Ik onderschrijf wat Barry(1972) zegt. Dat is alleen nodig als je de baan wilt opklappen of in een aardbevingsgebied woont.
De vraag over geluidsisolatie is een erg vaak terugkomende. Net als het antwoord erop van velen vanuit hun eigen ervaringen met iets.
Het grote nadeel van rails, zoals de c-rail, m-rail en roco geoline is dat ze hol zijn er daardoor per definitie een klankkast. Als je dat effect wilt oplossen, moet je de klankkast vullen.
Maar dan krijg je weer het volgende probleem, namelijk het doorgeven van het geluid aan de ondergrond, oftewel de tafel.
Zo struinend over de diverse fora, struikel je over allerlei middelen, zoals kurk, XPS, EPS, neopreen, ondervloerplaten (Seliteco, Firstfloor en nog veel meer namen voor vergelijkbaar product), PE-foam, enz. En volgens ervaringen van iedere gebruiker van iets, is zijn keuze de beste, omdat alle anderen (vaak niet onderzochte) nadelen hebben. Een beetje in de trant van: Ik heb gehoord van de neef van de overbuurvrouw haar vriendins broer dat...
Belangrijk is vaak pecunia.
Als je wilt weten, wat voor jou het beste werkt, dan zou ik zeggen, ga ermee experimenteren en kijk wat je het beste bevalt. Maar welke vorm je ook kiest, altijd zul je het geluid van de wielen blijven horen.
Natuurlijk mag een ieder hiervan wat vinden, maar hou in het achterhoofd, dat we allemaal een keuze maken die ons - op welke manier dan ook - past.
Zo ga ik persoonlijk kiezen voor kurk, omdat ik het heb gekregen. Als extra ga ik schuimrubber tussen mijn framelatten plaatsen om de klankkast van mijn tafel op te heffen.