Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail

Gestart door Tom vrijdag 13 juni 2008, 14:50:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Hallo,

Ik ben bezig om alle draden van m'n modelbaan wat te ordenen. Ik wil o.a. de 3 aansluitkastjes (Die van de aansluitrail 24088 afkomen) aan een plankje aan de zijkant van de modelbaan monteren. Ze komen dan wel een beetje in het zicht.

De vragen:
- Hoe kun je die kastjes het beste monteren? (Ze komen dus wel enigszins in het zicht. Bovendien moeten ze wel weer eenvoudig gedemonteerd kunnen worden).
- Is er iets te verzinnen waardoor het kastje er wat fraaier uitziet?

Graag jullie aanbevelnigen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Waarom haal je het kastje niet van de rails af?
Je kan het er zo afschroeven en dan bijvoorbeeld onder de baan monteren. Je moet alleen de rode en bruine draad die uit het kastje komen weer op de lipjes onder de rail schuiven...

Koen
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Hallo Koen,

Enige aanvullende info:

De kastjes zijn al van de aansluitrail afgehaald.
(Ik heb dat in m'n openingsberichtje aan willen geven met: 'Die van de aansluitrail 24088 afkomen').

De kastjes zijn vanwege plaatsgebrek overigens niet onder de modelbaan te monteren.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Tsja, dan wordt het lastiger. Kan je zo'n kastje niet in een huisje bouwen wat precies op de rand van je baan staat? Dan maak je in de muur van het huisje een paar gaten en daar steek je de stekkers in?

Koen
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Hallo Koen,

Ik vind het wel een heel origineel idee van je om het kastje te camoufleren met een huisje of iets dergelijks  :)

Maar? Hoe zet ik het kastje dan vast? Met dubbelzijdig plakband misschien?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Ik weet niet of dubbelzijdig plakband sterk genoeg is. Ik vind altijd dat je best wel moet duwen om de stekker van het MS/CS er goed in te krijgen.

Misschien je je het op de een of andere manier vastschroeven? Bijvoorbeeld een metalen plaatje erboven met twee gaten die naast het kastje vallen waar je schroeven in doet?

Of eventueel het kastje op z'n kop monteren. Dan schroef je hem eerst open, boor twee gaten in de bovenkant, schroef die vast op de baan en schroef vervolgens de onderkant er op.

Koen
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Hallo Koen,

Dank zij jouw originele idee heb ik ff op m'n modelbaantje zitten kijken naar een plekje waar ik die aansluitkastjes zou kunnen verbergen.
Het bleek heel simpel. Ik heb namelijk aan weerzijden van m'n modelbaantje een soort holle bak staan waarvan de onderkant open is. Hierop staan enkele huisjes.

Ik kan hier dus mooi die kastjes en alle aansluitdraden in verwerken. Maf dat ik daar zelf nooit aan heb gedacht.

Bedankt, Koen. Je bent (bijna) briljant  :)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Geen dank! Altijd leuk als je zo op het forum geholpen kan worden, dat geld ook voor mij...

Succes!!

Koen
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Hallo Koen,

Nog ff een update van dit draadje.

Ik zat ff naar zo'n los aansluitkastje (Die van de 24088 af komt) te kijken. Achteraf heb ik spijt dat ik dat stuk plastic, dat normaal onder de rails doorloopt, heb afgezaagd. Anders had ik daarmee de kastjes vast kunnen schroeven.

Ik heb daarom zojuist een mailtje naar Modeltreinwinkel gezonden met de vraag of ze nog complete 24088-aansluitrails hebben. Tevens de vraag gesteld wat de Marklin 60115-aansluitkastjes kosten.
(Het mag wel een paar tientjes kosten).

Ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
In die 60115 kastjes zitten gaatjes om ze vast te schroeven, is nog makkelijker...

Koen
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Oplossing staat als het goed is op mijn site. Zie www knop.

Groetjes,

Robbert
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Hallo Koen,

Ik heb wel een beetje een voorkeur voor die Marklin 60115-kastjes.

Ik wacht ff de reactie op m'n eerder bedoelde mailtjes af en hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Hallo Robbert,

Staat het onder het kopje 'Onderbouw'?
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Robbert bedoelt volgens mij gewoon dat hij het aansluitkastje eraf gehaald heeft. Maar dat heb jij dus ook al gedaan...

@Robbert: beter lezen! :twisted: :D :D :D

Koen
Re: In het zicht plaatsen aansluitkastje 24088 rail
Ja, zal ik voortaan doen.

Groetjes,

Robbert