Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

herbouw schaduwstation

Gestart door wissels donderdag 19 juni 2008, 22:50:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
herbouw schaduwstation
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
herbouw schaduwstation
Hallo Allen,

Na bijna 3 maanden stilstand begonnen aan de herbouw van mijn schaduwstation, omdat er onder mijn baan weinig ruimte is heb ik voormijzelf besloten om deze in 6 modules weer op te bouwen, module 1 is essentieel voor het funktioneren van mijn treinbaan, want hier zit de aansluiting in met schaduwstation en hoofdlijn, de kruising ligt in de hoofdlijn, beide engelse wissels vormen de aansluiting naar het schaduwstation. De tekening is dus alleen het schaduwstation, het ondergrondse deel van mijn baan,







Ondertussen na het maken van deze foto's is het zaagwerk gedaan en ligt de 1e rails reeds vast op deze plaat.

In het weekend moet het technische deel van deze 1e module aangelegd worden, het uittesten en aansluiten van de wissels. De wisseldecoders komt bovenop de module. Dus bij verwijderen van deze module hoeven alleen aansluitdraden naar het digitaal systeem losgehaald te worden. Overigens bestaat deze module wel uit 4 verschillende stroomcircuits. 2 voor elke hoofdlijn, 1 voor het schaduwstation en 1 voor de wisseldecoders,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: herbouw schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: herbouw schaduwstation
Gezellig Walter, dat je ook weer bent begonnen met de bouw van je baan. :D
Hoe zet jij je railplan uit op de baan, dus van tekening naar de "houtplaat"?
Re: herbouw schaduwstation
Hallo Walter,

Uit je berichtgeving maak ik op dat je weer normaal naar de zolder kunt.
Succes.

Mvg,
Peter
Re: herbouw schaduwstation
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: herbouw schaduwstation
Hoi Walter,

Een goed begin is het halve werk!!
Ziet er goed uit! Uittekenen op de plaat doe ik zelf ook. Dat geeft meteen een idee van hoe het landschap enzo er ongeveer uit komt te zien.

Ook leuk die kruising tussen de hoofdsporen. Dat zie je niet zo vaak.

Veel suc6 met bouwen en hou ons op de hoogte :)

Groetjes,
Menno
Re: herbouw schaduwstation
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: herbouw schaduwstation
Hallo Ad,

meten is weten, aangezien de hoofdlijn eindigd met flexrails hoef ik mij niet zo veel zorgen te maken om de aansluiting, het houtwerk zal straks ook niet naadloos aansluiten maar dat zal niemand ooit zien,

Peter de trap is geen onneembare vesting meer, fysiotherapie doet wonderen, maar is een hele lange weg nog te gaan.

Menno mijn schaduwstation krijgt geen aankleding, de gearceerde gebieden zijn ondertussen afgezaagd, waarschijnlijk zal op enkele plekken bij de ondersteuning naar de bovenplaat nog een aantal plekken uit dit frame gezaagd moeten worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: herbouw schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: herbouw schaduwstation
Hoi Walter,

Als ik het prille begin weer zo zie beginnen mijn handen weer te jeuken.
Spectaculaire (wissels)traat heb je verzonnen zal je wel behoorlijk over hebben
nagedacht.

Gr. Bert :)
Re: herbouw schaduwstation
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: herbouw schaduwstation
heel erg mooi en interessant
alleen potlood kun je gummen hoor  :roll: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(sorry geintje )
leuk dat je weer bent begonnen en ik ben benieuwd naar je vorderingen
succes
groet robert
Re: herbouw schaduwstation
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: herbouw schaduwstation
Hallo Robert.

leuk neuh, ik baal meer van de 3 maanden vertraging, zoek is terug in het baaldraadje naar eind maart, zo ongeveer.

En er staan inderdaad wat lijnen te veel, was voor mijzelf marges aan het berekenen waar ik absoluut tussen moest blijven, de gum kon ik zo snel niet vinden.

Over de wisselstraat is inderdaad nagedacht, het schaduwstation moet van beide kanten in beide richtingen verlaten kunnen worden, aan de andere kant van het schaduwstation zit nog de aansluiting naar het 6 sporige goederenstation, dit goederenstation is alleen via het schaduwstation bereikbaar. Het diagonale spoor wordt waarschijnlijk nog veranderd, de boog aan de rechterkant vormt de inham voor het bedieningspaneel van de baan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: herbouw schaduwstation
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: herbouw schaduwstation
Update,

Alle rails is gelegd, en geschroefd.
Alle wissels zijn getest en aangesloten op 2 K83 units
De scheidingen voor de terugmeldingen zitten erin.
Tevens de module met veel moeite op zijn plaats gelegd om te passen, de ruimte was erg krap om het spul erin te krijgen, hiervoor wat houtwerk en bedrading moeten verwijderen. Er moest binnenin nog een gleuf 1 cm. breder gezaagd worden om langs een balkje te kunnen waar de bovenleiding eindigd. Dit balkje was ik vergeten op te meten en uit te tekenen.

Enige wat er nog moet gebeuren is aansluitdraden voor de rails maken. Deze module bestaat uit 4 verschillende stroomcircuits. Tevens valt 1 terumelding volledig in deze unit, deze draad moet ook nog gesoldeerd worden.

1 Voor de wissels
1 voor de linker hoofdlijn
1 voor de rechter hoofdlijn
1 voor de bochtwissels als onderdeel van de rest van het schaduwstation.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: herbouw schaduwstation
Lid sinds: 2007

offline
Re: herbouw schaduwstation
dus je kan bijna weer met de bovenbouw verder. :D

mooi zo 8)

succes met het aansluiten van de resterende draden

Dennis
Re: herbouw schaduwstation
Lid sinds: 2006

offline
Re: herbouw schaduwstation
daar heb je zo te zien zeker goed over nagedacht Walter.
Succes met de verdere bouw
Re: herbouw schaduwstation
Walter,

Ziet er goed uit, en zoals Vince zegt heb je er zeker goed over nagedacht.

Succes met de rest van de baan.

Groeten Piwie.
Re: herbouw schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: herbouw schaduwstation
Hallo Walter.
Fijn om te horen dat je weer mobiel genoeg bent om de trap naar de zolder weer te kunnen nemen! :o
Ik hoop dat dit ontwerp en de aanleg van de baan een langer leven beschoren is dan de vorige maar deze wordt natuurlijk mooier en beter dan de vorige! 8)

Veel succes met de baan en het vervolg op de revalidatie. (niets beter dan weer gewoon je gang kunnen gaan! :?)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: herbouw schaduwstation
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: herbouw schaduwstation
Citaat van: minirailz op maandag 23 juni 2008, 10:58:59
dus je kan bijna weer met de bovenbouw verder. :D

mooi zo 8)

succes met het aansluiten van de resterende draden

Dennis

Dennis,

de bovenbouw was al af, echter het schaduwstation voldeed niet meer aan mijn eisen, dus ik ben nu van boven naar onder aan het bouwen, overigens niet de makkelijkste manier,

Albert Jan,

Bedankt!! Het oude schaduwstation had er 15 jaar ingelegen met een paar hele klein wijzigingen in deze lange periode. Dus tijd voor wat rigoreuzere aanpak.

Allen,

De aansluitdraden zitten er nu ook aan, ben bezig met de laatste controlles, of alle soorten treinen goed over de wisselstraten heen kunnen.

met vriendelijke groet,

Walter