Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

4,00 x 1,25 ruimte, met meerdere lagen mogelijk, maar HOE?

Gestart door Japio herintredend rookie dinsdag 14 oktober 2025, 09:45:18

4,00 x 1,25 ruimte, met meerdere lagen mogelijk, maar HOE?
Hallo,

Als oud Märklin M-rails gebruiker, kom ik nu na zo'n 40jaar met C-rails (digitaal) weer terug in modelspoorland.
Ik heb een vlakke muur van 4 meter en ik kan op tafelhoogte naar 1,25m diep/breed.
Op dezelfde  afmeting, kan ik een schaduwstation bouwen 1 level lager (20 cm).

Ook kan ik "de lucht in" voor een etage bovenop de basisplaat.

Heeft iemand een idee, hoe ik dat in kan gaan kleden?

ik lees graag van jullie !

Groet,  Japio
Re: 4,00 x 1,25 ruimte, met meerdere lagen mogelijk, maar HOE?
Ideeën zijn niet zozeer het probleem. Belangrijker is wat jij met je baan wil. Nu geef je het volgende aan:

Citaat van: Japio herintredend rookie op dinsdag 14 oktober 2025, 09:45:18- C-rails (digitaal)
- 4 meter lang en 1,25m breed
- een schaduwstation

De eerste vraag is dan al: waarom c-rails en dus 3 rail?
De tweede vraag is: wat wil jij met je baan?
  Denk hierbij aan:
   . alleen rijden,
   . rijden en rangeren,
   . lange treinen, korte treinen,
   . goederen, personen of beide,
   . rijtuigen
   . beide en landschapsbouw,
   . enzovoort.
De derde vraag is: waarom 'digitaal' tussen haakjes?
De vierde vraag is: heb jij armen waarmee je 1,25 m kunt bereiken?

Misschien is het handig - alvorens te helpen - dat je hier wat meer informatie over geeft.
Antwoord 1: ..  C-rail omdat ik daarmee weer kon beginnen.. en direkt digitaal aan de slag kon.
Antwoord 2: ..  basisplaat voor voornamelijk rijden/rangeren met goederen/industrie. waar in schaduwstation de opstelplaatsen moeten komen. Maar óók in buitenbaan (of welke optie daarvoor voorhanden is  met creatieve breinen!) hoger level, passagiers via meerdere levels naar een eind kopstation

Antwoord 3: Digitaal lijkt me een essentieel onderdeel van een te vormen baan en baanplan (terugmelders, baanblokken etc.)

Antwoord 4:  Nee zeer zeker niet.. maar een ouderwetse papierknijper kan in een onderlinge ruimte van 20 cm, elke ontsporing beetpakken en aan de voorzijde weer hersporen 

Wel erg fijn dat je zo vlot reageert, met  meerdere  planologische vragen Cor
Zoals je al kan lezen hoeft de baan niet overal 1,25m diep te zijn. Met een tafel die in breedte verspringd kan je zorgen dat je overal wat beter bij kunt, of de tafel moet wielen krijgen zodat je deze van de muur af kunt schuiven om er ook eens achter bij te kunnen. Het voordeel van C-rails is dat ze makkelijk te leggen zijn en je dus ook wat verschillende layouts uit kunt proberen voor je ergens op vast te leggen.
Ik probeer even een aantal conclusies te trekken. Corrigeer maar als ze onjuist/onvolledig zijn.

C-rail: mijn gevoel zegt, gedaan zonder eigenlijk er goed over na te denken. Kwam op je pad zogezegd
Rijden/goederen/passagiers/kopstation/industrie: 4 bij 1,25 lijkt veel, maar dit is wel 'veul'. Soms is minder mooier.
Digitaal is dus ook geen bewuste keuze, maar ingegeven door wat er nu beschikbaar is. Komt wel een vraag: hoeveel ervaring heb je in het digitale modelspoor en automatisering?
Ik hoop serieus dat je met je papierknijper een grapje maakt. 8o En dat is mijnerzijds geen grap.

