Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Roco 2026

Gestart door 10103 zaterdag 10 januari 2026, 13:17:14

Roco 2026
Speciale Gast

Roco 2026
Roco heeft de voorzijde van de nieuwe 2026 catalogus vrijgegeven waarop de eerste nieuwigheden te zien zijn. Op 15 januari is de complete catalogus te downloaden.

Groet, Marc
Re: Roco 2026

Het zal weer een hoop goedkope plastic zijn met van die lelijke blanke wielen. Kijk er nu al weer naar uit.

Uiteraard mag je dat vinden, en wellicht is het ook zo. Maar moet dat dan meteen weer zo vermeld worden? Is dat nodig? Voegt dat iets toe?

Nou ja, mijn reactie op jouw reactie voegt ook niets toe  ;) .

Hopelijk komt Roco wel met iets nieuws voor Epoche I, maar gezien de voorkant vrees ik het ergste. (Al heb ik niets te vrezen; mensen in Groenland, die hebben iets te vrezen...)

Citaat van: HarrySpur1 op zaterdag 10 januari 2026, 13:44:22Het zal weer een hoop goedkope plastic zijn met van die lelijke blanke wielen. Kijk er nu al weer naar uit.
Hoe durven ze, blank metaal terwijl Märklin gouden slepers heeft...

:offtopic:
Moet Harry wel gelijk geven.
Het gaat zeker niet op voor elke loc of wagon maar er zijn locs van Roco die er zeer plastiekerig uitzien.
Wreekt zich vooral bij bv. modelllen van de Duitse "Einheitslocs".
Soms is het net of je er door heen kijkt.
Hopelijk blijven we wat Neuheiten betreft er dit jaar van verschoond.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Pik eruit wat je aanstaat en laat de rest liggen. Dat geldt voor alles toch? Niemand zegt dat je het moet kopen. Bij mij rijdt aardig wat Roco rond, vooral rijtuigen. Die zijn namelijk prima gedetailleerd en nog eens mooi op schaal ook. Dat vind ik belangrijk en iemand anders misschien helemaal niet. Prima. Ik ben in ieder geval bijzonder benieuwd wat er komt de 15e.

De Flirt 3 is interessant voor de Nederlandse markt. Ik ben benieuwd in welke uitvoering deze wordt uitgebracht en in hoeverre Roco in staat is om het treinstel te modificeren qua deur en raampartijen. Overigens is Roco niet de eerste, die dit treinstel heeft aangekondigd.
Speciale Gast

Inmiddels rijden hier ook een zestal Roco locs rond en - afgezien van een wat ouder model (Rh 1670) - ben ik er erg over te spreken: Mooi gedetailleerd, prima afwerking, hele goede rijeigenschappen (stille motor en aandrijving, soepel optrekken, voldoende trekkracht) en ook de geluidjes zijn prima, hoewel ik dat laatste minder belangrijk vind. De kunststof behuizingen vind ik op zich ook geen probleem, wel zijn ze soms wat moeilijker te verwijderen. 
Maar soms kun je ook niet anders dan voor Roco kiezen, omdat de andere fabrikanten bepaalde modellen gewoonweg niet maken. ;) 

Groet, Marc
Forum Moderator

Bij mij ook veel rijtuigen. En veel öbb locs omdat marklin die niet heeft. Ook een zevental railjets is diverse uitvoeringen alsmede divers tauri met mooie kunstwerken op de locs
Forum Moderator

Bij mij ook genoeg Roco, maar daar ging het draadje niet over. Nog even paar nachtjes slapen en dan kan iedereen voor zichzelf bepalen of er dit jaar iets interessants tussen zit wat voor aanschaf mogelijk in aanmerking komt. Ik ben in ieder geval benieuwd of er nog iets leuks voor Nederland tussen zit.

Groet,
Herman

... geposte link werkte niet... (Geen idee waarom niet...)

