Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Midi M-rail baantje 100x240

Gestart door Franky donderdag 12 februari 2026, 11:50:21

Outlaw, banned forever

Op 100x240 is het mogelijk om ook wat langer rollende materiaal in te zetten en in het bovenbaantje kan een keerlus ingebouwd worden wat toch wel noodzakelijk is om getrokken goederentrteinen of gemengde treinen een beetje geloofwaardig te laten terugkeren.
De aankleding kan min of meer hetzelfde blijven als op de vorige baantjes, het railplan is iets uitgebreider.
En ik heb hier plaats voor ;)
Re: Midi M-rail baantje 100x240
 @citaat Dat is dan het plaatsje, dat je vermeldde in je vorige draad?

Outlaw, banned forever

Ja, inderdaad. Ik zal eens beginnen met de onderste laag uit te leggen, dan kan er weer eens iets rijden.
Een modelbaan zal het niet worden, verder dan rails leggen reikt mijn ambitie momenteel niet,
maar ik kan er mij eens op uitleven met relais sturing en/of Koploper.
Daarentegen zaagt mijn echtgenote voortdurend dat ze mijn oude Gils treinen nog eens wil zien/horen rijden, maar dat is dan wel 3-rail, maar spoor 0...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik zou zeggen: verwen haar maar weer eens! En als je dan toch bezig bent kan je ons ook gelijk verwennen met een filmpje ervan :o) !
Citaat van: Franky op vrijdag 13 februari 2026, 09:52:11Daarentegen zaagt mijn echtgenote voortdurend dat ze mijn oude Gils treinen nog eens wil zien/horen rijden
dan heb je geluk, de mijne zaagt als ik met mijn treinen bezig ben :)

Outlaw, banned forever

Citaat van: Hanzi op vrijdag 13 februari 2026, 10:11:40Ik zou zeggen: verwen haar maar weer eens! En als je dan toch bezig bent kan je ons ook gelijk verwennen met een filmpje ervan :o) !
Van het verwennen van mijn vrouw?  ;)
 @citaat dan ga je wel een opmerking krijgen over  :offtopic:
 >:-D
@citaat  Niet van mij!  B)

(foto?  O:-D  >:-D  )

Outlaw, banned forever

Ik droom natuurlijk al van meer, en dat heeft niks met het voorgaande te maken ;) Een ontwerp 'leeft' en ik heb er nog een verdiep bij gefantaseerd.
Lijkt mij wel te bouwen, er is rekening gehouden met de dakhelling , maar nauwelijkt te exploiteren, alhoewel, met afneembare gedeeltes en aangezien de scenery er toch maar zal zijn in mijn fantasie, toch wel eens het proberen waard, het railmateriaal ligt in overvloed te wachten.
't Geeft misschien inspiratie aan iemand die er wel rondom aan kan?
Enfin, 'k heb mij weer geamuseerd met 'vitueel bouwen'.

Boeiend.
Ik zou bij het laatste ontwerp ervoor kiezen om de achterwand als scheiding dwars door het ontwerp te laten lopen, zodat het rechter station aan de andere kant komt te liggen.

Precies die inspiratie is wat dit soort ontwerpen zo leuk maakt. Zelfs al zou je het niet bouwen, wellicht heeft het toch iemand geïnspireerd tot iets.

Outlaw, banned forever

Het grote voordeel van een tekenprogramma is dat mits het plaatsen van een minimaal aantal scenery elementen je in de 3D weergave die je helemaal kunt roteren voortduren nieuwe ideeën krijgt en al een goede inschatting kunt maken hoe het er zou kunnen uit zien en of alles een beetje past, dat is met een puur vlakke tekening, zelfs met heel veel fantasie, zo goed als onmogelijk.
Nadeel is dan weer dat je er moeilijk kunt afblijven  ;)

Outlaw, banned forever

Er kan weer een beetje gereden worden, en dat straks automatisch met een 15-tal railbussen en treinstellen, aangevuld met een paar korte goederentreinen of gemengde treinen.
De folie houdt de rails stevig op hun plaats en de geluidsdemping is veel beter dan verwacht.
 @citaat En welke folie gebruik jij?

Precies redelijk kortbij de muur...🤔
Heb je er al iets op laten rijden?

En een 15-tal railbussen en treinstellen?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Opstelspoortjes genoeg toch?

