Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw naar BR 03-154

Gestart door AnalogDriver dinsdag 17 juni 2008, 07:40:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Ombouw naar BR 03-154
WAARSCHUWING: DIT DRAAIDE BEVAT VOOR SOMMIGE MENSEN SCHOKKENDE BEELDEN VAN SLOPEN / MODIFICEREN VAN MÄRKLIN MODELLEN. Wie hier niet tegen kan, niet verder lezen.


Hierbij een ombouwverslag van een BR03 naar de BR03-154 'versuchslok'.
Zie voor eindresultaat de forumfoto van  3Rail/Edward
. Dit is een testlok geweest die heeft geleid tot de latere stroomlijn beplating 03's en 05.

Dit model sprak mij aan en navraag leerde dat dit een ombouw is voor de Märklin 3085. Edward heeft hem als ik het goed begrepen heb een exemplaar kant en klaar kunnen kopen. Verder speurwerk naar dit model in H0 bracht mij bij de Günther (bestaat niet meer) ombouwset. Een webwinkeltje in messing speciaalmodellen VS Modelbau had hem nog liggen en kon mij ook aan de bijbehorende klinknagel tenderopbouw helpen (niet meer van Günter, maar van Roco).
Tja, je begeeft je dan in de wereld van messingbouw, met bijbehorende prijzen... Ombouwset kost meer dan gebruikte 3085, maargoed, je wilt wat bijzonders of niet.

Goed, ik heb nu geen tijd om alle begeleidende teksten te typen, komt hopelijk van de week, maar hierbij vast de foto's tot nu toe.



Uitgangssituatie: een BR03 met al wel donkere wielen zoals de latere digi versies hebben, maar glimmend drijfwerk, en met een electrische (of digi, maar dacht dat het een analogen is) aansturing.








Dit exemplaar kwam uit een tijd van denk ik de eerste plastic Märklin onderdelen op locs: veel te fel van kleur. Bijvoorbeeld de frames van meeloop/voorloopstellen. Die zijn hier al beschilderd met hier en daar een toefje zwart er doorheen of bij.



In feite worden de metalen ketel, chassis, motor en electronica van het Märklin model gebruikt. De ketel wordt zwaar verbouwd. Te beginnen met het verwijderen van de (kunststof) zijplanken.


Om te beginnen de plasic zijplanken er af:






De onlangs aangeschafte echte Dremel (ipv 20 euro Gamma dingetje) kwam hierbij tot zijn eerste echte inzet.

Hier zie je links de zakjes met kleinonderdelen en de witmetalen grotere delen. Naast de ketel liggen verwijderde en metalen zijplanken.








De voorste delen van de zijplanken moesten wel behouden blijven









De gietmalnaden van de Märklin ketel. Omdat straks de hele ketel opnieuw gespoten wordt, gaan we die gelijk afslijpen.


Het wegslijpen van de leidingen voor de windgeleiding die voor de kabine op de staande ketel komt (dat puntige ronde driehoekige geval)










En de weggeslepen gietnaden. Later nog wat gepolijst. Alleen het dremel polijstmiddel is nog wat onduidelijk: witte zachte polijsttrondjes, en een soort bruine dikke droge pasta met opdruk Polijstmiddel, maar onduidelijk is hoe exact te gebruiken, maar het leek te werken.
Nogmaals: model moet immers toch gespoten worden, dus geiljk de lelijke gietnaden weg.








Veel passen.

Ook aan de cabine moest wat weg om alles passend te krijgen.


En dan de zijkanten van de cabine, de rode onderbalken, verwijderen.






De eerste onderdelen geplaatst. Ondanks de uitsparingen in de nieuwe keteldeksel toch wat wegslijpen voordat de bolle deur er op paste.





En dan:






Auw, dat doet pijn, de hele bufferbalk er af!
159-160 mm vanaf de achterkant van het lokchassis. Dus maar op 160 mm afzagen, kan er altijd nog een mm meer afgeslepen worden.








