Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Frinka en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanplan versie 6

@citaat Van wat ik te weten ben gekomen over mijn huis: het was gebouwd in 1945, als woonhuis voor militairen, op de kazerne in Calgary. En in 2007/2008 verHUISD (:lol:) naar waar het nu staat, en waar dan tevoren de fundering was gegoten. Geen flauw idee of die (afvoer?)slang er ook al was, alhoewel ik mij moeilijk kan voorstellen dat ze daar naderhand nog zijn beginnen aan graven (eens het huis er stond, bedoel ik dan). Ook trouwens hoe die put er dan gekomen is...

En op je twee vraagjes:
Voor zover ik weet, zijn de huizen hier ofwel gebouwd door een bedrijf of -zoals mijn huis- van ergens gekomen... Huizen op vrachtwagens, zie je hier toch regelmatig.
En toeristisch is het hier zeker niet: het is gewoon een woordspeling van mezelf, als ik weer zo'n winterfoto heb genomen, vooral nadat ik lees hoe groen alles al is aan jullie kant van de oceaan.
Enfin hier twee fotootjes...
De sneeuwfoto is vanuit het raam aan de voorkant, en dan (weliswaar een zomerfoto) een foto van het huis vanop de straat..  klein maar dapper, zullen we maar zeggen.... :lol:
red_20250910_101820_front_facing_house.jpg

En dan hier nog een foto van die verdraaide put... :sad: - wel vooraleer de vloer was bedekt met een (of meerdere) epoxy lagen...
red_Stavely_basement_20251004_115910.jpg

Misschien eens bij buren vragen of ze ook zoiets hebben en waarvoor het dient.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat
Of anders bij de Gemeente, kadaster of het bouwbedrijf dat de huizen gebouwd heeft.

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: hermanvk op woensdag 29 april 2026, 23:27:52
Citaat van: Hanzi op woensdag 29 april 2026, 23:03:30Waar moet je zo'n putje dan anders op aansluiten dan op het riool?
In mijn geval is het net omgekeerd: de afvoer van het putje (dat verondersteld wordt -denk ik- om water te verzameling van een -eventueel- ondergelopen kelder) gaar via die pomp omhoog en aan de voorkant van het huis via een slang naar buiten...  Raadsels, raadsels en nog eens raadsels, en frustratie daar bovenop...!! :sad:
weet ik, maar was een reactie op Jan22

Eindelijk een update met rijdende treinen... ;-)
Nadat alle wissels waren aangesloten en na nog een paar verdere testen, om zeker te zijn dat de bovenleiding nu eindelijk veilig is, gaf ik de baan over aan mijn twee Krokodillen...
Ik maakte het mezelf wel makkelijk, want de treinen (slechts twee) rijden in dezelfde richting!  :thumbup:

De Krokodillen krijgen de grote omloop, en die cirkelt rond het station, en dus moest ik maar twee slepen in de gaten houden. :thumbup:
En die kregen alle twee een lange sleep van goederenwagons, alles een tijdje terug gekocht van Roland... :thumbup:

Hier twee video's, die ik vandaag maakte:

En dan even een close-up:

Ik was eigenlijk nooit echt een fan van goederentreinen, had het meer voor passagierstreinen, maar hoe een dubbeltje rollen kan nietwaar ;-)
Wie is daar nu schuldig aan? Wel dat is het 3rail forum >:-D, waar ik zo'n mooie slepen voorbij zag rijden met goederenwagons... ;-)

red_Marklin_V6_20_20260502_Overzicht_Station.png
Het station met 3 slepen (passagierstreinen) ga ik later filmen: ik moet daar redelijk goed wakker voor zijn: 3 locomotieven, en drie perrons.. Dat houdt mij wel bezig.
;-)

Ondertussen kreeg het station twee overdekte perrons, en die hebben allebei licht.. :thumbup:
Eentje (die vooraan) heeft twee leds, die met een 4.2V gelijkstroom gaan gevoed worden, de andere heeft Märklin lichtjes (16V wisselspanning).
En dat is dan het volgende projectje: met Arduino ga ik sensors aflezen en zo lang er minstens één perron gebruikt wordt, gaan beide perrons verlicht worden.
red_Marklin_V6_20_20260502_Station_Perrons.jpg

