Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

faller zitmaaier

Gestart door Joeri vrijdag 13 juni 2008, 00:45:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
faller zitmaaier
Lid sinds: 2018

offline
faller zitmaaier
Hallo,
Is er iemand die ervaring heeft met het faller setje met het zitmaaiertje.
Normaal rijd het zitmaaiertje rond,aandrijving gebeurt door een drijfriem met een magneetje.Die onder de plaat zit.
Ook onder het maaiertje zit ook een magneet.
Maar ik heb er al uren aan verspild ik krijg dat  niet in werking, na een paar seconden loopt de reim vast en uit is de pret.De moter krijgt de riem niet rond! :?
Ook heb ik al de gele moter vervangen door een zwaarder type van faller met meer kracht,meer brengt ook nieks op.De regeling om de riem te regelen heb ik al vaster en ook al losser gezet.
Maar geen beterschap. :(
Weet iemand raad of is er iemand die hier ervaring mee heeft om het probleem op te lossen?

Groeten,
Joeri
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: faller zitmaaier
ik heb dit gehad met de autoschooters bij mijn pa toen ik hem bouwde
ik heb de motor zelf een slag gedraaid dus gewoon naar links of rechts en toen pakte hij alles weer
(wel met beleid gedaan dan he )
dus misschien werkt het anders kijken of je ergens perongeluk een beetje lijm aan hebt zitten wat het tegen houdt
groet robert
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2018

offline
Re: faller zitmaaier
Ik  heb de moter al gedraaid en vervangen door een zwaarder type en alle wieltjes zijn vrij en draaien soepel,iik heb aan de wieltjes een beetje olie gedaan.Maar geen verbetering merkbaar. :(

Alvast bedankt voor u tips!
Joeri
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: faller zitmaaier
^Rook / Rolf had hier leuke ervaring mee. Zou als het goed is hier op het forum moeten staan, misschien in het archief  :lol:.
Re: faller zitmaaier
Hallo Joeri,

Ook ik heb LANG zitten pielen met die aandrijving :roll: :? Uiteindelijk lijkt het me gelukt te zijn een vrij betrouwbaar resultaat te behalen, het geheel heeft zo'n 5 testuren zonder problemen doorlopen :idea:

Als eerste heb ik net als jij natuurlijk met de spanning op de band gespeeld, daarnaast alle wieltjes schuitig ge-olied, ook schroef ik de boven- en onderplaat niet al te strak vast...en als laatste heb ik de gehele bovenplaat (waar het magneetje langs 'schuift') ook goed in de olie gezet 8) Of dit in de toekomst problemen gaat geven door stroperige olie o.i.d. weet ik nog niet...maar vermoed dat het geen kwaad kan periodiek onderhoud op het mechaniek los te laten (best lastig als 'ie in de baan gebouwd is) :idea:

Al met al was ik niet razend enthousiast over de aandrijving maar is het toch gelukt een bevredigend resultaat te behalen 8) Zelf heb ik er in plaats van de grasmaaier een grazend paard op rondlopen...maar de beweging is hoe danook COOL :!:

Good luck with yours...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2018

offline
Re: faller zitmaaier
Ik heb u tip gevolgd en eens flink met de oliespuit gewerkt en ook heb ik de tandwieltjes van mijn zwaarde moter die ik geplaatst had( blauwe moter)
vervangen zodat hij trager draait maar iets meer kracht heeft.
En hij draait :D,maar zodra ik de bovenplaat monteer zit hij terug vast.
Heb hem niet te strak aangeschroefd,zoals u gedaan hebt,maar krijg hem niet in gang.En zodra de bovenplaat er af is draait in weer :(   

Groeten,
Joeri
Re: faller zitmaaier
Hallo Joeri,

Dan ben ik helemaal uitgel$%$%#%#d ben ik bang :? Nogmaals, het is een vrij gammele constructie...was zeer opgelucht toen ik het na veel gepiel aan de praat had gekregen 8) Misschien dat iemand anders nog een/de geniale tip voor je heeft :?: In ieder geval succes !

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Hoop dat dat "u" iets Belgisch is :?: :lol: Ben toch al veel te snel aan het aftakelen en zo voel ik me nog ouder :mrgreen: 8)
Re: faller zitmaaier
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: faller zitmaaier
Vanuit het archief :

Citaat van: ^Rookcheck this videoclip (3m21s, 20mb)

Het filmpje is 20Mb - deze wordt door onze server-problemen tijdelijk gehost op een PC bij mij thuis. Vanzelfsprekend gaat dit langzaam en dient u geduld te hebben bij het openen van dit filmpje ;-)
Re: faller zitmaaier
verzameldirk
gast

Re: faller zitmaaier
Even een vraagje over die zitmaaier, als Wiking verzamelaar, is dat de Wiking zitmaaier, als dat zo is vindt ik het een prestatie dat die ook nog aangedreven kan worden.