De cylinders verwijderen. Bij oudere modellen zag ik nog wel eens schroefjes hiervoor. Maar deze zijn er aan gestantst.
Uitboeren dus met klein boortje.
Links een uitgeboorde, rechts nog te doen.


Uiteindelijk bleek dat de cylinder er met een schroevendraaer ook gewoon af te wrikken was.

Drijfwerk behalve koppelstang loshalen:






Het chassis klaar:



Dan het samenlijmen. Vingers natuurlijk toch onder de industrielijm... (soort 'seconden'lijn)











Het werkblad met de tekeningen en instructie. Feitelijk niet meer dan 4 kantjes inclusief plaatjes.
Dus elk (Duits) woord goed begrijpen en zonodig opzoeken, en netjes de lijst afwerken en afstepen wat gedaan is.
Geen voorbeeld foto van kaal gemaakte Märklin model als voorbeeeld, dus echt heel precies lezen en volgen.















De voorkant waar in afbouw nog de bufferbalk op gaat, met verende bufferst en luchtslangen en koppelingshaak.
Maar eest de verlichting op orde krijgen.
Hier is tijdens het werk 1 Märklin lantaarn los gekomen. Er lijkt hier iets afgebroken wellicht op de foto, maar dat is schijn.




Dit was fase 1, kostte ongeveer 7 uur werk, veel passen en meten en controleren.

volgende stappen:
2) voorkant / lantarens bepalen, voorkeur heeft behoud van lichtfunctie, maar kit gaat uit van verlies en vervangen door metalen lantarens die wit ingeverft worden. Ik heb echter van Gützold nog wat mini LED lantarens liggen, en daar is goed aan te komen als vervangingsonderdeel, die ga ik ook proberen. De standaard lichtgeleider van Märklin is geen optie meer denk ik, hoewel, paar gleufjes onder/achter lantarens in het witmetaal...
3) windleibladen plaatsen, die missen steun aan de bovenkant, ik denk dat iik daarvoor toch een steun ga hergebruiken van de oorspronkelijke windleibladen steunen.
4) tender ombouw, aanpassen en plaatsen Roco opbouw.
5) spuiten lok (wil ik met nog aan te schaffen airbrush doen)
6) afbouw (ruiten, loknummers, rood verven bufferbalk etc.).

Dus nog niet klaar.
Re: Ombouw naar BR 03-154
digi-jacques
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
 :shock:wijs!!!!!!!!!!! :D

chapeau......, ga er maar aan staan, mooi klusje hoor.....
Re: Ombouw naar BR 03-154
Kroko14253
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Hallo,

Kijk, dat zijn de echte modelbouwers.

Als je een bepaald model of trein no matter what wilt, dan ga je er voor.
Net als ik. Voor de bouw van het stuurstandrytuig (zie draadje elders) heb ik 2 andere rytuigen gesloopt. Het grootste klusje komt nog, en dat is de HAG motorwagen ombouwen. Wat dacht je daarvan?? O.a. de weerstanden op het dak inkorten (verwijderen), en het binnenwerk wordt geheel veranderd. En dat in een HAG model, die nou niet bepaald goedkoop zijn.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw naar BR 03-154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Hé AnalogDriver (Durf je nog steeds niet je voornaam prijs te geven? :roll:)
Gaaf die ombouw.
Ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat. :D
Het ziet er in het begin allemaal wel erg eng uit, zo met die dremel de zooi eraf hakken.
Zitten er in die set van Günter ook nog losse leidingen bij voor op de ketel?
Dat zou het helemaal af maken! :D
Zitten er ook transfers in die ombouwset?
Veel succes met de verdere bouw.
Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Deze kit bevat geen losse leidingen. Misschien een optie om gelijk zelf aan te zetten van dun draad? Ik zal de foto's nog eens goed bestuderen.
Probleem lijkt mij dan nog niet ens zozeer dun draad, maar hoe je de dwarsverbindingen -de buishouders/geleiders- netjes maakt. Of zijn er kant en klaar universeel oplossingen hiervoor? Ik ben niet zo thuis in de modelbouw.

