Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Acherntal TP III/IV

Gestart door DB69 dinsdag 19 augustus 2025, 22:21:39

Acherntal TP III/IV

Duitsland TP III/IV

Acherntal TP III/IV
Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren naar een permanente modelspoorbaan die ik aan het plannen ben als 1 van de kinderen het huis uit gaan en de zolder weer tot mijn beschikking staat of een verhuizing in de toekomst.(NIEUW HARCULO)
Tijdens de coronapandemie (zomer 2020) had ik een vakantie gepland in Italië, normaal gesproken mijn gebruikelijke vakantiebestemming, maar die hebben wij afgezegd vanwege deze pandemie. Je kon in je eigen land op vakantie gaan, zij het met beperkingen, maar dat wilde ik niet omdat iedereen dat zou doen. Mijn vrouw had haar oog laten vallen op het Zwarte Woud omdat we daar al eens eerder waren geweest(Mummelsee) en mede door de hobby(ik heb een aantal vakantietreinen samengesteld met o.a.Touropa/Scharnow/Hummel Reise rijtuigen en bleek dat die ook in die richting hadden gereden, Titisee/Schluchsee) dus was de keuze gemaakt. Toevallig was er o.a. ook een museumspoorlijn die ik nog niet eerder had gezien, de DreiseenBahn. Kortom, de vakantie was geweldig en ik was blij dat we deze keuze hadden gemaakt.
Dit verklaart mijn beslissing om deze omgeving te proberen na te bouwen in het model. Ik heb gekozen voor de naam Acherntal, die heeft in een RailHobby gestaan(7-8/1985) en dat deels aangepast aan mijn eigen wensen. In principe wil ik met treinen gaan rijden die daar gereden hebben en die grofweg het zuidelijke deel van Duitsland bestrijken, met een paar uitschieters naar de oostgrens (Hof)

1. titel
Bf Acherntal
2. Spoorwijdte & railsysteem
H0, rails: flexrail, wissels Piko A Gleis.
3 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
U vorm, deels gebogen.
3.1 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
450 x 270 x 320
4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
Modelspoorbaan met de nadruk op veel landschap en als speelbaan waarop treinen kunnen rijden en een rangeergedeelte voor goederenverkeer.
4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
Enkelsporige hoofdlijn met doorgangsstation.
4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
484 mm (Piko A spoor R3), maar de constructie moet worden uitgevoerd met veel flexibele sporen. Gebruikte radiussen: Piko R3, R4, R9
4.4 Maximale helling
Ik streef naar een max. helling van 3%.
4. 5 Treinen:
Ep III
D 934 Dortmund - Freudenstadt 01 102, 5 x Bc4üm DB couchetterijtuigen + 1 x BR4ywe
D 964 Dortmund - Seebrugg 01 223, 5 x Bc4üm Scharnow/Hummel Reise couchetterijtuigen + 1 x BR4ym
D 988 Freilassing - Hamburg Altona V200 026 5 x Bc4üm Touropa couchetterijtuigen + 1 x WR4üm
E 770 Karlsruhe - Freudenstadt Hbf 82 023, AB4üm, B4üm, AB4yslwe, B4ylwe, B4ywe, Pw4ye
E 4613 Neustadt(Schwarz. ) - Ulm Hbf E 44 506, B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe, Pw4ü
N 7543 Aalen - Achaffenburg Hbf 38 2964, D4üm, B4nb, AB4nb, B4nb(3 x prototype Silberlinge)
Nt 1432 Offenburg Hbf - Triberg VT 98 9744/VS 98 240

Ep IV
N 2814 Hof - Lichtenfels 001 111-4, Bm 234, BDms 273, ABue 334
N 3314 Miltenberg - Aschaffenburg 065 018-4, Bye 667, Bye 667. AByg 503, Dye 973
N 3924 Rottweil - Tübingen 051 628-6, Post 2a-14, BDyg 766, Byg 761, AByg 756, Byg 761
N 4537 Rosenheim - Freilassing 116 019-1, Bye 667, Bye 667, Bye 667, AByse 630, Dye 973
P 1033 Lichtenfels - Neustadt(b Coburg) 280 010-0, D 21e 876, AByse 630, Byg 515, Byg 514

4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
zie 3.3.
4.7 Toegangsopeningen / dienstgang
Ik heb een uitneembaar stuk in de tekening getekend zodat het "binnenterrein" gemakkelijk toegankelijk wordt.

