Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

B-merk net zo goed als Dremel?

Gestart door cyberbeast41 zaterdag 21 juni 2008, 09:00:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
B-merk net zo goed als Dremel?
cyberbeast41
gast

B-merk net zo goed als Dremel?
Omdat ik momenteel absoluut geen plaats heb voor een vaste baan, wil ik een klein diorama maken en wat experimenteren zoals: roestige rails nabootsen, ballast maken, etc...

Handig hierbij is een Dremel.
Nu zie ik nu en dan een dergelijk apparaat maar met meer boortjes, schijfjes en dergelijke, dikwijls aan een fractie van de prijs van de echte Dremel.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n "b-merk"? Is het wat? Ik hoor wel lof over Kinzo. Iemand hiermee ervaring?

Het verschil zal heus wel ergens liggen maar het ding zal enkel en alleen voor modelbouw dienen.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Zelf heb ik er een van de van de Ald* ( je weet wel welke winkel , merk topcraft ) In de bijsluiter staat als contact adres voor techinsche vragen het adres van Ferm .
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Ik heb ooit eens een merkloze 'Dremel' gekocht, voor 10 euro. Dat is natuurlijk bijna voor niks, vooral omdat er een hoop boortjes, freesjes en andere atributen bij zaten. Wat dat betreft geen miskoop. Maar de echte Dremel is toch wel beter. De motor van de imitatie-dremels is het zwakke punt. Het toerental daalt te veel bij belasting. Dat is lastig als je bijv. in een stuk marklin-gietijzer moet frezen voor de inbouw van een 5-polige motor.

groetjes, Martin
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Zo'n Topcraft zou ik wel aandurven, dat kan nog wel eens aardig spul zijn en voor de prijs kun je het wel proberen.

Heb zelf zo'n Gamma ding van 20 euro of zo gehad, waardeloos. Heb er alleen nog de verzameling slijpsteentjes e.d. van, past ook in Dremel.

Pas bij Praxis een aanbieding / jubileum doos gekocht van de echte Dremel, met omdoos en handige en nieuwe multi-kantel houder, verlengstuk, iets van 89 euro meen ik. Deze viel wat tegen voor wat betreft aantal boortjes en slijpmatrialen e.d. (als je de tellingen op de verpakking ziet verwacht je meer), maar wat een genot om mee te werken! 


Ik weet trouwens net hoe deze machine eigenlijk heet, typisch geval 'Stanley': merknaam word gereedsschap aanduiding, want Dremel is het merk dacht ik maar wordt ook gebruik als aanduiding van het type machine.


Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Ik heb een paar jaar geleden zo'n ding gekocht van het merk Ferm, voor ?19,95.
Hij doet het vooralsnog prima, heeft regelbaar toerental, koffertje met allerlei toebehoren, maar de kwaliteit van die toebehoren is niet al te best.
Er zit ook een beugel bij waaraan je de machine hangt in het geval je de flexibele slang gebruikt.
Die flex slang werkt overigens prima, alleen het aankoppelen is wat lastiger.
Je moet namelijkeerst de binnenkern in de machinekop vastklemmen en dan wil ie nog wel eens uit slang floepen, want de binnenkern zit niet aan de kop van de slang geborgd.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Een spoorvriend van mij en mijn broer hebben beide die van de Aldi gekocht en ze zijn er zeer tevreden over.
Mijn spoorvriend gebruikt hem bijna iedere dag, hij is bezig met de opbouw van een grote modelbaan, die zijn hele woonkamer en een gedeelte van zijn keuken beslaat.

nee hij is nog vrijgezel, dus geen gemekker van een vrouw. :mrgreen:

Dirk Bolt
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
[offtopic-mode]
en toch denken er mensen dat je aan zoiets verslaafd kan raken...., onzin! :mrgreen: :lol:

eerlijk is eerlijk, je hebt er aardig wat mooi materieel staan :D

Dennis
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Hoi,

Ik gebruik zelf een proxxon dit merk heeft een zeer uitgebreid assortiment slijp en polijstschijven, diamantzaagjes, boortjes. Kortom alles wat een modelbouwer nodig heeft.

Ook het assortiment zaag en slijpmachines in mini formaat is geweldig.
Je kunt het bekijken op www.kruis.nl

MVG Ed
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
buckfast_beekeeper
gast

Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Citaat van: MaK man op zaterdag 21 juni 2008, 09:07:41
Zelf heb ik er een van de van de Ald* ( je weet wel welke winkel , merk topcraft ) In de bijsluiter staat als contact adres voor techinsche vragen het adres van Ferm .

Ik heb hier een Ferm FCT-300. Echt grote brol. Er zit een millimeter spel op alle lagers en in alle richtingen. Ik heb hem niet zelf gekocht maar het zat als tool bij een andere machine dat ik kocht.

Ik weet dat een Kress stukken beter is en zeker voor het zwaardere werk. Ik heb de 1050 FME met alle verkrijgbare spantangen en voor elke spantang een aparte moer (op internet compleet te vinden voor ongeveer 260?). Deze stopt dus niet en heeft geen speling op de as. Toerental tussen 10 000 en 32 000. Oorbescherming een must.

Voor het kleinere werk op de modelbaan gebruik ik een oer degelijke 15 jaar oude Proxxon. Proxxon is van een even hoge kwaliteit als Dremel.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Na een aantal jaar een namaak dremel te hebben gebruikt heb ik nu sinds een jaar een echte.

De echte dremel wordt niet warm, ligt echt lekker in de hand, toerental is perfect stabiel.