Bufferbalk met mooie aanzet-detaills en decal/transfers-set zit er wel bij.

Volgende stappen en updates zullen nog wel even duren -weet niet of ik dit weekend en deze week verder nog tijd heb- en ik kijk erg op tegen klusje lantarens. Wil zo graag licht, maar gepriegel met klein draadjes en mini ledjes... laatste keer dat ik leds probeerde los te solderen met kleine soldeerboud, smolten de LEDs  :(.


Ook moet er nog een rij-test gedaan worden: ik vrees dat ie zo niet door mijn M-rails 5100 standaard radius komt: voorloopwielen halen dat niet, zullen verwacht ik gaan aanlopen.  Edward, heb jij daar met je K-rails geen last van, of is hij voorals show/vitrine model bij jou?
Volgens mij heeft Märklin daarvoor ook bij de stroomlijnmodellen een openingen gemaakt in de bekleding die de echte niet hadden, maar  hoe dat zit dat weet een stroomlijn-specialist hier op het forum vast beter. Wie had ook alweer die line-up van alle kleuren stroomlijn loks?

Zonodig, en een voorbeeld standaard stroomlijn model is onderweg  :), gaat de dremel na zorgvuldig aftekenen in de stroomlijnbekleding om een zelfde modificatie bij de voorste voorloopwielen te doen. Misschien.


Lok wordt trouwens knoeper zwaar: die behuizing is nu bijna volmetaal en de Roco tenderopbouw is ook van metaal.  :D


Groet,
Hajo
Re: Ombouw naar BR 03-154
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
OMG dit s vergaand :o
met veel moed hieraan begonnen zeker?

ongelofelijk, maar het resultaat is voorlopig meer dan in orde :D

Dennis
Re: Ombouw naar BR 03-154
OmeLaurus
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Pfew.. en ik ben al trots op mezelf als ik een loc ombouw van analoog naar digitaal  :shock:
Ik kan niet wachten tot de volgende serie foto's...
Re: Ombouw naar BR 03-154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Persoonlijk vind ik de versie met vrij zicht op de wielen en aandrijving het mooist.
Deze dus:

Daarom vind ik de Br 05 stroomlijn ook niet zo mooi, beetje te hoekig, zo met al die beplating voor de wielen. :wink:
Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Citaat van: Kappa op woensdag 18 juni 2008, 16:38:34
Persoonlijk vind ik de versie met vrij zicht op de wielen en aandrijving het mooist.
Deze dus:

Daarom vind ik de Br 05 stroomlijn ook niet zo mooi, beetje te hoekig, zo met al die beplating voor de wielen. :wink:

Mee eens dat die versie wat mooier van lijn is, kijk alleen al naar aansluiting op tender en je ziet natuurlijk meer van drijfwerk. Maar hij is ook wat 'gewoner'. De ander vind ik wat bijzonder-der, wat mysterieus. Maar is zeker niet 'mooi' te noemen.


@Edward: ja, R=36 van 5100 standaard M rails boog is natuurlijk wel wat anders; ik begrijp ook goed dat je je beperkt tot de mooie ruime. Die luxe heb ik niet met M-rails. Nu ja, keuzes zijn er om te maken, en zo-ook deze voor mij: show model of moet ie ook op een baan kunnen. Nog te bepalen.


Anderen: dank voor leuke reakties.


Hajo

Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Citaat van: 3rail op donderdag 19 juni 2008, 00:06:03
Ik vind hem zoooooo lelijk, hij is gewoon mooi. :mrgreen: :mrgreen:

Precies!
Re: Ombouw naar BR 03-154
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Allemachtig, wat een "geweldige" klus! :shock:
Mooie reportage met duidelijke foto's.
Ben dan ook heel benieuwd naar het eind resultaat.