4.8 Hoogte van het hoofdniveau
Er is een schuin dak van ongeveer 100 cm aan de linkerkant en de dakbalk met daarachter de kastruimte bevindt zich op deze hoogte.
4.9 Schaduwstation / fiddle yard
Er is een schaduwstation gepland, in de tekening wordt dat Sbhf genoemd, en bevind zich onder het hoofdstation.
4.10 Bovenleiding ja / nee
Ja, in beide tijdperken zijn er eloks voorhanden.
5 Besturing
5.1 Rijden analoog of digitaal
Digitaal.
5.2 Besturing analoog of digitaal
Digitaal (z21-Start+inschakelcode, Z21 App, MM)
5.3 PC besturing
Ja, in de planning staat de besturing via RocRail.
6. motieven
6.1 Tijdperk
III en IV
6.2 Stationstype(n)
Middelgroot doorgangsstation met goederenloods.
6.3 Landschap
Ja, scenery geïnspireerd op het zuiden van Duitsland.
6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)
De stad zal bestaan uit vakwerkhuizen uit de (oude) Kibri/Faller/Pola reeks. Bij het station bevind zich een goederenloods.
De enige industrie hier is een zagerij met een opstelspoor, dat voor de nodige afwisseling en rangeerwerk zorgt.
6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
Nee, het is een doorgangsstation.
7 Overig.
7.1 Voorhanden zijnde materieel.
Voldoende aanwezig, zie 4.5.
7.2 Bestaand sporenplan.
Het plan wordt hieronder vermeld.
7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere
Enkele speler.
7.4 Budget
Sporen, treinen/rijtuigen en het grootste deel van de scenery zijn al beschikbaar, evenals de z21.
7.5 Planning
Zie tekst aan het begin.
8. Bijlagen
De tekening met het baanplan en afmetingen van de ruimte gemaakt, stand van zaken 01.08.2025.
Durchgangsbahnhof 1.1.1.jpg

Het doorgangstation:
We bevinden ons in het Zwarte Woud op een enkelsporige hoofdlijn. Dit betekend dat er zowel Schnellzüge, Nahverkerzüge en Personenzüge het station aandoen. Omdat het station midden in het Schwarzwald ligt komen er ook Turnussonderzüge zoals die van Touropa/Scharnow Reise/Hummel Reise. Het Schwarzwald was in de '60 een geliefde vakantiebestemming en tot op heden is dit nog steeds zo. N aast het station bevind zich een goederenloods die goederen uit de omgeving verzameld en van hieruit naar de grotere goederenemplacementen vervoerd wordt. Ook is er een grote losweg aanwezig waar o.a. de zagerij gebruik van maakt. Lokale kolenboeren en andere kleinschalige handel die niet in de loods verwerkt kunnen worden kan hier worden verwerkt.
Het stadje zelf bied een groot scala aan overnachtingsplekken en diverse eetgelegenheden die gebruikt worden door vakantiegangers en dagjesmensen.

Het schaduwstation(Sbhf):
Het bestaat uit vier doorgaande sporen en twee duw-trek-/wagonsporen. Deze zouden theoretisch omgebouwd kunnen worden tot doorgaande sporen.
Spoor 1 wordt voornamelijk gebruikt voor lokale goederentreinen en is tevens het spoor om te "prutsen". Dit betekent dat er herhaaldelijk nieuwe lokale goederentreinen gecreëerd kunnen worden die voor wisselingen op het station kunnen betekenen.
Alle overige sporen zijn voor passagierstreinen.
Om volgordeprobleem tegen te gaan is er een richtingsafhankelijke bediening op spoor 1 tot en met 4 mogelijk. Welke richting dat is, is nu niet relevant. Dat betekent dat als de trein bijvoorbeeld van links komt, je de locomotief aankoppelt en via de keerlus aan de andere kant van de trein plaatst. De rijtuigvolgorde zou nu weer kloppen als de trein vanuit dezelfde richting terugkomt (links of rechts in het station).  Het zou te veel rangeerwerk zijn om de bagagewagen achter de locomotief te rangeren.
Hieronder een aantal voorbeelden van de bovengenoemde treinen.

108523.jpg
Auf Gleis 12 des Frankfurter Hauptbahnhofs setzt sich 41 156 vom Bw Kassel mit einem "Scharnow-Sonderzug" in Bewegung. Im Hintergrund steht eine wendezugfähige P 8 mit geschlossenem Führerhaus und Wannentender. Willy Scharnow gilt seit den 1950er Jahren als Initiator der Pauschalreisen und des Massentourismus. Er betrieb zeitweilig das zweitgrößte Touristikunternehmen in Deutschland und hatte maßgeblichen Anteil bei der Gründung und Ausgestaltung der Touristik Union International (TUI). (08.1962) Foto: Karl-Ernst Maedel