Hoe groot is de ruimte waarin je een baan wilt gaan bouwen?
Ik ben het met grote lijnen eens met Cor. Vaak zie je dit meermaals voorkomen, men maakt een beslissing van iets uit het verleden. Ik reed 40 jaar geleden met Märklin(M rail) dus als ik weer gaat beginnen dan ga ik hier meer door.
Maar besef dat als je voor 1 systeem/merk kiest, Märklin in dit geval, zit je merendeels vast aan dit merk. Stel je stapt over naar 2 Rail dan is je keuze veel groter, niet alleen qua merken/fabrikanten, maar ook met de systemen/centrales e.d. Ga je met Märklin starten zul je merken dat alle nieuw uitgebrachte locomotieven al digitaal zijn met de daarbij behorende prijskaart.
Ga je starten met 2 Rail, maakt niet uit met welke firma/fabrikant, kan je kiezen of je locs al digitaal zijn of analoog(wel digitaal voorbereidt) waarbij jezelf de decoder kan kiezen. Dit geldt ook voor het te kiezen railmateriaal, hierin is de keuze enorm terwijl je bij Märklin "vastzit" aan de 3 railsoorten van hun zelf(M, K en C rail).

Ten tweede, maak eens een gedegen plan met een vragenlijst, die ziet er zo uit(let op, deze is lang):
1e titel van het plan/station

2.Spoorwijdte & railsysteem

3 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)

3.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte

4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan

4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn

4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)

4.4 Maximale helling

4. 5 Treinen, m.a.w. waarmee ga je rijden/welke samenstellingen?:

4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)

4.7 Toegangsopeningen / dienstgang

4.9 Schaduwstation / fiddle yard

4.10 Bovenleiding ja / nee

5 Besturing.
5.1 Rijden analoog of digitaal

5.2 Besturing analoog of digitaal

5.3 PC besturing

6. Motieven
6.1 Tijdperk

6.2 Stationstype(n)

6.3 Landschap

6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)

6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)

7 Overig
7.1 Voorhanden zijnde materieel.

7.2 Bestaand sporenplan.

7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere

7.4 Budget

7.5 Planning

8. Bijlagen

Dit soort vragenlijsten zijn op Duitse Fora heel gewoon en daar wordt ook regelmatig naar verwezen.
Voor ons als reageerders is dit heel belangrijk omdat wij jou zo veel beter kunnen helpen.
Zo heb ik dat gedaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115791.msg3222554026#msg3222554026
Per ongeluk las ik als eerste HOe, in plaats van het woord Hoe...
Maar het is wel een optie voor het geval je de lucht in wilt, met smalspoor kun je op een breedte van 1.25m ook leuk uit de voeten.

Misschien is een combinatie leuk: hoofdbaan met schaduwstation in 3rail H0 en dan enkelsporig omhoog de bergen in om te kunnen pendelen en rangeren.

Groet,

Peter
Leg gewoon eens een baantje neer op die tafel en ga gewoon eens rijden. En kijk wat je dan leuk vindt. Doe gewoon eens wat ervaring op.

Al doende leert men, en vaak zie je dat een baan en de wensen die men heeft zich ontwikkelen in de loop van de tijd. Zeker ik het begin. Niemand bouwt de eerste keer gelijk zijn ideale baan voor de rest van zijn leven.

Met die opgedane ervaring ga je vanzelf keuzes maken. Die enorme lijst met vragen kan je zeker wel helpen, maar dan moet je nu wel al weten wat je leuk vindt. Ben je een verzamelaar, rijder of bouwer?

Succes met je zoektocht.

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Ongeveer de gelijk grootte

Ouwe playlist van de start van mijn baantje.
Groet,
Jan
 @citaat
Welk materiaal heb je gebruikt voor de railbeddingen?

Blauwe xps plaat 3mm, ondervloer
C-rails  en direkt ook digitaal met Mobile Station 2 kwam inderdaad "op m'n pad".

met in mijn achterhoofd "vroegâh, als kind, met een treintafel van 2,44 x 1,10 m zonder niveauverschillen, was elke verjaardag "rails vragen en wagons" zodat ik kon afwisselen, want: slechts 1 trafo,
Digitalisering is voor mij volkomen nieuw, MAAR, ik ben niet aan dit avontuur begonnen om  over een half jaar "klaar" te zijn. Ook digitalisering wil ik zo veel mogelijk leren. Nu heb ik de wissels al ge-electrificeerd en ook gedigitaliseerd. Alles aanstuurbaar via de MS2.