En last but not least: (al dat Engels toch :roll:): mijn gedeeltelijk aangepast controle centrum:
red_Marklin_V6_20_20260502_Controle_Centre_updated.jpg 
Twee relais (waarvan eentje opgelicht - de bovenleiding is onder spanning.
In de rode cirkel: onderaan de alles aan/uit knop, erboven rechts de aan/uit voor de puko's, en links daarvan de aan/uit voor de bovenleiding, met een extra lichtje om dat te bevestigen. :thumbup:
In de blauwe cirkel een draaiknop die mij toelaat om per transfo de spanning te meten.
En twee groene cirkels: de bovenste de aan/uit schakelaars voor de tien blokken bovenleiding en daaronder twaalf aan/uit schakelaars, waarvan elf voor de puko's!

En rechts de voltmeters, het net geeft mij 121V, naar beneden gebracht naar 113V, en via een oude transfo naar 220V - wel alles aan 60Hz.. ;-)
red_Marklin_V6_20_20260502_Power_Gauges.png

En de grote uitdaging: hier rijd ik met zowel bovenleiding als puko's, en hoeveel slepen kan ik manueel onder controle houden... ;-)
En toch nog die huisjes ergens plaatsen, dat het lijkt alsof er een of twee, meer dorpjes zijn... ;-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: hermanvk op zondag 03 mei 2026, 00:14:59En toch nog die huisjes ergens plaatsen, dat het lijkt alsof er een of twee, meer dorpjes zijn... ;-)
Kijk, de eerste voorzichtige stappen naar een adembenemende scenery gaan gezet worden!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Kijk dat is lekker wakker worden met twee leuke filmpjes Herman  :thumbup: :thumbup:

Sorry dat wij hier op het forum wat goederentreinen laten zien en jij de verleiding niet kon weerstaan om zelf ook met goederen te gaan rijden  >:-D
En als je eenmaal een sleep hebt....... ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Hallo Herman, leuk om zo twee treinen te zien rijden bij jou. Het zijn best mooie slepen zo met een krokodil ervoor.
Ik begrijp dat het een hele uitdaging is om dat manueel allemaal onder controle te houden. Bij mij doet Windigipet dat en er rijden soms 10 treinen tegelijk. Maar goed jij hebt kiest voor de analoge optie maar dat moet toch ook te automatiseren zijn met relais en zo. Je komt er wel uit.

Luc

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Gefeliciteerd met weer een mijlpaal
in het modelbouw gebeuren  :thumbup:
Ondertussen ben je al heel ver geraakt!

Citaat van: hermanvk op zondag 03 mei 2026, 00:14:59En last but not least: (al dat Engels toch :roll:)
No hard feelings!  :wink:

Groeten,

Erik.

Carpe diem

Het is inmiddels al een aardige elektrische schakelkast geworden. De twee filmpjes kunnen me wel bekoren, vooral die sleep met die ertsbakken. Dat doet mij dan weer denken aan de Zaanstraat waar ze regelmatig via de oude zaanlijn verschenen om naar de Hemcentrale af te slaan. De Spaarndammerbuurt was er niet gelukkig mee omdat midden in de nacht er een geloste trek richting CS ging en die nog wel eens bij ons ter hoogte van de Post voor rood liep. Het optrekken bij veilig gaf het benodigde kabaal.

Als het maar Zwitsers is.

Imposant commandocentrum Herman. :favorite:
Genoten van beide filmpjes en van de pantograven tegen de draad aan. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Herman ziet er goed uit, en het gaat vooruit, zelfs met scenery...; :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Herman,

Leuk om de bewegende treinen te zien, daar doen we het uiteindelijk voor (de meesten dan toch). En het commandocentrum is indrukwekkend, al ben ik blij dat de software op mijn baan het meeste in de gaten houdt (maar nooit 100% zekerheid geeft). Ik ben juist fan van de goederentreinen, maar kon de verleiding niet weerstaan om uiteindelijk dus ook een station en personenverkeer aan mijn baan toe te voegen.

