Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail

Gestart door Chimeara dinsdag 20 mei 2008, 23:21:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Ik heb reeds tweemaal eerder een baanplan gepresenteerd. Maar beide ontwerpen voldeden in mijn ogen onvoldoende aan mijn wensen. Ondertussen heb ik heel wat baanplannen gemaakt. Steeds een klein beetje veranderen om toch zoveel mogelijk wensen te kunnen invullen. De baan zal periode V zijn zonder een exacte locatie, omdat ik met materieel van meerdere landen rijdt.

Met dit plan is dat redelijk gelukt, alhoewel er toch wat zaken zijn die ik liever anders zou zien. Maar de mogelijkheden zijn nou eenmaal niet eindeloos. Ik heb er wel voor gekozen om eerst mijn tafel te bouwen en dan pas te kijken wat werkelijk mogelijk is. Zeker onder de schuinte van het zolderdak houdt het niet over.

Hieronder zal ik een screenshot plaatsen met wat uitleg. Een screenshot met wat meer pixels zet ik als link bij.

Heb je opmerkingen, kritische vragen of zie je zaken die geheid fout gaan laat het me horen.



http://members.home.nl/keesj.diana/Trein/Baanplan46.jpg

De lichtblauwe gedeelten zijn de schaduwstationnetjes die tevens de keerlussen vormen van het driedubbelgevouwen hondebot.
De groene sporen zijn zichtbaar op enkel kruisingen na. Ook de doorvoering door de muur (donkergrijs) word aan het zicht onttrokken. Waarschijnlijk verdwijnt de lus aan de linkeronderzijde ook gedeeltelijk onder een berg. Het rode gedeelte loopt ergens tussen de +8 en +25cm.
De donkerblauwe gedeelten vormen de sporen tussen het zichtbare deel en de keerlussen/ schaduwstations op nivo 0.
Geel is een spoortje waarmee ik een metrohalte direct onder het station wil maken. De bedoeling is een klein ondergronds dioama ervan te maken. Misschien probeer nog een keermogelijkheid in te bouwen zodat de metro direkt terug kan anar het schaduwstation.
Het groene gedeelte vormt het beperkte industriegedeelte. In ieder geval genoeg om wat goederentreinen te kunnen verantwoorden.

Het gedeelte rechts van de muur word een stuk moderne stad en een stukje industrie. Het gedeelte links onder zal voornamelijk worden ingericht met landschap, camping en misschien wel een zelfbouw subtropisch zwemparadijs. Het smalle stuk links midden, zal en dal worden (verdiept in de tafel) met daarover een mooie moderne brug. Het gedeelte linksboven word een klein dorp met een villawijk. Het word daar zeker niet helemaal volgebouwd.

Morgen zal ik proberen de screenshots per laag toe te voegen, maar het word mij nu wat laat. Als laatste nog de opmerking dat aan de rechteronderzijde waarschijnlijk een hele railspiraal toegepast gaat worden ivm de te overbruggen hoogte.
Re: Baanplan Chimeara (poging 3)
Citaat van: Chimeara op dinsdag 20 mei 2008, 23:21:56
Geel is een spoortje waarmee ik een metrohalte direct onder het station wil maken. De bedoeling is een klein ondergronds dioama ervan te maken. Misschien probeer nog een keermogelijkheid in te bouwen zodat de metro direkt terug kan anar het schaduwstation.
Een Metro rijdt bijna altijd pendelend heen en weer, dus zonder keerlussen. Dus het is het eenvoudigste en goedkoppste om geen keermogelijkheid te maken. Misschien kun je wel wat (schaduw-)opstelspoortjes maken voor de metrolijn, zodat je met verschillende metrostellen kunt rijden, of eventueel ook een ondergronds onderhoudttreintje mee kunt laten draaien!

CiteerHet smalle stuk links midden, zal en dal worden (verdiept in de tafel) met daarover een mooie moderne brug.
Mooi idee! Maar dan zou ik hem linksonder wat verder naar links laten beginnen zodat het spoor iets langer is en wat natuurlijker over komt. Nu ligt dat spoor erg strak recht en parallel aan de achterwand...

Succes ermee, en hou ons op de hoogte!

Groet,
EgMaf
Re: Baanplan Chimeara (poging 3)
zozo :shock:
mooi plan, maar gigantisch!!

Dennis
Re: Baanplan Chimeara (poging 3)
@ Egmaf. De mogelijkheid voor een of meer opstelspoortjes voor de Meto heb ik al bekeken en zal ik waarschijnlijk toevoegen.