Het is een startJE.
Qua  baanbouw  zit ik aan meer levels te denken, waarbij via de  buitenbaan ( R2 of R3??) ofzo er een (kop)station op niveau 2 komt, waar een pendelspoor nog achterlangs loopt naar een dubbel station op level 3 
En als ik dan helemaal uit de bocht wil gaan ( over een jaar  of 5), kan vanaf level3 er óver level2 EN 1, ook nog een pendelspoor naar level 4 op meer dan 2 meter hoogte aan de andere kant van de  kamer, na ruim 11 meter (grof bekeken, het zal wellicht meer lengte zijn) stijgend spoor, nog een extra enkelspoors kopstation gebouwd  worden.

Afbeelding van de ruimte: Ruwe afmeting 4,00 x 1,15m  ( 10 cm speling).jpg
 De vuren lat onderin de foto is de maat van de 4 meter. Alles daarvandaan tot aan de muur erachter is bij elkaar 4 meter.
erg handige hulp!
Daarik nu "wat spoorbaan op de grond heb liggen", en dat niet zo wil houden, ben ik dus met de initiële vraag gekomen "HOE".

Uiteraard zal de vragenlijst in de loopmvan de tijd ingevuld en geraadpleegd worden.
Je link heb ik ff een knap poosje inspiratie uit kunnen halen ook weer dank daarvoor!
Bizar gaaf! Lijkt me niet dat het hier zó gedetailleerd zal worden, maar ik zat echt met open snuit hier je video's te bekijken WOW !!!

Hoi Japio, de video is van 2013. Kijk maar eens naar de laatste videos.
Het wordt toenemend gedetailleerder.
Welliswaar koos ik er voor om het realisme met een dikke knipoog te benaderen.
Groet en veel plezier met bouwen,
Jan
'k Ben in al m'n enthousiasme een poosje aan het YT-binchen geweest.. 'k heb er al een aantal gezien Jan, maar er zijn er nog een hoop meer.. ook HIERmee ben ik pas nèt begonnen!! 
Bekijk er dan ook een paar van MiWuLa en de prutsvlogs van Huib Maaskant
linkjes  svp ? ..  k ben wellicht  niet de  snelste  qua reageren, maar  ik absorbeer alle  info  als een spons!

blij  met elke  input! ..
DB69 (een naam klinkt veel aangenamer op mee te communiceren;) ),

Je schreef:" Stel je stapt over naar 2 Rail dan is je keuze veel groter, niet alleen qua merken/fabrikanten, maar ook met de systemen/centrales e.d.".

Ik weet niet hoe je daar bij komt maar is eigenlijk niet correct. Elke centrale kan zowel bij 2 als 3 rail gebruikt worden. Van belang is welk dataformat uitgestuurd wordt. Elke centrale van tegenwoordig stuurt zelfs meerdere formats aan. Zeker ook omdat de huidige generatie loks van Märklin decoders aan boord hebben die dcc verstaan. En voor de oudere loks met alleen Motorola/mfx kan ook gewoon een andere decoder erin gezet worden. Zelfs roco loks, de oudere althans, hadden alleen Motorola decoders erin zitten voor de 3-rail uitvoeringen. Maar dat is allang niet meer van toepassing.
Voor inspiratie kanalen op YT om een baan te bouwen zijn er nog Märklin Sweden, Johns Moba, Sebb's 1:87 en Model Train fun, die ook goed in stappen uitlegt hoe je alles installeert. Märklin heeft daar zelf trouwens ook een goede serie van waar ze ook beginnen met een startset en deze langzaam uitbouwen.

Citaat van: Cor op donderdag 16 oktober 2025, 08:06:59Bekijk er dan ook een paar van MiWuLa en de prutsvlogs van Huib Maaskant
Nu ben ik gewoon dat er van zodra er ook maar iets van plan getoond is al gemekkerd wordt dat er moet gebouwd worden, maar dit slaat alles, we zijn al aan het bouwen vooraleer er ook maar iets van plan getoond is  ;)
Jongens, dit is hier het board 'banenplan ontwerpen' hé, teken eerst eens wat railtjes a.u.b., daarvoor komen we toch naar hier...
Citaat van: Olav op donderdag 16 oktober 2025, 09:28:26DB69 (een naam klinkt veel aangenamer op mee te communiceren;) ),

Je schreef:" Stel je stapt over naar 2 Rail dan is je keuze veel groter, niet alleen qua merken/fabrikanten, maar ook met de systemen/centrales e.d.".