Veel succes met de verdere ombouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw naar BR 03-154
OmeLaurus
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Ik zit net nog 'es te kijken maar ik zie op de 'zo moet ie worden foto' schotten langs de rand van de tender, maar bij het origineel niet.. puntje van aandacht?
Re: Ombouw naar BR 03-154
OmeLaurus
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
 :oops:  hij zei u tegen me  :oops:
Het is gewoon je hoor, laat je niet foppen door dat 'ome'  8) "Forever young", hahahaha..

Goeie smoes van die 'reservetender'  :) :D
Als je voor een leuk prijsje de juiste kap te pakken kan krijgen is dat natuurlijk mooi, maar zolang je het model en de foto niet te dicht naast elkaar zet zal het niemand opvallen denk ik..  :lol:

grtz Laurus
Re: Ombouw naar BR 03-154
OmeLaurus
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
HAhaha... nou dat is helemaal handig.. zo is er een probleempje en zo is het weer verdwenen..
Re: Ombouw naar BR 03-154
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Hoi Analog.... Driver,

Dat is nog eens ombouwen daar bij valt een beetje knoeien met een kwastje
volledig in het niet. Heel duidelijk verhaal wat ik met spanning heb doorgelezen, het
reanimatieset dicht in de buurt gehouden voor het geval dat. :wink:
Ik ben zeer onder de indruk maar nu nog meer benieuwd naar het eindresultaat.

Super super

Gr. Bert :)

Voor de goede verstaander mijn schilderwerk  :)
Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Dat hol slijpen zat ik ook aan te denken om mee te beginnen. Dank voor meedenken.

Verder rustig met ombouw, weinig tijd. 1 windleiplaat er op, maar standaard vond ik die te ver naar binnen zitten dus te grote richel buitenop.
Eerst van oude windleiplaat dunne reepjes geslepen om  op te vullen. Paste perfect. Maar 2e plaat plakken lukte niet meer, enige wat onder de industrielijn zat waren mijn handen, tijd om te stoppen.
Re: Ombouw naar BR 03-154
VincentKloeg
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
@ AnalogDriver

Even tussen twee haakjes. Volgens mij kan je iemand op het forum heel blij maken met die schuifbeweging van de BR 03, tenzij je ze zelf niet meer nodig hebt natuurlijk! Staat me zoiets bij dat die jongen met die digitale Fleischmann BR 65 een BR 003 heeft met aan 1 kant *verneukt* drijfwerk. Dit zou een mooie gelegenheid zijn om het te vervangen!

Ik zal even kijken wie het ook alweer was... Och ja, natuurlijk! Het is Roel!

Voor de rest bemoei ik me nergens mee hoor ;).
Re: Ombouw naar BR 03-154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 25 juni 2008, 11:42:58
.......BR 003 heeft met aan 1 kant *verneukt* drijfwerk. Dit zou een mooie gelegenheid zijn om het te vervangen!

Ik zal even kijken wie het ook alweer was... Och ja, natuurlijk! Het is Roel!

Deze dus (ziet er idd behoorlijk verneukt uit):

Uit dit draadje!!!!!! :D
Re: Ombouw naar BR 03-154
VincentKloeg
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Haha, die bedoel ik dus helemaal. Dat ziet er echt afschuwelijk uit! Zo te zien gaat het ook niet helemaal goed met het moertje op het laatste drijfas :(. Tsjonge jonge jonge, en dan is het nog wel zo'n mooi model!

Maarja, het was even een 'kleine' opmerking tussendoor. De ombouw van jouw 03 is erg ingrijpend. Maarja, omdat het eindresultaat zeer geslaagd kan zijn zie ik het tussen de vingers door ;). Het is in het algemeen best wel heftig vind ik. In ieder geval veel succes gewenst, en geniet er ook van. Voor je het weet ben je er klaar mee :P :D.
Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Ja, weinig tijd, nog wel wat aan gewerkt vorig weekend en veel foto's gemaakt, maar nog niet geheel klaar voor plaatsen.

