Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw project, ombouw 3316

Gestart door Coltvirus zondag 07 mei 2023, 13:34:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw project, ombouw 3316
Lid sinds: 2023

offline
Nieuw project, ombouw 3316
Nieuw project, de ombouw van een 3316 stoomloc NMBS 25004 met loksound.
Iemand een idee of / hoe de kap los komt van het chassis?
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
wat bedoel je juist ? Als je het dak bedoeld dan is dat in 1 stuk.Zelfde bouw als de BR50 : 3315 of 3615

leuke pdf site
Re: Nieuw project, ombouw 3316
De romp is in metaal en het dak met huisje is van plastiek, dat is daar dan overgezet maar zie niet goed op welke manier.

Ik zou het er willen afhalen zodat ik er mooi een verlichting kan in steken.

Handige site trouwens voor de spareparts 👍
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Led's zitten erin. Nu nog een manier vinden om deftig foto's te nemen 8o
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
nu nog een oranje vuurhaard led... ...

Heb je dat plastiek deel er kunnen uithalen?
en hoe?
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Het lijkt wel of de lenskap van de lamp op de rookkastdeur gebarsten is.
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Dag Rudy.

Dat je die Belgische schone zo in d'r 'blote' achterste op de foto zet!  :mrgreen:
Maar wel een heel mooi plaatje!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Citaat van: mcs51 op donderdag 18 mei 2023, 17:21:30nu nog een oranje vuurhaard led... ...

Heb je dat plastiek deel er kunnen uithalen?
en hoe?
Nope, niet gelukt  :(
Idd nog een leuk idee om de haard langs achter open te maken en er een ledje te steken, eens kijken of er de plaats is .
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Citaat van: Kappa op vrijdag 19 mei 2023, 15:59:55Het lijkt wel of de lenskap van de lamp op de rookkastdeur gebarsten is.
Nu dat je het zegt.... Dit is een ledje maar omdat het randje achteraan net een beetje te groot was heb ik dat eraf geknipt.
Zal een nieuw maken en deze keer het randje eraf vijlen  ;)
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
 @citaat  @citaat
Dan zijn we even goed  :thumbup:  :thumbup:  (of onhandig  :thumbdown: )
Want toen ik een 3393 ombouwde, eigenlijk dezelfde loc maar nog in grijze oorlogskleur, zag ik het ook niet  :-(
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Ok, loksound gaan halen en ze hebben er in de winkel de file van de BR50 meteen ingegooid :thumbup:
Nu de vraag die ik ook had en waar het antwoord mij een beetje vreemd leek was de keuze van rookgenerator.
Ik dacht omdat de decoderuitgangen toch van de massa van de behuizing geïsoleerd zijn een rookgenerator met 2 draden te kiezen maar de man zij om gewoon de standaard insteek decoder Seuthe 10 te nemen en een uitgang op aan te sluiten, zeker geen 2 draads model omdat dan het vermogen te hoog zou zijn voor de decoder.
Wie kan hier een zinnige uitleg over verzinnen?
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
er is geen zinnige uitleg want is larie en apekool op zen vlaams.De decoder kan makkelijk het juiste type bedrade of niet bedrade rookgenerator aan.
Ps: was mss dezelfde verkoper die een gewone decoder als beter verkocht omdat hij geen FX binnen had :)
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Het is me binnengeschoten tijdens het eten ;)
Logisch, op de behuizing staat de wisselspanning, de decoder schakelt met een transistortje naar massa, dus het vermogen van de rookgenerator heeft op die manier geen enkele invloed op de decoder en de andere uitgangen kunnen maximaal gebruikt worden :D
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Hi Rudy,

Lokmassa is een vorm van wisselspanning, maar dan een digitale.
De AUX zit achter de gelijkrichter op de decoder en werkt dus op gelijkspanning, in werkelijkheid is dat een pulsbreedte gestuurde uitgang, maar dat terzijde.
Als je nu een rookgenerator tussen een AUX en locmassa aansluit, dan zal er alleen een stroom door de rookgenerator gaan lopen gedurende een positieve puls op de baanspanning.
Bij een negatieve puls zal de rookgenerator niets doen, om de baanspanning dan lager is dan de spanning op de AUX en de stroom maar in één richting kan lopen.
Dit betekent dat de rookgenerator dus alleen vermogen krijgt tijdens de positieve pulsen van de baanspanning.
Grofweg kan je zeggen dat deze dus maar voor 50% van zijn vermogen werkt.
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Dit is nochtans de standaard aansluiting voor een rookgenerator voor Marklin met metalen behuizing en die werken goed.
Ze zullen mss iets langer nodig hebben om op te warmen op die manier.
:? Maar blijkbaar is de bedrade rookgenerator 12 zijn behuizing ook gewoon massa. In zijn beschrijving staat dat als de lok een metalen behuizing heeft de massa draad gewoon afgeknipt kan worden.
Dat gaat dus ook niet echt goedkomen als ik die neem en de blauwe draad gewoon aan zijn massa vast maak.
Er zouden nog andere bedrade rookgenerators zijn waarvan de behuizing geïsoleerd is maar daarvan is de diameter groter zodat ze niet passen in de standaard 5mm
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Citaat van: Coltvirus op woensdag 24 mei 2023, 17:29:49maar de man zij om gewoon de standaard insteek decoder Seuthe 10 te nemen en een uitgang op aan te sluiten

Man heeft helemaal gelijk. :thumbup:

Bart
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Toch te warm om buiten te zitten dus tijd gehad om hem af te werken.
Esu loksound er in, rookgenerator, ledverlichting vooraan, cabine verlichting, vuurhaard en schakelfunctie voor light naar wagons
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Nette ombouw Rudy.
Ga je nog een videootje maken? :)
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Ik heb geen baan meer, is dan niet echt leuk om te zien  :|
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuw project, ombouw 3316
 @citaat

 :roll: Is er nog een baan in de planning in de nabije toekomst?
Re: Nieuw project, ombouw 3316
Nope :(