98289.jpg
Ein Touropa-Sonderzug aus Dortmund ist im Bahnhof Überlingen am Bodensee angekommen. Zuglok war 50 3018 vom Bw Radolfzell (vgl. Bild-Nr. 75815). (06.07.1954) Foto: Carl Bellingrodt

95406.jpg
82 040 mit dem E 770 (Karlsruhe - Freudenstadt) im wildromatischen Murgtal zwischen Schönmünzach und Huzenbach kurz vor Einfahrt in den Mähderbucktunnel (215 m). (30.04.1966) Foto: Theodor Horn

60129.jpg
166 009-2 mit N 4537 nach Freilassing bei Vachendorf. (07.1976) Foto: Burkhard Wollny

Stand van zaken 03.08.2025:
Durchgangsbahnhof-1-5-DGU-688e6a8ed86ed.jpg
Het plan is weer een beetje aangepast, het idee werd geopperd door DGU op het Stummiforum. Ik heb alleen het stationsgedeelte veranderd en het schaduwstation gelaten zoals het was. Ik vond zijn idee niet zo handig vanwege de opstelsporen, die niet zo gemakkelijk te bereiken waren. Het station heeft nu brede bogen aan de rechterkant (90,8 cm) en aan de linkerkant is het 90,8 cm naar het begin van het schaduwstation (Sbhf)(B).
De perronsporen (2, 3, 4) zijn nu gemiddeld 261 cm lang, wat voldoende is voor een locomotief (BR 01) met 7 rijtuigen (303 mm). De sporen in het station (1 - 4) zijn gemiddeld 281 cm lang.
Ik weet nog steeds niet precies hoe ik de goederenloods en de zagerij ga plaatsen, dus die heb ik er tijdelijk neergezet. De huizen staan er ook nog niet ingetekend en de hoogtes.

Stand van zaken 14.08.2025:
Intussen heb ik o.a. hulp gehad van Aedelfith(gebruiker Stephan op Stummi: Bergisch Dahlhausen) en van Hachzer(gebruiker Otto op Stummi: BLOG. Inderdaad Otto.O.Kurbjuweit van ADj.
Die kwamen tot de volgende oplossing:
Durchgangsbahnhof 1.9.jpg

Stand van zaken 19.08.2025:
De planning loopt langzamerhand ten einde, dankzij de hulp van Aedelfith (Stephan), die me per e-mail een aantal wijzigingen in het plan stuurde. Ik heb een aantal van deze wijzigingen overgenomen en naar eigen inzicht aangepast om de ruimte in het ontwerp te laten passen.
Wat ik ook heb gedaan is de hele kamer in de tekening laten zien, en nu kun je zien waarom de vorige tekeningen van die vreemde "uitstulpingen" in het ontwerp hadden. Er is een ingebouwde kast waar ik momenteel alle treinverpakkingen bewaar. Het kleinere "compartiment" bevat de kast met het afzuigsysteem van het huis, die ik niet in de tekening heb laten zien.
Durchgangsbahnhof 2.0.jpg
Na het plaatsen van dit plan kreeg ik een keurig antwoord van Otto:
Ups! Ich habe den Kopf im Moment ziemlich voll, weil ADJ 18 jetzt auf den Weg muss. Ich könnte höchstens kurz auf eine konkrete Frage antworten. Aber ich denke, jetzt ist Zeit, mit dem Bau anzufangen, Die Gleise und Weichen werden ja erstmal nur lose verlegt und dann Probefahrten gemacht, dann wird sich erweisen, ob irgendeine Weichenverbindung nicht optimal ist.
Viel Erfolg!
Gruß Otto.

Vertaling:
Oeps! Mijn hoofd zit momenteel behoorlijk vol omdat ADJ 18 nu onderweg moet zijn. Het beste wat ik kon doen is een specifieke vraag kort beantwoorden. Maar ik denk dat het nu de tijd is om te gaan bouwen, de sporen en wissels worden voorlopig nog maar losjes gelegd en dan zullen er proefritten gemaakt worden, dan zal blijken of er wissels niet optimaal aangesloten zijn.
Veel succes!

Het hele topic is HIER te lezen.
Daar is te lezen dat ik eerst een heel ander plan voor ogen had maar dankzij hulp van het Stummi forum is er uiteindelijk bovenstaand plan uitgekomen.

Commentaren en/of verbeter suggesties of andere verbeterpunten hoor ik graag.

Re: Acherntal TP III/IV

Leuk ontwerp, zeker voor de afmeting die je beschikbaar hebt.

Als het nut heeft voor je gewenste treinlengte, zou ik overwegen om je schaduwstation wat langer te maken door het gebruik van meegebogen wissels. Je moet dan lengtes van ca 350cm kunnen realiseren.

