Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Roco NS SIK 78014 sound

Gestart door Smitsenco dinsdag 18 november 2025, 17:31:59

Roco NS SIK 78014 sound

Roco NS SIK 78014 sound
Hoewel mijn baan nog lang niet gereed was, was ik zo onder de indruk van nieuwe Roco NS SIK met soundmodule, nr. 78014, dat ik die meteen had aangeschaft en op een stukje rail van twee rechten op en neer heb laten rijden. Wat een prachtig geluid.
Na enige tijd was mijn Marklin C-rail baan gereed en meteen mijn Roco NS SIK erop gezet. Het geluid was perfect, maar de SIK blijft hangen op elke wissel. Het lijkt alsof de sleper de lok een beetje optilt waardoor de wielen geen grip meer hebben en de lok blijft hangen op de wissel. Bij de modeltreinzaak gecheckt, maar de "soepelste" sleper zit er al op. Dus geen oplossing.
Contact gezocht met Roco maar die maken zich er erg makkelijk vanaf door meteen te stellen dat alles voldoet aan de norm. Zeer teleurstellend. Valt me echt tegen van een firma als Roco.
Kan nu niet rangeren met de SIK op de baan. Alleen een stukje vooruit en achteruit op een recht stuk zonder wissels.
Heeft iemand dezelfde ervaringen en misschien toch nog een ideetje hoe dit te verbeteren,
Gr., Adrie
Re: Roco NS SIK 78014 sound
Ik heb toevallig net vandaag mijn 3 rail Sik opgehaald bij mijn handelaar. Ding had hetzelfde probleem, is 2,5 jaar weggeweest. 

Ondertussen naar 2 rail overgestapt en ik had al 2 rail wielen besteld. Ik heb het niet eens geprobeerd op 3 rail, meteen omgebouwd naar 2 rail, ding loopt als een zonnetje op mijn 2 rail baan. 

Ik had zelfs de extra gewichten erin gezet, hielp niet. Op mijn 3 rail baan.

Niet dat je hier iets aan hebt, maar dan hoef je je hoop niet op te houden dat hij nog goed gaat lopen.
Was hier al bang voor. Toch raar dat een firma als Roco de NS SIK als AC model blijft verkopen en blijft volhouden dat het wel goed is. (in ieder geval conform de norm zeggen ze???)
Misschien met de handelaar kijken of je hem terug kan brengen, ondeugdelijk product.

haal de plastic omlijsting bij de sleper er af (uit elkaar trekken, zit met een klemverbinding), dan is hoogst waarschijnlijk het probleem weg.
en niet bang zijn voor kortsluiting op de wissels, dat gebeurt niet.
Zo heb ik er hier 2 rondrijden zonder problemen.

Mvg Stephan

Vreemd. Ik heb de Roco 78012 (zonder kraan). Die rijdt echter wel goed over alle "normale" C-Rail wissels. Dus het moet wel kunnen lijkt me.
Dus niet de langere slankere bedoel ik (die heb ik niet, kan ik niet testen).
Ze hebben daarna ook nog de Roco 7320080 uitgebracht. Wat me dezelfde lijkt als de jouwe, alleen een ander nummertje (265 vs 309)
Ga de truk van Stephan proberen met de sleper.
Gr., Adrie

Ik heb ook de 72012 en het plastic deel van de sleper los gehaald. Mijn baan is van C-rails en het resultaat is prima, behalve over Engelse wissels, daar blijft hij op hangen. Omdat ik nog meer niet-Märklin materieel heb, waarvan enkelen ook moeite hebben met het Engelse wissels, heb ik de Engelse wissels vervangen door 2 gewone wissels.
Dus geen problemen meer met de Sik.
Onder mijn SIK zitten er geen zwarte plastic delen bij de sleper???
Probleem nog steeds aanwezig helaas...
Nog andere ideeen?
Gr., Adrie

Als ik naar de foto kijk lijkt het er op dat de sleper aan de voorzijde ver naar boven staat en achter juist naar beneden. (pijltje bij het rondje)
Bij mijn Sik is het net andersom dus ik denk dat je voorzichtig de sleper iets om hoog moet duwen.
Dit doe je door voorzichtig met een schroevendraaier oid bij de basis de sleper te buigen. (pijltje zonder rondje, maar dan aan de voorzijde)

Sik sleper.jpg

Even een vraagje voor de zekerheid, dit is een nieuw, origineel AC model?
Als dat niet zo is kan het ook nog zijn dat de verkeerde wieltjes er in zitten.
Die van het tweerail model zijn namelijk een paar tienden mm kleiner waardoor je dit probleem ook krijgt heb ik zelf ondervonden. :|

Ik hoop dat je er iets aan hebt en succes!

Mvg Stephan

Hoi Stephan,
Is een nieuw origineel model. Maar zegt misschien niet alles. Is de diameter van de wieltjes na te meten met een schuifmaat? Of is het echt een heel klein verschil?
Gr., Adrie

Hoi,

Ik heb ze hier liggen ( 2rail en de goede AC versie) ik zal ze morgen even opzoeken en kijken of het te meten is.
Je hoort morgen van me!

Mvg Stephan

Goedemorgen Adrie,

Ik heb ze gevonden:

Het twee rail asje is inclusief antislipband (loopvlak gemeten, niet de wielflens) 10.9 mm (artnr 143910 NIET de goede!)

Het AC rail asje is inclusief antislipband 11.1 mm (art nr 143947)

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Mvg Stephan
Hoi Stephan, bedankt voor de info. Ga proberen de wielen te meten. Kan er wel moeilijk bij. Ga kijken in hoeverre ik het onderstel kan demonteren. Gr., Adrie

Hoi,

aan de onderkant de sleper losmaken en de schroefjes losschroeven, daarna kun je het plaatje lichten en de wieltjes eruit halen.

Mvg Stephan
Heb de wielen opgemeten. Hebben (helaas) de juiste maat.
Nu heb ik ook een "originele" Marklin KOFII. Dit model heeft naast de sleper twee magneten zitten die denk ik de Lok "vaster" tegen de rails drukt. Zou dit ook helpen bij de SIK. Magneetband van 0,5mm naast de sleper plakken?