Ook ben ik me ervan bewust dat het spoor richting brug en de brug zelf wat speelser had gekund. Ik heb er echter voor gekozen om opsommige locaties met ruime bogen te werken. (geometrie slanke wissels) Hierdoor ben ik verplicht om bepaalde bochten zo uit te voeren om weer netjes op de norrmale geometrie uit te komen. Ik heb het diverse malen geprobeerd maar ik kom er niet uit zonder parrallel aan de wanden te gaan. Helaas.

@ Minirailz. het baanplan bestrijkt zo'n 11 vierkante meter. Dat is op zich best veel. Maar toch ben ik door de indeling enigzins beperkt. Ik heb op dit oppervlak minder rails liggen dan menig andere op 3 vierkante meter heeft liggen. Dus gigantisch zou ik het niet noemen. Aan de andere kant moet ik nog beginnen dus wie weet hoe ik er over 2 jaar heen kijk.

Vanavond wat meer details.
Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Hallo Roger.
Een bijzonder leuk en erg speels ontwerp met een hele mooie rij lengte!
En dat parallel lopen van de sporen met de wanden valt nog wel mee, om dit helemaal te voorkomen zou alles nog een stuk groter moeten worden en het is toch al een flink ontwerp.
Ook het gebruik van slanke wissels beperkt je flink in de mogelijkheden, maar het voordeel is natuurlijk wel dat dit prachtig rijdt! 8)

Veel succes met ontwerp en bouw van de baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Roger,

Het ziet er sowieso mega uit.
Hoeveel meter bij hoeveel meter praten we eigenlijk over ?

Misschien is het handiger om deze baan per niveau te publiceren. Dan kan je wat meer inzoomen.
Ik bedoel zoiets als dit: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5565.msg143667#msg143667

Gr
Arjan
Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
@ AlbertJan. Ik gebruik in totaal maar 4 slanke wissels. Voor de rest gebruik ik wel daar waar mogelijk bogen met straal 3,4 en 5. Helaas niet zo veel als ik zou willen (alle zichtbare bogen).

@Arjan. Ik heb gisteren geprobeerd plaatjes te uploaden, helaas ging het verkleinen niet zoals gewenst dus ik zal een nieuwe poging ondernemen.

Even wat maten voor de beeldvoorming.
Het donkergrijs is een muur.

LINKS:
Links van de muur aan de bovenzijde is het 3,7m x 1m. Aan de onderzijde links is het stuk 2,8m x 1,1m.
RECHTS:
Rechts van de muur is de gehele breedte 2,7m. Aan beide zijden is de baan 1m breed waardoor ik 70 cm overhoudt om te staan. De rechter vleugel is 2,1m lang de linker vleugel is 2,5m lang.

Het lijkt allemaal wel supergroot, maar mijn grootste breedte is 1,1m en mijn langste stuk is 3,7m. Dat is allemaal net te krap om eens lekker uit de bol te gaan met een royaal station. Vandaar dat ik gekozen heb voor een klein station en een halteplaats met inhaalspoor met een lekker stukje baan erbij.

gelukkig heb ik genoeg plaats voor scenry. Volgens planning moet ik alles kunnen uitbeelden wat ik wil uitbeelden.
Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Hola,
Leuk plan, Roger.
Waar zit je zelf?
En vind jij het geen bezwaar dat je maar een kant van je baan ziet? Of zit je recht voor de muur?
Hasta la Pasta
Fred
Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Het is inderdaad de bedoeling dat de bediening aan de tegenover de kopse kant van de muur komt. Dat is noodzakelijk om het overzicht te houden.

Re: Baanplan Chimeara (poging 3) c-rail
Bij deze een wat late reactie van mij. Ik heb het de laatste weken erg druk gehad.



|Laag 0, de beide keerlussen annex schaduwstations



Laag 0 + stijging naar laag 1, de verbindingsstukken van het punt waar de baan verdwijnt naar de schaduwstations. Het gele gedeelte is bedoeld om een metro diorama te bouwen onder het station op laag 1.



Het geheel van zichtbare sporen op laag 1. Rechts bevind zich een wat groter station in de stad, vanuit het station zijn er aansluitingen naar de industrie en naar het kleine doorgangsstation. Links onder bevind zich een recreatief gebied waar ik een camping en een subtropisch zwemparadijs wil situeren, het spoor stijgt even naar laag 2 om met zichzelf te kunnen kruisen. Linksboven ligt een klein station in een dorp. Het dorp zal voornamelijk bestaan uit luxe bungalows en enkele appartementen.



Laag 1, klein industrie gedeelte met een goederenoverslag en een Esso olie/ benzine overslag, minimale rangeermogelijkheden.

Heren bij deze de gevraagde baandelen per laag.
Door de verkleining is er wel wat detail verloren gegaan. De vierkante blokken hebben een maat van 50x50cm.

Ontbreken nog ergens noodzakelijke wissels of andere stukken spoor?