Windhoven

@citaat geeft een 404 niet gevonden.
Speciale Gast

Bovenstaand linkje werkt bij mij niet. Deze hopelijk wel voor iedereen.

Groet, Marc
Wiki Redactie

@citaat Leuke Rc4... :) :thumbup:

Duitsland TP III/IV

Citaat van: 10103 op donderdag 15 januari 2026, 12:19:18Bovenstaand linkje werkt bij mij niet. Deze hopelijk wel voor iedereen.

Groet, Marc

Nee, deze ook niet meer, althans bij mij.

Speciale Gast

Welke dronken stagiaire zou deze prijslijst trouwens hebben samengesteld? Daarin ontbreek echt elke logica. :D

Groet, Marc

Da's idd terug naar het "stenen tijdperk".
Men haalt bij de dealer, of print, de folder en de prijslijst.
Men pakt daar een pen bij en zet de prijs bij het item op betreffende pagina.
Met borrelnootjes en chips erbij heb je dan toch een paar nuttige uurtjes. :D

Ik zag de blauwe "Tsjech"  huh, die is er ook bij Märklin.
En de NS1600/1800 wordt helemaal uitgemolken en veel meer is er niet te melden op NL gebied.
Mooi Zwitsers treinstel.
Raadsel: Hoe veel Vectron-varianten? (Dat is een bonus-opgave die je kan doen bij het invullen van de prijzen!)
Voor de rest altijd het idee: Wat is nu echt nieuw?
Zitten wel wat leuke outsiders bij bv. Poolse ertswagons,  wagons beladen met hout.
Veel smalspoor H0e dit jaar.

Staat genoeg leuks tussen.

Zeeland

De digitale file bekeken op de iPad waar ik ook de krant op lees, pen en notitie blokje erbij en, Aha, komt roco met een coop loc, passend bij de marklin coop 47461 en 47462 denk ik..

En brengt roco nog 2 andere coop setjes erbij... waar ik behalve de loc ook wel benieuwd naar ben 😊

Dus genoteerd 7520175 en 6600322/323
😊😊😊

Warnsveld (GLD)

De set met erts wagens is opzich wel leuk, alleen jammer dat het niet correct is.
Het is niet de Faals151 maar de oude Faals150 dus deze uitvoering klopt niet!
Wiki Redactie

Ik heb wel meer rare dingen gezien in die folder. Wat moeten we nou met een Volker Rail Sik? Roco hoeft er iig geen motor in te zetten, want volgens mij heeft dat ding alleen in deze staat op een sokkel voor het hoofdkantoor gestaan. Voor het overige dit jaar ook niets leuks voor mij bij Roco. Ook wel eens fijn :)

CiteerDas niederländische Eisenbahnverkehrsunternehmen Rail Force One erwarb 2017 sechs Lokomotiven von Locon Nederland. Die Elektrolokomotive 1750 wurde im Sommer 2025 in den aktuellen Firmenfarben gestaltet.
Nou ze hebben er verstand van  :O  :-)

Tja, het glas is half leeg of half vol. Ik heb de Warsteiner-loc gereserveerd. Leuk model.
Verder ben ik nieuwsgierig naar de dubbeldeksrijtuigen van DB AG, tijdperk VI waar een fors prijskaartje aan hangt.

Windhoven

Ik vraag me af of Railpro wel Samms wagons heeft. Kan er zo via Google niet echt iets over vinden aan afbeeldingen.

Als het maar Zwitsers is.

Leuk Zwitserse materiaal waarvan er zeker 2 hier gaan komen te rijden.
De Re 4/4 van de Südostbahn en de Re 4/4 van Crossrail gaan besteld worden dit weekend.

