Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

probleem met 37606

Gestart door Gijs dinsdag 24 juni 2008, 11:54:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
probleem met 37606
Beste allemaal, ik ben in het bezit van een gasturbinetreinstel nr. 37606 Het probleem begon een tijdje geleden dat de trein een kant op niet wilde starten ik moest echt een duwtje geven. Nu ineens wil de trein niet meer op snelheid komen. Hij maakt geen raar geluid maar wil gewoon niet meer hard. Een kant op kruipt hij net aan en de andere kant gaat het wel iets sneller maar ook veel te langzaam. Wie weet wat dit zou kunnen zijn ?
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem met 37606
ik denk dat je er een nieuw setje koolborstels in moet doen.

voordat je dit doet zou ik even kijken naar de borstel spanning.
dus de kracht waarmee deze tegen de motor duwen.

als deze iets te los of vast staat gaat dat ook problemen geven.

dit kun je verstellen aan de 2 goudkleurige veertje aan het motorschild

Dennis
Re: probleem met 37606
Heb je reeds gekeken naar vuil (stof en dergelijk) tussen de tandwielen.
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
Re: probleem met 37606
hallo weer, ik heb de trein nog niet open gemaakt. Ik denk dat ik dat morgen ga doen en ik hoop dat ik niks stuk maak. Koolborstels vervangen is dat erg ingewikkeld? En ik zit te denken...er zitten natuurlijk twee motoren in?
Re: probleem met 37606
Als een lok heet wordt en gaat stotteren, staan stukje rijden en daaarna weer staan dan is de loc rijp voor een grote onderhoudsbeurt.

Verwijder dan het motorschild en haal het vijfpolige anker eruit. Verwijder al het koolborstel stof en haal dit ook uit de spleetjes bij je vijfpolig anker. Dit is heel belangrijk, omdat je anders uiteindelijk kortsluiting kan krijgen op uitgangen van je decoder of je hele decoder gaat er uiteindelijk aan.

Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
Re: probleem met 37606
Verwijder het motorschild? is dat moeilijk voor een beginner? En die spleetjes in het vijfpolige anker, spreekt dat voor zich?
Re: probleem met 37606
Je kan ook gewoon alles inpakken en naar de winkel gaan om dit te laten doen en vragen of je mag kijken om het de volgende keer zelf te doen.
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2006

offline
Re: probleem met 37606
Pas op dat je de slangen van je koppeling van de bak afhaal/losmaakt. Anders breken ze.
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem met 37606
Gijs,


Het kan ook zijn dat de stekkerverbindingen tussen aangedreven kopdelen en tussenrijtuigen vervuild zijn o.i.d. waardoor de signaaloverdracht niet continu is.

Je kan ook - en misschien heb je dat al gedaan - slechts de beide motoraangedreven delen van het treinstel koppelen zonder de tussenrijtuigen en op deze wijze het "verkorte treinstel" testen. Fouten die dan eventueel optreden in de overige stekkerverbindingen met de (tussen)rijtuigen worden op deze wijze geëlimineerd.


Groeten,

nmbs < Willy > sncb
==============
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
Re: probleem met 37606
Gisterenavond de stoute schoenen aangetrokken en de loks allebij opengemaakt. Wat ziet dat er toch allemaal degelijk uit :D
Maar ik kon nergens vuil of olie ontdekken. Hoe de koolborstels er uit horen te zien weet ik niet dus ik heb maar vier nieuwe besteld en die komen volgende week binnen.
Wel heb ik de wielen en slepers schoongemaakt, helaas zonder enig resultaat. Nou hoop ik maar dat het de borstels zijn want openmaken van de motor zie ik niet zitten(ik heb veel te grote handen)  ik ben bang dat ik de boel stuk maak. Volgende week meer. O, en de contacten tussen de wagons en de loks zijn brandschoon.
Re: probleem met 37606
Je zal het motorschild toch moeten opmaken en daarbinnen zal echt het nodige koolborstel stof liggen. Koolborstels zijn nog als ze langer dan 3 mm zijn.
Ook moet je het koolborstel stof tussen de spleten op het vijfpolig anker verwijderen.

