Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Vervolg blok in koploper geeft onnodig bezetmelding

Gestart door wilbertK zondag 08 februari 2026, 11:21:06

Vervolg blok in koploper geeft onnodig bezetmelding
Hallo,

Ik heb een testbaan gemaakt(ovaal met 4 blokken)
Bezetmelders aangesloten en deze werken.
Echter na 4 ronden met twee treinen te hebben gereden geeft blok 4 een onnodige bezetmelding. Er staan geen treinen in dit blok.
1 trein staat in blok 3 en wil naar blok 4 en de andere trein staat in blok 2 te wachten om naar blok 3 te kunnen gaan.
Heb de baan al een keer opnieuw ingevoerd maar geeft toch hetzelfde probleem bij blok 4.
Kan dit een software probleem zijn of een hardware probleem?
Rij met 3-rail en Ecos 2, bezetmelder is een BMD16N. Ook op de Ecos zie ik geen bezetmelding aanstaan in blok 4.

Andere vraag: Ik heb me ooit bij het koploperforum geregistreerd maar weet mijn wachtwoord niet meer. Als ik een nieuw wachtwoord aanvraag dan krijg ik geen reactie.
Zijn er nog mensen die het forum nog in beheer hebben?

M.v.g.
Wilbert Koolmees
Re: Vervolg blok in koploper geeft onnodig bezetmelding
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Check eerst even of je de juiste bezetmelders aan het juiste blok hebt gekoppeld.

Haal alles van de baan en kijk of er nog een melder actief is, er zou nu geen enkele actief mogen zijn.
Als dat zo is zet alleen een loc op de baan en probeer om deze te laten rijden, onder in het rijwindow kun je onderaan zien welke volgende melder er verwacht wordt.

Er is een beheerder op het koploper forum, ik had begrepen dat deze niet heel snel reageert geef het nog even de tijd.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Als het maar Zwitsers is.

Wilbert, rommel eens aan de rails in blok 4 als dan de onterechte bezetmelding weg is maakt dan maakt de rails tussen de blokken contact met elkaar dan even weer isoleren en weg is de onterechte bezetmelding.

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Hi Wilbert, heb dit ook eens gehad, bij mij was het een defecte UTP- kabel; maar het kan natuurlijk ook zijn dat een paar rails niet goed geïsoleerd zijn.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Sowieso verstandig als je op C-rails rijdt om de rails op de blokovergangen even een stukje af te slijpen. Alleen een isolator bleek voor mijn baan iig onvoldoende.
Heren,

Dank jullie wel voor de reacties, kom net thuis ga er morgen eens naar kijken.

Is het ook nog een mogelijkheid dat de BMD16N niet lekker werkt, heb er twee weken geleden een kapotte IC van vervangen.(twee pootjes waren afgebroken, geen idee hoe dat dit kon gebeuren). IC is wel vervangen door het juiste type.

m.v.g.

Wilbert Koolmees
Goedenavond,

De bezetmeldpunten zijn goed aangesloten, dus het juiste nummer op het juiste bezetmeldpunt.

Heb de bezetmeldpunten in blok 4 nagekeken, heb voor de zekerheid de geknipte verbinding verder verwijderd. Heb de blokovergang van blok 4 stukje afgeslepen.
Na 3 test rondjes weer een spook bezetmelding van blok 4.Op de Ecos was ook niets te zien dat er ene melder bezet was, maar koploper gaf aan vervolgblok (blok 4 dus) bezet.
Heb de melder 1.07 omgeprogrammeerd naar 1.16, draadje naar het juiste nummertje gezet.
Heb daarna 1 loc op de baan gezet en deze is nu al ongeveer 30 minuten zijn rondjes aan het rijden, stopt in blok 3 (stationsblok) en gaat dan weer keurig zijn rondje rijden.
Tot zover ben ik tevreden.
Zal morgen weer verder gaan met testen, mar dan met twee treinen.

m.v.g.

