Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Ontwerp van onze eerste “grote” baan (graag jullie mening, tips, advies)

Gestart door Cédric zondag 26 oktober 2025, 08:39:54

Ontwerp van onze eerste “grote” baan (graag jullie mening, tips, advies)
Goeiedag iedereen,

nu de grote voorbereidingswerken op de zolder zo goed als klaar zijn is mijn vader gestart met het tekenen van ons baanplan. Het is de eerste keer dat we een vrij grote baan gaan bouwen en na veel lezen en rondkijken is dit het (voorlopig althans) geworden. We hadden héél graag jullie ervaren meningen, adviezen, opmerkingen en noem maar op geweten. Het baanplan is getekend met een K rail sjabloon. (even een bloemetje gooien naar mijn vader die hier letterlijk dagen en nachten mee bezig geweest is) mijn broer en ik zullen het baanplan waarschijnlijk nog overtekenen met een rail software. Het is ook de bedoeling dat we zoveel mogelijk flex rails gaan gebruiken. Dus als jullie even tijd hebben, je zou ons er een heel groot plezier mee doen, laat a.u.b. jullie getrainde ogen eens vallen op ons baanplan en deel jullie ongezouten meningen 😃
Alvast hartelijk dank!
Re: Ontwerp van onze eerste “grote” baan (graag jullie mening, tips, advies)
Fotos niveau -1 en -2 (niveau 0 volgt)

Misschien een open deur en ik herhaal slechts wat ik al zo vaak anderen heb zien zeggen, maar een diepte van 170 cm? Dan mag ik hopen dat de baan van beide kanten bereikbaar is, anders krijg je daar spijt van.

Verder: heel mooi getekend! Complimenten aan je vader.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Cedric.

Hulde aan jouw vader :thumbup:
Netjes en strak tekenwerk hoor!  :cool:

Groeten,

Erik.
Inderdaad heel mooi tekenwerk! Ik ben vooral benieuwd wat er allemaal op 0 niveau zichtbaar wordt.

Want schaduwstations moeten ergens toe dienen en eigenlijk kun je er pas iets zinnigs over zeggen als je weet waar de treinen van het zichtbare niveau heen gaan en weer naar terugkeren.

Op het eerste gezicht komt de opbouw van de stations mij echter heel gedegen voor, waarbij de opmerking over de bereikbaarheid (zie boven) heel relevant is. Je reikwijdte is beperkt tot xo'n 70 cm en als er treinen tussen jou en een ander spoor in staan, is het alleen maar moeilijker.

Verder valt me op dat er geen slanke wissels in het plan te zien zijn. Zelfs de wisselhoek van 15 graden die deze wissels hebben, is stevig. Niet primair voor de functionaliteit maar voor het zicht. Met name in het zichtbare deel zijn slanke wissels naar mijn mening beter, of mooier.

En doe jezelf het plezier meteen servo's of motoren te kiezen voor de aandrijving. Laat de Märklin aandrijvingen maar in de winkel liggen.

Succes met verder plannen en bouwen!

Groet,

Peter
Citaat van: Cédric op zondag 26 oktober 2025, 08:39:54laat a.u.b. jullie getrainde ogen eens vallen op ons baanplan en deel jullie ongezouten meningen 😃
Daar wil ik mee wachten tot ik niveau 0 te zien krijg, dan valt er vast iets meer zinnigs over te zeggen dan nu al kan.
Wat die ongezouten mening betreft... dat mag hier niet hoor, dan krijg je af te rekenen met de forumpolitie die hier in grote getale aanwezig is  ;)
Dergelijk tekenwerk doet mijn hart sneller slaan, dat kan ik alvast mee geven!
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Fijn tekenwerk, dat laat weinig aan duidelijkheid te wensen over, complimenten! :) :thumbup:

Ik heb wel een tweetal opmerkingen over jullie plannen:
  • De diepte (170cm) van jullie plannen is inderdaad het grootste probleem. Nu heb ik zelf een baan waar ik voor een deel van geen van alle kanten bij kan. Dat heb ik opgelost door een aantal mangaten te maken. De reikwijdte van 70-80cm is wel een mooie vuistregel. Die klopt voor mij vrij aardig;
  • De bereikbaarheid van de schaduwstations is ook een uitdaging. Doordat alle sporen naast elkaar liggen moet je voldoende ruimte creëren om een trein die bij volle bezetting op één van de middelste sporen ontspoord is te kunnen hersporen of er tussenuit nemen. Bovendien wil je defecte wissels kunnen bereiken. Aan te raden is zeker 50cm tussen de verschillende niveaus te laten voor de bereikbaarheid.