Nog 1 windleiplaat is weerbarstig en laat steeds los.
Ik ben er nóg niet over uit of er nu een flinnke rand onder aan de windplaaten moet, of dat die strak tegen de rand van de horizontale plaat aan moeten.

Met richel is die richel te breed naar mijn smaak, zonder rand staan de windplaten wel érg naar buiten toe, oogt de lok heel erg breed.
Verschil is heel dun plaatje metaal er tussen.

Verder licht bekeken: omdat ik geen mini leds kan vinden die in de Märklin lantarens kunnen, ga ik toch voor de lichtgeleider.
Helaas geen gaten voor gemaakt, dus dat wordt breken veilen/slijpen.

Veel bezig geweest met de Roco tender opbouw, is behoorlijk aan chassis en beetje aan opbouw geslepen om het passend te krijgen.  Maar zit ook nog niet definitief op zijn plek. Bovendien is bevestiging lastig: Roco gebruikt schroefjes, maar sluit niet lekker aan op Märklin chassis om gaatjes voor te maken..

Hele decoder ligt nu plat, decoder houder en andere randjes in de tender weggeslepen.
Gelijk licht omgesoldeerd, want ik vind lichtjes zo leuk dat ik onnatuurlijke lichtvoering liever heb dan juiste lichten: voor en achter lantarens branden straks permanent.


Meest zichbare zijn de rijproeven en wegslijpen:

Voor 100% OK zonder grote gaten.
Verrassing zat achter: daar moet wel een flink gat in beplating om het rijdend te kijgen. Toen waren Dremel slijpsteentjes op, intussen bijgekocht.
Eens kijken hoe ik daar een mooie passende ronding in krijg.


Foto's volgen nog, moet die nog kleiner maken en sorteren. Intussen is de USB stick waar ze al half bewerkt op staan die mee in de was geweest is  :shock: wel weer droog   :roll:

Heb pas van het weekend weer tijd.


Oh ja, intussen is hier een BR 06  8)  binnengelopen, al helemaal aangepast op M-rails standaardboog 36cm. Die vroeg ook even om aandacht / testen / olie  en afbouw kleine onderdeeltjes.

Groet, Hajo
Re: Ombouw naar BR 03-154
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Hoi Hajo,

H&H in Gouda heeft miniledjes die makkelijk in een märklin lantaarn passen.
De smd leds zijn standaard voorzien van ca 20 cm wikkeldraad, leverbaar in de
kleuren rood, warmwit, helwit, groen en oranje.
Moet echt kunnen lukken zonder lichtgeleider.

Succes en groetjes Bert :)
Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Dank voor de tip, dat klinkt goed en erg bemoedigend :-)

H&H, heb je iets van volledige naam of adres voor mij?
Re: Ombouw naar BR 03-154
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Citaat van: 3rail op dinsdag 08 juli 2008, 22:19:59
Hoi Hajo.

Wat leuk dat je een 06 van Brawa hebt gekocht.
Is ook een helemooie machine, succes er mee.
Heb je de 001 of 002 gekocht en welke kleur??

Spoorse, Edward.

Brawa inderdaad. Een gebruikte. De 001, zwart  8)  Zitten 2 sets voorpanelen op: 1 set met grote gaten zodat draaistel voor alle ruimte heeft. Andere is voor vitrine.
Drijfwerk vind ik wel wat licht uitgevoerd, maar mooie machine. Rookgenerator moet ik ook nog controleren, er hoort een Seathe 20 in, maar ding wat er in zit ligt beetje los en komt niet helemaal tot aan de schoorsteeen.

Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 08 juli 2008, 22:13:01
Hoi Hajo,

H&H in Gouda heeft miniledjes die makkelijk in een märklin lantaarn passen.
De smd leds zijn standaard voorzien van ca 20 cm wikkeldraad, leverbaar in de
kleuren rood, warmwit, helwit, groen en oranje.
Moet echt kunnen lukken zonder lichtgeleider.