Wilbert Koolmees

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Klinkt als 1.07 niet echt goed meer, voor de zekerheid, als 1.16 het goed blijft doen, de boel nog een keer terug naar 1.07, dan weet je het echt zeker.

Groet, Anne W
Goedenavond,

Vanmiddag weer test gereden met de proefbaan.
Dat ging goed tot dat na ongeveer een uur hetzelfde blok(blok 4) weer in een spookmelding ging.

Had nog een bezetmelder van Rosoft liggen, heb deze aangesloten. Bezetmeldnr 1.07 weer aangesloten en ingevoerd in koploper en na ongeveer 20 minuten stopten de treinen met rijden.
Trein staat in blok 1 om naar blok 2 te gaan, maar koploper zegt dat blok 2 bezet is.
Heb gekeken in de blokgegevens maar er staat niks bezet gemeld. Wel de blokken waar de treinen staan.
Heb een andere datakabel aan de S88 aangesloten maar dat helpt ook niet.
Neem morgen de data kabel mee naar mijn werk om hem door te meten.
Neem ook de print van Huib mee om deze door te meten (hulp van een collega).
Wordt er zo langzamerhand wel een beetje moedeloos van.
Heeft iemand nog andere ideeën?

M.v.g.
Wilbert Koolmees
Neem ook een dremel mee van mijn werk. Ga bij de blokovergangen de rails slijpen.
Gebruik nu de Marklin scheiders.
Misschien helpt dat.

Kan de rails uitzetten na een x tijd dat de treinen hebben gereden.
Of is de kamer te warm dat de rails daardoor gaat uitzetten?

M.v.g.  Wilbert Koolmees
Waar woon je ergens?

Fantasietjes op de baan

@citaat Ik vermoed dat het je rails zijn. Zelf slijp ik de c-rails nog eens door aan de spoorstaven van begin en einde van het blok of sectie
Goedenavond,

Kleine update.
Heb alle bezetmeld secties los gehaald.
De rode isolatiestukjes van Marklin vervangen voor een stukje krimpkous.
Heb ook gelijk de rails op de betreffende punten door geslepen met een dremel.
Alles weer aangesloten en handmatig getest met de Ecos.
So far so good.
Morgen testen met koploper.

@Mark147

Woon in krimpen aan den IJssel

M.v.g. Wilbert Koolmees
Ben weer terug gegaan naar de rode isolatie stukjes van Märklin.
Had geen goed gevoel bij de krimpkous, misschien toch iets te dik waardoor de rails niet lekker aan elkaar klikt waardoor er weer allerlei vreemde bezetmeldingen kwamen.
Ben nu aan het testen met twee treinen en koploper.
Het lijkt er op dat het nu wel goed rijdt, nog wel met decoder stappen maar het begin is er.

M.v.g. Wilbert Koolmees
Goedenavond,

Heb weer een test gedaan met een rijdende trein.
Deze test duurde ongeveer 15 minuten en toen ineens geen verbinding meer met de trein.
Nu ga ik morgen de data kabel testen, ook die van de S88 module, misschien dat daar iets mee is.
Zou iemand eens naar de database van mijn testbaan willen kijken. Gewoon voor de zekerheid dat ik op de goed weg ben.

Alvast bedankt.

M.v.g. Wilbert Koolmees
Het lukt niet om het .bck bestand te uploaden. :(
Gebruik je een zgn flatcable?
Deze zijn vrij storingsgevoelig, ik heb deze vervangen door utp-kabels, wel zelf de stekker eraan gezet uiteraard.
Heb utp kabels.
Heb je een verbinding gemaakt tussen de railmassa en het s 88 massapunt op de print?

Er is een verbinding tussen massa en de s88 massapunt.