Combineer ik nu beide punten met elkaar, dan wordt de toegankelijkheid van eventueel te plannen mangaten een probleem, omdat de weg ernaartoe versperd wordt door de schaduwstations. De oplossing die ik in mijn geval heb gekozen is het schaduwstation tòch direct onder de toplaag aan te leggen (slechts één niveau), maar zodanig, dat de sporen in het schaduwstation zo min mogelijk onder hoger liggende sporen zijn gepositioneerd. Op die manier kan ik onder het schaduwstation door de mangaten bereiken. De bereikbaarheid van het schaduwstation zelf heb ik gewaarborgd door de toekomstige scenery (zover ben ik nog niet) afneembaar te maken. Dat heeft natuurlijk òòk weer consequenties, want verlichting aanbrengen in huisjes wordt dan bijvoorbeeld weer een uitdaging vanwege de draden die daarbij benodigd zijn. Ik heb er daarom voor gekozen geen verlichting aan te gaan brengen in huisjes of als straatlantaarns. Het monitoren van mijn schaduwstation wordt nog een uitdaging, want zodra de scenery erop ligt zie ik het natuurlijk niet meer. Dat heb je niet of minder wanneer er voldoende separatie is.
Zelf is mijn baan nog maar in de ontwerpfase.
Ik was laatst bij iemand op zolder, die een baan had op 60 cm hoogte. De baan was bijna 5 m breed en 3,5 m diep. Hij kon op diverse plekken op de baan staan om problemen te verhelpen. Aan de zijkant had hij een schaduwstation met 10 sporen, waar op elk spoor twee treinen stonden. Om alles te laten rijden was 1,5 uur voor nodig.
Waarom dit verhaal? Het viel mij op hoe smerig stoffig het rijdend materieel (en natuurlijk ook de baan) was. Dat lijkt mij toch wel een groot nadeel van zulke grote schaduwstations of heb ik het mis? Hoe gaan jullie het rijdend materieel en beetje proper houden?

Wel mooi om in de digitale tijd oldskool tekenwerk te zien.  :thumbup:
@1200Blauw @BlikkenTinus @Cor @DJ

Hartelijk dank voor de reacties en tips.

Niveau 0 wordt momenteel getekend. Zodra het "klaar" is post ik het maar het wordt een traject over 2 sporen, die we zo lang mogelijk willen maken, met een station ongeveer halfweg. Er komt ook een haven(tje) en een rangeerstation.
We willen vooral een realistisch, Vlaams landschap creëeren waar toevallig een spoorlijn doorheen loopt. We hebben vrij veel rollend materieel (NMBS) en we willen dat er een trein door het landschap rijdt en je die dan in het eerste uur(en) niet meer terugziet.

Om al enkele terechte opmerkingen en tips te beantwoorden:

Het ontwerp is enkel aan de linkerkant begrensd door het feit dat het langs die kant tegen de muur aanleunt, maar voor de rest kunnen we er langs de drie kanten bij.

Wat de schaduwstations betreft gaan er mangaten van langs onder voorzien worden, en ook deze zijkanten zijn vrij. Het wordt inderdaad wel een uitdaging wat bereikbaarheid betreft van de schaduwstations, maar hoe moeten we het anders gaan aanpakken om al ons rollend materieel weg te zetten. Ofwel doen we minder sporen in de schaduwstations en leggen we ze verder uit elkaar, maar dan kunnen we niet zoveel treinen parkeren uiteraard. We weten aan de hoeveelheid materieel we hebben dat we nu al niet alles in de schaduwstations kwijt zullen kunnen.

