Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn eerste baan - Roger

Gestart door Rosbrik vrijdag 26 december 2025, 14:19:35

Re: Mijn eerste baan - Roger

Waar een wil is, is een spoor

@citaat Dat klopt, maar dit baanplan heeft volgens mij geen nutteloze wisselstraten. Dit is een prima ontwerp van Märklín. Kijk je naar de grotere baanplannen met grotere stations, dan stoppen ze er wel teveel wissels in. Klik

@citaat

Over smaak valt altijd te twisten.  :D  :D
Voor een dergelijke kleine baan is een station met twee sporen natuurlijk al 'zwaar'. Eigenlijk 3 als je het kopspoortje meetelt. Maar ieder zijn eigen smaakje.

Verder moest men de rangeersporen wel met bogen leggen, maar elke modelspoorder weet, dat koppelen in bogen nagenoeg onmogelijk is. Uitgezonderd magnetische koppelingen.
Ik heb een 6400 met elektrische koppelingen en ook die wil in bogen niet koppelen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Het lijkt mij, dat een 094 tussen de ontkopppelrail
en de 912, dat zou kunnen verhelpen.
Of wordt de afstand met de andere
rangeersporen dan te krap?  :roll:

Groeten,

Erik.

@citaat

Erik, de voorgaande discussie ging over de Märklinbaan, niet die van Roger.

Hi Cor,

Over die 4 bakken: de helix komt op het eerste niveau. Het maaiveld gaat dus nog omhoog. Op die manier hangt de helix dus niet onder de bakken maar ligt hij erboven. Je kijkt dus eigenlijk naar het schaduwstation niveau (zie foto onder)

En inderdaad, ik heb mij laten inspireren door die Marklin baan maar ik heb zelf een ontwerp gemaakt en daar uiteindelijk alle wissels met bochten uit gehaald.

Zie post #85

De tafel is klaar maar de modules zijn nog niet aan elkaar vastgeschroefd.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Vooraf: Ik weet niet zeker of dit geheel voor je past qua hoogtes, maar mijn vermoeden is dat het moet lukken.

Ik zat eens naar je schaduwstation te kijken, en het viel me op dat dat best wel "geforceerd" aanvoelde. Met als gevolg dat je zoals je zelf ook al bemerkte maar heel weinig opstel ruimte over zou houden...
Zodoende ben ik eens met wintrack gaan spelen, en zou zoiets niet een betere optie zijn? Dan kun je misschien ook weer met iets langere treinen rijden. ;)
Screenshot_20260521_230312.png

En ook je bovenbaan zou je best veel in kunnen winnen, door rechts toch voor een bochtwissel te kiezen.
Screenshot_20260521_232032.png

Edit
Ook de tra maar even geupload waar inmiddels zelfs hoogtes in verwerkt zijn. ;)
rosbrik.tra

@citaat  @citaat

Wow! Dit waardeer ik echt enorm!

Dank je wel zeg. Ik ben nog zeer onervaren dus ik kan alle hulp gebruiken. Dit lijkt mij echt een enorme verbetering.

Ik heb de rails besteld voor mijn testbaan en als ik daarmee heb gestoeid moet ik nog bijkopen voor het schaduw station - dus ik kan jou optie nog steeds meenemen.

Zeer bedankt!

Roger

Citaat van: Rosbrik op donderdag 21 mei 2026, 22:29:57...maar ik heb zelf een ontwerp gemaakt...

Iedere modelbaanbouwer zal zijn eigen baan bouwen. Dat is prima. Wat ik aandroeg, is wat eenvoudiger om te automatiseren, maar dat is bij jou een twijfelpunt. Niet erg.
Het is ook niet mijn bedoeling jouw ontwerp af te kraken, maar meer om te laten zien dat er ook andere mogelijkheden zijn. Temeer, omdat je ook aangaf 'groen' in de materie te zijn.
Ik ga wel van het veld af en weer op de tribune. No hard feelings.

Citaat van: Giant op donderdag 21 mei 2026, 23:06:26...Zodoende ben ik eens met wintrack gaan spelen, en zou zoiets niet een betere optie zijn?

In het voorgaande is aangegeven minder 'passtukken' te gebruiken vanwege de kosten. In jouw ontwerp zijn er veel nodig.

