Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!

Gestart door Sascha zondag 15 juni 2008, 23:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag was de halfjaarlijkse donateursrit van de Mat54, oftewel de hondekop, met treinstelnummer 766, van Stichting Mat'54 Hondekop-vier. Fred (Marklindak) is ook donateur en reed mee met deze rit. Hij zou net als in 2003 dit keer Simpelveld aandoen. Wat eigenlijk wel verrassend is, daar het Miljoenenlijntje (Kerkrade-Simpeld-Schin op Geul) geen bovenleiding heeft!

Hier zien jullie de 766 de spoorweg-overgang bij het Stammerderbos nabij Sweikhuizen passeren :





Wat jullie direct zal opvallen (en mij GELUKKIG op het allerlaatste moment door Fred aan de telefoon werd doorgegeven) is dat ie nu in de gele kleurstelling rond rijdt. Normaal is deze groen, met een gele 'snor'. De 766 is speciaal in het geel overgespoten voor een verfilming van de treinkaping in de 70'er jaren.

Wat ik al stiekum sinds vrijdag-avond wist (ik zag ze toevalling langs rijden op traject Sittard-Maastricht tijdens de honden uitlaten), maar wat de donateurs op zaterdag pas te horen kregen, was dat de Hondekop op het bovenleidingloze deel getrokken zouden worden door 2 plan-U's (Mat 64, 3 delig, diesel-uitv.) !! Hieronder ze je de werkplaats van de ZLSM passeren in Simpelveld :







Hier een plaatje tijdens de stop op station Simpelveld :



Wat Thomas, Michel en ik heel leuk vonden, was dat Fred geregeld had, dat wij een stukkie mochten meerijden. Het zou even op en neer naar Schin op Geul worden, en Desiree bleef met de inmiddels slapende Kevin, en filmende Davy (7700serie) achter :





Wat we nog niet wisten, was dat de twee plan-U's moesten omlopen om weer terug te kunnen komen. En dat gaat niet in Schin op Geul, en gebeurde derhalve in Wijlre.. Daar werd de 766 dus afgekoppeld, en mochten we plaats nemen in de twee plan-U's, die zonder de 766 doorreden naar Schin op Geul. Hieronder zie je de twee plan-U's zojuist aangekomen in Schin op Geul, en dus zonder de 766 erachter :



Thomas (die natuurlijk gewend is om door te rijden naar Valkenburg) wilde natuurlijk meteen even het heft in eigen handen nemen om te regelen dat we door konden. Helaas heeft het niet gebaat, en reden we hierna toch weer terug naar Wijlre :mrgreen: :



Hmmm zit best lekker zo'n "moderne-oude" diesel :) :



Als laatste natuurlijk een uniek plaatje, waar de plan-U de 766 omloopt, om weer kop te maken (zo heet dat toch?? :) ). De treinstellen werden even naast elkaar stil gezet, om zo de toch wel ruim 100 fotografen de kans te geven onderstaand plaatje te schieten :



Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit foto-verslag, van de donateursrit van de 766 over het zuid-Limburgse deel ;)
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Sascha, bedankt voor deze (foto)reportage.

Thomas kun je meteen al opgeven als seinhuiswachter bij ZLSM :D.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Hey hey,

Zeker mooie foto's tussen :D. Is ook iets wat je niet iedere dag gebeurd.
Vooral de foto waar de treinen naast elkaar staan is zeer mooi :!:.

Bedankt voor het mooie foto rijke verslag Sascha :D.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Gaaf verslag & mooie foto's! Ziet eruit als een gezellig dagje uit :-)

Leuk dat 't nog rijdt allemaal, al staat mij iets bij dat de 766 onderhand echt hard aan een revisie toe is. Kennelijk mocht-ie nog een keer de baan op?

Martijn
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Wat een prachtige plaatjes van wat (later) zeker een "historisch hoogtepunt" genoemd zal worden!
Verrassend ook, vooral omdat dit allemaal op het laatste moment nog geregeld kon worden.
Zo te zien heeft niet alleen pappa Sascha genoten maar heeft Thomas dit allemaal heel erg leuk gevonden! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: Sascha op zondag 15 juni 2008, 23:36:28


Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit foto-verslag, van de donateursrit van de 766 over het zuid-Limburgse deel ;)

Dat hebben we zeker, en wat een gafe foto als laatste ! 2 gafe treinstellen en hopelijk blijven ze in deze kleuren rond rijden !
Zo te zien hebben jullie weer een gezellige dag gehad !