Bovengronds worden alle wissels wel slank uitgevoerd. We hebben daar in de onderste niveaus bewust niet voor gekozen om ruimte te besparen.
Kan iemand me vertellen als dit een slecht idee is ivm ontsporingen van lange treinen of trek-duw combinaties?

stof en vuil is zeker ook een terechte bekommernis. We hebben zo'n rijdende stofzuiger, eentje om rails te poetsen en eentje om pucos te poetsen maar of dat voldoende zal zijn?

Niveau 0 zou op een 125cm vanaf de vloer komen. -1 op 100cm en -2 op 75cm

Servo wisselaandrijvingen moeten we ons nog in verdiepen maar is waarschijnlijk een echte aanrader

Dag Cedric.

Dat je meer materieel hebt, dan op de modelbaan past is een luxe probleem, maar om daar nu het ontwerp op aan te passen lijkt mij niet zo handig. De collectie blijft uiteindelijk toch wel groeien ... :wink:

En wellicht kun je meerdere smalle schaduwstations boven elkaar leggen, onderling verbonden met een helix?

Groeten,

Erik.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Cédric op zondag 26 oktober 2025, 08:59:34niveau 0 volgt
Ik verbaas me over het stukje in de rode ellips.

Er is vast een reden voor, maar die is me ontgaan.

Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: Cédric op zondag 26 oktober 2025, 13:59:05Het ontwerp is enkel aan de linkerkant begrensd door het feit dat het langs die kant tegen de muur aanleunt, maar voor de rest kunnen we er langs de drie kanten bij.
Dat is luxe. Fijn dat je er rondom bij kunt.

Citaat van: Cédric op zondag 26 oktober 2025, 13:59:05Wat de schaduwstations betreft gaan er mangaten van langs onder voorzien worden, en ook deze zijkanten zijn vrij. Het wordt inderdaad wel een uitdaging wat bereikbaarheid betreft van de schaduwstations, maar hoe moeten we het anders gaan aanpakken om al ons rollend materieel weg te zetten. Ofwel doen we minder sporen in de schaduwstations en leggen we ze verder uit elkaar, maar dan kunnen we niet zoveel treinen parkeren uiteraard. We weten aan de hoeveelheid materieel we hebben dat we nu al niet alles in de schaduwstations kwijt zullen kunnen.
Ik vermoedde al dat het om een grote hoeveelheid materieel zou gaan. Ik weet niet waar de deur precies zit in de ruimte die jullie tot je beschikking hebben? Je zou aan weerszijden van die deur een helix kunnen maken en dan de wanden van de ruimte benutten om de rest van de baan tegenaan te bouwen. Dat heeft een aantal voordelen:
  • Constructie kan worden vastgeschroefd aan de wand;
  • De diepte van de baan kan worden beperkt omdat er geen rekening hoeft te worden gehouden met de keerlussen anders dan thv de helices;
  • Overzichtelijke en goed toegankelijke schaduwstations. Lange opstelsporen mogelijk. Dat is prettig, omdat je flexibeler kunt zijn in het stallen van meerdere treinen achter elkaar, lang en kort, en dus minder rekening hoeft te houden met dat een lange trein niet op een kort spoortje past;
  • Het ontwerp van je baan in algemene zin wordt ernstig vereenvoudigd;
  • Treinen worden alleen gezien vanuit de binnenbocht. Daardoor zie je de rijtuigkoppelingen enkel van de gunstige kant (minder kans op het zien van de deuren van de rijtuigovergangen).

Citaat van: Cédric op zondag 26 oktober 2025, 13:59:05Bovengronds worden alle wissels wel slank uitgevoerd. We hebben daar in de onderste niveaus bewust niet voor gekozen om ruimte te besparen.
Kan iemand me vertellen als dit een slecht idee is ivm ontsporingen van lange treinen of trek-duw combinaties?
Dat is in mijn ogen zelfs een goed plan. Ik heb meer problemen met slanke wissels in mijn schaduwstations dan met de conventionele. Ik denk dat dat komt door meer hoogliggende puko's bij slanke wissels en de neiging van sommige modellen nog nèt even met de sleper de rail aan te raken.