Groet Michel

Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in de:

- 310.21 (Epoche 1)
- S101 (Epoche 1)

Eindelijk eens, voor zover ik het kan zien, géén fantasiemodellen.
Speciale Gast

Vandaag nog eens rustig door al het nieuws heen gekeken. Bij de blauwe papegaai zou het me niet verbazen als ze die samen met Märklin hebben ontwikkeld. Het is wel heel toevallig dat beide merken nu met dit model uitkomen, maar wel in twee verschillende varianten (PIII en PVI). De technische details - metaal, vier aangedreven assen, dynamische rook, cabine- en aandrijvingsverlichting - komen ook overeen.
Verder echt een stortvloed aan modellen, maar geen loc die ik per se moet hebben. Wel een vinkje bij een aantal wagonnetjes gezet! :)

Groet, Marc 

Vind het niets bijzonder. Het is geen Roco meer uit de begin jaren negentig, het is nu niks en het kost ook niks.

Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 16 januari 2026, 08:01:57Ik vraag me af of Railpro wel Samms wagons heeft. Kan er zo via Google niet echt iets over vinden aan afbeeldingen.
Strikt genomen zijn dit de Salmmnps platte wagens, die in 1970 door Dienst Materieel Koninklijke Landmacht zijn aangeschaft. Deze wagens zij in 1995 verworven door Holland Rail Container. Later zijn deze wagens door Voest Alpine overgenomen. Zie in dit verband ook het Märklin setje met artikelnummer 48659.

Ondanks dat er hier mensen zijn die het niks vinden en ook niks vinden kosten, heb ik toch maar een bestelling geplaatst, te weten de eerder genoemde locs.

Het wachten (en sparen) is begonnen...

Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 16 januari 2026, 14:37:10Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in de:

- 310.21 (Epoche 1)
- S101 (Epoche 1)

Eindelijk eens, voor zover ik het kan zien, géén fantasiemodellen.

Duitsland TP III/IV

Citaat van: HarrySpur1 op vrijdag 16 januari 2026, 15:40:14Vind het niets bijzonder. Het is geen Roco meer uit de begin jaren negentig, het is nu niks en het kost ook niks.

Deze mag je met een voorbeeld uitleggen. Anders is het gewoon een loze kreet die niks toevoegd.
Ik laat je een voorbeeld zien.
7120033.jpg
Roco 7120033 H0 Stoomlocomotief Rh 477 CSD, AC sound + dynamische stoom € 579,90 € 545,11

38477.jpg
Märklin 38477 H0 Stoomlocomotief type 477.0 Papegaai € 599,00 € 539,10

Beste Ronald,

Heb vroeger Roco gehad uit de jaren 90. Dat was erg mooi en het kwaliteit was gewoonweg goed. Lees dat Roco veel producten levert die niet best zijn en dat betreft niet 1 model maar vele modellen. Heb al jaren geen HO meer. Rij met Märklín Spur 1. Modellen vanaf 2016.  Dat is werkelijk niet te vergelijken met HO,  ongeacht merk.  M'n 9 locomotieven wegen bijna 60 kg.
Een stoomlocomotief ziet er dan in HO heel erg simpel uit.
Als je dat ziet rijden en het geluid daarbij met rookontwikkeling is werkelijk fantastisch mooi. Verder wens ik je natuurlijk veel plezier bij deze mooie hobby en weet  zeker dat er veel mensen zijn die net zo veel plezier beleven als ik met mijn Spur 1 modellen.
Forum Moderator

@citaat  @citaat  @citaat
Ik heb de 310 al een paar jaar in huis. Inderdaad een hele mooie loc.

Citaat van: HarrySpur1 op maandag 26 januari 2026, 20:15:38Beste Ronald,

Heb vroeger Roco gehad uit de jaren 90. Dat was erg mooi en het kwaliteit was gewoonweg goed. Lees dat Roco veel producten levert die niet best zijn en dat betreft niet 1 model maar vele modellen. Heb al jaren geen HO meer. Rij met Märklín Spur 1. Modellen vanaf 2016.  Dat is werkelijk niet te vergelijken met HO,  ongeacht merk.  M'n 9 locomotieven wegen bijna 60 kg.
Een stoomlocomotief ziet er dan in HO heel erg simpel uit.
Als je dat ziet rijden en het geluid daarbij met rookontwikkeling is werkelijk fantastisch mooi. Verder wens ik je natuurlijk veel plezier bij deze mooie hobby en weet  zeker dat er veel mensen zijn die net zo veel plezier beleven als ik met mijn Spur 1 modellen.