Outlaw, banned forever

Herman, ik gebruik de vloerbeschermings folie die ik in jouw draadje getoond heb maar gebruik die ondersteboven, zo worden de rails netjes op hun plaats gehouden doordat de folie lichtjes kleeft, maar genoeg om de onderste metalen boordjes van de M-rail op hun plaats te houden.
De afstand van de muur is voor al wat er op gereden heeft voldoende maar kan makkelijk vergroot worden, de multplex plaat waar alles op ligt is niet vastgezet op de kasten er onder en kan makkeijk een beetje naar voor geschoven worden.
Bedenk dat dit een zoveelste tijdelijk baantje is om eens iets te kunnen laten op rijden, maar daar weet jij toch alles van?  ;)

Outlaw, banned forever

Omdat proefrijden analoog toch wat makkelijker gaat op een rondje dan met over en weer rijden is het schaduwstation zoals al te zien op voorgaande foto lichtjes aangepast, met een klein beetje meer rails op dezelfde plaats kan er nu rond gereden worden in plaats van enkel gekeerd worden.

Outlaw, banned forever

En er wordt gereden.
't Geluid valt in werkelijkheid beter mee dan je zou veronderstellen, toch in vergelijk met totaal geen demping  ;)

Citaat van: Franky op woensdag 18 februari 2026, 09:15:21Herman, ik gebruik de vloerbeschermings folie die ik in jouw draadje getoond heb maar gebruik die ondersteboven, zo worden de rails netjes op hun plaats gehouden doordat de folie lichtjes kleeft, maar genoeg om de onderste metalen boordjes van de M-rail op hun plaats te houden.
Was ik al weer vergeten... heel waarschijnlijk, omdat het iets is, wat ik hier toch niet heb... boven het feit, dat dat geheugen van mij toch ook niet meer 100% is - om het voorzichtig uit te drukken... :lol:

Aan de andere kant: terwijl ik dat schrijf, moet ik het toch misschien even bekijken. Ook hier kan ik iets dergelijks vinden: t.t.z. "iets" hopelijk niet te dik en toch wat geluiddempend, met aan de onderzijde een kleefstrip? 🤔

CiteerDe afstand van de muur is voor al wat er op gereden heeft voldoende maar kan makkelijk vergroot worden, de multplex plaat waar alles op ligt is niet vastgezet op de kasten er onder en kan makkeijk een beetje naar voor geschoven worden.
Bedenk dat dit een zoveelste tijdelijk baantje is om eens iets te kunnen laten op rijden, maar daar weet jij toch alles van?  ;)
Indendraad ;-)

Outlaw, banned forever

Neen, Herman, niet met een kleefstrip, het is licht kleverig over de ganse oppervlakte.
Veel gebruikt door huisschilders, ik veronderstel dat elke schilderszaak dat heeft.
Zo iets: klik
 @citaat Hoi @Franky : ik had het wel zo bedoeld, maar mijn gebruikte woordenschat was niet correct... :sad:
Ik kijk wel even verder hier "te lande" om iets gelijkaardigs te vinden. Alvast bedankt!!  :thumbup:

Outlaw, banned forever

Herman, ik gebruik dat omdat ik dat hier heb als restant/recup van de schilderwerken in ons huis en het valt best mee.
Voor een permanente baan zou ik dat niet gebruiken, maar om de rails van een vloerbaantje (wat mijn baantje uiteindelijk is) zonder schroeven netjes op hun plaats te houden is het prima.
Voor een permanente baan zou ik wel iets beter kiezen.
 @citaat 't Ja, een permanente baan .🤔....   ;-)

Outlaw, banned forever

Het enige dat bij mij permanent zal zijn is de kastenwand die ik als onderstel ga blijven gebruiken, al wat daar op komt moet 'leven'  ;)
En kleine baantjes zijn snel opgebouwd en afgebroken :)
 @citaat Inderdaad, en het omgekeerde heb ik meegemaakt met de verhuis: de baan had dubbele sporen MET ovenleiding, zoiets van een pakweg 26m spoor in totaal.
Ben ik wel uuuuren mee bezig geweest om die af te breken.... ;-)

Maar dat heeft mij niet weerhouden om opnieuw op de lange afstand te gaan - stukjes (of stukken) bij beten...  ;-)
Ik heb daar nu eenmaal van gedroomd, lange banen dus....
Nu even terug wat verder bouwen...  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: hermanvk op vrijdag 20 februari 2026, 20:10:08Ben ik wel uuuuren mee bezig geweest om die af te breken.... ;-)
En dan had je nog geeneens scenery :D .
 @citaat inderdaad... die paar huisjes, die ik heb... niet te na gesproken... :lol: