Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Trafo raadsel ??????

Gestart door wes vrijdag 20 juni 2008, 15:55:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo raadsel ??????
Hallo beste mensen,

Na een avond knutselen, onder de tafel liggen, soldeerbout uit de schuur halen, weer naar zolder,
natuurlijk nog een keer terug voor het juiste boortje.( wel een vermoeiende hobby )
Alles eindelijk naar beste kunnen aangesloten.
Schakellaar 72750, 2 stuks blokseinen 74391, stopsectie in 2 sporen. Dit alles aangesloten op een marklin trafo uit startset 18 VA. De test: alleen de rode ledjes branden. Zaak omgepoolt aan de trafo alleen de groene leds branden.  :evil: Zaak nog een keer goed nagelopen, alles in orde. Boekje er nogmaals bij. Daarin voorbeeld met trafo 6647 32 VA regelbaar. Die heb ik toevallig voor mijn verlichting in gebruik. hele zaak aangesloten op de niet regelbare uitgang en zie daar vele uren verder en een hoop gemopper, zowel rood als groen werken perfect.

Het blijft voor mij een raadsel al het gebruikte matriaal is van Marklin, waar zit het probleem ???
Het liefst zou ik de 18VA trafo gebruiken, wie helpt ????

Re: Trafo raadsel ??????
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trafo raadsel ??????
ik heb dit eerst ook geprobeerd.
deze 18VA transfo is alleen voor het mobile station bruikbaar.
aangezien hier blijkbaar een gelijkspanning uit komt.

de enige optie is om een oude analoge transfo 32va te komen(beste optie) of een 60VA wisselspannings transfo.

deze 18va kun je natuurlijk wel voor verlichting gebruiken, maar dus niet voor wissels/seinen/decoders.

Dennis
Re: Trafo raadsel ??????
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo raadsel ??????
De 18 VA is gelijkspanning (DC)

Die 32VA andere trafo is wisselspanning (AC)

Daarom werkte het eerst niet, om de 18VA trafo te gebruiken moet de diode/diodes verwijderd worden.
Garantie vervalt met alle gevolgen van dien.

Foto binnenkant:

Re: Trafo raadsel ??????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Trafo raadsel ??????
Laurens,

En dan valt deze normaal weer te gebruiken met de MS??
Tevens heb ik nog een analoge electronische rijregelaar die door 16V~ gevoed kan worden om zo de treinen te besturen of moeten er dan nog een 2tal 5401 diodes tussen om die 18V~ nog een beetje te knijpen?
Re: Trafo raadsel ??????
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo raadsel ??????
Het MS kan gevoed worden door zowel gelijk als wisselspanning, maakt voor hem niet uit, de spanning wordt toch bruggelijkgericht.

Wisselspanning kun je natuurlijk niet verkleinen met diode's, dan heb je weer gelijkspanning, als je die trafo wel ombouwd naar AC heb ik geen idee welke spanning je dan hebt, zou je moeten meten, en ook ik weet niet hoe die elektronische rijregelaar van jou op een hogeren spanning reageert.

Als ik die foto nou eens in 3D had, kon ik nog even onder het printje kijken, daar heb ik toen geen foto van gemaakt, van de trafo op de foto is overigens niets aan veranderd.
Re: Trafo raadsel ??????
CiteerHet blijft voor mij een raadsel al het gebruikte matriaal is van Marklin, waar zit het probleem ???
Het liefst zou ik de 18VA trafo gebruiken, wie helpt ????
Er moet enkel een trafo gebruikt worden. Voor de seinverlichting wordt voor de ene stand het postieve en voor de andere stand het negatieve deel van de wisselspanning gebruikt.

@Chris,
Nee, er hoeven verder gaan diodes meer tussen.


Mvg,
Peter
Re: Trafo raadsel ??????
Citaat van: laurens66 op vrijdag 20 juni 2008, 20:37:36Wisselspanning kun je natuurlijk niet verkleinen met diode's, dan heb je weer gelijkspanning,
Plaats twee diodes antiparallel in serie met de trafo. Is dat nog onvoldoende dan nogmaals.

Mvg,
Peter
Re: Trafo raadsel ??????
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trafo raadsel ??????
antiparallel is toch hetzelfde als serie?

Dennis
Re: Trafo raadsel ??????
Als ik me niet vergis volg je toch een opleiding elektro(nica).

In serie: de diodes staan in serie (achter elkaar).
Parallel: de diodes staan parallel (anodes aan elkaar, kathodes aan elkaar).
Antiparallel: anode aan kathode, en kathode aan anode.

Mvg,
Peter
Re: Trafo raadsel ??????
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trafo raadsel ??????
weer wat geleerd 8)

Dennis
Re: Trafo raadsel ??????
Heren bedank voor het meedenken.

