Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

geluids isolatie c-rails

Gestart door wiebrand zondag 01 maart 2026, 14:35:47

geluids isolatie c-rails

geluids isolatie c-rails
Go3demiddag ik wilde vragen wat is de beste methode voor geluids isolatie crails

wiebrand
Re: geluids isolatie c-rails

graag een glaasje wijn

beste is altijd kurk 4 mm

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Het een na beste is je in te denken hoe je de rails vast zet op de isolatie:

Boekbinderslijm?
Hete lijm?
Kurklijm?
2-zijdig tapijtband?
Latex?

En als je dat traject in gaat, dan zou je wel eens kunnen uitkomen op XPS-plaat of neopreen in plaats van kurk.

Er is ook een groep C-rails rijders op dit forum die zweert bij zachtboard isolatievloerplaten van 7 mm dik.
Hoe ze daarop de rails vast zetten weet ik niet. maar dat soort platen laat zich goed vast schroeven op de ondergrond
met een carrosseriering met een gat van 3 mm. En daarna hoef je de rails alleen nog maar vast te zetten op het zachtboard.

veel hangt af van de vraag: in het zicht of uit zicht, en van de vraag: als enige laag of als onderste laag.
Op een houten onderbouw lijm ik eerst een laagje 3mm neopreen; dit zijn repen van yogamatten (goedkoopste soort). De meeste lijmsoorten houden dit voldoende vast. Daarop lijm ik mijn k-rails rails met een sliertje (bruine) acrylaatkit. Even schroeven en na twee dagen drogen kunnen de schroeven er weer uit. Belangrijkste is dat de schroeven - de grootste  lawaaidoorgevers - er weer uit gaan. In de bochten leg ik een draad onder de buitenkant zodat er verkanting ontstaat. Hoogst waarschijnlijk is dit ook voor c-rails bruikbaar.
Hoe maak je de c-rails er op vast ?>

C-rails ken ik niet uit ervaring, maar vroeger legde ik de m- rails ook vast met acrylaatkit. Lijkt me en kwestie van goed mikken met de kitspuit :(

Zeeland

Waarom wil je crail vast zetten?
Er is eventueel trouwens wel een verzinking voor een schroefje  voorzien.

Ik onderschrijf wat Barry(1972) zegt. Dat is alleen nodig als je de baan wilt opklappen of in een aardbevingsgebied woont.
De vraag over geluidsisolatie is een erg vaak terugkomende. Net als het antwoord erop van velen vanuit hun eigen ervaringen met iets.

Het grote nadeel van rails, zoals de c-rail, m-rail en roco geoline is dat ze hol zijn er daardoor per definitie een klankkast. Als je dat effect wilt oplossen, moet je de klankkast vullen.
Maar dan krijg je weer het volgende probleem, namelijk het doorgeven van het geluid aan de ondergrond, oftewel de tafel.
Zo struinend over de diverse fora, struikel je over allerlei middelen, zoals kurk, XPS, EPS, neopreen, ondervloerplaten (Seliteco, Firstfloor en nog veel meer namen voor vergelijkbaar product), PE-foam, enz. En volgens ervaringen van iedere gebruiker van iets, is zijn keuze de beste, omdat alle anderen (vaak niet onderzochte) nadelen hebben. Een beetje in de trant van: Ik heb gehoord van de neef van de overbuurvrouw haar vriendins broer dat... :D 

Belangrijk is vaak pecunia.

Als je wilt weten, wat voor jou het beste werkt, dan zou ik zeggen, ga ermee experimenteren en kijk wat je het beste bevalt. Maar welke vorm je ook kiest, altijd zul je het geluid van de wielen blijven horen.

Natuurlijk mag een ieder hiervan wat vinden, maar hou in het achterhoofd, dat we allemaal een keuze maken die ons - op welke manier dan ook - past.

Zo ga ik persoonlijk kiezen voor kurk, omdat ik het heb gekregen. Als extra ga ik schuimrubber tussen mijn framelatten plaatsen om de klankkast van mijn tafel op te heffen.
De treinen minder snel laten rijden, scheelt ook al. Plus dat je er langer naar kan kijken...

Volgens mij vormt de bedding, zeker de kunststof versies, juist geen klankkast. Het geluid kan er immers niet uit. Dit in tegenstelling tot de gebruikelijke baan gebouwd uit latten en platen. Dat is een prima klankkast en het maakt niet uit of je daar rails met of zonder bedding op plaatst.

Verder heb ik al lang geleden geconcludeerd dat je niet teveel moet verwachten van geluiddemping. Tenzij je gebruik maakt van een dikke laag los liggend dempend materiaal waarop je dan weer de rails los legt. Timaximus deed dat zo.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55306.msg1393443#msg1393443

Ik vind het niet zo mooi, maar het is wel effectief.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Heel lang geleden had ik in Werkendam een demobaantje met C-rails, in vergelijking met mijn eigen baan met K-Rails was het geluid van de sleper over de puko's goed te horen vanuit de binnenkant van het railbed, dus klankkast. Als je de binnenkant van de C-Rail volstopt met zacht materiaal dan denk ik dat het klankkast gebeuren gedempt wordt.

Verder: nooit schroeven of spijkers gebruiken, lijmen met een flexibel blijvende lijm.

Groet, Anne W
Hier een mooi testvergelijk van het geluid bij de verschillende Märklinrails en wat kurk dan uitmaakt. Je merkt meteen al het verschil tussen C-rails en K-rails direct op multiplex plaat. Ook maakt het gebruik van kurk duidelijk een verschil. Ben wel benieuwd hoe het met xps foamplaat eronder zou zijn. Ik meende daar ook ooit eens zo'n test van te hebben gezien maar kan deze niet direct vinden.

Zeeland

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wiebrand.

Inmiddels is er al heel veel geschreven over en tips
aangedragen voor geluidsisolatie onder de rails  :thumbup:
Ik wou je hierbij ook wijzen op de mogelijkheid om
het plaatmateriaal waarop het sporenplan rust
tevens aan de onderzijde te isoleren  :idea:
Dat vermindert namelijk de resonantie aanzienlijk,
iets wat al merkbaar is wanneer je met een nagel
over de plaat krast.

Deze methode is afgeleid van hoe het wordt
toegepast op carrosserieën van o.a. voertuigen,
witgoed en andere (grote) apparaten met motoren.

Zowel multiplex als MDF heb ik na het plaatsen aan
de onderzijde voorzien van Armaflex met DZ-tape.
De bovenzijde kreeg 3mm kurk waarop de M-rails
bevestigd werd middels crêpe-tape, acrylaatkit of
geklemd tussen rubberen blokjes.
Alles is ook toepasbaar met C-rails lijkt mij.
Dit alles resulteerde in een acceptabel
geluidsniveau tijdens het rijden  :wink:

Groeten,

Erik.