Groeten,
Wico

Citaat van: Hanzi op zondag 03 mei 2026, 06:40:29adembenemende scenery
:lol:
Hoop doet leven, toch... ;-)

Dat is een best indrukwekkende bedieningspaneel! Daar ga je zeker en vast uren achter zitten!

De sleep is zeker en vast de moeite & inderdaad leuk filmpje. Ja, das als je op een forum terecht komt en dan krijgt ge ook zo een feeling met iets. Het staat zeker en vast op je baan!

Hele leuke vooruitgangen gedaan op paar maanden tijd. Keep it

Dank aan allen voor de toffe commentaren...  :thumbup:

Citaat van: h0_miessie op zondag 03 mei 2026, 12:24:16Genoten van beide filmpjes en van de pantograven tegen de draad aan
't Ja: dat laatste "is van moetes" (weer zo'n mooie Vlaamsche uitdrukking, of met andere woorden: als die pantografen niet raken, rijdt (of rijden) de trein(en) niet.
Het is dus een werkende bovenleiding!!
In versie vijf had ik ook een werkende bovenleiding... ik had hier ergens toch een link geplaatst, maar vind die nu echt niet terug...

Citaat van: Degeluidsman op zondag 03 mei 2026, 08:47:26Sorry dat wij hier op het forum wat goederentreinen laten zien en jij de verleiding niet kon weerstaan om zelf ook met goederen te gaan rijden
En inderdaad: dat was trouwens ook één, zo niet DE reden waarom ik "zwaar" investeerde en bij mijn landgenoot in Toronto vele wagons bestelde, maar toch ook echt veel passagierswagons... ;-)

Een link naar die aankoop, met twee foto's...

Citaat van: Appermont1991 op zondag 03 mei 2026, 21:39:04Daar ga je zeker en vast uren achter zitten!
Dankjewel, maar neen: daar ga ik niet achter zitten, want het is niet voorzien, dat er een stoel voor kan staan...
Trouwens: als ik dan zou neerzitten, zie ik de treinen niet rijden, want het meeste gebeurt dan achter mijn rug... ;-)

Dat ziet er zo uit:
Die tafel met het computerscherm is heel recentelijk toegevoegd! Een Raspberry PI, die dan gaat gebruikt worden om mijn Arduino te programmeren en/of aan te sturen...  :thumbup:
Die tafel heeft dan ook nog aan de rechterkant de drukknoppen voor de wissels...
Het idee is om tussen de twee tafels te staan ;-), zodat ik een overzicht heb over de baan en zowel de blokken kan aan- of afzetten, alsook de wissels besturen...

red_Marklin_Controle_Centrum_20260503.jpg

Citaat van: lucdiels op zondag 03 mei 2026, 08:54:59Maar goed jij hebt kiest voor de analoge optie maar dat moet toch ook te automatiseren zijn met relais en zo. Je komt er wel uit.
Inderdaad is dat allemaal mogelijk, maar of ik weerom zo ver ga gaan? Door het niet-plannen blijkt nu dat automatiseren niet echt makkelijk gaat zijn...
Ik heb ooit 3 locs op 4 blokken kunnen laten rijden met relais, MAAR: dat was een simpele ovale baan, bijna rechttoe rechtaan zou ik zo zeggen.

Dat zag er zo uit:
(Als je goed luistert, hoor je zelfs de relais klikken... ;-) )

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik ben blij dat je alles al hebt (qua rails en wissels)  :thumbup:

Een nieuwe update - niet helemaal 100% voldoening, maar goed: dat moet ook kunnen. ;-)
Terug alweer een veertien dagen geleden. Wat vliegt de tijd toch (te 🤔) snel...
red_Marklin_V6_21_station_20260516.png

Zoals ik al ergens schreef, is mijn trein hobby geen full time hobby. Ik heb nog andere dingen die mij bezig houden, zoals bv. pool en kaartspelen en ondertussen is daar dan nog wat indoor stappen bij gekomen, kwestie van wat actief te blijven en niet dagenlang achter de computer te hangen, om te zien wat er allemaal gebeurt op 3rail ;-)   >:-D