Kan je het niet zelf ga er dan mee naar een handelaar.
Re: probleem met 37606
Citaat van: Gijs op donderdag 26 juni 2008, 10:13:49
Gisterenavond de stoute schoenen aangetrokken en de loks allebij opengemaakt. Wat ziet dat er toch allemaal degelijk uit :D
Maar ik kon nergens vuil of olie ontdekken. Hoe de koolborstels er uit horen te zien weet ik niet dus ik heb maar vier nieuwe besteld en die komen volgende week binnen.
Wel heb ik de wielen en slepers schoongemaakt, helaas zonder enig resultaat. Nou hoop ik maar dat het de borstels zijn want openmaken van de motor zie ik niet zitten(ik heb veel te grote handen)  ik ben bang dat ik de boel stuk maak. Volgende week meer. O, en de contacten tussen de wagons en de loks zijn brandschoon.

Jemig, moeten koolborstels tegenwoordig al besteld worden? Nou ja, als je bestelling binnen is dan weet je meteen hoe ze er uit moeten zien. Blijkbaar is het de eerste keer dat de koolborstels vervangen worden, dus het is lariekoek om meteen de motorschildjes er af te halen en de boel helemaal schoon te maken. Het is niet nodig om na elke koolborstelwissel de boel uitelkaar te halen en schoon te maken. Zo onderhoudsgevoelig zijn marklin treinen nu ook weer niet. In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk omschreven hoe je de borstels kan verwisselen, gewoon even de veertjes opzij doen en de oude borstel er uit halen, nieuwe er in, en niet vergeten de veertjes er weer op te zetten.
Modellen met 2 motoren kunnen wel vaker problemen met snelle koolborstelslijtage hebben, wanneer de ene motor als generator gaat werken. Ook komt het wel eens voor dat marklin een partij koolborstels aanmaakt waarvan de samenstelling niet goed is. Ze zijn dan veel te zacht en slijten in no-time.
De fout kan ook nog in de decoder zitten, niet ondenkbaar omdat dit helaas een mfx is. In dat geval hoop ik dat je nog garantie hebt.
Succes met de reparatie in ieder geval.
Re: probleem met 37606
Davy het motor schild opmaken welke schmink gebruik je dan best? En koolborstel zijn nog als ze langer dan 3 mm zijn?
Re: probleem met 37606
Citaat van: Robber op vrijdag 27 juni 2008, 07:20:53
Citaat van: Gijs op donderdag 26 juni 2008, 10:13:49
Gisterenavond de stoute schoenen aangetrokken en de loks allebij opengemaakt. Wat ziet dat er toch allemaal degelijk uit :D
Maar ik kon nergens vuil of olie ontdekken. Hoe de koolborstels er uit horen te zien weet ik niet dus ik heb maar vier nieuwe besteld en die komen volgende week binnen.
Wel heb ik de wielen en slepers schoongemaakt, helaas zonder enig resultaat. Nou hoop ik maar dat het de borstels zijn want openmaken van de motor zie ik niet zitten(ik heb veel te grote handen)  ik ben bang dat ik de boel stuk maak. Volgende week meer. O, en de contacten tussen de wagons en de loks zijn brandschoon.

Jemig, moeten koolborstels tegenwoordig al besteld worden? Nou ja, als je bestelling binnen is dan weet je meteen hoe ze er uit moeten zien. Blijkbaar is het de eerste keer dat de koolborstels vervangen worden, dus het is lariekoek om meteen de motorschildjes er af te halen en de boel helemaal schoon te maken. Het is niet nodig om na elke koolborstelwissel de boel uitelkaar te halen en schoon te maken. Zo onderhoudsgevoelig zijn marklin treinen nu ook weer niet. In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk omschreven hoe je de borstels kan verwisselen, gewoon even de veertjes opzij doen en de oude borstel er uit halen, nieuwe er in, en niet vergeten de veertjes er weer op te zetten.
Modellen met 2 motoren kunnen wel vaker problemen met snelle koolborstelslijtage hebben, wanneer de ene motor als generator gaat werken. Ook komt het wel eens voor dat marklin een partij koolborstels aanmaakt waarvan de samenstelling niet goed is. Ze zijn dan veel te zacht en slijten in no-time.
De fout kan ook nog in de decoder zitten, niet ondenkbaar omdat dit helaas een mfx is. In dat geval hoop ik dat je nog garantie hebt.
Succes met de reparatie in ieder geval.

