Even een samenvatting van "
the never ending story of the three-way switch"
Met dank aan allen, die mij hierbij hielpen (en nog helpen 🤔)
Het eerste probleem was, dat ik de werking van zo'n driewegwissel wat moest bestuderen, wat met de bijkomende commentaren uiteindelijk best te doen was, resulterend in:
Schakelen van links naar rechts of omgekeerd, moet altijd over de rechtdoor gaan.
So far so good 
Ook de commentaar in het achterhoofd houdend, dat velen -
ondanks het voordeel van plaats besparing- er de brui aan geven en de driewegs eruit gooien - niet letterlijk, vermoed ik

Dan de hint, dat het mogelijk is om onmiddellijk van links naar rechts en omgekeerd kan geschakeld worden...

, wat ik wel zag en (nog) zie zitten.
Ondertussen probeer ik ook Arduino te gebruiken om via het recentelijk aangekochte 8kanaals relais board, de wissel te schakelen.
Dat leek mij het makkelijkste, ook omdat ik graag wat programmeer met die Arduino - Raspberry kan ik niet gebruiken, wegens geen 5V om de relais aan te sturen en ook omdat ik de programmeer taal Python niet echt makkelijk vind.
En hier komt dan nog een (hopelijk laatste) vraag en/of opmerking, als antwoord op:
Citaat van: Hanzi op dinsdag 31 maart 2026, 21:30:41Je stuurt dan telkens 2 relais tegelijk aan: 2xLinks-2xRechtdoor-2xRechts.
Tenzij mijn logica weer compleet de mist ingaat zonder goede verlichting

, neem ik aan dat ik er toch maar 4 nodig heb... 🤔
1-linkse afbuig spoel
2-linkse rechtdoor spoel
3-rechtse rechtdoor spoel
4-rechtse afbuig spoel
Via de Arduino sketch kunnen relais #2 en #3 toch altijd aangesproken worden in functie van de noodzaak, of in een
pseudo-programmeer-taal:
functie draai-rechts
{
# nodig of niet?
activeer_relais_2 #zet linkse wissel op rechtdoor
activeer_relais_3 #zet rechtse wissel op rechtdoor activeer_relais_4 #zet rechtse wissel op afbuigen, in casu naar rechts
}
functie draai-links
{
# nodig of niet?
activeer_relais_2 #zet linkse wissel op rechtdoor activeer_relais_3 #zet rechtse wissel op rechtdoor
activeer_relais_1 #zet linkse wissel op afbuigen, in casu naar
rechts links
}
functie rechdoor
{
# nodig of niet?
activeer_relais_2 #zet linkse wissel op rechtdoor
activeer_relais_3 #zet rechtse wissel op rechtdoor
}
Als ik het echt zie zitten, zou ik ook programmatisch de laatst gebruikte wisselstand bijhouden en dan slechts de noodzakelijke rechtdoor relais aansturen, maar één van de commentaren was ook, dat ik mij geen zorgen hoef te maken over zo'n onnodige puls... 🤔
Het wordt ondertussen al de vraag of die deel van het draadje niet in het Arduino topic thuishoort.. 🤔