Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?

Gestart door cyberbeast41 zaterdag 21 juni 2008, 08:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk een trein vb om de 5 minuten 1 rondje of enkele rondjes van een klein ovaaltje laten rijden? Leuk om rond de kerstboom te rijden.

Ik heb central station, mobile station, mfx loks (moest dat er toe doen).
Ik heb ook wel wat oudere Fleischmann analoge railset uit de oudheid waar mijn broers veel mee gereden hebben. Eventueel kan dat ook nog dienst doen. Maar liefst wil ik het bij Marklin houden.
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Hallo Cyberbeast,

Als je met Marklin Systems wilt rijden en je wilt dat de trein na elke rondje een poosje stopt, dan is Viessmann 5208 oponthoudschakelaar wellicht iets voor je.
Er zijn echter wel issues mee.

Hoewel ik geen ervaring met analoge schakelingen heb, heb ik wel sterk de indruk dat het dan wel goedkoper is dan met bovengenoemde schakeling.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
een blokgolf maken voor je fleischmann
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Je kunt ook gebruik maken van een timerschakeling.
Kijk eens op de site van Conrad.

Mvg,
Peter
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
dat bedoelde ik!
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Als je een Central Station hebt zou ik naar de pendeltrein mogelijkheid daarin kijken! Werkt super.
Je trein zal dan alleen heen en weer rijden.
Als je het slim maakt kan je zorgen dat de trein eerst een rondje de ene kant op gaat en daarna een rondje de andere kant.

Koen
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Citaat van: KNed op zaterdag 21 juni 2008, 23:17:05
Als je een Central Station hebt zou ik naar de pendeltrein mogelijkheid daarin kijken! Werkt super.
Je trein zal dan alleen heen en weer rijden.
Als je het slim maakt kan je zorgen dat de trein eerst een rondje de ene kant op gaat en daarna een rondje de andere kant.

Koen

En dat werkt met die S88 als ik het goed voorheb? Kun je eens uitleggen hoe dat nu precies werkt en wat ik er allemaal voor nodig heb?
Desnoods mag het treintje weg en weer rijden en hoeft het niet steeds een rondje te rijden.
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Je kunt met de CS of ECoS de treinen laten penedelen.
Je hebt naast de centrale nog een S88 encoder nodig.
Voor het pendelen zijn maar twee terugmeld contacten vereist. Zodra de trein een contact paseert kun je deze laten wachten met een door jouw vooraf ingestelde tijd.

Mvg,
Peter
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Bestaan er daarvoor rails die in het marklin assortiment zijn opgenomen?
Is een schakelrail hetzelfde als een terugmeldcontact?
Of moet ik zoiets zelf ineenknutselen?
Wie heeft er zelf zoiets?

Citaat van: Freak op zondag 22 juni 2008, 12:37:07
Je kunt met de CS of ECoS de treinen laten penedelen.
Je hebt naast de centrale nog een S88 encoder nodig.
Voor het pendelen zijn maar twee terugmeld contacten vereist. Zodra de trein een contact paseert kun je deze laten wachten met een door jouw vooraf ingestelde tijd.

Mvg,
Peter
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Er bestaan in het Marklin assortiment schakelrails voor zowel C als K-rail. Ook voor M-rail die Marklin niet meer maakt zijn schakelrails te verkrijgen. Een schakelrail is een momentcontact (terugmeldcontact).

Mvg,
Peter
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
een schakel rail kan je gebruiken,en dan heb je maar een schakelrail nodig,hij schakelt afhankelijk van de rijrichting!

richting 1- terugmeldcontact 1,bij marklin één van de blauwe draden van de schakel rail

richting 2-terugmeldcontact 2,bij marklin één van de blauwe draden van de schakel rail,de andere van bij contact 1.


Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Dus ik lees in "Den Grooten Marklinboek":
24994 Schakelrail recht
94,2mm
Momentcontact via sleepschoen van het voertuig.

Deze rails voldoen + nog eens de S88 verbinden en dat is het?

Sorry voor de vele vragen maar dit is allemaal behoorlijk nieuw en voor iemand die niet erg technisch aangelegd is, is dit nogal ingewikkeld.
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
De schakelrails zijn zeer goed te gebruiken i.c.m. een S88 encoder.

Mvg,
Peter
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
Je hebt inderdaad een s88 terugmelder nodig.
Een goedkope oplossing is de terugmelder van Conrad. Technisch gelijk aan een Viessmann, er zit alleen geen behuizing om heen. Dat scheelt meer dan 10 euro...
212628-95 - Conrad 5217 gebouwd - 26,95

En je hebt, zoals hierboven al genoemd, twee contact- of schakelrails nodig.

Je hebt, in tegenstelling tot wat "conducteur" zegt, twee rails nodig. Als je een schakelrail gebruikt dan staat je trein heel erg snel weer stil omdat hij bij het wegrijden direct het contact activeert.

Je sluit beide railsen aan op het terugmelder en configureert in het CS je terugmelder en de pendeltrein.
Dit staat duidelijk beschreven in de handleiding.

Vergeet niet de railmassa op de terugmelder aan te sluiten.

Koen
Re: Trein om de zoveel tijd wat rondjes laten rijden. Hoe?
had ik  niet direct aan gedacht,sorry!