Citaat van: Cédric op zondag 26 oktober 2025, 13:59:05Servo wisselaandrijvingen moeten we ons nog in verdiepen maar is waarschijnlijk een echte aanrader
Alternatief zou zijn het upgraden van de Märklin-wisselaandrijvingen dmv PTC's. Dat is mits goed uitgevoerd ook een betrouwbare oplossing.
@1200Blauw
Een deur in de zolder is er niet, enkel een trapgat en ook geen rechte wanden, want schuine wanden onder het dak. Dus dit (goed) idee om de  helix aan weerszijden van de deur te plaatsen kan hier helaas niet.
De constructie gaat aan de muur links en aan de schouw (die in het midden van de zolder staat) vastgezet worden.
@Jan22 terechte opmerking, heeft eigenlijk geen functie behalve een extra parkeerplaats die we misschien beter achterwege laten. Goed opgemerkt 😄
Citaat van: Jan22 op zondag 26 oktober 2025, 14:47:56Ik verbaas me over het stukje in de rode ellips.

Lijkt mij een mogelijkheid tot keren. Of het dubbelspoor moet zijn is een andere overweging.
Op welke manier zou je kunnen keren dan? Het spoor lijkt me in zijn functie en mogelijkheden niet anders dan alle andere opstelsporen. En dan hebben we het nog niet eens over de driewegwissel.

EDIT: aan de rechterkant (op niv -2) zie ik overigens ook een driewegwissel. Ik lees meestal niet veel goeds over die dingen, is dat dan wel weneselijk?
 @citaat

Had de ogen dicht. Dacht dat hij aansloot bij bovenste spoor. 8)   
Excuus voor de verwarring. Ik sluit mij aan bij Jan.
Zo'n groot schaduwstation kost wel veel rijtijd.
Na de tips en opmerkingen van Julie gelezen te hebben krijgen we steeds meer de indruk dat we de onderste niveaus met opstelsporen op een andere manier moeten realiseren. Ik heb schrik dat we bij eventuele problemen op de onderste niveaus niet voldoende ruimte beschikbaar hebben om tot bij het probleem te komen, daarom denk ik dat het misschien beter is om de twee niveaus te schrappen.
Ik ben al de ganse tijd aan het nadenken om op een andere manier te werk te gaan en ik heb een idee op papier gezet (weliswaar geen nauwkeurige tekening maar een schematische weergave van mijn idee). Ik verklaar mij nader; de afmetingen van niveau 0 blijven dezelfde maar in plaats van de niveaus eronder ook dezelfde afmetingen te laten knijpen we ze toe tot 80cm (zie tekening met de rode lijnen) en vermits we dan langs beide zijden (voorkant en achterkant) alles heel gemakkelijk binnen handbereik hebben denk ik dat we in plaats van 2 niveaus zelfs 4 of 5 niveaus kunnen maken.  Of ben ik nu verkeerd aan het denken?

Aangezien de opstelsporen in de verschillende niveaus maar op een breedte van 80cm zouden liggen kunnen we zowel langs de voorzijde als langs de achterzijde overal aan, door je arm maximaal 40cm in de tussenliggende verdiepingen te moeten steken. Daardoor (denk ik) dat de verschillende niveaus ook minder tussenruimte nodig hebben. Wat denken jullie?

Ik heb een kennis - een zekere Murphy - en die zegt, dat als het fout kan gaan, gaat het fout.
Met een schaduwstation moet je rekening houden met de gedachte, dat het altijd fout gaat op het slechts bereikbare spoor, wat dan vaak de achterste is. Daar moet je dus bij kunnen. Dat betekent, dat je met je arm boven het materieel wat ervoor staat, moet kunnen om het probleem op te lossen. Meet van te voren dus de diameter van je bovenarm en de lengte van schouder tot pols. Je hand moet vrij kunnen bewegen om het probleem op te lossen.
Naast de opmerking van Cor, zou ik tevens overwegen om de rechter wisselstraat van dit laatste ontwerp te spiegelen. Dat levert een betere rijdlijn en maakt alle opstelsporen even lang.