Waar ik wel redelijk veel tijd aan spendeerde was:
het aansluiten van de twee perrons (hoor ik daar scenery :lol:), het ene heeft 16V Märklin lichten, het andere twee leds (in serie).
Dus het ene hangt aan mijn Märklin lichttransfo, het andere aan een 4.7V gelijkstroom.
Dat moet dan uiteraard -dacht ik toch- via relais gebeuren en dan kwam Arduino op de proppen, omdat ik toch wel iets wou automatiseren, als was het maar omdat ik dat ook "spelen" noem.
En dat is dan wel gelukt. Het kostte wel de nodige tijd, want mijn programmeer kunsten zijn roestig, heel roestig.
Wat uiteindelijk goed werkt op een testopstelling, bleek toch niet zo makkelijk te werken op de baan. Die sensoren moeten nogal juist geplaatst worden, heb ik ondervonden... en het is nog steeds niet 100%.
Trouwens die zien er niet echt goed uit op de baan... maar dat is zorg voor later - misschien steek ik die later weg achter en onder een grote "rots"???

En dan ging ik dus een videootje maken: en daarvoor moesten mijn treinen wel even in de andere richting rijden, en dat was dan wel weer serieus wat "werk" om dat goed voor mekaar gebokst te krijgen.  ;-)
Waar het dan wel frustreren werd, was dat plots de panto's regelmatig aan de bovenleiding bleven hangen.... om van de tengels nog maar te zwijgen om ontspoorde wagons en eLocs terug op het spoor te krijgen. :sad:

En dan leek alles in orde, maar bij het maken van de video, bleek dat één van de slepen een wagon verloren had en dus werd die "opgepikt" door de eerstvolgende trein. Maar ik was al wel even bezig met die video's en dus liet ik dit ongeval maar voor wat het was...
Voor zover nodig: niets automatisch, dus moet ik goed opletten, dat de wissels goed staan om de treinen naar het juiste perron te leiden EN dat perron dan ook (alle perrons hebben een eigen blok) op tijd zonder stroom te zetten, terwijl het juiste perron WEL stroom nodig heeft  ;-)

Trouwens dat filmen zelf, heeft voor mij ook de nodige uitdagingen.. :roll:

En last but not least: het zijn dus passagiers treinen - lijkt mij nogal logisch als die in een station gaan stoppen. De goederen treinen (zie de vorig video) hebben sporen langsheen het station... :thumbup:

Hoe nu verder?
Wel uitdaging genoeg:
Buiten de bovenleiding, kan ik dus ook nog met puko's rijden... en hoe ik dat allemaal samen ga kunnen doen...
DAT is mijn idee van spelen met mijn Märklin baan.  :thumbup:

Misschien later daarvan ook nog een video, ALS ik dat filmen wat beter onder controle krijg, MAAR OOK en vooral: om toch enkelelocs (bovenleiding en puko's) samen te laten rijden...

Fantasietjes op de baan

Net bijgelezen; goed dat het "geboks" niet tot "gebotst" geleid heeft . Je spendeert inderdaad veel tijd hierin 3-rail 😉
Zelf begin ik de dag met een uurtje treintjes, dan Charly ( onze zwarte labrador) een 15 min buiten en eten geven, sapjes voor m'n ega. Dan 1 1/2 uurtje Muay Thai , boodschappen doen , terug tegen 1100 hr. Dan rest van de dag treintjes tot 1800 hr , dan even op 3-rail ( kijken, zelf post ik hier niet meer zo veel ) Veel plezier Herman
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Herman,

Het heeft wat voeten in de aarde gehad om de video te maken maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup:

Leuk om weer eens een m rail baan in actie te zien  :favorite:

Ik zag dat de perron verlichting aan gaat als er trein binnenkomt, dit hoort natuurlijk aan te blijven anders staan de reizigers in het donker  :D
Maar het is jou baan dus doen wat jij leuk vind.

