Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Viessmann remmodule werkt niet

Gestart door Pimatrix donderdag 05 februari 2026, 19:14:29

Viessmann remmodule werkt niet
Hallo collega's.
Als N-spoorder beschik ik over een digitale remmodule van Viessmann (5232) maar krijg deze niet goed geïnstalleerd (ook niet na afstemming met leverancier) aansluitschema is conform gebruiksaanwijzing. Ik werk digitaal met minitrix rail, Marklin S88/M83+M84/CS3. De beide minitrix locs met decoder zijn met mfx ingesteld. Probleem is dat bij sein op rood de loc geen vaart vermindert en bij de noodstop (stroomloos geschakeld via de M84) terug katapulteert wordt (waarbij het frontsein wisselt) en uiteindelijk weer stopt en opnieuw hetzelfde proces aangaat(pendelen). Zou na veel overleg met leverancier te maken kunnen hebben met de loc instellingen, zou misschien nog op analoog staan ingesteld maar de enige regel die ik in de configuratie van de loc kan vinden die met analoge instellingen te maken kan hebben is regel 47 analog geregelt of analog ungeregelt maar bij beide instellingen geen wijzigingen van het pendelgedrag. Laat u niet op het verkeerde been zetten door bovenstaande tekst, ik ben geen technisch deskundige maar door trial en error tot deze vraagstelling gekomen dus graag een eventueel antwoord op lekenniveau. Wie kan mij op weg helpen?
Re: Viessmann remmodule werkt niet

Klein Jünkerath

Oud probleem: je moet in de decoder analoog DC uitschakelen.
De remsectie wordt met een analoge gelijkspanning gevoed, waardoor de decoder weet dat het een remsectie is.
Als de decoder echter zo ingesteld is, dat hij ook op analoog DC werkt, dan ziet hij dat als een analoog traject en schiet hij terug of door (afhankelijk of de spanning + of - is).
Dan hangt het af van het merk decoder dat erin zit, welke CV je moet aanpassen (zie de handleiding van de decoder).
(Bijvoorbeeld : Märklin mSD3 en ESU: CV50 Bit 1 uitzetten; Märklin wordt meestal uitgeleverd met waarde 15, daar moet dan 2 vanaf = Bit 1, dus wordt 13; ESU wordt uitgeleverd met waarde 3, daar moet ook 2 af wordt 1. Maar lees eerst de waarde uit voordat je hem wijzigt).
PS: dan rijdt hij dus niet meer op een analoge DC baan - of je moet het eerst weer terug programmeren!

Groet, Paul
Dank Paul. Ik ga het onderzoeken. Met vr.gr.