Hij kan ze online bestellen bijvoorbeeld.
Als je je koolborstels gaat vervangen lijkt het mij handig dan ook meteen de hele lok schoon te maken. En een probleem van de mfx decoder lijkt het mij niet. Een mfx decoder doet het of doet het niet.

Ik heb ook 1 loc met 2 vijfpolige motoren en deze is ook erg goed om koolborstel stof te verzamelen in de spleten van het vijfpolige anker en als je dat niet verwijderd, dan krijg je kortsluitingen met als gevolg dat een uitgang kapot gaat of uiteindelijk de hele decoder.

Ik heb dit ook maar uit eigen ervaring geleerd. Schoonmaken is bij de vijfpolige motoren van Marklin harder nodig dan de meesten denken. Het is voor mij ook een reden om bijna geen locs meer te kopen met deze motoren.
Geef mij maar SDS, faulhaber en buchlerachtige motoren.

Ook te zachte koolborstels kunnen dit probleem opleveren. Meestal echter is het een gevolg van te veel olien.
Een algemeen veelkomend probleem. Ik heb bij mijn handelaar daar wel eens een leuk voorbeeld van gezien.

Feit is wel dat als je niets doet je je hele elektronica inclusief decoder om zeep uiteindelijk zal helpen.
Re: probleem met 37606
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: probleem met 37606
Vreemd dat jij koolborstels kunt bestellen voor een treinstel, waar op de exploded view geen borstels staan aangegeven.

Weet je zeker dat dat de oorzaak is.
Ik zou er mee teruggaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

(en niet meer demonteren dan je met jouw ervaring weer kunt herstellen)

John
Re: probleem met 37606
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: VT601 op maandag 30 juni 2008, 15:41:01
Vreemd dat jij koolborstels kunt bestellen voor een treinstel, waar op de exploded view geen borstels staan aangegeven.
Marklin heeft deze modellen destijds met twee 5-polige motoren uitgerust, omdat die beter gesynchroniseerd konden worden dan twee C-sinus motoren.
En een 5 pool heeft wel degelijk koolborstels, alleen worden die nooit in de exploded views weergegeven.
Wel heeft Marklin deze motoren voorzien van kogellagers op de ankeras.
Dus het anker heeft in principe geen olie nodig, maar lees daarvoor goed de gebr. aanwijzing.
En als de ankeras niet hoeft te worden gesmeerd, zal er ook niet veel koolborstelslijpsel in de collectorspleten zitten, omdat het niet met de olie kan aankoeken.
Maar dit is mijn visie, heb je toch de lagers gesmeerd, wat ik betwijfel, want je zegt dat je de loks nog nooit hebt open gehad, dus dat is een goed teken.
Wellicht kun je met een bus perslucht even de motoren schoon blazen, maar ik betwijfel of dat het is.
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem met 37606
Demonteren van de motoren voor een grondige schoonmaakbeurt is zwaar overdreven als de koolborstels nog nooit vervangen zijn en er niet overdadig veel olie gebruikt is. Wanneer je nog nooit een marklin-motor opengemaakt hebt, lijkt het me ook geen goed idee om zo'n kostbaar en toch wel gecompliceerd treinstel als de 37606 als oefenobject te gebruiken. Begin maar met het vervangen van de koolborstels, volgens de gebruiksaanwijzing. Als dit niet de oorzaak is van het probleem, dan vrees ik dat je er zelf niet veel aan kunt doen.