Goed idee om minder lang op het forum te zitten, er is meer in het leven. Zelf ben ik ook minder online een kwestie van een goede balans hierin vinden.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Hoi Herman, het is eens iets anders een locomotief in het midden van een trein ipv ervoor of erachter.
Fijn dat je het sturen van de wissels en seinen zowat onder de knie hebt, dat is toch even het kopje erbij houden, en dan nog eens filmen. Als daar maar geen "treinramp" van komt. :P

Ik vind automatiseren het leukste aan de hobby en zo zie je maar dat de treinhobby vele aspecten heeft en voor iedereen wat wils. Zolang we maar genieten toch...

Luc

Citaat van: wimpietje op zondag 17 mei 2026, 05:10:20Net bijgelezen; goed dat het "geboks" niet tot "gebotst" geleid heeft . Je spendeert inderdaad veel tijd hierin 3-rail 😉
Zelf begin ik de dag met een uurtje treintjes, dan Charly ( onze zwarte labrador) een 15 min buiten en eten geven, sapjes voor m'n ega. Dan 1 1/2 uurtje Muay Thai , boodschappen doen , terug tegen 1100 hr. Dan rest van de dag treintjes tot 1800 hr , dan even op 3-rail ( kijken, zelf post ik hier niet meer zo veel ) Veel plezier Herman
Wel weinig hoor, 15 minuten op de hele dag voor de hond.

Fantasietjes op de baan

Haha,maar dat is voor het eten, daarne 1 uur in bos, los!, dan vroege avond nog eens 20 min en de rest zit ze in de tuin die 1 ha groot is.....

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Leuk om de vorderingen in een filmpje te zien  :thumbup:
De rails ligt allemaal nog los en dus ook niet strak,
maar toch goed genoeg om een verloren rijtuig op
volle snelheid op te pikken en duwende tot aan het
station, zonder ontsporingen over de wissels!  :cool:

Echter het schakelen van de perronverlichting snap ik
niet goed: waar is dat op gebaseerd en met welk nut?
Kom je op tijd voor de trein, moet je in het donker wachten!
Stap je hier uit, moet je in het donker de uitgang zien te vinden! :roll:
Tenminste: als de trein het station heeft verlaten.

Groeten,

Erik.

Märklin fahren-ärger sparen

@citaat  Te gek om te zien, hoe soepel dat ouwe Märklinspul over de baan knettert  :thumbup:
Dat rijtuig wordt moeiteloos, bijna achteloos aangetikt en meegenomen, zoals Erik ook al zag.
Dat is er met veel nieuwerwets materieel niet meer bij.

Oja, dank voor de oldskoolbeelden, Herman !

Grtz Tony

BLIJ dat ik analoog RIJ

Herman vindt 't gewoon leuk dat hij een schakeling bedacht heeft waarmee AutoMagisch het licht aan gaat als er een trein langs het perron staat.
Verder geen worry's over Preizigers in het donker, want er stapt toch niemand in of uit :D .

Citaat van: wimpietje op zondag 17 mei 2026, 05:10:20Je spendeert inderdaad veel tijd hierin 3-rail 😉
Zo'n planning, zoals jij daar beschrijft in die post hebben mijn dagen niet... ;-)
De enige planningen, die ik heb hebben te maken met de activiteiten in het lokale Golden Age Centre ;-)

Citaat van: Degeluidsman op zondag 17 mei 2026, 07:36:51Leuk om weer eens een m rail baan in actie te zien  :favorite:
Goed om te horen, want soms denk ik bij mezelf: die kale M-rail baan van mij spreekt toch niemand aan, zeker niet als ik de prachtige banen met scenery voorbij zie paraderen (niet sarcastisch bedoeld).

