Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geluidsfuncties BR64 met IB

Gestart door Marsimo zondag 15 juni 2008, 12:47:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluidsfuncties BR64 met IB
Goedemiddag,

Als beginnend digitaalrijder (ik ben dus digibeet :? ) ben ik ietwat huiverig om "in the blind" te gaan rommelen met decoders e.d. Vandaar dat ik eerst wat zekerheid wil over hoe ik het volgende probleempje aan moet pakken:

De vraag van vandaag: "Hoe haal ik meer geluid uit mijn lokje?"

De M* BR64 met mfx-decoder (art.nr. 39640) heeft (pak-m-beet) 12 geluidsfuncties. Voor de digitale aansturing gebruik ik de IntelliBox (geen pc of andere uitbreidingen).
De IB herkent deze lok op lokadres 64 maar zet ik de lok op de programmeerrails en vraag ik het adres op, dan komt de IB met de melding dat hij op lokadres 80 staat. Komt dit door de mfx-decoder?

De IB ondersteunt in principe f1-f4, dus 4 (geluids-)functies, te weinig om de lok in volle geluidsglorie over de baan te laten rijden  :(

Ik heb gelezen over het her-programmeren van de mfx-decoder met M* 6021 (Motorola oud format, loc adres wijzigen enz.). Is dit ook nodig om met de IB meerder functies te krijgen?
Als dit inderdaad het geval is: hoe krijg ik een tweede adres geprogrammeerd? Ik stel me zo voor dat als je CV1 = 64 instelt, en daarna CV1=65, dat dan de waarde 64 wordt overschreven...!?

Zoals jullie zien het ik eerst de zoekfunctie gebruikt  :wink: en bovenstaande opgeduikeld. Ik denk dat ik deze kant op moet, maar enige bevestiging of aanvullingen van de experts op dit forum zou ik zeer op prijs stellen.

Groet,


Martin
Re: Geluidsfuncties BR64 met IB
Je kan bij een 6021 een tweede adres activeren. Hoe het werkt bij een IB geen flauw idee.
Maar er zullen wel mensen zijn die het wel weten.
Het programeren van een mfx decoder met een IB is zowiezo een complete ramp en erg ingewikkeld.
Re: Geluidsfuncties BR64 met IB
Hallo Martin,

Een mfx-decoder is in MM formaat via twee adressen aan te spreken.
Adres 1 voor de rijinformatie, licht en de functies F1 – F4.
Adres 2 voor de functies F5 – F8.

Normaal staat de lok ingesteld op adres en adres + 1 (voorbeeld: 50 en 51).
Het is niet nodig om met de IB te herprogrammeren om meerdere functies te krijgen.
Het eerste adres staat in register 01 en het tweede adres in register 75.
Ook staat in de handleiding van de IB meer info over het programmeren van decoders.

Hoe een mfx-decoder te programmeren is kun je lezen in dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6020.msg88782#msg88782

Mvg,
Peter
Re: Geluidsfuncties BR64 met IB
@Freak,
Ik heb ook geprobeerd om de andere functies via lokadres 65 aan te sturen, maar dat is me niet gelukt. Ik ben het hele scale aan lokadressen doorgegaan (van 01 t/m 80) en had geen succes.

Het draadje waarnaar je verwijst had ik inderdaad gevonden en daarop baseerde ik ook mijn vermoeden dat ik iets moest aanpassen m.b.v. de IB.

Als ik je goed begrijp zeg je: "zet lokadres 64 in CV1 en lokadres 65 in CV75", indien dit nog niet het geval is...

Ik ga het proberen (niet direct, misschien hoor ik nog van je dat ik het verkeerd begrepen heb :?).

Jullie horen zeker van mij of het lukt (of niet).

Groet,

Martin

Re: Geluidsfuncties BR64 met IB
Er zijn ook decoders waarbij het tweede adres ingesteld staat op 255.

Mvg,
Peter
Re: Geluidsfuncties BR64 met IB
Geweldig  :D.
Het adres stond inderdaad ingesteld op adres 255.

Enige dat resteert is om het adres te wijzigen in 65, maar dat gaat wel lukken.

Hartstikke bedankt voor de snelle hulp, en tot de volgende keer  :wink:

Groet,

Martin
Re: Geluidsfuncties BR64 met IB
Martin,

Mooi, veel plezier met je BR64.

Mvg,
Peter