Nieuws:

Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.

Gestart door joostboudewijns woensdag 11 juni 2008, 20:15:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Nu ik eindelijk een werkende CS heb ga ik er maar meteen mee aan de slag.

Ik heb een S88 en 2 contact rails.

Nou is mijn vraag(want ik kom er niet helemaal uit met de tekening)

Hoe sluit ik alles aan want de trein wisselt niet goed van richting.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr joost
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Ik heb vorige week hetzelfde gehad. Zie hiervoor ook het draadje Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder

Je sluit de bezetmelder met de s88 kabel aan op het CS.
Dan sluit je de draad van de eerste contactrail aan op poort 1 van de bezetmelder en de tweede contactrail op poort 2
Verder maak je een verbinding tussen de massa van de bezetmelder en de massa van de rails.

Als je nu in de CS gaat naar het scherm waarin je de bezetmelder toegevoegd hebt (of nog toe moet voegen) dan kan je controleren of je een bezetmelding krijgt. Als je een wagon op de contactrail zet zal  het betreffende blokje in het scherm zwart worden...

Koen
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Hallo Koen,

bedankt voor je uitleg.

Toch kom ik er nog niet helemaal uit.

Bij de C-rails schakel rails zitten 2 aansluitingen moet ik die beide op dezelfde poort aansluiten?

En de verbinding tussen de massa van de S88 en de rails weet ik ook niet hoe?
Moet ik gewoon een draad trekken vanuit een poort naar de massa van de rails?

Ook met het scherm op het CS is nog het een en ander anders bij mij zijn alle hokjes zwart en de laatste 2 knipperen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr Joost
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 12 juni 2008, 21:15:41
Hallo Koen,

bedankt voor je uitleg.

Toch kom ik er nog niet helemaal uit.

Bij de C-rails schakel rails zitten 2 aansluitingen moet ik die beide op dezelfde poort aansluiten?

En de verbinding tussen de massa van de S88 en de rails weet ik ook niet hoe?
Moet ik gewoon een draad trekken vanuit een poort naar de massa van de rails?

Ook met het scherm op het CS is nog het een en ander anders bij mij zijn alle hokjes zwart en de laatste 2 knipperen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr Joost

Joost,

Gebruik jij Viessmann's 5217 of een ander merk S88?

Als het goed is moet je beide draden van de schakelrail op een aparte bus van de S88 aansluiten. Dit staat in ieder geval in de handleiding van Viessmann. Zal ook wel gelden voor andere merken.

Wat betreft de massa. Je moet de massabus van de S88 (bij Viessmann op de korte kant van de behuizing) aansluiten op de massa van de rails.

Probeer eerst de schakelrail maar goed aan te sluiten en de massa te verbinden. Hopelijk lost dat dan ook meteen het zwarte 'hokjesprobleem' op :P

Groetjes en suc6,
Menno
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Menno,

bedankt voor je help nu werkt het helemaal.

Ik had geen handleiding dus ik moest alles zelf uitvogelen dankzij jullie is heet gelukt :D.

Alleen wel jammer dat het niet werkt als je waggons met verlichting hebt :?

Gr joost
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 12 juni 2008, 22:03:03
Alleen wel jammer dat het niet werkt als je waggons met verlichting hebt :?

Huh!? Waarom zou het niet werken bij wagons met verlichting? Wat is daar dan anders aan dan wagons zonder verlichting?
Het maakt toch niets uit of zie ik hier wat over het hoofd?

Groetjes,
Menno
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Mooi dat het werkt!

Nog twee vragen:
Welke bezetmelders heb je? Viessmann's of andere?
En de tweede vraag: hoe werkt die C-rail schakelrail? Ik gebruik de M-rail waarbij er geschakelt wordt via 1 van de rails. Je kan ook de M-rail gebruiken waarbij er geschakeld wordt via de sleper. Werkt die C-rail via de rails of via de sleper?

Die opmerking over dat het niet werkt bij wagons met verlichting snap ik niet helemaal, wat bedoel je precies?

Koen
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: KNed op vrijdag 13 juni 2008, 10:37:18
Mooi dat het werkt!

Nog twee vragen:
Welke bezetmelders heb je? Viessmann's of andere?
En de tweede vraag: hoe werkt die C-rail schakelrail? Ik gebruik de M-rail waarbij er geschakelt wordt via 1 van de rails. Je kan ook de M-rail gebruiken waarbij er geschakeld wordt via de sleper. Werkt die C-rail via de rails of via de sleper?

Die opmerking over dat het niet werkt bij wagons met verlichting snap ik niet helemaal, wat bedoel je precies?

Koen
Over waggons met een sleepcontact las ik in een Viessmann handleiding omdat het sleepcontact dan de schakelrails activeert.

Dit heb ik zelf nog niet ondervonden moet ik nog proberen.

Ik heb een bezetmelder van eigen fabrikaat van mn broer 8)

De C-rails schakel rail reageert op de sleper.
Contactrails op de rails tot nu toe heb ik alleen de schakel rail gebruikt.

Bedankt voor de uitleg :D

Gr joost

Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
zijn contactrails normaal niet voor bezetmelding :?
ik zelf gebruik de schakelrails ook, hoewel deze bij hoge snelheden onveilig gaan werken.

Dennis
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Even voor de goede orde: ik begrijp dat jij schakelrails gebruikt. Dus die wordt geactiveerd door de sleper?
Dan werkt de bezetmelding dus alleen bij locs en bij wagons met verlichting (met andere woorden: alles waar een sleper onder zit).

