Ik ben het met grote lijnen eens met Cor. Vaak zie je dit meermaals voorkomen, men maakt een beslissing van iets uit het verleden. Ik reed 40 jaar geleden met Märklin(M rail) dus als ik weer gaat beginnen dan ga ik hier meer door.
Maar besef dat als je voor 1 systeem/merk kiest, Märklin in dit geval, zit je merendeels vast aan dit merk. Stel je stapt over naar 2 Rail dan is je keuze veel groter, niet alleen qua merken/fabrikanten, maar ook met de systemen/centrales e.d. Ga je met Märklin starten zul je merken dat alle nieuw uitgebrachte locomotieven al digitaal zijn met de daarbij behorende prijskaart.
Ga je starten met 2 Rail, maakt niet uit met welke firma/fabrikant, kan je kiezen of je locs al digitaal zijn of analoog(wel digitaal voorbereidt) waarbij jezelf de decoder kan kiezen. Dit geldt ook voor het te kiezen railmateriaal, hierin is de keuze enorm terwijl je bij Märklin "vastzit" aan de 3 railsoorten van hun zelf(M, K en C rail).
Ten tweede, maak eens een gedegen plan met een vragenlijst, die ziet er zo uit(let op, deze is lang):
1e titel van het plan/station
2.Spoorwijdte & railsysteem
3 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
3.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
4.4 Maximale helling
4. 5 Treinen, m.a.w. waarmee ga je rijden/welke samenstellingen?:
4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
4.7 Toegangsopeningen / dienstgang
4.9 Schaduwstation / fiddle yard
4.10 Bovenleiding ja / nee
5 Besturing.
5.1 Rijden analoog of digitaal
5.2 Besturing analoog of digitaal
5.3 PC besturing
6. Motieven
6.1 Tijdperk
6.2 Stationstype(n)
6.3 Landschap
6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)
6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
7 Overig
7.1 Voorhanden zijnde materieel.
7.2 Bestaand sporenplan.
7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere
7.4 Budget
7.5 Planning
8. Bijlagen
Dit soort vragenlijsten zijn op Duitse Fora heel gewoon en daar wordt ook regelmatig naar verwezen.
Voor ons als reageerders is dit heel belangrijk omdat wij jou zo veel beter kunnen helpen.
Zo heb ik dat gedaan:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115791.msg3222554026#msg3222554026