Citaat van: Degeluidsman op zondag 17 mei 2026, 07:36:51Goed idee om minder lang op het forum te zitten, er is meer in het leven.
En daarin heb je natuurlijk gelijk, maar ik hou er wel van om van gedachten te wisselen, hier op het forum. Er is haast niemand geïnteresseerd in een modeltrein gebeuren, hier te lande! :sad:
Alhoewel: blijkbaar zijn er drie dames (van het senioren Centrum) toch van plan om eens naar mijn baan te komen kijken... 🤔

Citaat van: Degeluidsman op zondag 17 mei 2026, 07:36:51Ik zag dat de perron verlichting aan gaat als er trein binnenkomt, dit hoort natuurlijk aan te blijven anders staan de reizigers in het donker
Ergens is er je iets ontsnapt, want mijn Arduino sketch laat de lichten branden, zolang er minstens één perron bezet is.
Uiteraard:

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 17 mei 2026, 11:06:40Echter het schakelen van de perronverlichting snap ik niet goed: waar is dat op gebaseerd en met welk nut?
En daarin heb je 100% gelijk... ik heb nooit het idee gehad om een afspiegeling van de realiteit te maken. Vandaar ook geen "reizigers" in mijn station.
En nut? 🤔
Geen - het was alleen weerom een Spielerei van mij. Een combinatie om iets te doen met mijn Arduino speelgoed en dat combineren met mijn Märklin speeltuin. ;-)
In mijn vorige baan had ik iets gelijkaardigs, met daarbovenop een random klok geluid van een kerk. Dat geluid wil ik er ook terug inbrengen... ;-)
Hier een link naar die toepassing: vrij luid, maar je ziet de perron lichten oplichten EN de kerkklok luiden...

Citaat van: lucdiels op zondag 17 mei 2026, 09:37:10Hoi Herman, het is eens iets anders een locomotief in het midden van een trein ipv ervoor of erachter.
Fijn dat je het sturen van de wissels en seinen zowat onder de knie hebt, dat is toch even het kopje erbij houden, en dan nog eens filmen. Als daar maar geen "treinramp" van komt. :P

Ik vind automatiseren het leukste aan de hobby en zo zie je maar dat de treinhobby vele aspecten heeft en voor iedereen wat wils. Zolang we maar genieten toch...
Een hele goede samenvatting, inderdaad. En dat kopje bijhouden, wordt dus pas echt later een uitdaging.... vooral als ik, meer dan die drie locs laat rijden, EN in beide richtingen EN ook nog de puko-locs ;-)
Misschien moet ik toch wat minder hooi op de vork nemen en gewoon met twee beginnen en/of afwisselen tussen bovenleiding en puko's... ;-)

Ergens vind ik automatiseren ook wel fijn.. ook in combinatie met Arduino - dus daar zitten ook nog uitdagingen.
3 locs op 4 blokken MET relais... was wel eens fijn om te doen.
Mijn programmeer kunsten zorgen er wel voor dat ik mij er uuuuuuren kan mee bezighouden ;-)

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 17 mei 2026, 11:06:40Leuk om de vorderingen in een filmpje te zien  :thumbup:
De rails ligt allemaal nog los en dus ook niet strak,
maar toch goed genoeg om een verloren rijtuig op
volle snelheid op te pikken en duwende tot aan het
station, zonder ontsporingen over de wissels!  :cool:
Zo had ik het nog niet bekeken, maar inderdaad - pas eigenlijk gezien of willen zien - dat de sporen er nogal "krammikkelijk" (heerlijk dat Vlaamsch :wink:) bij liggen. En inderdaad ook los, want DAT kom ik wel tegen - sporen, die door het rijden uiteen zijn geraakt, MET af en toe ontsporingen...
Daar moet ik inderdaad ook eens werk van maken.. :thumbup:

Citaat van: Tony op zondag 17 mei 2026, 11:51:12Te gek om te zien, hoe soepel dat ouwe Märklinspul over de baan knettert  :thumbup:
Dat rijtuig wordt moeiteloos, bijna achteloos aangetikt en meegenomen, zoals Erik ook al zag.
Dat is er met veel nieuwerwets materieel niet meer bij.