<<Als je niet weet wat je mist, mis je niets, maar als je eenmaal the real thing hebt gehad wil je nooit meer wat anders. >>

Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
heb ook een goedkope maar werkt perfect hoor gewoon doen
groet robert
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Hallo


Ik heb ook een goedkopere ooit eens aangeschaft
En ben er tevreden mee
Zit van alles bij en ook zo'n flexibeleslang en een standaard

Ik dacht dat deze van de Gam........ was

Dus waarom zo'n dure kopen als er ook een goedkopere is
Je kan de gok altijd wagen......


gr Frans

Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Hoi Beast! :wink:
Een goedkope van Aldi, Hema, Gamma enz. moet je gewoon gelijk veel gebruiken, vaak heb je wel 2 jaar garantie en de slechte vallen dan heel snel door de mand en dan geld terug of omruilen of evt. een "echte" kopen.
Topcraft, Ferm zijn meestal redelijk maar een echte Dremel is gewoon het beste. (maar ook verreweg het duurste! :?)

Succes met de aanschaf.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
AlbertJan, Topkraft is de dremel van Aldi  :wink: Die heeft Johan hier ook en werkt volgens hem goed.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
hoy
ik ben  in het bezit van die van de aldi het merk top craft ben uiterst te spreken over het apparaat en vind dat je hem tog ook vrij compleet koopt. er zit namelijk ook een standaart en flexibelle kop bij wat handig is en makelijk werkt. de garantie die het merk levert is ook optiemaal en zeer goed.

groetjes jacco.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
even off topic

Weten jullie dat de batterijen van Aldi, ook natuurlijk onder  het eigen merknaam Top Craft, als beste zijn getest door diverse keuringsdiensten.

Ik gebruik ze al jaren, veel veel goedkoper, en gaan veel langer mee dan het zgn topmerk Duracell

Dirk Bolt
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
@ Jacco 

Wat een mooie hond heb jij als je AVATAR

Dirk
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Klopt Dirk, hier gebruiken we ook niet anders.

Johan heeft allerlei gereedschap van Aldi/TopCraft en computer's hebben we ook al jaren van Aldi/Medion. Ik ben zo'n consument die ze bedoelen met de nieuwe slogan ONZE ALDI :mrgreen:

Eh.. maar weer ontopic  :oops:
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
'k heb ook zo'n Ferm ding, van de gamma.
Werkt perfect.
Wel grappig, slijpsteentjes waren op, echte dremeltjes gekocht..setje was duurder dan het apparaat zelf, maar het past wel allemaal :)
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Ik heb een paar jaar geleden een "dremel" gekocht van het merk "Markus". De motor is
wat minder krachtig, dus verwacht niet dat je hiermee enorm zware klussen kunt klaren.
Maar ja, voor modelbouw komt dat ook weer niet zoveel voor.
De gereedschapjes (boren/frezen e.d.) van Dremel passen hier gewoon op. Ik heb wel
de losse, verwisselbare spantangetjes vervangen door een snelspankop.  Heb er geloof ik
zelfs 2 van. Dat werkt wel veel plezieriger dan steeds moeten pielen met een ander spantangetje.
Wat mij betret kun je voor dit werk gerust de B-merken kopen/gebruiken.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Ik heb een Kinzo, heb hem een halfjaar en hij bevalt goed.
Sommige slijpsteentjes zijn niet helemaal in balans, daar voor koop ik dan wel goede bv dremel.

Groet Jac.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Na een zoektocht op google voor de voor of nadelen van een echte dremel of kloon kwam ik deze ook nog tegen. Volgens mij is hier iemand helemaal gek op het ding: http://www.nproject.nl/column/ode-aan-de-dremel.html     :lol:  :lol: 
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Nu is het echt helmaal duidelijk!
Ook met een kloon heb je zoveel plezier dat er een lofdicht op is gemaakt! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Het lot wil dat er vandaag net zo'n set te koop is voor 30 euro ofzo.
Ik ga er een halen en er wat mee werken en zien als het wat is. Ik hou jullie op de hoogte.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
De B merken zijn op zich waarschijnlijk niet slecht. Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoe intensief je die gebruikt. Voor een dremel (ik heb er zelf 3 met veel toebehoren) geldt wel dat je er gemakkelijk reservestukken voor kunt krijgen. Is je B-merk stuk, dan moet je vaak investeren in een nieuwe.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
ik heb zelf slecte ervaring met een b-merk.
ding wou niet wat ik wou(en nee geen spijkers slaan)
ik ga zelf voor de dremel. kost iets meer maar dan heb je ook wat
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
proxxon en dremel zijn de toppers

aldi`s topcraft is een heel leuk dingetje voor een uiterst redelijke prijs.
Gebruik deze zelf ook vaak en heb geen klachten.
Re: B-merk net zo goed als Dremel?
Ik heb onlangs een Proxxon (de industrie-boorslijper) aangeschaft. De reden dat ik geen B-merk wil heeft te maken met de kwaliteit: speling op de lagers, geluidsproductie, constructie, gebruikte materialen, etc. Ook de kwaliteit en de omvang van de accessoires vind ik belangrijk. Ik wil een spelingvrije boorstandaard, een degelijke kruistafel en goede gereedschappen. Mijn ervaringen met mijn kolomboormachine en de boorstandaard voor mijn handboormachine waren doorslaggevend genoeg om nu maar eens meer geld neer te tellen: betere kwaliteit levert uiteindelijk ook meer plezier in het werk op omdat het resultaat meestal beter is.
Het is misschien (heel) veel geld zo'n eerste aanschaf maar na een paar maanden weet je dat al niet meer en heb je alleen maar lol van de mooie en degelijke spulletjes die dan hopelijk meerdere decennia meegaan.
Maar, ik kan niet in jouw portemonnee kijken dus je moet uiteindelijk zelf beslissen wat het jou, op de lange termijn, waard is.

succes met beslissen.

Herman