groeten, Martin
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2008

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: Kappa op maandag 30 juni 2008, 18:27:50
Citaat van: VT601 op maandag 30 juni 2008, 15:41:01
Vreemd dat jij koolborstels kunt bestellen voor een treinstel, waar op de exploded view geen borstels staan aangegeven.
Marklin heeft deze modellen destijds met twee 5-polige motoren uitgerust, omdat die beter gesynchroniseerd konden worden dan twee C-sinus motoren.
En een 5 pool heeft wel degelijk koolborstels, alleen worden die nooit in de exploded views weergegeven.
Wel heeft Marklin deze motoren voorzien van kogellagers op de ankeras.
Dus het anker heeft in principe geen olie nodig, maar lees daarvoor goed de gebr. aanwijzing.
En als de ankeras niet hoeft te worden gesmeerd, zal er ook niet veel koolborstelslijpsel in de collectorspleten zitten, omdat het niet met de olie kan aankoeken.
Maar dit is mijn visie, heb je toch de lagers gesmeerd, wat ik betwijfel, want je zegt dat je de loks nog nooit hebt open gehad, dus dat is een goed teken.
Wellicht kun je met een bus perslucht even de motoren schoon blazen, maar ik betwijfel of dat het is.

Toen ik de 37606 kocht, dacht ook, dat daar net als in de 37605 motoren met kogellagers op de ankeras in zitten. Maar via een buitenlands forum kwam ik er toevallig achter, dat dit niet het geval is. De exploded view en onderdelenlijst lijken dit te bevestigen. Waarom Märklin dit (notabene MHI) model weer met glijlagers heeft uitgerust, en daarvoor dus weer de constructie heeft moeten wijzigen, is mij een raadsel. Ik voelde me wel een beetje bekocht, want ik was erg in mijn nopjes met het idee dat er kogellagers in zaten. Verder trouwens een fantastich treinstel.
Re: probleem met 37606
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: mDDM op maandag 30 juni 2008, 21:47:44
Toen ik de 37606 kocht, dacht ook, dat daar net als in de 37605 motoren met kogellagers op de ankeras in zitten. Maar via een buitenlands forum kwam ik er toevallig achter, dat dit niet het geval is. De exploded view en onderdelenlijst lijken dit te bevestigen. Waarom Märklin dit (notabene MHI) model weer met glijlagers heeft uitgerust, en daarvoor dus weer de constructie heeft moeten wijzigen, is mij een raadsel. Ik voelde me wel een beetje bekocht, want ik was erg in mijn nopjes met het idee dat er kogellagers in zaten. Verder trouwens een fantastich treinstel.

Inderdaad mDDM, je hebt gelijk, wel raar dat Marklin ineens weer van de kogellagers afstapt.
Nou ja, dan houdt mijn pleidooi ook geen steek meer. :(
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
Re: probleem met 37606
Als het goed is dan zijn vandaag eindelijk de koolborstels binnengekomen en dan kan ik dit weekend weer aan de slag. Ik laat jullie weten of het gelukt is, duim voor me... :D
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
Re: probleem met 37606
Het is gelukt ! Hij rijd weer als een trein. Ik heb eerst het nieuwe service handboek gedownload en rustig bestudeerd. Opsturen van de trein zag ik niet zitten dat duurt zo lang. Eerst de trein opengemaakt en daar brak een remslang bij af  :( ja, ik had ze er op jullie aanraden eerst losgetrokken met een pincet dus ik snapte het niet. Bij de tweede lok goed gekeken wat er mis ging en toen zag ik dat als ze los zijn weer net zo hard terug op hun plaats veren dus de tweede keer een beetje plakband gebruikt om ze weg van de kap te houden. Toen de loks eenmaal open waren zag alles er vanaf de buitenkant brandschoon uit en heb ik besloten om eerst maar eens alleen de borstels te vervangen. (na het afbreken van een remslang was ik wat geschrokken, het is allemaal zo teer dus durfde ik de motor niet uit elkaar te halen) Proefrijden met de trein gaf een enorme verbetering maar echt snel wilde de trein nog niet. Na lang nadenken (ik wist dat ik op het goede spoor zat) over de eventuele gevolgen toch maar besloten om het motorschild te verwijderen en toen het anker. Heel raar maar de motor zag er aan de buitenkant uit als nieuw maar aan de binnenkant zaten allemaal plukken koolstof zal ik maar zeggen. De trommelcollector zat gewoon helemaal ingepakt met dat stof. Toen alles helemaal schoongemaakt met wasbenzine en petrolium, weer in elkaar gezet, wat erg makkelijk ging, en toen weer rijden. Nu rijd hij weer zoals het moet en ik ben weer een ervaring rijker en heb gemerkt dat het leuk is om hetzelf te doen. :D
Bedankt voor al jullie tips ik heb er veel aan gehad.
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem met 37606
Mooi zo, Gijs!

