Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

MS-2 geheugen kwijt?

Gestart door Hanzi maandag 19 januari 2026, 20:05:30

MS-2 geheugen kwijt?

BLIJ dat ik analoog RIJ

MS-2 geheugen kwijt?
Meestal rij ik analoog, en zojuist wilde ik even een loc digitaal laten rijden: "geen loc" hele MS-2 leeg :-( ...

Bekend probleem? Komt dit vaker voor? Oorzaak?
Ben maar even weggelopen want anders was ik nu waarschijnlijk bezig om alle decoders eruit te trekken :? .

Re: MS-2 geheugen kwijt?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Doe ik wat fout, zie ik iets over het hoofd?
Loc opnieuw laden gaat gewoon; alles functioneert dan. De MS is dus niet defect, maar lijdt klaarblijkelijk aan acute amnesie...
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Mijn ervaring met de MS2 is dat 'ie in ieder geval minder betrouwbaar is als een conventionele transformator (open deur natuurlijk). Ik heb ook al wat merkwaardige dingen meegemaakt, zoals opeens geen nieuwe locs meer kunnen herkennen (reset moeten doen), maar de gehele loclijst leeg is voor mij ook nieuw. Aangezien je nog geen andere reacties hebt gehad vermoed ik dat dit zwaar uitzonderlijk is. Wat gebeurt er als je opnieuw een paar locs invoert? Is hij die na uitschakelen ook weer kwijt?

Geen idee.. :?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik had er begin van de avond één loc opnieuw ingezet en die staat er nog gewoon in; zojuist nog 2 aangemeld. Lijkt allemaal gewoon te werken.
Alle gegevens staan gelukkig in de locdecoders dus het is eigenlijk alleen aanmelden en naam + locplaatje instellen. Valt ook wel weer mee, maar ik wil er geen gewoonte van maken ;) .

Regelmatig gehad. Blijft gewoon brak spul (heb er 3 in gebruik). Ook inderdaad dat hij ineens geen nieuwe loks meer kan toevoegen (geen MFX, geen DCC, geen MM2).
Een "Fabrieks Reset" lost dit dan weer op. Werkt alles meteen weer. Is wel je Lok lijst leeg.. alweer.

Ik ben maar overgestapt op Lok kaartjes van Marklin. Hiermee heb je ze snel weer ingeladen. De moderne Loks melden zich dan wel weer snel aan met MFX.
Vaak rij je toch maar met max 5-6 treinen max tegelijk op de baan met een MS2. Dus de "lijst" heb je snel weer gevuld.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, dat geeft hoop voor de toekomst :? ...

Windhoven

Met een grijze MS2 eigenlijk nog nooit spontaan last van gehad. Alleen een keer problemen gehad na een halve software update maar dan had je ook meer andere problemen erbij dan alleen ern lege loclijst.
Zou er een hardware verschil zitten tussen de oude grijze en de zwarte die dit soort problemen kan verklaren? Of zijn er anderen mensen die dit bij de grijze variant ook hebben?

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Hans,

Vervelend probleem en ik heb het nog niet zo erg meegemaakt.
Wel dat een lok verdween en naderhand spontaan weer terug kwam.

Citaat van: Hanzi op maandag 19 januari 2026, 20:05:30Bekend probleem? Komt dit vaker voor? Oorzaak?
Ben maar even weggelopen want anders was ik nu waarschijnlijk bezig om alle decoders eruit te trekken :? .

Probeer je frustaties in bedwang te houden, hoe moeilijk dat ook is want het lost niets op.

Weet dat we met je meeleven. :thumbup:

Henk

Had je net een update gedaan?  Of had je misschien een andere MS2 aan je Gleisbox gehad?

Pas op dat als je je MS2 geüpdate hebt, dat je dan ook de Gleisbox update, en dat je alles daarna nog even laat liggen tot ze helemaal in sync zijn.  Anders kan het gebeuren dat hij zeichzelf inderdaad reset.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Eens een keer op mijn testbaantje (met MS2) vergeten om de boel op STOP te zetten voordat er een loc op gezet werd, resulterend in een kortsluiting (nooit sleper scheef op de baan zetten en zowel puko's als rails aanraken :)) en erna ook een 'mooie schone' lijst als resultaat.