Dirk Bolt
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2018

offline
Re: faller zitmaaier
Ik vandaag nog een paar uurtjes aan mijn maaiertje gewerkt,
Maar geen verandering,zonder deksel werkt het en met de plaat er op niet.
Zal nog een keertje proberen,en als het dan niet lukt,koop ik er eentje met benzine :D.

Alvast bedankt voor de tips en Rolf dat paard in de weide is prachtig!

Groeten,
Joeri
Re: faller zitmaaier
Citaat van: verzameldirk op maandag 16 juni 2008, 10:54:57
Even een vraagje over die zitmaaier, als Wiking verzamelaar, is dat de Wiking zitmaaier, als dat zo is vindt ik het een prestatie dat die ook nog aangedreven kan worden.

Dirk, het grasmaaiertje heeft geen eigen aandrijving maar wordt voortgesleept door een magneetje onder de grasmat :idea: Overigens is het geen Wiking maar gewoon Faller volgens mij ;)
Re: faller zitmaaier
verzameldirk
gast

Re: faller zitmaaier
oh ik dacht al, zo'n klein ding en daar dan nog een motor en batterij in,
zou het echte een faller zijn, de eigenaar geeft geen antwoordt op mijn vraag.

Dank "rook"

Dirk
Re: faller zitmaaier
Het setje met de bewegende grasmaaier is 100% zeker van Faller, of alle onderdelen dat ook zijn...ik vermoed van wel hoor :idea: 8)
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2018

offline
Re: faller zitmaaier
Antwoord op de vraag of het een fallerzitmaaier is.
Ja, het is Faller,maar in mijn geval was een Honda maaier intersanter geweest. :P.
Vandaag nog een tijdje mee bezig geweest zo een uurtje of 2.
En ik heb winst hij heeft met het deksel er op 1Min gemaaid.
Dan was het gedaan.
Maar ik geef nog niet op hoor :lol:
Groeten,
Joeri
Re: faller zitmaaier
Het luistert gewoon erg nauw, Joeri :| Niet opgeven hoor, als het werkt is het echt cool 8) Waar blijft Frans trouwens ? Die heeft meestal ook wel zinnige dingen te zeggen over bewegende Faller-bouwdozen :)
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: faller zitmaaier
goed ok geen frans maar toch !! :lol: :lol:
ik heb de faller botsauto's in elkaar gezet voor mijn pa
en heb er geen problemen mee echter wil het magneetje wel eens van het palletje breken (dit is dan gewoon kap eraf en klaar magneetje weer vast lijmen )
ik heb het palletje waar je de ketting mee spant eerst vastgezet met een stuk tape en een elastiek
dan lijm je het draadje in elkaar (volgens mij werkt dit bij jou hetzelfde ) en je laat het draadje ongeveer een volle dag drogen (heb wel gewone revell lijm gebruikt en bij mij werkt dat goed ) vervolgens het droge draadje op de spanner zetten en om de wieltjes (dit is dan bij mij het geval geweest ) en heel langzaam de spanner het werk laten doen door continue het stukje tape een stukje te verplaatsen
bij mij noiit meer losgegaan
heb van de top inn een bouwverslag gemaakt misschien dat die er nog is dan kun je het zo op de foto's nakijken
succes
groet robert
Re: faller zitmaaier
Lid sinds: 2018

offline
Re: faller zitmaaier
Hallo Robert,

Alvast bedankt voor de tips.
Maar ik denk dat de aandrijving wel verschilt,de keting waar u het over heeft dat is het zelfde als in mijn mamouthole (spookhuis faller)denk ik.
maar bij de zitmaaier is het een aandrijfriem en die moet je niet aan elkaar lijmen,ook de spanning kun je regelen met een schuifplaatje dat word vastgezet met een schroefje.
Het is het zelfde systeem als in mijn peron waar de figuurtjes rondwandelen,maar daar werkt wel goed.
Op het eerste zicht is het simpel om het ingang te krijgen tot als je er aan begint :)
Als er iemand nog tips heeft,laat maar komen, alles is welkom!
Groeten,
Joeri