Na ongeveer 15 a 20 minuten spontaan een noodstop in koploper.
Geen idee waarom.
Mijn s88 gaf gisteren ook geen reactie meer.
Krijg toch meer het vermoeden dat de s88 de boosdoener is.
Bekend probleem met de Ecos, S88 bus gaat nog wel eens stuk. Wil niet zeggen dat dat hier het geval is, maar ik heb nu al verschillende Ecossen gezien met dit probleem.
Is dat nog op een andere manier op te lossen?

Andere vraag: moet het programma koploper op een aparte pc draaien of kan dat ook op de laptop waar ik ook mijn dagelijkse dingen op doet.
Vandaag weer een kwartier gereden en weer ging koploper in noodstop terwijl ik mijn mail aan het bekijken was.
Nu ik er over nadenk was dat op eerdere dagen ook het geval.

Dus testen: mail bekijken als je aan het rijden bent.

Groet, Anne W
Je zou met loconet kunnen gaan werken voor de terugmeldingen.

Maar voor dat je daar aan begint zou je ook een ander besturingsprogramma zoals iTrain of Rocrail kunnen proberen, kijken of daar het probleem ook voorkomt. 

Het ligt eraan hoe snel een oud de laptop is, en hoe je de verbinding met je Ecos tot stand komt. Doe je dat via een router, of via een cross kabel rechtstreeks aan je laptop?

Je zou ook nog eens een andere ingang van je S88 kunnen proberen, of een hele andere S88.
Toevallig heb ik gisteravond een proeflicencie aangevraagd van i-Train. Gewoon om te testen of dat het dan ook gebeurt.
Heb nog een aparte laptop, zal koploper daar eens op instaleren en deze dan alleen maar voor koploper gebruiken. Kijken wat er dan gebeurt.
De ecos en de laptop waar nu koploper op draait zijn allemaal verbonden met een router. Heb gisteravond ook de test gedaan met een andere s88, zelfde resultaat.
Eens zal het moeten gaan werken.

Ik kan me van alles voorstellen als je alles draadloos doet, een mail bekijken kan wel eens een hogere prioriteit hebben als "treinen controle"

Groet, Anne W
Ik zou sowieso de connectie tussen computer en de Ecos met een kabel doen, inderdaad niet via WiFi.
De laptop en de Ecos gaan allemaal via switch en router.
Ik begin toch de s88 ingang van de Ecos te verdenken,( deze ingang op de Ecos kan je best wel erg heen en weer bewegen) heb ook een andere s88 erop aangesloten en hetzelfde probleem zonder dat ik de pc voor andere doeleinden gebruikt heb. Dus alleen koploper laten draaien.

Om het zeker te weten zal ik een bezetmelder van Esu eraan koppelen, dan kijken of het probleem er nog steeds is of dat het is weg.
Dat de laptop via een router gaat, dat wil ik wel geloven, maar hoe, met kabel of WiFi?
Dit is bekabeld
Heb de Esu detector aangesloten. Na twee uur rijden zonder problemen toch weer een (spook) bezetmelding.
Ga nu de rails en de bezetmeld rail nog eens goed nakijken (voor de zoveelste keer) en schoonmaken.
Heb ondertussen wel een inhaalspoor erbij gemaakt, dat werkt goed. Daar ben ik wel blij mee.

Dit weekend maar eens de baan goed schoonmaken. En de wielen van de locs reinigen.
Beste Wilbert,
Hoe heb jij de verbinding gemaakt tussen de UTP kabels en de Ecos ?
Met een zgn. verloopstukje ?
Ik heb ervaren dat die verloopstukken niet optimaal werken.
(ik had last van spookmeldingen).
Even aan het verloopstukje aankomen van achter aan de Ecos gaf problemen.
Ik heb het opgelost door een Marklin kabel van een S88 door te knippen en
deze rechtstreeks aan een UTP kabels vast te solderen.
De S88 stekker past echt goed vast in de Ecos, is er ook origineel voor gemaakt.
Heeft te maken met de dikte en de vorm van de pinnen.
Mvg
Olivier 77