Groetjes,

Robbert
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Hoi Robbert en Martijn,

Inderdaad is de 766 hard aan een revisie toe. Ze zoeken nog sponsors ;-)
Door de verfilming en speciaal daarvoor gele kleur hebben ze uiteraard ook weer wat centjes ingezameld. Tijdens de revisie krijgt hij uiteraard zijn originele groene kleur (met gele snor) weer terug. Dus helaas Robbert, hij wordt weer groen.. Des te unieker is het laatste plaatje idd ;)
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
inderdaad , een erg mooie foto sessie . keep up the good work , Sascha
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: Sascha op maandag 16 juni 2008, 08:39:52
Tijdens de revisie krijgt hij uiteraard zijn originele groene kleur (met gele snor) weer terug. Dus helaas Robbert, hij wordt weer groen..

Jammer... Ik heb het al eens eerder gezegd dat ik me afvraag waarom zo ontzettend veel museummaterieel in de afleveringstoestand wordt teruggebracht en niet behouden blijft in de kleur die de meeste mensen zich herinneren. En da's toch echt geel voor een Hondekop! Als je wil weten hoe een groene eruit zag, kun je bovendien al terecht in het Spoorwegmuseum. Maar ja... who am I to blow against the wind ;-)
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Heel gaaf verslag met top foto's. Dat zijn de leuke uitjes  :D
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Heey Sascha,

Leuk foto verslag met erg mooie foto's!
Blijft prachtige een gele hondekop vind ik. :)

Groetjes,

Antal
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
mooie reportage.
was heel leuk blijkbaar :D

Dennis
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Nice reportage hoor!!

Erg leuk!
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Mooie foto reportage. Ik heb er in de avond ook nog op zitten wachten bij Utrecht Lunetten. Alleen ik heb de 766 tot en met +90 niet gezien.  :(
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Prachtige foto's, streekgenoot  !

Kan ik er toch nog even bij zijn.
Ben wel donateur, maar dan van de ZLSM (Vriend van...)

Gr. van Huub

ps ik heb een groene hondekop met gele snor (Piko),
zo ken ik deze treinen uit het verleden, vaak in gezeten met
tienertoer enz.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Ook ik ben een vriend van de ZLSM - kan ook niet anders he als echte Limburgse treinenliefhebber.
Al vind ik de benaming beetje vreemd  :lol: Vriendschap is toch niet te koop? Bij de ZLSM wel hahaha :mrgreen:
Ik heb zelf de groene versie met rode snor van piko. Maar ik kan hem me alleen in het geel herinneren uit mijn jeugd.
(Ben ik misschien toch nog niet zoooo oud, of mijn geheugen begint nu al na te laten?? hahaha).

Toch zou de donateursrit van de 766 eindigen in Utrecht waar ie ook begonnen was. Hij kwam wel op een anders spoor binnen als dat ie vertrokken is.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Hallo allemaal,

De donateursrit van de 766 is elke keer wel bijzonder, 5 jaar geleden zijn we ook met de 766 in Simpelveld geweest. De ZLSM heeft ons toen met een koppelwagen en de stoomloc 1040 naar Simpelveld gesleept.
Verassing was toen dat we vanaf Simpelveld met een net buiten dienst gestelde plan U naar Schin op Geul zijn gereden.

De gele 766 rijdt nu in een kleurstelling die hij nooit heeft gehad, de 766 is een van de laatst gebouwde hondekoppen en heeft later een coach indeling gekregen. Buitenkant werd toen geel en een horizontale blauwe baan ter hoogte van de ramen. De nu zichtbare blauwe reclame banen heeft de 766 in zijn actieve dienst nooit gekend. Plaatjes zijn dus nog veel unieker dan men nu denkt!

Revisie is nabij, gedeeltelijk wordt die deze zomer en in het najaar gedaan, dan krijgen we nog een donateursrit in december en begin volgend jaar gaat hij naar Tilburg voor de grote revisie.

Wie nu de revisie van de 766 wil steunen kan dit doen door de gele PIKO hondekop via de stichting mat54 te bestellen, de baten van de bestelling worden door de firma scaletrading beschikbaar gesteld voor de revisie.