Tevens, voor wat het waard is, twee opstelsporen kosten twee wissels, drie opstelsporen kosten vier wissels. Oftewel: meerdere opstelsporen naast elkaar kost relatief veel wissels.
Je hebt nu 5 opstelsporen waar je acht wissels voor nodig hebt. Splits je het in twee afzonderlijke stations, heb je maar zes wissels nodig of met acht wissels heb je zes opstelsporen.

Voor de rest lees ik graag mee want jouw maten komen wel erg dicht in de buurt van de ruimte die hier beschikbaar is.
Ik zou het helemaal anders benaderen, ik ben dan ook eerder een dwarsligger dan een meeloper  ;)
De afmetingen die beschikbaar zijn gecombineerd met de schuine dakkanten, lenen er zich toe onder de schuine dakkanten open schaduwstations aan te leggen en de eigenlijke baan (zonder schaduwstations er onder) in het midden van de kamer aan te leggen.
Je kunt je schaduwstations dan veel beter bereiken, ook als ze stropvol materiaal staan en je kunt dan veel beter onder en boven de eigenlijke baan werken zonder door iets gehinderd te worden.
Schaduwstations onder de eigenlijke baan zijn een noodoplossing voor kleinbehuisden of voor mensen die de illusie koesteren al hun materiaal tegelijk in schaduwstations te kunnen onderbrengen.
Je zal zien, hoeveel schaduwstation je ook legt, je verzameling past er vroeg of laat toch niet meer op...
Ik vraag mij af waarom mensen het zichzelf toch altijd zo moeilijk maken  ;)
KISS!   
Zeker, als je ruimte hebt, zou ik de schaduwstations ook niet onder de eigenlijke modelbaan leggen. Ze zijn dan misschien niet meer in de schaduw gelegen, maar het biedt je veel meer gemak!

En eventueel kan er altijd een deksel op om de treinen netjes (en redelijk stofvrij) weg te zetten. In bedrijf kan het deksel opengezet worden - of niet natuurlijk, zolang alles maar functioneert. Wegwerken in een kast kan natuurlijk ook. Je bent een laag aan bergruimte 'kwijt' voor de opgestelde treintjes maar de rest van de kast kun je vullen met andere spullen.

En een schaduwstation op hetzelfde niveau scheelt ook nog eens verborgen stijgingstrajecten en nare helices!

Groet,

Peter

We zijn ondertussen een tijdje verder en ik wil iedereen hier graag een fijn nieuw jaar wensen. Dagenlang, weken aan een stuk is mijn vader aan de slag geweest om ons baanplan uit te werken en op punt te zetten. Rugpijn, frustratie maar ook nieuwe inzichten en ideeën waren zijn deel tijdens deze uitdaging. We hebben zoveel mogelijk van jullie tips en opmerkingen meegenomen, waarvoor nogmaals dank. De schaduwstations aan de zijkanten van de kamer vinden we een goed idee maar we hebben toch gekozen om ze onder de baan te steken, maar op een manier dat we overal goed bij kunnen. De lay-out, indeling, enz zijn volgens ons dus klaar en we hadden deze graag nog eens voorgelegd aan jullie.

Dag Cedric.

Allereerst de beste wensen en een gezond nieuwjaar toegewenst :arrow:
als tweede: wat een bijzonder indrukwekkend tekenwerk! :O  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Ook vanaf hier voor iedereen de beste wensen voor 2026, op een mooi modelbouwjaar.

Wat mij opvalt als ik het ontwerp eens door rijdt:
Op nivo -1 voorzie ik een beveiligingsuitdaging op het kruispunt links in het schaduwstation. Die oplossing zou ik koste wat kost vermijden.
Het stukje dubbelspoor voor het station langs is, vanuit de werkelijkheid gezien, een bijzondere oplossing. Het zou realistischer zijn als dat tracé om of voorlangs de BW in het station zou uitkomen.
Tot slot zou ik overwegen om het kleine station onderin het ontwerp, op nivo -1, om te draaien: Goederen boven en personen onderin het ontwerp. Dat geeft iets meer opties voor rangeerwerk.
Hoi Cedric,

Jullie zijn het nieuwe jaar goed begonnen  :-) .
Het is inderdaad indrukwekkend tekenwerk, chapeau.
Zoiets zie je niet vaak meer en ondanks dat ik zelf ook vaak met een sjabloon heb getekend kies ik nu voor digitaal.
Reden is dat je beter zaken kunt veranderen en er geen afwijkingen zijn die je met een sjabloon nu eenmaal wel hebt.