Oja, dank voor de oldskoolbeelden, Herman !
Eigenlijk had ik daar nooit aan gedacht. Ik was enkel gefrustreerd omdat de vorige trein dan toch weer een wagon had verloren... waarom? Want er waren al verscheidene rondjes gereden, zonder problemen.. :roll:

En die oldskoolbeelden - bedankt voor het compliment. Zoals ik tevoren al schreef: het is prettig om te lezen, dat dat toch wordt geapprecieerd, niettegenstaande of misschien juist omdat er zo vele -echt- mooie banen worden getoond. 🤔

Citaat van: Hanzi op zondag 17 mei 2026, 18:59:47Herman vindt 't gewoon leuk dat hij een schakeling bedacht heeft
De nagel op de kop!!!  ⚒️

Iemand schijnt mij te kennen.... :lol:

Hallo Herman,

ik heb een beetje jouw verhalen gelezen en misschien kun je met wat ik hier schrijf iets doen, misschien ook niet. Geen probleem  :)

YouTubers in Canada:

tommycanadasmobazimmer

Betreffende jouw tekst bij mij:

Wel knap en fantastisch wat er mogelijk is met de digitale locs...

Ik heb ook jarenlang met Märklin M-rails gereden. De eerste foto in de bijlage is uit 1982. Super leuk. Het materiaal heeft al menige verhuizingen daarna meegemaakt. Op een gegeven moment vond ik het ook wel leuk om eens te kijken wat digitaal rijden nu brengt. Een oude CS2 gekocht, beginnen te lezen, uitproberen met wat nieuwere lokomotieven, in oudere lokomotieven een decoder laten inbouwen, zelf een decoder ingebouwd, seinen, etc.

Ik lees dat je veel tijd hebt voor de treinen. Ik zie ook dat er plaats genoeg is.

Misschien is het een idee dat je naast je M-rails baan een kleine digitale baan neerzet, zonder deze nu nog te verbinden met de M-rails baan. Een gebruikte MS2 met transformator en C-rails is al genoeg. Lezen, YouTube, 3Railforum etc. en een nieuwe wereld gaat open.  :D

Dit betekent niet dat je je M-rails baan moet opgeven maar gewoon kunt kijken of je dit ook leuk vind. Mocht je Märklin lokomotieven met decoder (delta, digitaal, etc.) voor je digitale baan kopen die kun je ook op je M-rails baan gebruiken. Lokomotieven van je M-rails baan kun je ook ombouwen naar digitaal. Die treinen die je bij mij op de foto uit 1982 ziet staan rijden nu ook nog rond (na inbouw van een decoder). 45 jaren oud.

Ik heb zo'n klein digitaal baantje met MS2 ook bij mij in de kelder staan. Leuk om te testen, leren, etc. Je houdt van uitdagingen dus waarom niet. Digitaal gaan rijden betekent niet dat je je analoge baan moet opgeven. Gaat ook met en naast elkaar.

Mvg
Roeland

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt helemaal. zo doe ik het ook, met dit verschil dat ik daar geen 2 separate banen voor heb maar ééntje die ik kan omschakelen van digitaal (MS-2) naar analoog.
Soms is het wel een toer om omgebouwde loc's (ESU) fatsoenlijk analoog te laten rijden.
Met meerdere treinen op één MS-2 rijden blijft ook een uitdaging als je analoog rijden op een onderverdeelde baan met 4 regeltrafo's gewend bent.
Het mooie langzaam rijden en de analoge functies/licht/geluid zijn dan wel weer leuk om eens mee te spelen.   

@citaat Dat wist ik nog van één van je vroegere posts, en het is inderdaad iets wat bij mij is blijven hangen.

Met al mijn huidige bedrading en schakelaars, moet het wel mogelijk zijn, om die omschakeling mogelijk te maken...
Maar dat is nog niet voor morgen, of overmorgen en zelfs nog later. Ik ga eerst even mijn huidige baan goed inrijden... ;-)

Of ook deze mogelijkheid bestaat nog!
Citaat van: Sprengerville op maandag 18 mei 2026, 09:43:11Misschien is het een idee dat je naast je M-rails baan een kleine digitale baan neerzet, zonder deze nu nog te verbinden met de M-rails baan. Een
gebruikte MS2 met transformator en C-rails is al genoeg. Lezen, YouTube, 3Railforum etc. en een nieuwe wereld gaat open.  :D
Maar als ik daarmee zou verder gaan - en ik heb dat al eens geschreven - zou ik durven kiezen voor een Kato Shinkansen baan...
En dan MOET het wel een eigen baan zijn: DC(C).. ;-)
(halvelings omdat die in het echt ook een eigen baan hebben ;-) )
Maar: zie mijn vorige commentaar... ;-)