Het kan ook op deze manier en dan zijn er maar 2 passtukjes nodig. Wel zal het binnenste spoor wat moeten wringen, maar door de lengte zal het geen problemen opleveren:

Citaat van: Cor op vrijdag 22 mei 2026, 07:38:32
Citaat van: Rosbrik op donderdag 21 mei 2026, 22:29:57...maar ik heb zelf een ontwerp gemaakt...

Iedere modelbaanbouwer zal zijn eigen baan bouwen. Dat is prima. Wat ik aandroeg, is wat eenvoudiger om te automatiseren, maar dat is bij jou een twijfelpunt. Niet erg.
Het is ook niet mijn bedoeling jouw ontwerp af te kraken, maar meer om te laten zien dat er ook andere mogelijkheden zijn. Temeer, omdat je ook aangaf 'groen' in de materie te zijn.
Ik ga wel van het veld af en weer op de tribune. No hard feelings.

Hi Cor,  Kom alsjeblieft van je tribune af! Alle commentaar is welkom hoor. Ik waardeer dat je meedenkt - het houdt mij kritisch.

Ik heb allang door dat het bouwen van een kleine baan zo zijn beperkingen en consequenties heeft. Het zal op enig moment toch wat "vol"overkomen. Dat is niet helemaal te voorkomen. Als ik naar mijn baan kijk en ik zie hoeveel landschap ik moet bouwen dan denk ik vanuit die positie dat het een heel groot project is. Ook daar moet ik mee leren om te gaan. Het bouwen van zoiets is een meerjarenplan en een process dat constant bijsturing vraagt.

Als ik zie hoe ik gevaren ben van mijn eerste post naar wat ik nu heb ben ik blij dat ik zoveel feedback heb gekregen!!

Groet!

Roger

Citaat van: Cor op vrijdag 22 mei 2026, 08:25:10
Citaat van: Giant op donderdag 21 mei 2026, 23:06:26...Zodoende ben ik eens met wintrack gaan spelen, en zou zoiets niet een betere optie zijn?

In het voorgaande is aangegeven minder 'passtukken' te gebruiken vanwege de kosten. In jouw ontwerp zijn er veel nodig.

Het kan ook op deze manier en dan zijn er maar 2 passtukjes nodig. Wel zal het binnenste spoor wat moeten wringen, maar door de lengte zal het geen problemen opleveren:

Top Cor! deze neem ik mee!

Giant & Cor, beide een verbetering voor je schaduwstation. Je ziet zelf soms bepaalde dingen niet goed en door zo hulp van andere zie je soms meer mogelijkheden dan je zelf kon bedenken. Zo ga je zeker en vast plaats hebben voor paar treinen te plaatsen & de lengte ga je ook kunnen in spelen.

Je basis ziet er heel dergelijk uit en dat beloofd naar meer! Dit komt zeker en vast inorde

Citaat van: Cor op vrijdag 22 mei 2026, 08:25:10

Dank Cor!

Ik ga weer verder stoeien met wintracks!

Roger

Vanochtend even snel een filmpje gemaakt.

Fijn weekend!

Roger

Swiss rail .. what else?

Roger,

De eerste stap op weg naar het realiseren van je droombaan :thumbup:.

Groeten,
Wico

Als het maar Zwitsers is.

Het ziet er goed uit Roger. :thumbup:
Alles rijd mooi en op een prachtige snelheid. :favorite:

Succes met de verdere vorderingen.

Groet Michel
Leuk filmpje! Dit gaat zeker en vast ten goede komen. Succes met de komende vorderingen van je baan

Even een klein vraagje,

Ik ben die test opstelling aan het maken om te kijken of alles een beetje past (dus mijn eigen ontwerp, niet de verbeterde versie van Giant - maar dat doet er even niet toe....

De treinen rijden prima als ik een deel van de baan afkoppel. Maar zodra ik de baan helemaal sluit rijdt er niets meer en gaat mijn mobile station automatisch op stop.

Ik heb een kleine trafo, de 60116, op de foto links.

Is dit simpelweg een kwestie van een extra stroomaansluiting maken aan de andere kant van de baan? Of is er meer aan de hand?

En zo ja, schroeven jullie dat kastje dan even open om twee extra draadjes te verbinden?