Trouwens, die loc-kaartjes inderdaad toen ik nog geen Central Station had, ook veel gebruikt (ook omdat je toen nog maar 10 locs in je loclijst kon plaatsen en je zo met die kaartjes vrij flexibel was).

BLIJ dat ik analoog RIJ

Geen updates gedaan, niks los gehad, niks...
Een mogelijke kortsluiting voorkomen door de MS op STOP te zetten tijdens plaatsen loc's, wagons etc. kan natuurlijk nooit kwaad, aan de andere kant zou de MS daar natuurlijk tegen moeten kunnen!

Maar zoals gezegd, de instellingen zitten veilig(?) in de decoders en het is slechts een kwestie van de loc's opnieuw aanmelden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nog een aantal locs aangemeld, maar er zijn ook een paar locs die niet herkend worden door de MS2.
Eentje met LoPi5Micro (de Liliput BR62), maar ook een MFX loc (37626) en nog 2 origineel digitale M-locs (36853 en "dat blauwe ding") waarvan ik niet weet wat er exact in zit, protocol... ik weet ook de adressen niet...
Ik zie vast wat over het hoofd maar wat?
Iemand een idee hoe deze locs aan te melden?IMG-20260120-WA0000.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vergeet mijn vorige beticht maar; net werden ze wel herkend en alles staat er dus weer in.
Blij dat ik maar 10 digi-locs heb :P .

Zeeland

Het is blijkbaar een eigenschap van sommige moderne digitale apparatuur dat ze minder lang zonder spanning kunnen en daarna weer normaal functioneren.
Meegemaakt met een best wel dure  laptop van mijn dochter, na een reis terug aanzetten, en nul reactie meer.

Misschien dat je hier iets mee kunt? En tevens een tip voor wie het kan gebruiken.

(Is wel wat over te vinden op het www, maar blijft bijzonder omdat ze niet de oorzaak geven alleen dure reparatie kosten 😅)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als de baan aan staat, staat de MS2 ook aan, ook al rij ik meestal analoog.

Analoog rijden met de MS2 aangesloten????
Bedenk dat oude C80 decoders wel eens moeite hebben met de MS
Bij verouderde SW herkent hij recente loks soms ook niet.
Hier rijden -tich loks (niet tegelijk hoor) al jaren rond aangestuurd door 4 * MS2 gekoppeld met een 60122 en 2 Tams boosters
Alle formaten MM1, MM2 Mfx en Dcc door elkaar. Decoders van Marklin C80, Delta tot Mfx met sound. ESU Lopi 3 tot 5.
Beste stuurapparaat voor de prijs maar dat zal vast niet iedereen met me eens zijn.
En het is al vaak gezegd: Updaten liefst aan een CS. Bij meerdere MS-en altijd de oudste is master en daaraan Updaten.
Vergeet de railbox niet.
groet digibert

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: digibert op woensdag 21 januari 2026, 20:06:13Analoog rijden met de MS2 aangesloten????
Nee DigiBert, natuurlijk niet, AnaHanzi is niet helemaal gek natuurlijk :P .
Dit vraagt wellicht om wat uitleg: ik heb één centrale schakelaar waarmee ik alle analoge (regel- & licht-)trafo's én de MS2 inschakel. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles dan ook tegelijkertijd op de baan aangesloten is. Ik heb een keuzeschakelaar analoog-digitaal waarmee ofwel de 4 analoge regeltrafo's ofwel de MS2 met de baan verbonden worden.

Iemand wees me ook nog op het gebruik van de loc databank die standaard in de MS2 zou zitten. Nooit naar gekeken en nooit gebruikt; en toen ik dat net wél wilde doen bleek de databank leeg te zijn...
Wordt die weer geladen met een update, of...?
IMG-20260121-WA0010.jpg
Wiki Redactie

Ik denk dat jouw MS2 gewoon zo dement als een deur is eigenlijk. Het geheugen functioneert duidelijk niet zoals het zou moeten.

Heb je een zwarte of een oudere grijze gleisbox?

