,

Hans V200.0
albert jan

Zo te zien zijn er nog doorverbindingen aan de rechterkant van foto 3.
Of dat de oorzaak is, geen flauw idee

Jeroen
De C-Sinus electronica is berucht om het hoge percentage uitval... maar of dat dan alleen de motor-electronica is of dat de hele decoder ook uitvalt durf ik niet te zeggen.
Wat bij deze locomotieven ook een probleem is de stekkerverbinding met de band van motor naar verbinding op de printplaat. Deze deed het bij mij niet goed genoeg.
Citaat van: Hanzi op maandag 16 maart 2026, 23:22:55De C-Sinus electronica is berucht om het hoge percentage uitval... maar of dat dan alleen de motor-electronica is of dat de hele decoder ook uitvalt durf ik niet te zeggen.

Bron: Duim.

Bart
Beste reageerders.
Hartelijk dank voor tips en adviezen.
Ik ga hier mee aan de gang en zal ook nog nieuwe foto's met een groter formaat plaatsen.
Het is best zonde om zo'n prachtige loc met fullsound stil te laten staan! 8o

Mvg,
AlbertJan.
C sinus was ook de grootste ramp die ze gemaakt hebben net zoals sinusitis :) .Sommige met c sinus bleven gewoon niet staan op een helling.Helaas dat ze zo een motor in een prachtig model hebben ingebouwd met zo een hoop electronika
Beste mensen.
Weer even opnieuw foto's gemaakt die hopelijk een beter beeld opleveren.
Lintkabel lijkt ook goed te zitten en ook gecontroleerd of alle bedrading nog heel is en dat lijkt ook prima. (wel erg veel bedrading)

Hopelijk heeft nog iemand een tip of advies?
Wel jammer om te lezen dat dit kwalitatief blijkbaar een minder goed geslaagde combinatie is, hoewel ik zelf daar bij mijn andere locs nooit iets van gemerkt heb.

Dan nu de foto's.

Mvg,
AlbertJan.

De Soft Drive Sinus motor is op zich een zeer goede motor, alleen jammer dat hij elektronica nodig heeft, er zijn er genoeg die gewoon goed blijven rijden

Heeft er wel eens iemand een lok met een Soft Drive Sinus motor een wormwiel overbrenging uit zichzelf achteruit zien rijden op een helling.

Ik vind het soldeerwerk er niet echt goed uit zien.....

Groet, Anne W

Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Hele gekke vraag misschien, maar... Ik zie op jouw foto's nergens een draad die van de decoder draag platine naar de sleper of wielen lijkt te gaan... Zijn die dus wel aangesloten?! 8o
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 17 maart 2026, 08:51:12
Citaat van: Hanzi op maandag 16 maart 2026, 23:22:55De C-Sinus electronica is berucht om het hoge percentage uitval... maar of dat dan alleen de motor-electronica is of dat de hele decoder ook uitvalt durf ik niet te zeggen.

Bron: Duim.

Bart
Bron: Duim... ik proef hieruit dat je mijn reactie onzin vindt. En wellicht heb je gelijk. En zijn het prima high-tech aandrijvingen die op zich geen grote uitval kennen. Maar áls ze uitvallen zijn ze niet -of duur- te repareren. En mogelijk dat daar dan het negatieve imago vandaan komt. Een ander type loc dat kapot gaat en eenvoudig te repareren is, daar hoor je nou eenmaal minder over dan een loc die je in de vitrine kan zetten omdat de aandrijving overleden is.
Ik hoop dat mijn reactie zo wat genuanceerder is.

@citaat

Heel goed, groet, Anne W
Check de foto's in deze link: http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m39230/39230-maerklin-inside.htm
Maar als ik het zo bekijk zie ik geen afwijking aan de bedrading.
Citaat van: Hanzi link=msg=1614445 date=De C-Sinus electronica is berucht om het hoge percentage uitval...

En wellicht heb je gelijk. En zijn het prima high-tech aandrijvingen die op zich geen grote uitval kennen.

Dit dus. Wel of niet veel uitval?

Ik heb er wat ervaring mee, en weet dat ze eigenlijk alleen maar stuk gaan door gerommel aan de lok.
En dat kan dan van alles zijn. Van ongeschikte decoders tot verkeerde cv waardes of gewoon "lompigheid".

Ik heb hier minstens 15 loks met een sinus (in welke vorm dan ook) rondrijden. Probleemloos.

Ooit eentje stuk gegaan? Jazeker. Één lok heeft ooit eens 3 uur achter elkaar tegen een stootblok aan staan duwen in standje 1. Net zo lang tot de motor, inwendige plastic van de lok en tenslotte de decoder waren gesmolten. Nieuw motortje en decodertje er in en hij deed het weer. De motordriver is zo robuust dat hij  dit overleeft heeft.

Bart
Kun je hier iets mee?

Bart

Hoi Albert-Jan,

Het lijkt erop dat de platte kabel niet goed recht in de connector zit.