Ik weet niet hoe je daar bij komt maar is eigenlijk niet correct. Elke centrale kan zowel bij 2 als 3 rail gebruikt worden. Van belang is welk dataformat uitgestuurd wordt. Elke centrale van tegenwoordig stuurt zelfs meerdere formats aan. Zeker ook omdat de huidige generatie loks van Märklin decoders aan boord hebben die dcc verstaan. En voor de oudere loks met alleen Motorola/mfx kan ook gewoon een andere decoder erin gezet worden. Zelfs roco loks, de oudere althans, hadden alleen Motorola decoders erin zitten voor de 3-rail uitvoeringen. Maar dat is allang niet meer van toepassing.

Dat klopt en is correct. Maar de gemiddelde Märklinist kijkt niet verder dan hun eigen huismerk en willen kunnen niet overstappen naar andere centrales. Dit is wat er er mee bedoelde te zeggen. Doordat ze bij 1 firma/fabrikant, in dit geval Märklin, houden ze het in hun ogen simpel want dat is ze misschien ook door anderen geadviseerd.
Je hoort en leest zo af en toe dat gebruikers op dit forum overstappen op 2 rail te willen overwegen vanwege diverse omstandigheden maar dit niet meer doen omdat er teveel 3 rail aanwezig is.
Maar dit is een ander verhaal en hier heeft de topicstarter niks aan of wil er niks mee.
Citaat van: DB69 op zaterdag 18 oktober 2025, 10:31:09Maar dit is een ander verhaal en hier heeft de topicstarter niks aan of wil er niks mee.
En met baanplannen heeft dit al helemaal niks te maken, ben ik of is iemand anders hier dan verdwaald?  ;)
Nee, e.e.a. komt voort uit de reactie #6.
Ik ben te ongeduldig denk ik, er wordt vast nog wat getekend  ;)
Hierbij een, naar mijn idee, inspirerend ontwerp. Weliswaar is dit h0e maar dat is enkel het uitgangspunt. Hij kan prima op h0 en meer lengte maken is niet zo moeilijk.
https://pfisters.hpage.com/modellbahn-aktivitaeten/kompaktanlage-in-schmalspur-h0e.html

Het wijkt in een aantal opzichten best wel af van "de standaard".
Wat ik mij bij deze aanpak hier nu toch afvraag, is de topic starter hiermee nu echt geholpen?
Ik zou met plezier willen helpen maar ben jammer genoeg gezakt voor het toegangsexamen hier  ;)
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 21 oktober 2025, 08:57:54Ik zou met plezier willen helpen maar ben jammer genoeg gezakt voor het toegangsexamen hier  ;)

Vreemde benadering wel, maar gezakt? .. hoe komt u daarbij?

Als u topicstart nog eens rustig leest, staat er dat ik juist ADVIES vraag, bij het ontwerpen van een baanplan, om de simpele reden dat ik wel bepaalde ideeën heb, maar geen flauw idee heb of die realiseerbaar zijn. Derhalve mijn topicstart "HOE"...  M vr gr
Dus jij voelt je met deze aanpak geholpen? Prima toch, ik vroeg het mij gewoon af  ;)
Succes verder!
Citaat van: Japio herintredend rookie op dinsdag 21 oktober 2025, 09:31:58
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 21 oktober 2025, 08:57:54Ik zou met plezier willen helpen maar ben jammer genoeg gezakt voor het toegangsexamen hier  ;)

Vreemde benadering wel, maar gezakt? .. hoe komt u daarbij?

