Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

MS2: treinen kwijt en kan treinen niet vinden na update

Gestart door Columbus maandag 22 december 2025, 20:54:41

MS2: treinen kwijt en kan treinen niet vinden na update
Hallo,

Onlangs een tweede MS2 (type 60657/ sw: 3.121) aangeschaft. Na beide regelaars aangesloten te hebben, eerst de oude (type 60653) geupdate. Deze heeft nu software versie 3.112.
Na de update waren alle treinen uit de oude MS2 verdwenen. Geen probleem zou je denken, maar nu worden niet alle treinen herkend als ik deze wil toevoegen.
nu heb ik een paar vragen:
- hoe kan het dat alle treinen gewist zijn?
- waarom heeft de oude MS2 na de update niet dezelfde softwareversie
- Waarom worden er treinen niet herkend
Heeft er iemand tips om bovenstaande op te lossen.

Alvast bedankt.
Albert
Re: MS2: treinen kwijt en kan treinen niet vinden na update
Hoi,
Het is op dit forum al vaker aan de orde geweest.
Bij de ontwikkeling van de MS2 is er bij M vanuit gegaan dat bij aanschaf van een tweede MS dat een uitbreiding is
De eerste MS2 met het oudste serienummer blijft de Master. Bij de update word de eerste MS weer op zijn fabrieksinstellingen terug gezet.
De standaard loklijst blijft bestaan maar je eigen loklijst is verdwenen.
Oplossing; Laat alle twee de MS-en bij je dealer (of bekende met een CS met nieuwste software versie) updaten.
Je hebt dan op beide de nieuwste versie met alle mogelijkheden en protocollen.
Daarna je loks weer opnieuw invoeren.
Tip als je de loks op een lokkaart heb staan kost het maar even om ze opnieuw in te voeren.
groet digibert
Dank je wel Digibert.

Het was mij bekend dat de oude MS2 de master werd, maar niet dat deze dan naar de fabrieksinstellingen werd terug gezet.
Ik zal zeker naar de dealer gaan voor de laatste update, maar ik vind het wel vreemd dat niet alle treinen herkend worden. Dit zou mijn inziens geen issue moeten zijn.
De tip voor de lockaarten zal ik mij eens in gaan verdiepen.

Dank je
Alleen Fx en MFX decoders worden herkend.
Oude decoders kunnen zich niet melden.
gr. digibert