Mogelijk maakt ie zo geen goed contact.

M.v.g.

Hans V200.0
Heb je al eens simpel doorgemeten of de verbindingen vanaf sleper en wielen (frame) naar de electronica aanwezig zijn?
Platte kabel is van de motor. Als een lok helemaal niks doet, komt; of de spanning niet bij de decoder aan, of de decoder is defect c.q ontregeld.
Decoder in een andere lok plaatsen en kijken of er "leven" in zit is dan een optie.

Bart

Ik zie daar duidelijk iets scheef zitten,  en niet goed in de connector geschoven, want de contacten zijn nooit zover buiten de connector zichtbaar.
Beste mensen.
Allen weer hartelijk dank voor alle reacties, tips en adviezen.
Straks allemaal eens even navolgen en wie weet levert dit een mooi resultaat op!? :idea:

Mvg,
AlbertJan.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik bekijk het even van de andere kant:
Wat was de functie van de 4-polige aansluiting? Kreeg de loc een externe voeding cq sleper?
Want in dat geval is het vrij logisch dat niets het doet. Controleer eerst eens of de sleper elektrisch is verbonden met de drager-print en ook de massa klopt.
Want dan zou bij een werkende decoder je verlichting ook horen te werken. ( mits nog origineel aangesloten en lamp niet stuk is)
Mvg. Marcel
Hoi Marcel.
De functie van die 4-polige stroomvoerende koppeling weet ik niet maar ik vermoed voor schakelbare binnen- en sluitverlichting wagons.
Maar ik zal ook doormeten of er wel massa is.

Ook was 1 van de tips om de lintkabel van decoder naar motor schoon te maken en te controleren of deze wel contact maakt.

Maar hoe maak je deze kabel los, zijn dit klemmetjes aan de zijkant of is deze erin gestoken?

Wordt nog vervolgd.
Mvg,
AlbertJan.
Begin eerst eens te kijken of er inderdaad spanning op de decoder komt. Dan kan je van daaruit verder zoeken.

Die flatcable connectors kunnen lastig zijn, dus voorzichtigheid is geboden. Doe eerst wat ik hier boven beschreven heb.

En de decoder testen.
de sleper zit onder de tender dus als die niet verbonden is met de loc dan zal die nooit reageren :

uitgebreid

aansluiting loc
Bij de flatcable connector moet je het bruine ding naar links schuiven, dan komt de kabel los.
Maar daar zit het probleem niet bij deze lok.
Die 4 soldeervlakjes rechts op de achterkant van de print zijn normaal gesproken niet in gebruik. De zwarte kabel gaat naar massa/wielsleper.

Bart
Trouwens even een andere vraag die hiermee indirect te maken heeft:

Zo'n decoder testen van bijvoorbeeld een C sinus motor, mag je die testen op een (bijvoorbeeld) esu decoder tester?

Ik kan me voorstellen dat het motortje op de tester niet of niet goed reageert, maar de rest zou toch gewoon benaderbaar moeten zijn, of maak ik hier een denkfout?

Die kun je gewoon op een decodertester zetten. Enige verschil is dat de motorregeling uit staat bij een sinus decoder. Maar het motortje zal netzogoed draaien.

Bart
Beste mensen.
Ik heb nu zoveel mogelijk gecontroleerd, lintkabel schoon gemaakt en opnieuw bevestigd, massa gecontroleerd en allemaal correct.
Bedrading gecontroleerd, lijkt allemaal goed.

Voordat ik de decoder ga testen wil ik eerst nog de stroom aansluiting van sleper naar loc meten, hoe doe ik dat en op welke contacten?

Mvg,
AlbertJan.
onderste link staan de aansluitingen maar je kan die niet zien als je niet ingelogd bent en ik wil de afbeelding niet plaatsen door copyright.Bovenste pinnetje in tender print.
Bestond die BR23 niet ook in een set met rijtuigen en stuurstand, waarbij ook een sleperwisseling via de stroomvoerende koppelingen werd gedaan? Misschien hebben ze dat hier ook gemaakt en werkt de loc nooit als je niet de bijbehorende stuurstand eraan hebt?
CiteerBeste mensen.
Ik heb nu zoveel mogelijk gecontroleerd, lintkabel schoon gemaakt en opnieuw bevestigd, massa gecontroleerd en allemaal correct.
Bedrading gecontroleerd, lijkt allemaal goed.

Voordat ik de decoder ga testen wil ik eerst nog de stroom aansluiting van sleper naar loc meten, hoe doe ik dat en op welke contacten?

Mvg,
AlbertJan.
Pennetje rechtsboven op de decoderstekker moer verbinding hebben me de sleper.
Pennetje eronder met de massa.

De lok met de stuurstand is een later model en wijkt technisch af.

