Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

LDT seinen decoders met Ecos 50200

Gestart door Erik Schraven donderdag 16 oktober 2025, 09:58:50

LDT seinen decoders met Ecos 50200
Goedemorgen,

ik rij al geruime tijd met een Ecos centrale en Koploper software; fantastisch; dus nu seinen op de baan. Hiervoor heb ik LDT seindecoders aangeschaft en deze geprobeerd werkend te krijgen, wat heb ik gedaan:

- NS 3 standen seinen aangesloten op decoder (4 seinen per decoder)
- seinen ingetekend in koploper baanontwerp
- decoder aangesloten op ringleiding
- seinen branden
- in de Ecos seinen aangemaakt; 3 standen NS met 3 adressen per sein
- baan ingeschakeld
- 1x op start knopje sein decoder gedrukt
- seinen gaan langzaam knipperen kleur wisselend
- volgens handleiding zouden ze tijdens het inleren even héél snel achter elkaar moeten knipperen en na inleren weer langzaam; dat doen ze dus niet
- als ik de baan automatisch laat rijden, dan zie je in de baanweergave de seinen wel correct van kleur veranderen

heb allerlei fora nagelezen maar krijg de oplossing niet gevonden; wie o wie weet waar ik de fout inga?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Erik Schraven
Re: LDT seinen decoders met Ecos 50200
Je hoeft de seinen niet in de Ecos aan te maken. Wat je wel moet doen is in Koploper de seinen configureren met de juiste adressen. 

Dat doe je bij de eigenschappen van het desbetreffende sein.

In ken de LDT decoders niet, maar het programmeren kan je ook doen via Koploper.

Dan klik je op het sein om Koploper ipv de ecos.
Hallo Martin,

bedankt voor je reactie, hoeveel adressen per sein in Koploper, 3 of 4 adressen per sein?

Groet,
Erik
Dat ligt eraan, wat je allemaal wil realiseren, als je echt een realistisch nl seinbeeld wil, met knipperend groen en geel dan 4.
Bedankt, ik ga ermee aan de slag
Patrick,

Programmeerknop indrukken en dan wisseladres omzetten.  Daar ga je zo te lezen de fout in.