Succes en groetjes Bert :)

Bert,

Ik heb ze binnen! Mooi spul, en heel klein  :shock: :o
Het zijn mini ledjes op 2 enkele en kale draadjes koper, geen isolatie.


Heb jij ze zelf gebruikt? Of iemand anders hier?

>> Hoe isoleer je de draden?

In elk geval 1 draad moet toch geïsoleerd worden, anders kortsluiting. Zou er ook mini krimpkous zijn?
Gewoon tape-je er overheen?


LEDs komen in de kap. Ik moet dus ook nog bedenken hoe ik een goede verbinding krijg met chassis. Massa is geen probleem (rookgenerator werkt immers ook). Wellicht ga ik een mini steker die ik al heb met klein stukje draad gebruiken. Dan maar bij loshalen kan stekertje los/vast maken.
Anders een contactpunt, maar dan zit je met goed uitmikken en isolatie t.o.v. de massa (kap/chassis) maken.
Nu ja, dat zijn de leuke puzzeltjes.

Hajo



Re: Ombouw naar BR 03-154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Hé Hajo,

Weet je zeker dat het geen gelakte koperdraad is?
Dit kun je even testen met een multimeter.
Deze isolatie zie je namelijk bijna niet en wordt ook veel in trafo's gebruikt.
Zou zonde zijn als je er dikke brokken krimpkous of tape omheen moet wikkelen.
Als het toch ongelakt is, zou ik deze vervangen door gelakt koperdraad.
Dit draad kun je ook veel makkelijker wegwerken.
Re: Ombouw naar BR 03-154
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Ombouw naar BR 03-154
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 17 juli 2008, 07:39:17
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 08 juli 2008, 22:13:01
Hoi Hajo,

H&H in Gouda heeft miniledjes die makkelijk in een märklin lantaarn passen.
De smd leds zijn standaard voorzien van ca 20 cm wikkeldraad, leverbaar in de
kleuren rood, warmwit, helwit, groen en oranje.
Moet echt kunnen lukken zonder lichtgeleider.

Succes en groetjes Bert :)

Bert,

Ik heb ze binnen! Mooi spul, en heel klein  :shock: :o
Het zijn mini ledjes op 2 enkele en kale draadjes koper, geen isolatie.


Heb jij ze zelf gebruikt? Of iemand anders hier?

>> Hoe isoleer je de draden?

In elk geval 1 draad moet toch geïsoleerd worden, anders kortsluiting. Zou er ook mini krimpkous zijn?
Gewoon tape-je er overheen?


LEDs komen in de kap. Ik moet dus ook nog bedenken hoe ik een goede verbinding krijg met chassis. Massa is geen probleem (rookgenerator werkt immers ook). Wellicht ga ik een mini steker die ik al heb met klein stukje draad gebruiken. Dan maar bij loshalen kan stekertje los/vast maken.
Anders een contactpunt, maar dan zit je met goed uitmikken en isolatie t.o.v. de massa (kap/chassis) maken.
Nu ja, dat zijn de leuke puzzeltjes.

Hajo


Sorry Hajo dat ik zo laat reageer maar ik was met vakantie dus vandaar.
De leds heb ik zelf al toegepast en de draadjes zijn wel degelijk geisoleerd met lak.
Voor het solderen met een scherp mesje de lak verwijderen (wel voorzichtig) en je kan het makkelijk solderen.
en euh vergeet de voorschakel weerstandjes niet. Ben wel erg benieuwd naar je vordering met de lok, of is de status nog niet gewijzigd

Groetjes Bert :)
Re: Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re: Ombouw naar BR 03-154
Ik ben erg druk met de airbrush :)
Multimeter lag al klaar om led draadjes door te meten.

