Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Inregelen Lokpilot 5 basic

Gestart door Colablik donderdag 01 januari 2026, 16:09:30

Goedemiddag,
Voor iedereen een heel gelukkig, gezond en voorspoedig 2026.
Vandaag een lokpilot 5 basic (59029) in een HAG Re 460 gebouwd. Locomotief voorzien van een 21 MTC platine en nieuwe bedrading.
Ingeregeld met de Lokprogrammer. Locomotief loopt perfect. Het enige aandachtspunten is het feit dat de locomotief vlak voor stilstand soms nog een klein sprongetje vooruit maakt.
Een bepaalde CV zal dus nog wat bijgesteld moeten worden.
Zijn er leden die toevallig weten welke CV hiervoor precies bijgesteld moet worden?
Alvast bedankt.
Groet Erwin
Re: Inregelen Lokpilot 5 basic

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Erwin,

Het enige wat ik mij nu kan bedenken zijn de snelheidsinstellingen.

Minimumsnelheid gemiddelde/kruissnelheid en maximale snelheid.
Hebben deze de juiste waarden?
max snelheid mag niet onder de minimum en gemiddelde snelheid komen en omgekeerd.

Theoretisch voorbeeld:

Minimumsnelheid = waarde 10
Gemiddelde snelheid = waarde 30
Maximumsnelheid = waarde 50.

Dit wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
De max snelheid wordt dan lager dan de gemiddelde snelheid ingesteld

Henk

11.1.2.2. Parameter ,,I"
Parameter ,,I", stored in CV 55, provides important information to the decoder on how much inertia the motor has. Motors with large flywheels naturally have more inertia than smaller ones or coreless motors.
Adjust parameter ,,I" if the locomotive jerks somewhat just before it stops or ,,jumps" at lower speeds (lower third of the speed step range) or simply does not run smoothly.

Willy
Allen,
Dank voor de reacties. De tekst van @Willy komt uit de ⁵Engelstalige handleiding van de lokpilot 5.
Zelf ben ik gewend om in het Duits te lezen :D
Heb de Duitstalige handleiding er dus nog even op nageslagen. CV 55 draait dus om de traagheid van de motor. Aangezien de HAG motor geen vliegwiel heeft zal de waarde voor CV 55 dus wat naar beneden bijgesteld dienen te worden. Kunnen we weer verder stoeien  :D
@Henk; heb nog even gekeken naar de snelheid instellingen. Snelheidscurve is lineair ingesteld en zou dus goed moeten zijn.
De snelheid in CV 5 heb ik nagenoeg maximaal gehouden en heb middels CV 53 de snelheid van de locomotief gereduceerd. De locomotief loopt erg mooi en soepel.  Alleen het kleine sprongetje ne stoppen is nog een dingetje.
Groet Erwin
De handleiding van de LokPilot 5 kan je ook in het Nederlands lezen:

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Heb je het juiste type motor geselecteerd in de lokprogrammeren en ook geprogrammeerd?

Dan worden een aantal CV's juist ingesteld, o.a. het CV 55, CV "I"
Dit heeft te maken met de lastregeling. De waarde van CV55 zal iets verlaagd moeten worden. Verlagen in kleine stapjes en testen, als de loc het kleine sprongetje niet meer maakt staat de waarde goed.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Je kan toch ook de automatische inregelprocedure gebruiken?
Schrijf de waarde "0" in CV 54.
Plaats de locomotief vervolgens op een testbaan met een lengte van minimaal 1 m en activeer de F1.
De locomotief begint met horten en stoten te rijden en stelt de motorparameters in.
Goedemorgen,
Allen dank voor de het meedenken en de constructieve reacties. :thumbup:
In ieder geval heb ik weer de nodige aanknopingspunten om hier verder mee te gaan.
Over de voortgang zal ik hier weer berichten....
Groet Erwin.
Hallo,
Vanochtend nog even aan het stoeien geweest met het inregelen van de HAG Re 460.
Als eerste tot twee keer toe de automatische inregelprocedure geprobeerd.
Helaas verliep dat niet naar wens. De locomotief bleef met name in de onderste rijstappen heel onregelmatig lopen.  Toen in stappen CV 55 verlaagd ook dit leidde niet tot een bevredigend resultaat.
Toen heb ik de werkwijze gewijzigd; op een proef ovaal mijn Ecos aangesloten en de locomotief op de rails gezet. Op deze wijze kon ik heel snel de diverse CV's in DCC programmeren en gelijk testen.
Bij het terugschroeven van CV 54 werd het schokkende rijgedrag aanzienlijk minder.
Ook heb ik CV 51 en 52 enorm gereduceerd. Uiteindelijk reed de locomotief goed naar mijn zin.
De uiteindelijk ingestelde waardes voor de CV's 53 t/m 55 verschillen uiteindelijk toch wel van de waardes die via de automatische instel procedure zijn gevonden. Maar er zijn wel degelijk verschillen met name bij CV 51 en 52 welke ik heb gereduceerd naar waarde 6.
Toch blijft het inregelen van een decoder een complex klusje.
Groet Erwin

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

We zien snel een filpmje hoop ik?  :D  :D

Henk
Ik heb de HAG artikelnummer 074 (Re 460 Zilver livrei). HAG motor type 88.
Decoder is ESU LokPilot V4.0 (51968) en protocol DCC 128 RailCom+.
Locomotief rijdt subliem.

Willy
Hallo Willy,
Klopt de Hag motor typ88 is een hele fijne motor met dito aandrijving.
De locomotief waar ik de lokpilot 5 basic in heb gebouwd is ook een Re 460 in de uitvoering Swisscom. Dit type loopt geweldig en heb ik in meerdere uitvoeringen hier.
Is alleen een beetje jammer dat oud HAG vrij Spartaans is, d.w.z. motoren en aandrijving zijn vaak dik in orde maar extra functies en b.v. LED verlichting zul je niet aantreffen.
New HAG heeft dat nu wel maar dan is de lak kwaliteit vaak weer een aandachtspunt.
Groet Erwin