Als u topicstart nog eens rustig leest, staat er dat ik juist ADVIES vraag, bij het ontwerpen van een baanplan, om de simpele reden dat ik wel bepaalde ideeën heb, maar geen flauw idee heb of die realiseerbaar zijn. Derhalve mijn topicstart "HOE"...  M vr gr
Laat je ideeën maar zien.
Soms lijkt iets niet te kunnen passen maar door er wat anders tegenaan te kijken, kunnen sommige dingen toch wel. Meerdere mensen hebben meerdere ideeën.

Soms is het ook lastig (ja, ik ben nog steeds aan het puzzelen met een idee van Lapjeskat) maar als het dan toch lukt, geeft dat ook voldoening.
CiteerLaat je ideeën maar zien.

Dáár begint de schoen al te wringen, omdat ik nog niets op papier heb staan, omdat ik niet eens weet wáár te beginnen. Jah ik heb wel een idee qua opbouw, maar geen programma/software om dat uit te beelden/uit te leggen, of te laten zien. En een foto van een kladblokje laat ook de verschillende levels niet zien. Dus vandaar het eerste bericht "HOE".. 
Wat ik vaak doe is een enkel niveau uitwerken, bijvoorbeeld een stukje van het station. De verbinding naar een volgend niveau of volgend deel van het ontwerp is dan een simpel pijltje met tekst naar welk niveau of deel dat gaat.

ook wellicht tips waar ik ontwerpsoftware vandaan kan halen ? ..  Märklin heeft zo'n programma voor 100 Eu, maar dat heb ik nog niet werkend..  dus ook qua "plat" ontwerp heb ik nog niets om te laten zien wat ik in gedachten heb.
xtrackcad is gratis en loopt gewoon op win11.
Niet het meest gebruiksvriendelijke programma ooit, maar dan kun je wel ergens beginnen, zonder dat je meteen tegen beperkingen van een trial versie aan loopt.
Citaat van: ikke op dinsdag 21 oktober 2025, 22:15:28xtrackcad is gratis en loopt gewoon op win11.
Niet het meest gebruiksvriendelijke programma ooit, maar dan kun je wel ergens beginnen, zonder dat je meteen tegen beperkingen van een trial versie aan loopt.

Kijk!!.. aan zulke tips heb ik wat! Dank je wel.. Ga meteen ff kijken waar ik dat downloaden!
Dan heb je nog een online planner - geprogrammeerd door iemand uit Nederland

https://trax3d.com/

Zelf geraakte ik er niet aan uit, ook die andere niet. En ik heb het voor beiden opgegeven, en ga mijn ooit eens versie 6 gewoon in mekaar "brikoleren"  ;)
@citaat info van de website:
Ngongo-B, makers of TRAX
Erich Salomonstraat 619
1087JA Amsterdam
Anyrail, maar dat kost weer €50
Citaat van: Japio herintredend rookie op donderdag 16 oktober 2025, 05:29:05Qua  baanbouw  zit ik aan meer levels te denken, waarbij via de  buitenbaan ( R2 of R3??) of zo er een (kop)station op niveau 2 komt, waar een pendelspoor nog achterlangs loopt naar een dubbel station op level 3 
En als ik dan helemaal uit de bocht wil gaan ( over een jaar  of 5), kan vanaf level3 er óver level2 EN 1, ook nog een pendelspoor naar level 4 op meer dan 2 meter hoogte aan de andere kant van de  kamer, na ruim 11 meter (grof bekeken, het zal wellicht meer lengte zijn) stijgend spoor, nog een extra enkelspoors kopstation gebouwd  worden.

Je tafel is 4 m lang. Je hebt het over een buitenbaan die dan 1 etage hoger uitmondt op een kopstation. Een station vraagt inclusief wissels ongeveer een meter. De buitenbaan wil je in R2 of R3 doen. R2 heeft een boogstraal van 440 mm, dus een diameter van 920 (buitenkant bedding). R3 heeft een boogstraal van 515 mm, dus een diameter van 1070 mm (buitenkant bedding). Hoe wil je van het ene naar het ander niveau?

Je kamerwens van 11 m: Met een helix ben je dus een dikke meter al kwijt. En gezien je wens om naar 2 meter te kunnen stijgen zal die helix nodig zijn. Die helix zal in de tafel moeten komen, dus hou je effectief maar 3 m tafellengte over. Treinen zullen dan erg lang in een helix rijden om naar de ander kant van de kamer te kunnen komen.