Trouwens hoeveel uren (bij benadering) had deze gasturbine TEE gereden?

nmbs < Willy > sncb
===============
Re: probleem met 37606
Citaat van: Gijs op woensdag 09 juli 2008, 14:24:08
Het is gelukt ! Hij rijd weer als een trein. Ik heb eerst het nieuwe service handboek gedownload en rustig bestudeerd. Opsturen van de trein zag ik niet zitten dat duurt zo lang. Eerst de trein opengemaakt en daar brak een remslang bij af  :( ja, ik had ze er op jullie aanraden eerst losgetrokken met een pincet dus ik snapte het niet. Bij de tweede lok goed gekeken wat er mis ging en toen zag ik dat als ze los zijn weer net zo hard terug op hun plaats veren dus de tweede keer een beetje plakband gebruikt om ze weg van de kap te houden. Toen de loks eenmaal open waren zag alles er vanaf de buitenkant brandschoon uit en heb ik besloten om eerst maar eens alleen de borstels te vervangen. (na het afbreken van een remslang was ik wat geschrokken, het is allemaal zo teer dus durfde ik de motor niet uit elkaar te halen) Proefrijden met de trein gaf een enorme verbetering maar echt snel wilde de trein nog niet. Na lang nadenken (ik wist dat ik op het goede spoor zat) over de eventuele gevolgen toch maar besloten om het motorschild te verwijderen en toen het anker. Heel raar maar de motor zag er aan de buitenkant uit als nieuw maar aan de binnenkant zaten allemaal plukken koolstof zal ik maar zeggen. De trommelcollector zat gewoon helemaal ingepakt met dat stof. Toen alles helemaal schoongemaakt met wasbenzine en petrolium, weer in elkaar gezet, wat erg makkelijk ging, en toen weer rijden. Nu rijd hij weer zoals het moet en ik ben weer een ervaring rijker en heb gemerkt dat het leuk is om hetzelf te doen. :D
Bedankt voor al jullie tips ik heb er veel aan gehad.

De eerste keer vond ik dit ook heel eng. Maar nu vind ik het een fluitje van een cent.

Heb je ook meteen de groeven aan 1 kant schoongemaakt van het koolborstel stof het hoopt zich daar namelijk in op en als je het niet verwijderd dan komt het probleem weer heel snel terug. Maar zo te zien heb je alles goed gedaan. Vervuiling door koolborstel stof krijg je vaker dan je denkt.

Re: probleem met 37606
Gelukkig is het weer opgelost. Zelf repareren/onderhouden geeft meer voldoening als opsturen en wachten tot je een ons weegt.
Met wasbenzine moet je wel uitkijken. Niet alleen vanwege het brandgevaar, maar ook vanwege het sterk ontvettende werking. Grote kans dat de boel helemaal wit uitslaat. Ik kreeg ooit eens de tip om een klein scheutje lampen-olie bij de was benzine te voegen, en dit als schoonmaakgoedje te gebruiken. Zelf gebruik ik altijd kontaktspray en S39, dat is wat milder. Wasbenzine is meer voor sterk aangekoekte oudere modellen.
Re: probleem met 37606
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: Robber op donderdag 10 juli 2008, 07:08:48
Zelf gebruik ik altijd kontaktspray en S39, dat is wat milder. Wasbenzine is meer voor sterk aangekoekte oudere modellen.

S-39 is de grootste troep die je op je modelbaan kunt gebruiken, zie dit draadje.

Kontaktspray is voor schakelaars, relais etc, om vonkvorming te voorkomen en om de geleidbaarheid te verbeteren.
In een motor kan het alleen maar de koolborstels zacht maken en zodoende de motor sneller doen vervuilen.
In een digitale lok zitten geen schakelcontacten en is kontaktspray niet nodig, NIET gebruiken dus.

