Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Welke decoder voor turtle

Gestart door Magna dinsdag 23 september 2025, 05:18:01

IB 2 met koploper

goedendag

Inmiddels ben ik druk bezig mijn baan om te bouwen naar PC besturing met koploper. Tot nu toe gaat alles zeer voorspoedig op een klein testbaantje met M rail maar mijn grote baan is van K rail en de wissels worden aangedreven door Turtle motoren. Vraag is welke decoder is hier het meest geschikt voor en waarom. Nu kan ik wel wat rommelen met schakeldecoders en diodes maar er moeten toch betere manieren zijn. Hoor het graag.

gr Gerard
Re: Welke decoder voor turtle

LDT heeft een speciale decoder voor motoraandrijvingen.
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:m-dec&s%5B%5D=410412

Hier een overduidelijk filmpje met de Tortoise/Turtle.

Er zijn meer decoders die direct motoraandrijvingen kunnen aansturen. Moderne schakeldecoders zijn vaak instelbaar voor verschillende doeleinden.

IB 2 met koploper

Henk

Bedankt voor je reactie. Deze had ik ook al gevonden, staat nog ergens op dit forum. Ziet er naar uit dat het aan al mijn wensen voldoet maar ik ben nieuwsgierig of er nog gelijksoortige decoders zijn, en niet onbelangrijk, ergens in een fysieke winkel zijn te krijgen.

gr Gerard

Tja, ik schreef zo enthousiast dat er meer decoders zijn die direct motoraandrijvingen kunnen sturen, maar bij de bekende merken - die meestal in de winkel liggen - is dat toch niet zo. In de regel moet je een uitbreiding aanschaffen om motoraandrijvingen te kunnen aansturen. Zelfs bij Yamorc zag ik in de handleiding.
Dan is het goedkoper om toch een paar diodes of een bistabiel relais op een doorsnee decoder aan te sluiten.

Maar ik ken ze niet allemaal.

Persoonlijk prima ervaringen met het bestellen van LDT-decoders. Er valt in de winkel niet zoveel aan te zien en de service van LDT is prima.