Beste Japio, mag ik een format-C voorstellen om even terug te gaan naar de basis? Kijk nu eens naar je foto. Daar kun je al zien wat je in de breedte kunt doen. Denk er een paar extra sporen in het midden bij en bedenk dan eens hoe vol het al ligt. Voor alle wensen, die je in je vorige topics hebt opgeschreven, heb je niet de ruimte beschikbaar. Ook al wil je de hoogte in, ook hoogte heeft ruimte nodig.

Ik wil absoluut niet je de 'grond in boren', alleen je even weer met beide voeten op de grond zetten. Je valt in dezelfde valkuil, waar ik ook meerdere keren in ben gevallen. Omarm de KISS-gedachte.

PS: Is het echt Japio of is het Jaap?
Nu ja, Cor, er kan best een hoop, ook met lagen maar het is ook afhankelijk hoe je de zaken aan elkaar wil knopen.

https://progettozen.blogspot.com/2017/11/project-zen-helix.html
Dit is schaal Z maar ik heb 'm omgewerkt naar h0 en dan past ie nog steeds prima in de ruimte die Japio beschikbaar heeft, zelfs als je 'm dubbelsporig maakt.
 @citaat

Nergens beweer ik, dat iets niet kan. Ik geef alleen aan, dat het wel 'veul' is. En 'veul' is vaak een valkuil, waardoor projecten stranden of overboord worden gegooid. Maar als je dat geen bezwaar vindt, dan moet je het doen. Aan de andere kant is minder vaak meer. TS moet het zelf beslissen en aangaan.
 @citaat  @citaat

Niets zo charmant als een treintje aan de wand.  :D  :-)  (vrij naar Herman Finkers)
Hoi  Cor, het  is  Jaap,  maar  al sinds  m'n 18e  als  bijnaam  Japio, waardoor ik er ook gewoon naar  luister ;-)

Dank voor  voeten-op-de-vloer-tekst.. 

moet alleen nog wel verder uitleggen ..  IDEE is tafel van 400 x 110 cm (sorry was 125 maar dat is te breed). Deze op 110 cm hoogte bouwen. (evt schaduwstation dus naar 90 cm, en op een DEEL van tafel een 2e laag (130 cm hoogte) met zeg maar een soort Den Haag CS (kopstation) bouwen met een spoor of 5 á 6. Daar vandaan vertrekt dan 1 of 2 sporen achter de tv langs (ook 400 cm lengte) naar een  "niveau 3" station op 150 cm hoogte. en alleen DAAR vandaan stijgend dus 4 meter terug, bocht over hele lengte tafel maken (is al 8 meter) en dat doortrekken op hoogte naar 2 meter, om oversteek te  maken bij de keuken en daar dan op een soort boekenplank-achtige plank nog een enkelspoor station te maken. Zo kom ik aan de 11 meter en waarschijnlijk nog net iets meer.

JA ik denk  enorm  "groot" voor een woonkamerprojekt ik weet het, maar het wordt sowieso een  multi-meerjarenplan.. en dat dus ruim boven de 5 jaar gerekend...  of langer, :-)  En budgettair ook  meerjarenplan.

Hopelijk zo iets meer duidelijkheid qua gedachten en de eerste grove "schets" in  m'n hoofd.

Vandaag  licentie gekregen voor  marklin railontwerpsoftware .. eerst  poossie mee stoeien, daarna  opzetje maken

groet,  Jaap
Ter verduidelijking, er is nog niets getekend, maar hier wel ff een eerste opzetje van m'n ideeën tot "level3".. Level2, 20 cm hoger dan basis op 110 cm hoogte moet je er nog ff bijdenken.

Smalle wand 400 x 50 ( of 40) voor  level 3 op 1,50 m hoogte.jpg

Baanruimte  opzetje 1.jpg

Smalle deel (ff ingetekend als 50cm breed, maar kan ook minder worden) is dus niet zelf verbonden met basishoogte, maar komt na level2 pas achter de TV op hoogte van level 3 (150cm) om  links achter/naast TV het station in te rijden, wat dáárvandaan dus de basis kan vormen om door te stijgen naar level "2 meter" in de heuuuule verre toekomst.