Wil je weten hoe dit te doen stuur maar een PB-tje.

Hieronder twee linkjes, eentje naar de mat54 website en een tweede naar mijn website met bijzondere hondekop taferelen zoals samenstellen en ontkoppelen.

http://www.mat54.nl/index.htm


http://home.kpn.nl/kamer940/

Sascha bedankt voor het hele leuke verslag dat je er van hebt gemaakt.

Groetjes, Fred.



Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
 :shock:   :shock:    :shock:



Groetjes,

Robbert.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Nog een aantal extra foto's én een filmpje van het bezoek van de 766 aan het Miljoenenlijntje kun je hier zien.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Okee okee... -klik hier- dan ook een filmpje van zaterdag :-)

Fred. geef me maar door welke stukjes je in dvd-kwaliteit op een DVD'tje wilt ontvangen, dan zorg ik daarvoor.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Hoi Sascha,

Mooie reportage heb je weer gemaakt van het uitstapje met de zlsm.
Ik hoop voor je dat je kinderen het als ze wat ouder zijn het ook nog leuk vinden.
Als ik jouw zo met hun bezig zie en de glunderende kopjes zegt mij dat genoeg, en moet ik denken aan de tijd dat mijn kinderen ook zo vol waren van treinen.
Geniet er van en vooral blijven plaatsen die foto's met ondertiteling.

Gr. Bert :)

Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
heel erg mooie foto's
bedankt voor het delen daarvan
groet robert
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
erug gaaf
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
sas, leuk verslagje.

ik zie alleen op het filmpje dat ik nooit meer moet filmen :-)
dan ding is moeilijk stil te houden zeg.................. bibber bibber....



gr davy

ps wanneer gaan we weer spotten! vooral voor de lekkere broodjes die jullie gemaakt haden.
het was een leuke middag.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: 7700serie op dinsdag 17 juni 2008, 14:59:32
ps wanneer gaan we weer spotten! vooral voor de lekkere broodjes die jullie gemaakt haden.
het was een leuke middag.

Ha'k nie gezeg da je nooit meer mee mog? :P :mrgreen:
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: Sascha op dinsdag 17 juni 2008, 15:03:11
Citaat van: 7700serie op dinsdag 17 juni 2008, 14:59:32
ps wanneer gaan we weer spotten! vooral voor de lekkere broodjes die jullie gemaakt haden.
het was een leuke middag.

Ha'k nie gezeg da je nooit meer mee mog? :P :mrgreen:

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr  :(
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: 7700serie op dinsdag 17 juni 2008, 15:04:38
Citaat van: Sascha op dinsdag 17 juni 2008, 15:03:11
Citaat van: 7700serie op dinsdag 17 juni 2008, 14:59:32
ps wanneer gaan we weer spotten! vooral voor de lekkere broodjes die jullie gemaakt haden.
het was een leuke middag.

Ha'k nie gezeg da je nooit meer mee mog? :P :mrgreen:

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr  :(
Wat is dat nu :shock:? Onenigheid en ongeregeldheden in het Zuidlimburgse :(?

Moet ik even komen helpen :mrgreen:?
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Geintjuhhhhhh Davy :-)
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: Sascha op dinsdag 17 juni 2008, 15:11:43
Geintjuhhhhhh Davy :-)

dat weet ik toch :-)
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Sacha,

Leuk verslag met mooie foto's

Het was deze week niet de laatste rit van de 766.
Gisteren, donderdag 19 juni  werd ik door collea's verrast. Ze hadden de trein voor ons jaarlijkse afdelings uitje gehuurd.

Van Woerden naar Zandvoort, Via een omweg naar hollands rading ivm stroom/wisselstoring rond hilversum om 's avonds weer eindigen in Woerden.

Jullie begrijpen als liefhebber was dit genieten.

grr

Erik
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Oww de hondekop reed afgelopen donderdag op Haarlem
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: erik01 op vrijdag 20 juni 2008, 20:44:31
Sacha,

Leuk verslag met mooie foto's

Het was deze week niet de laatste rit van de 766.
Gisteren, donderdag 19 juni  werd ik door collea's verrast. Ze hadden de trein voor ons jaarlijkse afdelings uitje gehuurd.