Wasbenzine is het beste middel en is echt niet aggresief, het is gewoon een goede ontvetter.
Het wit uitslaan komt juist doordat het zo goed ontvet en verdwijnt vanzelf weer.
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: Robber op donderdag 10 juli 2008, 07:08:48
Zelf gebruik ik altijd kontaktspray en S39, dat is wat milder. Wasbenzine is meer voor sterk aangekoekte oudere modellen.

Wow, S39 een 'milde' reinigingvloeistof? :shock:
Dit is ook wel bekend als soldeerwater, een zeer agresief goedje. Als je hier je modellen mee bewerkt kun je ze de volgende dag met stoffer en blik bij elkaar vegen. Ik vermoed dat Robber SR24 bedoeld. Dat is een universele reinigingsvloeistof, en ook te gebruiken als rookvloeistof.
Kontaktspray is op zich wel geschikt om de collector te reinigen. Maar de koolborstels mogen niet 'nat' worden. Daarom altijd de boel goed laten opdrogen voordat de koolborstels er weer in gaan.

groetjes, Martin
Re: probleem met 37606
Citaat van: martin op donderdag 10 juli 2008, 17:48:19
Ik vermoed dat Robber SR24 bedoeld. Dat is een universele reinigingsvloeistof, en ook te gebruiken als rookvloeistof.

:oops: eh,...ja dat is een heel goed vermoeden geweest.
Hoe kon ik zo dom zijn. Mea culpa, mea maxima culpa.
S39 nooit als reinigingsvloeistof gebruiken. Excuses voor deze domme vergissing :(
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: nmbssncb op woensdag 09 juli 2008, 22:33:45
Mooi zo, Gijs!

Trouwens hoeveel uren (bij benadering) had deze gasturbine TEE gereden?

nmbs < Willy > sncb
===============

Ik heb de trein nu 3 jaar maar hoeveel uren ik gereden heb?




In het service handboek van Marklin staat dat je het beste een 50-50 oplossing kunt gebruiken van wasbenzine en petrolium, dat heb ik dus maar gedaan. Ikzelf heb ook niet al te beste ervaringen met kontakt spray, ook w40 heb ik jaren geleden weggedaan wat een raar spul is dat. je gebuikt het en het probleem is opgelost maar komt net zo hard en drie keer erger terug.
Re: probleem met 37606
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: Gijs op vrijdag 11 juli 2008, 08:13:45
Ik heb de trein nu 3 jaar maar hoeveel uren ik gereden heb?

Dat is altijd heel moeilijk te bepalen.
Het hangt ook af, hoe hard de lok heeft gereden.
Als ik een motortje olie en rij er daarna op topsnelheid, dan is de olie al snel verdwenen.
En de koolborstels zou ik toch minimaal 1x per kaar controleren, bij regelmatig gebruik van de lok.
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem met 37606
Citaat van: Gijs op vrijdag 11 juli 2008, 08:13:45
Ikzelf heb ook niet al te beste ervaringen met kontakt spray, ook w40 heb ik jaren geleden weggedaan wat een raar spul is dat. je gebuikt het en het probleem is opgelost maar komt net zo hard en drie keer erger terug.

W40 (waarschijnlijk bedoel je WD40) is prima spul......voor in de garage. Ik gebruik het regelmatig voor mijn hobby-auto. Even opspuiten op een vastgeroeste bout, en de volgende dag draai je hem moeiteloos los. Ook ideaal voor zonneschermen die nogal stroef gaan, tuinhekjes die piepen enz. Voor modeltreinen zou ik er geen toepassing voor kunnen bedenken. Daar is het spul veel te 'grof' voor.

Kontakt-spray gebruik ik wel regelmatig. Mooi spul om bijv. slepers en wielen te reinigen, in combinatie met een wattestaafje. Het verbaasd mij altijd dat er nog zoveel zwarte shit vanaf komt, van slepers en wielen die er eigenlijk schoon uit zien.

groeten, Martin
Re: probleem met 37606
Lid sinds: 2021

offline
Re: probleem met 37606
Hallo allemaal, nog even een update. Mijn treinstel rijd nog steeds super, ik durf zelfs te beweren dat hij soepeler rijd dan ooit. Als dat kan tenminste want ik heb hem nieuw gekocht. Maar goed ik ben blij met al het advies en het is me gelukt om hem te repareren, bedankt nogmaals.