Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Märklin 3111 naar digitaal

Gestart door Dibbes zondag 24 augustus 2025, 08:23:58

Grüezi midänand!

Het digitaliseren van het model van Märklin 3111 schijnt nogal problematisch te zijn. Ik lees her en der dat de kap niet meer past na ombouwen met een 60944 ombouwset. Wie heeft er ervaring met het succesvol ombouwen van een 3111 of kan me verwijzen naar sites waar beschreven wordt hoe een ombouw met succes is uitgevoerd.
Dank voor iedere goede tip!
Re: Ombouw Märklin 3111 naar digitaal

graag een glaasje wijn

als je nu ff de moeite doet te googelen vind je massaal veel voorbeelden inclus filmpjes : märklin 3111 umbau .

Enige speciale is dat je het motorschild omgekeerd moet monteren

Grüezi midänand!

Dacht je dat ik dat niet al gedaan heb?! En de oogst is bijzonder mager. Hoe kom je erbij dat je "massaal veel" voorbeelden zou vinden?

graag een glaasje wijn

Grüezi midänand!

De 3111 is geen BR81. En het tweede filmpje heb je zelf vast niet bekeken, want dat heeft niets te maken met het ombouwen.
Ik waardeer het dat je reageert, maar kom dan wel met informatie waar ik iets aan heb.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi,

Ik heb er meerdere omgebouwd, voor mijzelf en ook anderen.
Gaat heel goed maar inderdaad het motorschild met de veertje naar boven.
Gebruik enkel tot volle tevredenheid al tig jaar de ESU decoders.

groet
Harald
In de plaats van de set 60944 de set 18838 gebruiken.
Mvrgrt. Jo

Grüezi midänand!

@citaat  @citaat Maar het motorschild kan er toch maar op één manier op gemonteerd worden?!

@citaat Heb je daar zelf ervaring mee op een 3111? Past alles dan naadloos?

graag een glaasje wijn

in #2 stond de oplossing al maar jij bent dus blijkbaar slimmer dan mensen met 45 jaar ervaring in ombouwen en programmeren dus zoek het verder maar uit.De loks in de filmpjes zijn enkel ter info en denk nu niet dat marklin enkel loks uitbrengt met 1 artikelnummer terwijl er vele versies met andere nummers uitkomen die identiek zijn.Zelfs in ombouw/umbau.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bayerische_S_3/6

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:M%C3%A4rklin_60944-beschrijving-2.jpg
Deze set wordt bij meerdere stoomloks gebruikt.
P1100412.JPG
P1100413.JPG
Mvrgrt. Jo

V65

ook op de ombouw van de 3092 kan je zoeken. Ik heb in de S3/6 destijds gewoon een hamo magneet gedrukt van esu en het oude motorschild en 3 polig anker behouden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Dibbes op zondag 24 augustus 2025, 12:21:25Maar het motorschild kan er toch maar op één manier op gemonteerd worden?!
Klopt waarschijnlijk; in het derde linkje #4 van Johnny Bellejt wordt omschreven dat je het deel met de koolborstelhouders los moet maken van het motorschild en 180 graden gedraaid moet herplaatsen.
Kennelijk toch iets meer werk dan alleen het motorschild 180 graden draaien.

@citaat dat is natuurlijk ook nog een optie. Het blijft dan een 3-polige schijfcollectormotor zonder het "probleem" van een dikker motorschild. Sommige mensen zweren echter bij een 5-polig anker.

Grüezi midänand!

Citaat van: DB op zondag 24 augustus 2025, 13:53:01ook op de ombouw van de 3092 kan je zoeken. Ik heb in de S3/6 destijds gewoon een hamo magneet gedrukt van esu en het oude motorschild en 3 polig anker behouden.

Weet je zo welke magneet? Ik vermoed de ESU 51960

Grüezi midänand!

Citaat van: bellejt op zondag 24 augustus 2025, 13:23:26in #2 stond de oplossing al maar jij bent dus blijkbaar slimmer dan mensen met 45 jaar ervaring in ombouwen en programmeren dus zoek het verder maar uit.
Waar ik op afknap is dat je mij het bos instuurt met een Google zoekopdracht en dat ik daarmee "massaal veel voorbeelden inclus filmpjes" zou vinden. Dat blijkt klinklare onzin.
Na jouw eerste reactie kon ik het inderdaad zelf al verder uitzoeken.

V65

die voor de grote schijfcollector.

graag een glaasje wijn

zelf even de moeite doen is blijkbaar teveel gevraagd en dan grote onbeleefde mond ook.Mss ook lezen dat anderen hetzelfde zeggen en dat je inderdaad het motorschild simpelweg omgekeerd moet monteren omdat ik al veel modellen omgebouwd en gedigitaliseerd heb .Blacklistje

IB 2 met koploper

Beetje late reactie maar zie nu net pas dit draadje.

Ik heb dit model in 3 uitvoeringen omgebouwd en dat was niet echt moeilijk. Het "probleem" is het motorschild. Deze is als speciaal onderdeel te bestellen wat al door Jo werd gemeld maar is ook met een beetje handigheid zelf aan te passen. Ik heb daarvoor de koolborstelhouders losgehaald en wat freeswerk gedaan en toen het schild omgedraaid en de koolborstelhouders weer vast gelijmd. Het is even opletten dat je niet teveel weg haalt maar verder goed te doen. Hopelijk heb je iets aan de foto's. Het is de Franse uitvoering maar die is technisch gelijk.

gr Gerard
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Hey Gerard,

Bij de laatste twee foto's zitten de koolborstelhouders nog steeds aan de bovenkant en maken sluiting met de kap?!

IB 2 met koploper

Volgorde van de foto's zal niet kloppen want ze zitten echt van onderen.  :) Dit waren ook de enige foto's die ik nog kon vinden.

gr Gerard
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Volgorde klopt wel want de eerste foto laat nog de originele LFCM motor zien en de laatste de omgebouwde motor. En daar zitten de koolborstels toch echt aan de bovenkant. De laatste foto laat ook niet het juiste motor schild zien, maar die uit de 60944 set. De foto van na het freeswerk ontbreekt en daar is nou net om te doen. ;)

IB 2 met koploper

Ik zal als ik straks wakker ben na mijn nachtdienst de loc openmaken en nog eens kijken hoe het nu zit. Wordt vervolgd...

gr Gerard 

IB 2 met koploper

Des avonds

Om een einde aan alle twijfel te maken heb ik de kap van de 3111 even eraf gehaald. Inmiddels al een aardige tijd geleden dat ik deze had omgebouwd dus begon te twijfelen. Op een van de foto´s zaten de koolborstels inderdaad boven en kreeg ik ook die kortsluiting zodra de kap erop ging. Toen ben ik wat gaan experimenteren met het motorschild en met wat vijlwerk en lijm lukte het om de koolborstels naar onderen te krijgen en ..... geen sluiting meer. Ik heb deze loc ook in een duitse en franse versie en ook deze zijn zo omgebouwd. Alle drie rijden ze prima.  Maar als je dit niet ziet zitten zijn deze omgedraaide motorschildjes gewoon te bestellen. Hopelijk heeft de vraagsteller hier iets aan.

gr Gerard