Beste Harry,

Ik snap je punt, maar zoals je zelf al schrijft: Spoor 1 is toch niet te vergelijken met h0? En ik durf daar zelfs aan toe te voegen: ongeacht het merk. Hoe mooi ik een model van Micro Metakit ook vind, naast bijv. de AA1 van Finemodels verbleekt gewoon alles. Maar, dan hebben we het én over een andere schaal, én over een totaal andere prijsklasse. De AA1 kost ca. €9000, als ik het me goed herinner...

Spoor 1 is zeker gedetailleerder, degelijker (neem ik aan), groter, mooier, indrukwekkender. Maar waarom dan tóch telkens h0 afzeiken? Problemen zijn er zeker niet alleen bij Roco, maar ook bij andere merken in meer of mindere maten. Ik snap dat gewoon niet. Welk punt wil je maken? Wat wil je bereiken?

Overigens, laatst bijna een S2/6 via MP gekocht voor €1200. Was alleen in het noorden van het land én ik vertrouwde de verkoper niet... Het gaat er wellicht nog eens van komen  ;) ...

Groeten,
William

Compensatiedrang  >:-D

Hoe verzin je het, compensatiedrang. Tja, we zijn hier weer bij af.

Windhoven

Roco 6200257 H0 Set rijtuigen 'Oostenrijkers' 3-delig (VSM) - Modeltreinwinkel exclusief.
In deze set van drie rijtuigen de B 274, B 275 en het 2e klasrijtuig met bagage-afdeling BD 251.
Directe link: klik

Klein Jünkerath

Had de BR 50 1751 besteld (Roco 7120046), die kwam afgelopen woensdag binnen. Thuis bleek, dat het geluid het niet deed: plop-geluiden ongeacht of het geluid nu aan of uit stond.
Dus vandaag teruggebracht voor reparatie; ja het lijkt M* wel....  >:-D

Wel een mooie loc, die later dit jaar vernummerd gaat worden naar 50 1711 (BW Ehrang, reed in de jaren '60 nog op de Eifelbahn met o.a. Roheisenpfannenwagen, die in Jünkerath geproduceerd werden, op weg naar een hoogoven; of met een stuk of 8 Schotterwagen (ballastwagens)).

Enfin, we zien wel wanneer die loc weer terug komt van de fabriek.

Groet, Paul

Had de winkel geen ander exemplaar?

Klein Jünkerath

@citaat Nee, dat hebben ze zelden. Hij was in de voorbestelling voor me besteld.
Bovendien had ik de machinist en stoker er al ingeplakt, dus hij zou sowieso onverkoopbaar zijn.
Bij de volgende Roco-loc wacht ik daar uiteraard mee totdat ik 'm getest heb, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Maar je gaat van het goede uit, en dan blijkt het een slechte te zijn...

Groet, Paul

Op zo korte termijn defect had ik hem toch omgeruild voor een nieuwe eerlijk gezegd. Dat recht heb je.

Bedankt voor het delen! Ik heb 2 locs in bestelling staan. Die zal ik dan maar of in de winkel testen, of meteen als ik thuis ben. En niet, zoals nu wel eens gebeurt, kopen en dan in de doos laten zitten...

Klein Jünkerath

@citaat  @citaat Ik weet ook niet wat Roco gaat doen, of zij 'm omruilen voor 'n  nieuwe. 't Is mijns inziens een productiefout (decoder of speaker) en hun probleem om het op te lossen.

Groet, Paul