Maar was vandaag vrij en ben halve dag en avond aan het weatheren geweest, waaronder deel met airbrush. Erg leuk en valt nog mee qua moeilijkheid.
Heb zelfs een spik splinter nieuwe lok (NS 1300) gelijk -ligtjes- geweathered, zeg maar onderstel zoals jij ook een e-lok hebt gedaan. Alleen onderkant, dus niet tot de ramen en het dak. Nadat een 3000 het moest ontgelden als stoomlok airbrush-proefkonijn, zelfs een BR-52 onder handen genomen.

Maar ledjes verhaal is bemoedigend. Oh ja, als ik morgen een juiste ESU decoder kan vinden, ga ik eerst nog mijn HAMO Krokodil  3rail rijdend maken :) (zie ander recent draadje onder 'Ombouwen').

De BR 03 komt binnenkort weer onder de aandacht.

Re: Ombouw naar BR 03-154
Citaat van: 3rail op donderdag 19 juni 2008, 00:06:03
Ik vind hem zoooooo lelijk, hij is gewoon mooi. :mrgreen: :mrgreen:

Er is ook nog een latere broer van hem.
Kijk maar,



Dit is de 03-193.

Deze machine heeft model gestaan voor de 05.
Ondanks dat het een 2 cilinder is en maar drijfwielen van 2 meter heeft, is ie als reserve lok gebruikt als een van de twee 05's uitvielen.
De machine deed er maar een paar minuten langer over om het zelfde traject af te leggen.

De 05 had drijfwielen van 2,3 meter en is een 3 cilinder machine, dit is dus een hele prestatie voor dit "kleine lokje".


Een pracht ombouw even dat voorweg, zelf heb ik de 03 154 in een kleinere schaal op mijn baan rondrijden.\

Maar dat is niet waarom ik reageer. Als boven geschreven over de 03 193 klopt dit niet

De 03 154 was puur de test lok voor de stroomlijnverkleding. In 1933 werd er opdracht gegeven aan Borsig-Berlijn tot de bouw van drie stroomlijn locomotieven. Dit waren de 05 001, de 05 002 en de 03 193. In 1934 werden pas daarvoor de contracten ondertekend. In maart 1935 rolde de 05 001 als eerste uit de fabriek en werd het peubliek voorgesteld. De 05 002 volgde in het zelde jaar in Mei. De 03 193 werd pas in september 1935 overgegeven aan het Bahnbetriebsswerk hamburg. De 03 193 was als "baby 05" in opdracht gegeven om een duidelijk verschil te kunnen maken met de standaard 03 en 01. Dit was om te zien of er daadwerkelijk een verbetering was en een besparing van bedrijfsmiddelen. Tevens was de lok als reserve voor de beide 05 bij uitval.

Het is dus niet zo dat de 03 193 de voorloper was van de 05 en heeft nooit model gestaan voor deze beide loks
Re:Ombouw naar BR 03-154
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re:Ombouw naar BR 03-154
@AnalogDriver,

Nu we toch dit oude topic tot leven hebben, hoe zit het met de ombouw?

Is zij klaar? Foto's?

Groet,

paul

Re:Ombouw naar BR 03-154
Lid sinds: 2009

offline
Re:Ombouw naar BR 03-154
Ik vond en vind dit best wel een gewaagde verbouwing van een 03.
Ben je verder gegaan met het ombouwen? Zo ja, fotootje?
Ben benieuwd :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re:Ombouw naar BR 03-154
AnalogDriver
gast

Re:Ombouw naar BR 03-154

Dit project ligt nog steeds veilig in de matriaalkast.
Ik wil eerst andere dingen afronden voordat ik deze weer oppak.

Dus wordt vervolgt, maar zal niet de komende 2-3 maanden zijn.

Hajo
Re: Ombouw naar BR 03-154
En om de verschillende uitvoeringen van de BR 03 154 te completeren vond ik deze ook nog in mijn fotobak.

Let op de schorten waarin een volledig andere jalouzien configuratie is aangebracht en op de omloop een luchtinlaat voor de koeling