Bart
afbeelding verstuurd
Beste reageerders.
Nu ook de laatste verbindingen gecontroleerd (hartelijk dank voor de tips en aansluitschema! :thumbup: ) en alles blijkt goed te zijn.
Zowel op de tender als de bekabeling naar de loc, alles is in orde.

Het lijkt mij, wat Bart al opmerkte, dan blijft de decoder nog over.
Kun je deze ook ingebouwd testen of moet deze dan altijd losgesoldeerd worden?
Ik heb een ESU decoder tester (nog nieuw in de doos) dus eerst even opzoeken, handleiding lezen en testen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Wat moet je los solderen dan om de decoder te testen? Die zit er op geprikt via een MTC21 connector.

Gewoon op de ESU tester zetten en via de locprogrammer software testen. Als het een niet ESU decoder is, en dat is het zo is zien, kan je hem niet in 1 keer uitlezen. Wel per CV.
loshalen van print en kijken met de tester wat er in CV 1 staat en dan kan je mss testen of de motoraansturing werkt in cabine view.
Als ik de gestuurde foto vergelijk met jouw foto dan zitten die draden echt niet juist meer op de decoderprint
Cv1 bestaat niet in motorola :)
Deze lok kan geen DCC.

Bart
helaas voor jou wel want daar wordt het adres in bewaard van de decoder .Zelfs in een MFX decoder is dit mogelijk en die zit erin

https://www.handleidi.ng/marklin/39230/handleiding?p=24
Beste meedenkers.
Ik zat nog even te kijken naar de zwarte draad die op de decoder gesoldeerd is, deze lijkt mij toch ook niet origineel (vanwege de dikke soldeer klodder)
Kan deze het probleem veroorzaken of is dit toch origineel?

Mvg,
AlbertJan.
vergelijk eens netjes de foto's van de links en de aansluitingen die je hebt
Die zwarte draad hoort daar.

En dat marklin het cv's noem zal wel. Officieen heet het register bij motorola.

Bart
zie hier want daar staat toch wel degelijk CV : https://www.modelspoorh0.nl/downloads/loksound-mfx-624xx-nl.pdf
Forum Moderator

Citaat van: AlbertJan op donderdag 19 maart 2026, 19:22:58Ik zat nog even te kijken naar de zwarte draad die op de decoder gesoldeerd is, deze lijkt mij toch ook niet origineel (vanwege de dikke soldeer klodder)
Kan deze het probleem veroorzaken of is dit toch origineel?

Hey AlbertJan, kijk even naar onderstaande foto van de website van dermodellbahnchecker, waar dezelfde draad ook te zien is.

Bij SDS aandrijving zit er vaak een PIC controller op de SDS print die onder andere de verichting aanstuurd.
Deze, en de motoraandrijving werken (in de meeste gevallen) alleen als AUX3, of AUX4 van de decoder permanent geactiveerd is.
Dit kun je op een CS1 controleren in het menu function mapping.

De MTC connector heeft een genormeerde aansluiting, dus is het mogelijk om hier de voedingsaansluitingen te vinden en te meten of er spanning op de decoder staat.

Groet, Anne W
Hoi Ad.
Hartelijk dank voor deze duidelijke foto! :thumbup:
Het verbaast mij wel dat dit bij Märklin zo lelijk gesoldeerd is want normaal zijn dit hele mooie solderingen en niet zoals die van mij. >:-D

@Johnny.
Wederom hartelijk dank voor jouw links.
Ik zie daarop dat, behalve de stroomvoerende koppeling aansluiting, alles origineel is.

@Anne.
"Meten is weten" lees ik vaak hier op het forum maar bij mij werkt dit maar beperkt! 8o
Ik heb vrijwel geen kennis van elektronica en heb daardoor regelmatig elektronische onderdelen "opgeblazen".
Soms een complete decoder en soms een component, daardoor wat huiverig geworden want dan is er voor mij geen repareren meer bij.

@Allen.
Ik heb een bijzonder vriendelijk aanbod ontvangen van een forumlid met zeer veel ervating op dit gebied, om te kijken of hij dit op kan lossen.
Daar ga ik graag op in want verdere mogelijkheden zie ik voor mij niet meer zitten.
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken.
Mocht voor dit probleem toch een redelijke oplossing zijn dan zal ik dit zeker hier vermelden.

Mvg,
AlbertJan.

Forum Moderator

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 20 maart 2026, 12:16:52Het verbaast mij wel dat dit bij Märklin zo lelijk gesoldeerd is want normaal zijn dit hele mooie solderingen en niet zoals die van mij.
Ik denk dat dit door anderen is gedaan en niet goed is schoongemaakt, waardoor er verbrande fluxresten te zien zijn.
Even met wat desoldeerlitze eroverheen gaan en met wat isopropanol reinigen en dan zal het er beter uit zien.
Ik zou die tinsporen tussen de twee bovenste twee soldeereilandjes verwijderen, want dat zou sluiting kunnen veroorzaken, al is het maar om het uit te sluiten.