Zeeland

Ik snap heel de opstelling niet met een keuze schakelaar, tussen ouderwetse trafo"s en een digitale centrale..
Als je daar het topic mee was gestart, had ik waarschijnlijk niet eens gereageerd  :warning:

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Daar hoef je eigenlijk ook niks van te snappen Barry, want daar ligt het probleem niet. Ik gaf alleen aan dat de MS2 nooit heel lang spanningsloos is, dit als reactie op jouw idee dat dat wellicht de oorzaak zou kunnen zijn.

@citaat @citaat zwarte gleisbox.

@citaat @citaat @citaat beetje kort door de bocht, hij heeft het altijd goed gedaan en hij doet het nu ook weer prima. Er is goed te leven zonder loc databank hoor; ik weet ook niet of de databank vóór de storing van afgelopen week wél aanwezig was.

Ja maar dat de databank leeg is is niet goed. Er lijkt iets met het geheugen te zijn of iets anders met de software op het Mobile Station.

Koen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nee, oké, vandaar ook mijn vraag of er iemand weet of de databank met een update weer gevuld wordt.
Wiki Redactie

Weten doe ik het niet, maar je mag bijna aannemen dat die inderdaad weer gevuld wordt. Er zullen ongetwijfeld nieuwe modellen worden toegevoegd en wellicht oude afgevoerd. Wat is dan eenvoudiger dan de oude lijst overschrijven met de nieuwe.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ga ik proberen, moet lukken volgende week op de stamtafel bij DigiMRC.
Hopelijk blijft de loclijst wel behouden na een update ;) .

Als er zo'n onderdeel van de software ontbreekt, mag je je afvragen of het niet verstandig is om vóór de update / upgrade de MS2 een volledige RESET te laten ondergaan.
Uitzetten voor een paar minuten (wellicht van stroom af).
En dan een update / upgrade te laten uitvoeren.

Ja, je bent dan je locs kwijt :-(.

(Een halve actie vraagt vaak om een vervolgactie....)

Hoi,
Het geheugen van de MS2 is een dingetje.
In het verleden workshops gevolgd (begin van de eeuw)bij M en kreeg geen directe antwoorden m.b.t. geheugenstructuur van de MS2.
Ik weet dat het binnenwerk van de MS2 een paar keer flink op de schop is genomen.
W.b. de geheugen dat is in secties opgedeeld. In een daarvan bevindt zich de (fabrieks)databank. Bij een update word die overschreven.
De loklijst kan op verschillende plaatsen staan. Als je jouw MS2 met jouw loklijst aan een 2e MS2 koppelt die master wordt zet de master zijn loklijst erbij in. Als je weer solo verder gaat geeft dat (heb ik vastgesteld) nog wel eens problemen. De MS weet soms niet meer welke loklijst hij moet hanteren.
Geeft rare effecten tot tijdelijk uitvallen van de MS.
Zelf heb ik wel eens (proefondervindelijk vast gesteld) Dat hij na een paar dagen?! zo weer de oorspronkelijke eigen loklijst had teruggevonden!
Bij problemen Reset ik de MS. Al mijn loks staan (als ze helemaal naar m`n zin rijden) op een lokkaart. Gekocht bij Reichelt. 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb 'm ooit tweedehands gekocht, al zag hij er als nieuw uit, zelfs de beschermfolie zat er nog op! Wellicht dat hij als demo wel eens slave is geweest waardoor er geheugens "zoek" zijn geraakt.
Wellicht is een algehele reset en daarna opnieuw updaten inderdaad de juiste weg.
De mannen van DigiMRC zullen er wel raad mee weten :mrgreen: .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Net even de firmware-versie uitgelezen; geen idee hoe recent die is:
IMG-20260122-WA0000.jpgIMG-20260122-WA0001.jpg 

Swiss rail .. what else?

MS2 Software: [25.11.2025] Update versie 5.6

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vanavond op de Stammtisch Den Haag-Westland m'n MS2 via een CS3+ een update gegeven. De nieuwste software staat er nu op en ook de loc-database (die er sinds ik 'm heb nooit heeft opgestaan).
Dank Levi van DigiMRC :thumbup: !
IMG-20260128-WA0000.jpg