Toch heb ik op jullie plan een opmerking, en daarmee ben ik het helemaal met Ger eens...
Er is een 2-sporig doorgaande lijn diagonaal, die aan weerszijden via een spiraal naar een schaduwstation gaat.
Het is op zich mooi uitgedacht, maar het doorkruist volledig het eindstation met de BW.
Daar ga je spijt van krijgen want, de 2 hoofdsporen moeten vrij kunnen worden bereden.
Een BW moet in principe via eigen toegangssporen zonder hindering van de hoofdbaan kunnen worden bereikt.
Daardoor is de situatie van een eindstation op deze wijze niet handig.
Kun je in dit geval niet beter kiezen voor een diagonaal aangelegd doorgangstation?
Dat is beter te beveiligen en aangezien jullie al een klein eindstation hebben gesitueerd, voldoe je zo aan een veel gebruikt thema
(hondenbot met doorgangsstation en aansluitende zijlijn.) ;)

Zomaar een idee, die naar mijn mening beter is te uit te voeren en te beveiligen.

Daarnaast zie ik dat er slanke wissels en de standaardwissles door elkaar worden gebruikt.
Dat zou ik niet doen in het zichtbare deel.
Het is veel fraaier als je voor deze baanafmetingen overal slanke wissels gaat toepassen.

Paar vraagjes/opmerkingen:
- De basis is een k-rail sjabloon. Gaat de baan ook uitgevoerd worden met k-rail?
- Veel wissels ed. zijn nog oudere types. Is dat omdat jullie dit nog hebben of wil je zoveel mogelijk tweedehands?
- Ergens schreef je een Vlaams landschap te willen, waar toevallig een trein doorheen reed. Dit idee is dus losgelaten?
- Die S op Niv 1 kan ik begrijpen. Ik heb hem in het echt gehad en een bron van ontsporingen bij het dalen.
- Het is fijn om veel materieel te hebben, maar willen jullie gaan automatiseren of handmatig rijden?
- Het grootste nadeel van deze baan is in mijn ogen, dat treinen uit het kopstation vertrekken en eigenlijk gelijk 'weg' zijn.
  Misschien overwegen om de rechter helix te laten vervallen en een soort van paradespoor op Niv 0,5 te hebben naar de linkerkant en daar 1 helix naar Niv 1

Verder kan ik het tekenen met calqueerpapier en Oostindisch inkt wel waarderen. Maar het uitvoeren van correcties is digitaal wel een heel stuk eenvoudiger. Daarnaast kun je desgewenst de baan ook 1 op 1 printen en neerleggen om te zien of het past.

Citaat van: ikke op donderdag 01 januari 2026, 12:51:30Ook vanaf hier voor iedereen de beste wensen voor 2026, op een mooi modelbouwjaar.

Wat mij opvalt als ik het ontwerp eens door rijdt:
Op nivo -1 voorzie ik een beveiligingsuitdaging op het kruispunt links in het schaduwstation. Die oplossing zou ik koste wat kost vermijden. ok kan je dit verduidelijken waarom precies en zie je eventueel een oplossing?
Het stukje dubbelspoor voor het station langs is, vanuit de werkelijkheid gezien, een bijzondere oplossing. Het zou realistischer zijn als dat tracé om of voorlangs de BW in het station zou uitkomen. bedoel je het stuk dat naar het graan bedrijf gaat?
Tot slot zou ik overwegen om het kleine station onderin het ontwerp, op nivo -1, om te draaien: Goederen boven en personen onderin het ontwerp. Dat geeft iets meer opties voor rangeerwerk. helemaal akkoord
Céderic,

Het punt van die kruising is dat je doorgaande treinen elkaar daar kruisen. Dan moet je wel heel goed opletten dat je het feilloos beveiligd en ook elektronica is niet feilloos...
Je kunt hier kiezen voor een ongelijke kruising, de rijrichting in de cirkel omdraaien, al dan niet met het spiegelen van het volledige schaduwstation.

