Functie mapping: Cabine verlichting gaat automatisch uit bij het rijden (plus dimmen van verlichting). Makkelijk gedaan.
Na het zien van onderstaand Märklin filmpje wilde ik zelf eens kijken wat mogelijk was, hoe dit gaat en of dit eenvoudig te realiseren was. Om te proberen had ik Märklin MFX+ lokomotief 39217 genomen, gemaakt door Märklin in het jaar 2025.
Deze lokomotief had cabineverlichting en omdat deze ook relatief nieuw is gaf ik het de grootste kans van slagen.
Het bleek gelukkig alles eenvoudig te gaan. Dit als motivatie voor de mindere techneuten onder ons. Het zal zeker niet zo makkelijk, hetzelfde gaan of zelfs mogelijk zijn voor oudere lokomotieven met oudere of niet-Märklin decoders. De functie mapping heb ik uitgevoerd met een CS3, software versie 2.6.1.
Het doel is nu dus wanneer de cabine verlichting al aangezet is (hier functie F1), dat bij het beginnen te rijden van de lokomotief het automatisch uitgaat en bij het tot stilstand komen gewoon weer automatisch aangaat. Bij dit model wordt al automatisch alleen die cabine verlicht welke zich in dezelfde rijrichting bevindt.
Kijk voor het verder lezen eerst onderstaand filmpje svp.
Dus, voor 39217 moest functie F1 (cabine verlichting) aangepast worden.
- Na de selectie 'functie mapping' werd de functie F1 geselecteerd.
- Uitgang 1 en Uitgang 2 moesten nu aangepast worden (op het scherm rechts).
- Uitgang 1 is voor het vooruit rijden, Uitgang 2 voor het achteruit rijden.
- Selectie rechts op de blauwe button (3 tekentjes) rechts naast Uitgang 1.
- Verandering nu van de waarde 'Beide' naar 'Rijden' onder de kolom 'Beweging'.
- Hetzelfde ook gedaan voor Uitgang 2.
Deze instellingen konden nu gewoon opgeslagen worden en het werkte zoals ik graag wilde.
Net zoals in het Märklin filmpje heb ik het dimmen van de cabineverlichting ook nog gedaan. Dit kan gelijktijdig met het bovenstaande of gewoon erna gedaan worden. Natuurlijk kan het dimmen ook gewoon zonder het bovenstaande gerealiseerd worden.
- Selectie linksonder 'Uitgangen'.
- Voor Uitgang 1 en Uitgang 2 voor modus 'licht aan/uitdimmen' de waarde onder 'Periode' van 20 naar 30 gezet en opgeslaan.
Ik hoop dat ik met deze beschrijving een aantal lezers heb geholpen en heb laten zien dat het niet altijd meer moeilijk is om in een Märklin lokomotief een instelling te veranderen en op te slaan. Wees natuurlijk voorzichtig hierbij.
Mvg
Roeland