Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

rijwegen instellen in de Ecos 50200.

Gestart door Jurrien zondag 30 november 2025, 16:20:28

Speciale Gast

'to err is human, to forgive, divine

Lijkt een simpel karweitje. Helaas voor mij pakt dat anders uit.
Prachtige handleiding, daar niet van. Maar ik kan er niet mee uit de voeten. Dan gezocht op ons onvolprezen forum. Een paar tips, maar die krijg ik ook niet werkend.
De handleiding, pag. 49. hoofdstuk 15. Rijwegen.
Magneet artikelen moeten altijd eerst aan een een keyboardscherm gekoppeld zijn vooraleer ze in een rijweg kunnen worden opgenomen. Dus vooraleer rijwegen aan te maken, eerst alle magneetartikelen koppelen.
In mijn lekentaal betekent dit dat ik alle wissels in de Ecos heb staan, een nummer heb gegeven en die ook via een Ecos scherm kan schakelen. maw, volgens mij heb ik aan de voorwaarde voldaan.
Dan 15.1 een nieuwe rijweg aanmaken.
Magneetartikelen menu openen en op sleuteltje klikken.  Gedaan.
Klik op pictogram nieuwe rijweg invoeren. Gedaan.
Bovenin, onder de blauwe balk in het grijze gebied, verschijnt de tekst:nieuwe rijweg aanmaken.
En daar blijft het dan bij.
Volgens de handleiding zou ik een nieuw scherm moeten zien. Maar helaas, ik blijf het scherm met 16 wissels zien, en waar ik ook op klik, er gebeurt niets.
Ergens doe ik iets niet goed,maar het zou ook prettig zijn als de handleiding wat duidelijker was.

Wie kan me helpen?
Re: rijwegen instellen in de Ecos 50200.
Hallo Jurien.
Kun je het tabblad uitgebreid ook niet openen ?
Speciale Gast

Hoi Jos,

Dank voor de reactie. Dit is het scherm wat ik zie. Ik zie geen tabblad 'uitgebreid'
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Hallo Jurrien,

Als je tabblad 2 aan tikt, kun je op een lege positie op dat tablad de nieuwe rijweg aanmaken. Eigenlijk op exact dezelfde manier als een magneet artikel, maar dan dus met onderin beeld de knop "rijweg" geselecteerd.

Elk van die tabladen heeft plek voor 16 magneet artikelen*, en als je die 15 tabbladen vol hebt. Kun je met die 1 t/m 5 links onder nog meer tabladen tevoorschijn halen. ;)

Overigens hoeft het magneet artikel niet op een tabblad te blijven staan na aanmaken. Met (uit mijn hoofd gezegd) de linker van de 2 verwijder knopjes, haal je het magneet artikel wel van de tab maar niet uit het geheugen van de ECoS.

Die kun je dan later weer toevoegen op een tabblad met die losstaande + knop met blaadje er op. En ergens bij de instellingen kun je die ook altijd nog bekijken, aanpassen en verwijderen.

* Dit menu in de ECoS is vrijwel volledig gebaseerd op de ouderwetse Märklin keyboards... Alleen dan zonder vast liggende adressen. ;)
Speciale Gast

Hoi Giant,

Dank voor de reactie.
De lege posities verschijnen als ik op tabblad 2 tik. (zie foto)
Maar tik ik dan op het eerste lege veld, dan krijg ik een ander tabblad, (zie foto) waar ik verder niet veel mee kan, behalve wat gegevens invullen. En als ik dat gedaan heb, bijv. onder eigenschappen de naam wijzigen, dan krijg ik geen groen vinkje om het te bevestigen.
Speciale Gast

Puzzelen en puzzelen en nog eens puzzelen. Maar uiteindelijk is het gelukt en heb ik 11 rijwegen kunnen definiëren. Nogmaals mijn dank voor de geboden hulp.
Speciale Gast

Het is natuurlijk puur toeval dat tijdens het maken van die wisselstraten, de wisselaandrijving van wissel 10, de eerste na de helix het begaf........
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Eind afschakeling er al af gehaald? ;)
Speciale Gast

Nee. Dat is met yamoric decoders niet nodig.
Binnenwerk was versleten.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

@citaat
Nu word ik nieuwsgierig. Welke oplossing voor het wisselmechanismeprobleem heb jij die ik nog niet ken? Lijkt me dat een decoder een fysiek probleem aan of ontwerpfout van het mechanisme niet kan oplossen?
En wat bedoel je met een versleten binnenwerk? Kun je wat meer uitleggen?
Speciale Gast

Het lipje dat aan het wisselmechanisme vast zit was losgeraakt vanwege een breuk. Voor het overige weet ik er weinig van. Heb me het probleem van die Märklin wisselaandrijvingen eens laten uitleggen door Karst Drenth. En hij verzekerde mij dat de Yamoric wisseldecoders zo waren gebouwd dat het probleem bij gebruik van die decoders niet zou optreden. Van wat ik me ervan kan herinneren had het iets te maken met de sterkte en de lengte van de puls, die nodig is om de aandrijving te laten bewegen.En aangezien ik er geen verstand van heb, ben ik er verder ook niet op doorgegaan. Heb gewoon die decoders gekocht en tot nu toe geen enkel probleem.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ah, dankjewel voor de toelichting.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat  @citaat

Als de puls korter is als de tijd die nodig is om de wissel om te zetten, dan is de eindschakelaar spanningsloos als hij geactiveerd word, iets "doods" doet helemaal niets meer.

Groet, Anne W
Speciale Gast

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben Anne. Ik heb er geen verstand van en dat wil ik maar zo houden.