Het dubbelsporige traject bedoel ik het stukje links bovenin het ontwerp, boven het station. Een hoofdlijn die niet uitkomt in het station is op deze plaats nogal ongeloofwaardig.
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 01 januari 2026, 12:55:50Hoi Cedric,

Jullie zijn het nieuwe jaar goed begonnen  :-) .
Het is inderdaad indrukwekkend tekenwerk, chapeau. Dankjewel!
Zoiets zie je niet vaak meer en ondanks dat ik zelf ook vaak met een sjabloon heb getekend kies ik nu voor digitaal.
Reden is dat je beter zaken kunt veranderen en er geen afwijkingen zijn die je met een sjabloon nu eenmaal wel hebt. Helemaal juist en zorgt voor minder frustraties denk ik maar mijn vader is de bedenker en kan nu eenmaal goed tekenen  :)

Toch heb ik op jullie plan een opmerking, en daarmee ben ik het helemaal met Ger eens...
Er is een 2-sporig doorgaande lijn diagonaal, die aan weerszijden via een spiraal naar een schaduwstation gaat.
Het is op zich mooi uitgedacht, maar het doorkruist volledig het eindstation met de BW.
Daar ga je spijt van krijgen want, de 2 hoofdsporen moeten vrij kunnen worden bereden.
Een BW moet in principe via eigen toegangssporen zonder hindering van de hoofdbaan kunnen worden bereikt.
Daardoor is de situatie van een eindstation op deze wijze niet handig.
Kun je in dit geval niet beter kiezen voor een diagonaal aangelegd doorgangstation? Initieel was het plan met een doorgangstation maar we zijn er vanaf gestapt onder andere wegens het feit dat we vrij lange perrons zouden hebben en de stationsomgeving in het midden van de baan teveel ruimte zou innemen. De keuze voor deze oplossing komt natuurlijk ook met nadelen. Hoewel we een vrij grote ruimte ter beschikking hebben zijn we geschrokken hoe snel die helaas "opgebruikt" is en een compromisloze baan toch niet mogelijk blijkt
Dat is beter te beveiligen en aangezien jullie al een klein eindstation hebben gesitueerd, voldoe je zo aan een veel gebruikt thema
(hondenbot met doorgangsstation en aansluitende zijlijn.) ;)

Zomaar een idee, die naar mijn mening beter is te uit te voeren en te beveiligen.
Citaat van: Cor op donderdag 01 januari 2026, 13:46:20Paar vraagjes/opmerkingen:
- De basis is een k-rail sjabloon. Gaat de baan ook uitgevoerd worden met k-rail? Ja we hebben een vrij grote voorraad K-rails
- Veel wissels ed. zijn nog oudere types. Is dat omdat jullie dit nog hebben of wil je zoveel mogelijk tweedehands? We hebben vrij veel liggen maar het komt vooral door het oude sjabloon
- Ergens schreef je een Vlaams landschap te willen, waar toevallig een trein doorheen reed. Dit idee is dus losgelaten? We hadden gedacht dat we met de beschikbare ruimte veel meer plaats zouden hebben maar het doorgangstation uit de eerste ontwerpen nam zoveel plaats in door de lange perrons en de helixen aan beide zijdes dat we gaan experimenteren zijn met een kopstation.
- Die S op Niv 1 kan ik begrijpen. Ik heb hem in het echt gehad en een bron van ontsporingen bij het dalen. Dus zo'n S, ondanks de grote boog straal zorgt voor problemen?
- Het is fijn om veel materieel te hebben, maar willen jullie gaan automatiseren of handmatig rijden? We willen liefst alles zoveel mogelijk handmatig rijden. Het selecteren van een route zodat alle wissels enz zich automatisch in de juiste stand zetten zou wel leuk zijn.
- Het grootste nadeel van deze baan is in mijn ogen, dat treinen uit het kopstation vertrekken en eigenlijk gelijk 'weg' zijn.
  Misschien overwegen om de rechter helix te laten vervallen en een soort van paradespoor op Niv 0,5 te hebben naar de linkerkant en daar 1 helix naar Niv 1 bedankt voor de tip, we gaan dit bekijken