Daarnaast zou je hoogte kunnen creëren door een spiraal bij A en/of tussen B en C. Daarmee schep je meer ruimte tussen je niveaus en dat kan de bereikbaarheid van het schaduwstation ten goede komen.
Dit is geen heilig moeten, maar een optie die je kunt toepassen (of niet :D )

Duitsland TP III/IV

Hallo Ger,

Dank voor je reactie en ideeën.
Ik probeer geen meegebogen wissels toe te passen in het schaduwstation vanwege de bedrijfszekerheid. In diverse berichten op forums wordt eigenlijk afgeraden om deze wissels niet te gebruiken vanwege ontsporingen die meermaals voorkomen omdat zo'n wissel net niet goed gelegd is of egaal ligt. Ik meen dat dat hier op het forum ook zo'n topic loopt.
Ik vind zelf dat de lengte van de opstelsporen voldoende zijn, gem. zijn ze 280 cm, en in mijn opsomming hierboven zie je dat mijn treinen hier prima tussenpassen. Ik kan een combinatie van loc(BR 01) + 8 rijtuigen van 303 mm =270 cm op deze sporen kwijt.
Een spiraal komt er ook niet want ik kreeg juist de complimenten dat er geen spiraal gebruikt was. Daarvoor in de plaats zijn er in dat gebied 2 paradestreckes voor in de plaats gekomen.
Ik heb even het juiste plan met de exacte maten in het Sbhf hier geplaatst.
Durchgangsbahnhof 2.0.jpg
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik ben niet zo'n fan van kopsporen in het schaduwstation. De belangrijkste reden is dat je die sporen daarmee beperkt, enkel voor gebruik van pendeltreinen en getrokken materieel er dus geen gebruik van kan maken. Dan staan er dus soms getrokken treinen "buiten" te wachten die geen plekje in het schaduwstation krijgen terwijl de pendelsporen gewoon beschikbaar zijn. Alternatief is dan minder treinen op de baan, maar waarom heb je dan die schaduwsporen überhaupt aangelegd? In zijn algemeenheid hang ik het idee aan dat ieder schaduwspoor door elke trein bezet moet kunnen worden, dat is het efficiëntst. Verder vind ik het een prima ontwerp voor de beschikbare ruimte. Zeker gezien wat je ermee wilt (de sfeerplaatjes die je laat zien) denk ik dat het verder doeltreffend en efficiënt is. Ik had niet anders verwacht van een spoorman :) :thumbup:

Duitsland TP III/IV

Zoals je wellicht gelezen hebt ga ik per tijdperk met resp. 7 en 5 treinen rijden. Tel daar een paar goederentreinen bij op dan heb je het schaduwstation gevuld. In tegenstelling met anderen hier op het forum hoef ik niet al mijn beschikbare materieel op de baan te hebben. Dat zou betekenen dat ik 3 lagen met schaduwstions nodig heb van 6 tot 8 sporen. Alleen om dat te kunnen te realiseren ben je een godsvermogen kwijt aan railmateriaal, en digitale componenten. De andere reden is, als je zo wilt gaan rijden als in het grootbedrijf, moet je de locomotieven afkoppelen in het schaduwstation, die zouden moeten lopen en aan de andere kant weer aankoppelen. Bijv. Lok vertrekt links uit het station met de volgende samenstelling: BR E44,B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe, Pw4ü. Die gaat naar het Sbhf. Vervolgens keert deze weer terug en komt weer links het station weer binnen. Aan de volgorde is niks veranderd,die is nog steeds BR E44,B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe, Pw4ü terwijl hij op een eindstation(Sbhf) is binnengekomen. Als je het goed zou doen zou deze BR E44, Pw4ü,B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe moeten zijn. Vandaar mijn keuze voor een beperkt Sbhf.

Dit bovenstaand verhaal werd aan mij verteld door Otto.O.Kurbjuweit die mede auteur is van Anlagen Design Journal(ADj) en auteur van het volgende boek: Betriebsorientierte Modellbahn.

Dit hele bovenstaand verhaal heb ik ook toegepast op mijn Bahnbetriebswerk modules. Loks komen binnen, gaan de kolenvoorraden aanvullen, zand aanvullen, ontslakken en water innemen. Hierna gaat de lok naar de draaischijf en de loods in of weer terug de dienst in. Op dit moment heb ik maar ong. 12 locomotieven op de baan staan en daarmee ben je de hele dag druk mee als je het publiek op een beurs wil vermaken. De lokomotieven worden met de z21 App op de telefoon bedient, handmatig dus en is best wel vermoeiend en dat merk je wel na 4 dagen Dortmund.