Dank!

Maar dat

De verbindingen tussen de rails hebben allemaal een kleine weerstand. Ook al is het oppervlak nog zo glad, er is sprake van puntcontacten.
Je zal 1 of 2 extra aansluitingen moeten maken. Hiervoor hoef je de gleisbox niet open te maken. Twee extra draden van de rail, waar de gleisbox is aangesloten naar de andere kant van de baan zal wel voldoende zijn voor deze baan. De schuifstekkers zijn wel te bestellen via www of sommige automaterialenzaken. 0,75 kwadraad snoer is in dit geval ook prima.

Dank, ik snap het, van rail naar rail.

Oh ja, als je de baan eerst even aansluit, waarbij de MS2 niet in foutmodus gaat, dan rail voor rail de baan volledig aansluiten. Dit om een eventuele foute rail of wissel uit te sluiten.
Zijn je wissels nog handbediend?

Swiss rail .. what else?

Als de MS automatisch op stop springt dan is er volgens mij ergens sprake van sluiting. Mijn proefbaan was twee keer zo groot en draaide met drie rijdende locs prima op twee aansluit draadjes.

Groeten,
Wico

@citaat

Daar zijn verschillende ervaringen over. Ik had de startset 29721. Van deze set had ik de wissels voorzien van aandrijving, decoder en wissellantaarn. Er stond 1 loc op de baan en als de loc bijna bij het verst afgelegen wissel was en wilde hem omleggen, dan ratelde hij alleen maar. Twee extra draden van de aansluitrail naar een rail voor het wissel en het probleem was opgelost.

Hiermee wil ik jouw bewering absoluut niet teniet doen, maar aangeven dat ervaringen verschillend kunnen zijn. Ik ben het wel eens met je, dat er sprake moet zijn van sluiting, dus dit probleem eerst oplossen.

Boodschappen (bijvoorbeeld):
- Schuifstekkers 2 mm: Hier
- Kabel 0,75: Hier

Swiss rail .. what else?

Cor,

Klopt ervaringen kunnen anders zijn. En op mijn definitieve baan heb ik ook om de 4 meter een extra aansluiting vanaf de ringleiding. Het geeft altijd extra bedrijfszekerheid.

Groeten,
Wico

Ik heb een extra draad aangelegd en ik heb nu overal prima stroom.

Maar ik moest ook op zoek naar een kortsluiting want mijn ms2 schoot iedere keer in de stop stand. Er klonk ook een raar geluidje, beetje brommend.

Door de rails inderdaad een voor een aan te sluiten ontdekte ik een fout recht stuk. Het was een 24360. Die is opgebouwd uit twee delen maar de rails zelf loopt door. Beetje vreemde constructie. Toen ik die vervangen had liep alles als een zonnetje.

Ik ben er nog niet achter wat de sluiting veroorzaakt bij die 24360. Maar dat weten jullie vast  :D

Dank weer voor alle tips!

Citaat van: Rosbrik op Vandaag om 13:57:59Het was een 24360. Die is opgebouwd uit twee delen maar de rails zelf loopt door. Beetje vreemde constructie.

Als je een beetje thuis raakt in de geometrie en het doordachte ervan van de c-rail, dan leer je dat de 24360 dezelfde lengte heeft als de combinatie van een 24188 en 24172. Daar heeft Märklin gebruik van gemaakt door de 24360 een bedding te geven van een 24188 en een 24172, maar twee spoorstaven van 360 mm en 1 strook puko's van dezelfde lengte.

Citaat van: Rosbrik op Vandaag om 13:57:59Er klonk ook een raar geluidje, beetje brommend. Ik ben er nog niet achter wat de sluiting veroorzaakt bij die 24360. Maar dat weten jullie vast  :D

Het kan gebeuren dat de brug tussen de spoorstaven, die onder de puko's doorgaat, omhoog is gekomen en daarmee de pukostrip 'kietelt'. Dat zou het brommende geluid kunnen veroorzaken. Dit probleem doet zich ook wel voor na het knippen van de brug tussen  de spoorstaven en bij het knippen de lip aan de zijde van de pukostrip iets omhoog is gekomen en de pukostrip raakt. Een houten tandestokertje ertussen en het probleem lost zich dan wel op.