Verder kan ik het tekenen met calqueerpapier en Oostindisch inkt wel waarderen. Maar het uitvoeren van correcties is digitaal wel een heel stuk eenvoudiger. Daarnaast kun je desgewenst de baan ook 1 op 1 printen en neerleggen om te zien of het past. Welk railprogramma zou je aanbevelen?

Hallo Cedric, je argument om een kopstation te realiseren kan ik wel begrijpen.
Maar het sporenverloop zoals jullie hebben uitgedacht past niet bij een kopstation.
Bij een kopstation lopen alle hoofsporen in dezelfde richting naar het station.
Nu kunnen de treinen vanaf het linkerschaduwstation niet in het kopstation komen en is dit een onwerkbaar, onrealistisch en gevaarlijk knooppunt geworden.

In principe hebben jullie gezien vanuit het kopstation 2 vertrekrichtingen, namelijk het linker- en rechter schaduwstation.
Je zult dus de linkersporen via een grote lus voorlangs en onderdoor of achterlangs de BW door moeten laten lopen om evenwijdig aan de rechtersporen in het station te komen.
Het wordt dan een splitsingsstation.
Daarmee moeten de opstelsporen voor het graanbedrijf wijken en worden aangepast of geherpositioneerd worden.
Zoals het nu is krig je problemen en ziet het er onrealistisch uit, want jullie hebben nu 5 perronsporen voor maar 1 vertrekrichting.
Deze perronsporen komen en gaan allemaal ook in tegengestelde richting over hetzelfde toegangsspoor.
Dus die worden in 2 richtingen bereden, terwijl er ook weer andere treinen komen.
Vertrekkende treinen vanaf elk perron, moeten direct op uitgaande sporen voor de andere rijrichting kunnen komen, dus het vergt helaas ook een geheel nieuwe wisselstraat
en dat is beter realiseerbaar als alle sporen van dezelfde zijde komen.

Citaat van: Cédric op zondag 04 januari 2026, 09:25:36Welk railprogramma zou je aanbevelen?

Om met deze vraag te beginnen, is ook een beetje de vraag wat je wilt met dit programma. Wintrack en Scarm hebben een mooie 3D-omgeving, Winrail en Anyrail vind ik in het ontwerp weer mooier. Winrail kent geen Nederlandse versie meer en kost 70 pond. Anyrail is Nederlands en kost €55. Wintrack is Engels en kost €110 en Scarm heeft Nederlandse versie en kost $60. De meeste hebben ook wel een gratis deel, maar daar zitten dan diverse beperkingen aan, zoals bijvoorbeeld een beperkt aantal railstukken of het niet kunnen opslaan.
Ongetwijfeld vergeet ik nog een paar, maar ik denk, dat dit wel de meest gebruikte zijn.

Zelf gebruik ik Anyrail. Ik gebruik bij het ontwerp dan vaak de hartlijn.

Wat jullie wensen betreft, als je zoveel materieel handmatig wil gaan rijden, moet je wel een goed geheugen hebben om te weten waar alles staat. Daarnaast vind ik het persoonlijk jammer, dat 2-derde van de beschikbare ruimte wordt opgeslokt door een enorm station. In mijn beleving haal je daarmee veel rijplezier van het kijken naar treinen weg. Ik was in Hamburg bij MiWuLa en daar hebben ze in het deel Italië ook een enorm kopstation, het Roma Termini treinstation nagebouwd. Het was er beide dagen dat ik er was, niet druk (kan toeval zijn  O:-D ).

Je zou jullie tafel ook met een tussenwand in tweeën kunnen delen en dan aan 1 kant een meersporig doorloopstation maken en aan de andere kant landelijk of industrie of wat dan ook. Deze mogelijkheid hebben jullie, omdat je aan drie zijden van de tafel kunt komen. Het is maar een idee.