Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Bezetting Lokpilot 5 (59626)

Gestart door Meine dinsdag 20 januari 2026, 21:29:28

Meine (Landkreis Gifhorn)

Toevallig heeft Colablik nagenoeg dezelfde vraag die ik ook heb. alleen dan met een 21 polige stekker.

Dit is er eentje met een 8 polige stekker eraan.

Ook hier zit een Min. Dit is volgens mij de GND. zowel op de voorzijde als op de achterzijde.
Als ik hier een led op zet met een weerstand brand deze altijd als de decoder onder spanning staat.

Dan staat op de achterzijde een VCC, bij de 21 polige is deze 5 volt. Ik ga ervan uit dat dat bij deze decoder ook zo is.

Houd ik alleen nog een U+(+pol) over aan de achterzijde. U+ staat ook aan de andere zijde maar dan met (gem Pos.) erachter (blauwe draad dus de electronische +)

vraag is:
klopt mij aanname met de VCC (5 volt) en mag ik deze eventueel gebruiken?
wat is de U+(+pol)?

in de hele handleiding wordt er niks over gezegd.

Meine

Re: Bezetting Lokpilot 5 (59626)
Lastige vraag waar ik zo geen antwoord op heb.
Zou deze vraag gewoon voorleggen bij de klantenservice van ESU.
Groet Erwin
Forum Moderator

Vcc is de interne spanning voor de decoder, waarbij het niet uitmaakt of die decoder een 21 polig of 8 polige stekker heeft. Maar ik zie niet waarom je die extern nodig zou hebben. Overigens kan die maar een beperkte hoeveelheid stroomleveren.

Een altijd aan ledje kan je ook (en mijns inziens beter) maken door die azn een functieuitgang te hangen en die altijd aan te mappen.

Die U+ is gelijk aan de voorkant/achterkant. Meet maar door en je merkt dat die 2 soldeereilanden verbonden zijn.