Heb mijn trafo gelijk open geschroeft, op de printplaat zit een ronde "condensator???" en een viertal diodes ??? wat moet ik er uit slopen om een voormij bruikbare trafo te hebben.
Met een wisselspangings uitgang.

ik zeer benieuwt of het gaat werken.

alsvast bedankt.

Ed Westra
Re: Trafo raadsel ??????
Hallo Ed,

De 4 diodes en condensator moet je verwijderen.

Mvg,
Peter
Re: Trafo raadsel ??????
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo raadsel ??????
Citaat van: Freak op vrijdag 20 juni 2008, 21:29:15
Citaat van: laurens66 op vrijdag 20 juni 2008, 20:37:36Wisselspanning kun je natuurlijk niet verkleinen met diode's, dan heb je weer gelijkspanning,
Plaats twee diodes antiparallel in serie met de trafo. Is dat nog onvoldoende dan nogmaals.

Mvg,
Peter

Ja natuurlijk, had ik zo snel helemaal niet aan gedacht, nogal dom zegmaar.
Re: Trafo raadsel ??????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Trafo raadsel ??????
Misschien nogmaals overbodig maar als de diodes er tussen weg gehaald worden dan wordt de spaning uit de trafo toch verhoogd? Is er geen manier om deze antiparallel te zetten ivm met de MS?

Misschien nog overbodig maar tot hoeveel Volt ~ kan zo'n elektronische rijregelaar hebben hebben? Anders hoef ik helemaal niets te doen met diodes op dit vlak
Re: Trafo raadsel ??????
CiteerMisschien nogmaals overbodig maar als de diodes er tussen weg gehaald worden dan wordt de spaning uit de trafo toch verhoogd? Is er geen manier om deze antiparallel te zetten ivm met de MS?
De spanning van de trafo zal hierdoor nooit hoger worden, deze blijft hetzelfde. Wisselspanning worden altijd in effectieve waarden opgegeven. Achter de trafo zit een bruggelijkrichter (eventueel met Elco). Stel de spanning van de trafo is 16VAC. De spanning achter de bruggelijkrichter is dan: 16V x  1,41 –( 2 x 0,7V)= 21,2V. De diodes op de print kun je daarvoor gebruiken. Beter is om de print geheel te verwijderen zodat je die later altijd terug kunt plaatsen en om de spanning te verlagen gewoon een paar diodes te kopen. Die zijn niet zo duur.

Citeer
Misschien nog overbodig maar tot hoeveel Volt ~ kan zo'n elektronische rijregelaar hebben hebben? Anders hoef ik helemaal niets te doen met diodes op dit vlak.
Zo’n rijregelaar kan ongeveer 16 – 18 Volt ~ hebben.

Mvg,
Peter
Re: Trafo raadsel ??????
Chris,

Hier een link naar een bruggelijkrichter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter
Lees: Uitgangsspanning

Mvg,
Peter
Re: Trafo raadsel ??????
Hoi Peter en andere meedenkers,

Begrijp ik het goed dat met het verwijderen van "alles" op de printplaat ik 21,2 volt wisselspanning overhou ?????? ( is hele printplaat verwijderen ook een optie ? ) En is dat dan niet te veel voor de ledseinen van meneer Marklin ?

Ik hoor,

MVG Ed
Re: Trafo raadsel ??????
Hallo Ed,

Nee, dat begrijp je niet goed. Dat is na gelijkrichting en afvlakking.
Na verwijderen van alles hou ongeveer je 16 VAC over, n.l. alleen de trafospanning.

Mvg,
Peter
Re: Trafo raadsel ??????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Trafo raadsel ??????
Aangezien het de bedoeling is dat ik mijn trafo ga gebruiken om dicese zaken te voeden, maak ik twee aansluitbusjes direct achter de trafo en voor de "gelijkricht-en-verlagings-print". Zo heb ik enerzijds de correcte spanning voor de MS en anderzijds 16VAC voor de electronische rijregelaar.
Re: Trafo raadsel ??????
Hoi Chris,

Tweede aansluiting gemaakt werk uitstekend bedank voor de tip.

MVG Ed Westra
Re: Trafo raadsel ??????
Chris, wat bedoel je hier mee.   dicese  :? Ik zou toch willen dat het bestuur eindelijk werk maak van een tolk Nederlands - vlaams hoor  :shock:
Re: Trafo raadsel ??????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Trafo raadsel ??????
Johnny,

Wat ik bedoel is dat ik voordat in de trafo de stroom wordt gelijkricht voor de mobile station ik twee draden aan de trafo uitgang gesoldeerd heb.
Hierdoor heb ik door gebruik van twee connectors (geel en bruin) een 16 volt wisselstroom voeding extra uit de trafo van de mobile station. Zo heb ik dus de mogelijkheid om 2 apparaten (Mobile Station en Analoge regelaar) te kunnen voeden voor mijn testopstelling.