Van Woerden naar Zandvoort, Via een omweg naar hollands rading ivm stroom/wisselstoring rond hilversum om 's avonds weer eindigen in Woerden.

Jullie begrijpen als liefhebber was dit genieten.

grr

Erik

Citaat van: markje op zaterdag 21 juni 2008, 23:22:09
Oww de hondekop reed afgelopen donderdag op Haarlem
Volgens mij moet je via Haarlem om in Zandvoort te komen!

Huren van de 766 kan al vanaf het moment dat de stichting mat 54 bestaat, opbrengsten zijn voor het rijvaardig houden van de 766 (met bijbehorende grote revisie) Klikken op onderstaand linkje en je vindt op de site hoe je de 766 kunt huren.

Gr. Fred.


http://www.mat54.nl/index.htm
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
erg leuk sascha !
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Citaat van: Acido op maandag 16 juni 2008, 09:17:40
Citaat van: Sascha op maandag 16 juni 2008, 08:39:52
Tijdens de revisie krijgt hij uiteraard zijn originele groene kleur (met gele snor) weer terug. Dus helaas Robbert, hij wordt weer groen..

Jammer... Ik heb het al eens eerder gezegd dat ik me afvraag waarom zo ontzettend veel museummaterieel in de afleveringstoestand wordt teruggebracht en niet behouden blijft in de kleur die de meeste mensen zich herinneren. En da's toch echt geel voor een Hondekop! Als je wil weten hoe een groene eruit zag, kun je bovendien al terecht in het Spoorwegmuseum. Maar ja... who am I to blow against the wind ;-)

Zit nog even dit draadje door te lezen en toen kwam de kleurstelling na de komende revisie weer langs rollen.

Over de kleurstelling na de revisie konden alle donateurs van de stichting hun stem uitbrengen en daar kwam het resultaat groen met gele snor uitrollen. Het terugbrengen naar groen is dus zééééér democratisch besloten.

Weet iedereen hoe het "groene" besluit tot stand is gekomen.

Gr. Fred.
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
dus je bent ook weer een leuk dagje met Thomas op weg geweest Sascha :) of Thomas met jou ?
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Nee hoor,

We zijn met zijn allen: Sascha, Michel, Thomas en mijn persoon van Simpelveld naar Schin op Geul heen een weer gereisd.
Desiree heeft met Kevin gewacht op Simpelveld en daarna hebben we nog met zijn allen even op het terras bij het ZLSM station in Simpelveld gezeten.
Davy heeft gefilmd en is iets eerder weg gegaan.

Was heel gezellig.

Gr. Fred
Re:Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Sascha,

Heb het draadje nog eens doorgelezen en vind het nog steeds een heel leuk verslag.

Revisie van de 766 laat overigens op zich wachten, er wordt achter de schermen druk aan gewerkt. Meer weet ik als donateur echter niet wanneer de grote revisie uitgevoerd gaat worden.
Vooralsnog heeft de 766 twee laatste klussen gedaan, het spoorwegmuseum tweetje naar de werkplaats Leidschendam brengen om deze weer rijvaardig te maken. Ging met name om de ATB, overbrengen ging gewoon samengesteld met de 766 voorop vanwege de toegelaten ATB.

Daarna nog een keertje in Alkmaar geweest op 16-mei-2009 waar een show van NS materieel werd gegeven.
Nu staat hij opgeslagen aan de Dijksgracht in afwachting van de grote revisie.

Speculaas: De eerste donateursrit na de grote revisie zou best eens samen met het spoorwegmuseum tweetje kunnen worden uitgevoerd.

Gr. Fred.
Re:Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Zie dit draadje nu pas, erg mooie reportage.
Nu heb ik sinds kort de piko hondekop (groen met bloedneus)
Ik wil hier verlichting in aanbrengen. Mijn vraag is wat voor kleur verlichting hoort erin, wit of geel ?

alvast bedankt voor de reactie's
Mvg Aart
Re:Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Ik weet niet anders dan geel. Maar moet je daarvoor een draadje van meer dan een jaar oud omhoogtrappen?
Re:Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Ik weet niet wat je hier mee bedoeld maar de laatste reactie was van woensdag 9-09

Aart
Re:Donateursrit Mat54 (Hondekop) 766 doet Simpelveld aan!
Ja sorry die had ik even gemist.