Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Trafo's aansluiten

Gestart door Ernest dinsdag 24 juni 2008, 00:40:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo's aansluiten
Ernest
gast

Trafo's aansluiten
Hoi Allemaal

Ik ben bezig mijn baan te digitaliseren en heb daarom net een CS en 2 wisseldecoders gekocht.
Nu weet ik alleen niet waarop ik de "gele draad" van de wisselbesturing op aan moet sluiten.
Ik heb nog een 32va trafo die daar dienst voor kan doen (zie mijn zelf bedachte aansluitschema hieronder). Maar mijn vraag is of dit uberhäupt kan? Of krijg ik problemen met de aarding van beide trafo's en zo ja hoe dit op te lossen.

Alvast bedankt!

Re: Trafo's aansluiten
woodymax
gast

Re: Trafo's aansluiten
afbeelding werkt helaas niet.

mvg,
mark
Re: Trafo's aansluiten
Re: Trafo's aansluiten
Hallo Ernest,

De trafo heb je niet nodig.
Als je nu naar een wisseldecoder kijkt zie je voor het aansturen van een wissel bij elke uitgang drie aansluitingen, Rood, Geel en Groen. Op de gele uitgang sluit je de gele draad van de wissel aan, op beide anderen de blauwe draden met rode resp. groene steker.


Mvg,
Peter
Re: Trafo's aansluiten
Lid sinds: 2006

online
Re: Trafo's aansluiten
Je moet de gele draad inderdaad op de k83 aansluiten.
Je gebruikt dus digitale stroom om de wissels te schakelen.
Dit is direct het nadeel van de k83.
Als je Viessmann decoders gebruikt kan je op de decoder een aparte trafo aansluiten die dan voor de stroom zorgt. Dat scheelt je "kostbare" digitale stroom.

Koen
Re: Trafo's aansluiten
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo's aansluiten
Wat in dit soort gevallen heel erg goed werkt, is het lezen van de handleiding en het bekijken van de plaatjes daarin, en dan vooral doen wat daar in en op staat.
Re: Trafo's aansluiten
Citaat van: KNed op dinsdag 24 juni 2008, 07:54:50
Je moet de gele draad inderdaad op de k83 aansluiten.
Je gebruikt dus digitale stroom om de wissels te schakelen.
Dit is direct het nadeel van de k83.
Ook met de k83 is het mogelijk. Maar laat Ernest eerst eens de wisseldecoder gewoon aansluiten.

Mvg,
Peter
Re: Trafo's aansluiten
Lid sinds: 2006

online
Re: Trafo's aansluiten
Oeps, dat wist in niet  :oops:

Koen
Re: Trafo's aansluiten
Koen,

Lees dit draadje op het Koploperforum maar eens.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1148

Mvg,
Peter
Re: Trafo's aansluiten
Bedankt voor alle reacties!

Alles is nu een stuk duidelijker :lol:

Erwin
Re: Trafo's aansluiten
Lid sinds: 2006

online
Re: Trafo's aansluiten
@Peter: het is me helemaal helder.
Het is wel een iets minder standaard oplossing. De Viessmann decoders hebben een aansluiting op de decoder zelf.
Moet je in het voorbeeld van het koploperforum de Powermodule gebruiken of kan het ook zonder? Ik neem aan van wel want de Powermodule is alleen maar een extra hulpmiddel.

Koen
Re: Trafo's aansluiten
@Koen,

De Powermodule heb je net als bij de Viessmann decoder ook bij de K83 nodig.
De Powermodule is niets anders dan een gelijkrichtbrug met condensator, dus ook zelf te bouwen.

Mvg,
Peter