Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

De Modelbaan SPRENGERVILLE

Gestart door Sprengerville vrijdag 23 januari 2026, 12:58:35

Re: De Modelbaan SPRENGERVILLE

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige video's Roeland. :thumbup:
Een plezier om naar te kijken.

Groet Michel
 @citaat De eerste video's bekeken. Knappe baan...  :thumbup:
"Made in Luxembourg" viel mij wel op - om daarna tweemaal een Oostenrijks vlaggetje te zien. Ik was even vergeten om wat beter naar de titel te kijken... ;-)
Modelleisenbahn H0 - ÖBB Österreich - Märklin - Fahrvideo Sprengerville
Functie mapping: Cabine verlichting gaat automatisch uit bij het rijden (plus dimmen van verlichting). Makkelijk gedaan.

Na het zien van onderstaand Märklin filmpje wilde ik zelf eens kijken wat mogelijk was, hoe dit gaat en of dit eenvoudig te realiseren was. Om te proberen had ik Märklin MFX+ lokomotief 39217 genomen, gemaakt door Märklin in het jaar 2025.
Deze lokomotief had cabineverlichting en omdat deze ook relatief nieuw is gaf ik het de grootste kans van slagen.

Het bleek gelukkig alles eenvoudig te gaan. Dit als motivatie voor de mindere techneuten onder ons. Het zal zeker niet zo makkelijk, hetzelfde gaan of zelfs mogelijk zijn voor oudere lokomotieven met oudere of niet-Märklin decoders. De functie mapping heb ik uitgevoerd met een CS3, software versie 2.6.1.

Het doel is nu dus wanneer de cabine verlichting al aangezet is (hier functie F1), dat bij het beginnen te rijden van de lokomotief het automatisch uitgaat en bij het tot stilstand komen gewoon weer automatisch aangaat. Bij dit model wordt al automatisch alleen die cabine verlicht welke zich in dezelfde rijrichting bevindt.

Kijk voor het verder lezen eerst onderstaand filmpje svp.

Dus, voor 39217 moest functie F1 (cabine verlichting) aangepast worden.
  • Na de selectie 'functie mapping' werd de functie F1 geselecteerd.
  • Uitgang 1 en Uitgang 2 moesten nu aangepast worden (op het scherm rechts).
  • Uitgang 1 is voor het vooruit rijden, Uitgang 2 voor het achteruit rijden.
  • Selectie rechts op de blauwe button (3 tekentjes) rechts naast Uitgang 1.
  • Verandering nu van de waarde 'Beide' naar 'Rijden' onder de kolom 'Beweging'.
  • Hetzelfde ook gedaan voor Uitgang 2.

Deze instellingen konden nu gewoon opgeslagen worden en het werkte zoals ik graag wilde.

Net zoals in het Märklin filmpje heb ik het dimmen van de cabineverlichting ook nog gedaan. Dit kan gelijktijdig met het bovenstaande of gewoon erna gedaan worden. Natuurlijk kan het dimmen ook gewoon zonder het bovenstaande gerealiseerd worden.

• Selectie linksonder 'Uitgangen'.
  • Voor Uitgang 1 en Uitgang 2 voor modus 'licht aan/uitdimmen' de waarde onder 'Periode' van 20 naar 30 gezet en opgeslaan.

Ik hoop dat ik met deze beschrijving een aantal lezers heb geholpen en heb laten zien dat het niet altijd meer moeilijk is om in een Märklin lokomotief een instelling te veranderen en op te slaan. Wees natuurlijk voorzichtig hierbij.

Mvg
Roeland

@citaat Wel knap en fantastisch wat er mogelijk is met de digitale locs...  :thumbup:
Ik heb nog wat oude fotos van mijn eerste baan, gebouwd op een kleine zolder, gevonden (rond 1980 - 1985). Toen moesten er heel wat kranten bezorgd worden om het te kunnen financieren. Ook toen was Märklin niet goedkoop. Veelal moest ik het materiaal nieuw kopen (V&D, hobbyzaak of bij de Kaufhof in Duitsland). Nu is het toch een stuk makkelijker om gebruikt materiaal te vinden.

Behalve de M-rails en transformatoren wordt het meeste materiaal nog steeds gebruikt en is niet verloren gegaan. In de lokomotieven werd vaak een goedkope decoder (eventueel met nieuwe motor) ingebouwd.

Ik denk dat vele van jullie die dit lezen eenzelfde verhaal kunnen vertellen. Gedurende al die jaren groeide de verzameling ondanks alle voornemens om het bij het kopen wat rustiger aan te doen.  :D

Mvg
Roeland

doe maar een treintje

@citaat  @citaat heel leerzaam en dat ga ik ook waarschijnlijk maar eens toepassen.
Tot nu toe ben ik een beetje huiverig om met function mapping te gaan werken.

Wat betreft het aan- uitgaan van de cabineverlichting werkt natuurlijk in stations maar als de trein voor een gewoon bloksein stil staat ergens in niemandsland moet dan ook de cabineverlichting aan?

groetjes,

Ruud
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Als je dat soort acties wilt maken kom je toch al snel bij een computer programma uit, dan kun je per blok aangeven welke acties je wilt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Sprengerville op maandag 18 mei 2026, 13:13:32alle voornemens om het bij het kopen wat rustiger aan te doen. 
Het is bij mij nu ietsjes meer dan een "voornemen"  ;-)
Ik ben de laatste weken serieus overboord gegaan met mijn budget en dus wordt hiervoor de riem aangehaald...
Wat niet zo moeilijk is: ik kan mij hier nog wel even bezig houden, met mijn huidige opzet... ;-)

doe maar een treintje

@citaat gehaktballen zijn ook lekker  :P

if we don't try we will never know

Ik ben zeer onder de indruk van de foto's en filmpjes van je baan Roeland. Alles klopt. Ik zou als het mogelijk is wat opname apparatuur betreft nog meer detail foto's of films van de scenery van de baan willen zien want dat maakt volgens mij het verschil. Zo zie ik op jouw baan scenes als schilders bij een brug, een politiecontrole, een markt met reuring, volgens mij een oude citroen bestelbus en zwemmers bij een meer. Het zijn juist deze scenes van het dagelijks leven die een baan compleet maken en die zijn op jouw baan in ruime mate aanwezig. Daar zou ik er nog vele meer van willen zien. Je zou daar nog meer op in kunnen zoomen.

groet, Wim
Hoi Wim,

bedankt voor jouw feedback. Met die details te tonen heb je gelijk. Aan die filmpjes is nog behoorlijk wat te verbeteren. Aan de baan moet ook nog het nodige gebeuren voordat ik er tevreden mee ben en ook overal de details kan tonen.

Ik heb nu wat eerder gemaakte fotos voor je bijgevoegd die wat meer details geven. Na de zomer plan ik weer eens een filmpje te maken en dan jouw advies te gebruiken.

Mvg
Roeland
@citaat prachtig wat je daar verwezenlijkt hebt..  :thumbup:

if we don't try we will never know

Prachtig Roeland die gendarme met zijn bonnenboekje, passerende wielrenners en draaiorgelman. Dat het allemaal nog niet af is is een goed teken. Ik, en velen met mij denk ik, kijk uit naar nieuwe foto's en films.

groet, Wim

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Fraaie foto's, Roeland! :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

M* en bezig te digitaliseren

Ik vind die Citroën DS cabrio, die op de bon wordt geslingerd wel mooi.
Welk merk is die ?

Waar een wil is, is een spoor

@citaat   :-) :-) :-)