Citaat van: Sprengerville op maandag 18 mei 2026, 09:43:11ik heb een beetje jouw verhalen gelezen en misschien kun je met wat ik hier schrijf iets doen, misschien ook niet. Geen probleem  :)

YouTubers in Canada:

tommycanadasmobazimmer
Inderdaad geen probleem  :thumbup:
Ik ben direct gaan kijken en ga dat kanaal wel even verder bekijken..  nadat ik hier op 3rail ben uitgepraat.... er zijn maar 24u in een dag, nietwaar... :lol:
Ik dacht al dat ik een accent hoorde (enne: zelf heb ik ook een vrij zwaar accent ;-)), maar had beter moeten kijken:
Marklin in Kanada

Tommy heeft ook een Duitstalig kanaal, wat het wel iets moeilijker maakt, maar goed...

Ik heb hem wel een e-mailtje gestuurd, om mij even voor te stellen. Ik zie wel of hij antwoordt.

Voor wie het interesseert:
https://www.youtube.com/@marklin_in_canada
https://www.youtube.com/@tommycanadasmobazimmer

Citaat van: Sprengerville op maandag 18 mei 2026, 09:43:11(Märklin lokomotieven met decoder (delta, digitaal, etc.) die kun je ook op je M-rails baan gebruiken. Lokomotieven van je M-rails baan kun je ook ombouwen naar digitaal. Die treinen die je bij mij op de foto uit 1982 ziet staan rijden nu ook nog rond (na inbouw van een decoder). 45 jaren oud.
Voor zover ik hier één en ander geleerd heb, is het best (heel!) gevaarlijk om digitale locs op analoge M-rails te gebruiken, wegens de te hoge omschakelspanning...

Mijn analoge treinen ombouwen naar digitaal is iets, dat ik niet zelf kan doen, en dat gaat dus (veel?) geld kosten - het zijn er momenteel 14, en ben niet echt van plan om er nog meer bij te kopen.

Als ik dus al van digitaal rijden wil proeven, wordt het misschien een baan, of misschien alleen zoals je zelf schrijft
Citaat van: Sprengerville op maandag 18 mei 2026, 09:43:11Een gebruikte MS2 met transformator en C-rails is al genoeg. Lezen
en een locomotief of toch één van de analoge locs ombouwen? 🤔
En dan nog even terzijde: ook weer opletten met tweedehands C-rails  ;-)

Allemaal (eventueel) toekomstmuziek, want voor de moment vind ik het best prettig om nog steeds analoog op M-rail te rijden, maar hoe dan ook: alle links en informatie wordt hier steevast opgezogen... ;-)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: hermanvk op maandag 18 mei 2026, 21:50:26Mijn analoge treinen ombouwen naar digitaal is iets, dat ik niet zelf kan doen, en dat gaat dus (veel?) geld kosten - het zijn er momenteel 14, en ben niet echt van plan om er nog meer bij te kopen.

Dat zeg ik ook altijd en toch groeit mijn voorraad loks gestaag.

Henk

Citaat van: Sprengerville op maandag 18 mei 2026, 09:43:11YouTubers in Canada:

tommycanadasmobazimmer
Even snel een aanvulling. Hij schreef inderdaad terug, en woont (zoals verwacht) in Ontario, dat is dus best een ietsjes te ver van mekaar.
Hij schreef wel, dat zijn Duitstalig kanaal zijn voorkeur heeft, want het was te veel werk om beide kanalen bij te werken, en vermits zijn volgers hoofdzakelijk Duitstaligen zijn, wordt het Engelstalig kanaal stiefmoederlijk behandelt (of helemaal niet).
Dat moet ik nog verder uitzoeken.
Tot zover...