Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital

Gestart door Chris_xxx vrijdag 08 september 2006, 09:26:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Hallo,

al lang zoekende naar dé oplossing op internet niet veel kunnen vinden.
Ik heb een Märklin 3346 (dubbel V36) met 2 motoren. Maar er zijn meer Märklin dubbellocs.
Ik wil die ombouwen naar Märklin digital. Dat ik daavoor nieuwe motoren moet inbouwen, dat weet ik.
Er zijn een aantal mogelijke opties:
1. slechts 1 lokomotief gebruiken, deze van decoder voorzien, tweede lokomotief is dummy.
2. beide locs ieder van een eigen decoder voorzien en proberen de rij-eigenschappen identiek te krijgen
3. beide loks over 1 decoder aan te sturen waarbij de decoder ervoor zorgt, dat motoren synchroon lopen.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3. Welke mogelijkheden zijn er, welke decoder is er dan, welke ervaringen zijn hiermee ?

Alvast bedankt,
Chris
ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Hallo,

Heb hier geen ervaring mee, maar volgens mij is 1 decoder niet "zwaar" genoeg om 2 motoren aan te sturen.
Je kunt ook 2 decoders gebruiken en hetzelfde adres instellen. Het wordt dan alleen een hele toer om de decoders op elkaar af te stemmen zodat ze synchroon lopen. Hiervoor is een testbank onmisbaar.
Het meest eenvoudige is om 1 als dummy te gebruiken, maar dan kun je niet meer afzonderlijk van elkaar rijden.

treinsmurf :?
ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
vraag eens , misschien een spoor 1 decoder ??
ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Een Märklin motor met 5-polig anker uit hoogvermogen set trekt bij normaal gebruik 0.25 amp. Bij volledige blokkerende wielen loopt dat op naar 0.5 amp.
Onder normale gebruiks omstandigheden kan een gewone decoder die 1 amp levert zonder problemen prima twee motoren aansturen.
Blokkerende wielen komen in de praktijk op de modelbaan nl nooit voor.

Zelf heb ik hier twee combinaties probleemloos rijden.

Mvg, Johan
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Optie 1 lijkt mij het gemakkelijkst en goedkoopst.
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Hallo Chris.
Je kunt optie 3 gebruiken in combinatie met  een ESU decoder.
Op de site van hun staat dat je 2 motoren hiermee kunt aansturen.
Dus ombouwen die hap met 5* concept en een ESU er in.
Gr.Patrick
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Ik sta op het punt om een fabrieksnieuwe 3346 aan te schaffen.

Weet iemand welke decoder ik kan gebruiken om deze twee-motorige loc mee aan te sturen zonder de motoren om te bouwen naar 5*?

Ik heb een Uhlenbrock 76200 in bestelling. Kan deze dat aan? De loc is uitgerust met trommelcollectormotoren.

Vast bedankt!

Martijn
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Gewoon naar het uitgangsvermogen v/d decoder kijken.

Ik heb ook 2 x USA treinen met 2 motoren met 1 decoder van 1.8 A, gaat prima, ik heb de decoder van Kroko 04 uit Papendrecht er in zitten en deze doen het perfect.

Mvg Gert
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
@ Martijn

de Uhlenbrock 76200 is prima , deze decoder is geschikt voor wisselstroom motoren, kan dus zonder aanpassing v/d motor worden gebruikt !

Zodra je met *****anker en magneet gaat werken wordt het een gelijkstroom motor (hamo magneet!) en heb je niets meer aan de U. 76200.

Mvg Gert
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Dank je Gert,

Voor 5* motoren gebruik ik de 76320, ik heb die 76200 speciaal besteld om eens mee te experimenteren met niet-omgebouwde motoren.

Technisch is-ie dus geschikt, wat ik me alleen nog afvraag, is of deze decoder voldoende vermogen levert om twéé niet-omgebouwde motoren te voeden zonder dat-ie in een rookgenerator verandert.

Martijn
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Ik heb inmiddels HIER achterhaald dat de Uhlenbrock 76200 een motorstroom van 1,2 A kan leveren.

Wie kan mij vertellen of ik daarmee safe zit voor twee niet-omgebouwde trommelcollectormotoren?? Ik heb geen idee wat die vragen namelijk.

Martijn
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Hallo Peter,

Komt dat doordat de decoder lastgeregeld is?

Het kan namelijk wel met een 6090 (die dat niet is), zie hier.

EDIT:

Correctie: de 6090 is een hoogvermogenssetje inclusief motoronderdelen.
Hij is dus wél lastgeregeld. 

Dan wordt de vraag: is er een decoder die twee Allstrom motoren kan aansturen of ben ik verplicht de motoren om te bouwen?

Ik heb nog een 6080, maar ik weet niet of die erin past.


Martijn
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Ik heb even gekeken naar de exploded view van de V188, maar daar zitten twéé decoders in, die per stuk 100 Euro kosten :?

Eigenlijk zoek ik gewoon een simpele, niet-lastgeregelde decoder, die genoeg vermogen levert voor 2 Allstrom-motoren. Zou dat met een 6080 of een 6080-compatible decoder kunnen? Iemand een idee waar ik zoiets vandaan kan halen?

Martijn
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Citaat van: v200marklin op vrijdag 12 oktober 2007, 14:34:14

Zodra je met *****anker en magneet gaat werken wordt het een gelijkstroom motor (hamo magneet!) en heb je niets meer aan de U. 76200.

Mvg Gert

Gert, niet helemaal waar. Je kunt nog steeds de 76200 gebruiken, alleen, je sluit de twee witte draden die in de gebruikelijke gevallen naar de spoel gaan die de magneet omsmurft naar een semi-permanent magneet, niet aan en het ding werkt prima, daar er al een permanent magneet in zit van de 5* of Hamo magneet.

Gewoon niet de witte draden aansluiten. Gooi je wel de helft van de functionaliteit weg, maar dit terijzde.

Groet,
Leendert
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
@ Leendert

you are absolutely correct !

Mvg Gert
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een Hag Ae 8/8 (BLS) met 2 motoren omgebouwd naar digitaal. Hiervoor had ik bij Keuterman 2 nieuwe ankers en 2 permanent magneten gekocht. Een ESU Lokpilot 3 stuurt de motoren en hij loopt heel mooi, nu. Je kunt dus een 2 motorig model met 1 decoder aansturen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Ik heb ondertussen van Gert een adres ontvangen (waarvoor dank) waar je in een dubbelloc een speciale, extra zware decoder kunt laten inbouwen, zonder de motoren te hoeven aanpassen.
Als de koop van de 3346 inderdaad doorgaat (bij een testrit bleken beide locs niet even snel te lopen volgens de verkoper, er wordt onderzocht waar dit door komt) denk ik dat ik dat ga doen.

Martijn
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Ik volg met interesse
Re: ombouwen Märklin locs met 2 motoren naar digital
Bijna ZESTIEN jaar later ??

Cees