Koen
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: KNed op vrijdag 13 juni 2008, 15:07:54
Even voor de goede orde: ik begrijp dat jij schakelrails gebruikt. Dus die wordt geactiveerd door de sleper?
Dan werkt de bezetmelding dus alleen bij locs en bij wagons met verlichting (met andere woorden: alles waar een sleper onder zit).

Koen

Ja tot nu toe wel.

Maar ik heb alleen 2 schakelrails gekocht voor een pendeltrein.

Ik ben nog bezig met van alles en nog wat aan het testen bijv nu K83 met CS.

Andere bezetmelding is voor later.

Gr joost.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
hoi Joost,

je kan beter een bezetmelding maken door de rail van elkaar te schijden.
zo meld dan de terugmelder van viessmann en constante schakeling ook als er waggons over gaan.

er is wel een verschil tussen bezet melders en terugmelders.

de 16 poort s88 van viessmann of marklin is een terug melder.
de 8  poort van viessmann is terug / bezetmelder. en die is overbodig met het CS systeem van Marklin. en die is ook nog eens duurder in verhouding.


gr davy
vy,
Freak
gast

vy,
Citaat van: 7700serie op vrijdag 13 juni 2008, 16:47:13
hoi Joost,

je kan beter een bezetmelding maken door de rail van elkaar te schijden.
zo meld dan de terugmelder van viessmann en constante schakeling ook als er waggons over gaan.

er is wel een verschil tussen bezet melders en terugmelders.

de 16 poort s88 van viessmann of marklin is een terug melder.
de 8  poort van viessmann is terug / bezetmelder. en die is overbodig met het CS systeem van Marklin. en die is ook nog eens duurder in verhouding.


gr davy

Davy,

Ik heb geen terugmelder van viessman die van mij is eigenbouw :D.

Gr joost
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Wat is dan precies het verschil tussen een bezet- en een terugmelder?

Koen
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Hallo Koen,

tja je meld de bezetmelding terug,  :lol:

Het onderscheid tussen stroom en massa detectie klinkt een stuk duidelijker,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
OK, helder.
Had al gezien dat de Viessmann 5233 ook aangesloten kon worden op e middenrail.
Dat die technisch dus iets anders deed was me al duidelijk.
Mij leek de 5217 beter: goedkoper, twee keer zoveel aansluitingen en hij voldoet bij mij met m'n contactrails...

Koen
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Stroom detectie, is meer bedoeld voor de 2-rail systemen.
Massa detectie is van huis uit bestemd voor het Marklin systeem, waarbij het handiger is om k- of c-rails te gebruiken.
Verder werkt het ook met schakelrails of reedcontacten, en is er voor M-rails een speciale rails waarbij je ook gebruik kunt maken van massa detectie, artikelnummer 5115 en 5116.

Er zijn meerdere alternatieven voor de 5233 van Viessmann die vele malen goedkoper zijn, en in plaats van 8 aansluitingen 16 aansluiten hebben.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Voor zelfbouw zie de site van Huib Maaskant.

http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm

Nette printen voor de zelfbouwer.

Mvg,
Peter
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Maar de print van Huib Maaskant is nog altijd een dure oplossing als je met massadetectie werkt. Dan kan je beter een Viessmann printje gebruiken...

Koen
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: KNed op zaterdag 14 juni 2008, 12:18:35
Maar de print van Huib Maaskant is nog altijd een dure oplossing als je met massadetectie werkt. Dan kan je beter een Viessmann printje gebruiken...
Binnenkort komt er zelfs een die bestaat uit maar 1 IC en een handjevol (eenvoudige) onderdelen.

Mvg,
Peter
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: KNed op zaterdag 14 juni 2008, 12:18:35
Maar de print van Huib Maaskant is nog altijd een dure oplossing als je met massadetectie werkt. Dan kan je beter een Viessmann printje gebruiken...

Koen

Inderdaad Koen, maar volgens mij mis je nu even de clue. Het ging hier om het alternatief voor de 5233 van Viessmann, en niet om een alternatief voor de 5217 van Viessmann of Conrad. Want ook daar zijn diverse DIY projecten voor.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 12 juni 2008, 21:15:41
Hallo Koen,
Ook met het scherm op het CS is nog het een en ander anders bij mij zijn alle hokjes zwart en de laatste 2 knipperen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr Joost

Joost, ben jij er dan wel 100% zeker van dat de aansluiting van de S88 kabel juist is, en dat de eigenbouw S88 ook daadwerkelijk goed werkt? Jouw opmerking wijst op een niet juist werkende S88 module.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: Sprinter op zaterdag 14 juni 2008, 14:23:57
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 12 juni 2008, 21:15:41
Hallo Koen,
Ook met het scherm op het CS is nog het een en ander anders bij mij zijn alle hokjes zwart en de laatste 2 knipperen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr Joost

Joost, ben jij er dan wel 100% zeker van dat de aansluiting van de S88 kabel juist is, en dat de eigenbouw S88 ook daadwerkelijk goed werkt? Jouw opmerking wijst op een niet juist werkende S88 module.


Tot nu toe werkt hij zonder problemen.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: 7700serie op vrijdag 13 juni 2008, 16:47:13
er is wel een verschil tussen bezet melders en terugmelders.

de 16 poort s88 van viessmann of marklin is een terug melder.
de 8  poort van viessmann is terug / bezetmelder. en die is overbodig met het CS systeem van Marklin. en die is ook nog eens duurder in verhouding.

gr davy

Davy, wat bedoel met "die is overbodig met het CS systeem van Marklin"?
En een terugmelding van een wissel is toch, elektrisch gezien, gelijk aan een bezetmelding? beide contact naar massa!
Of zit ik nu fout?
Ik ga binnenkort ook met bezetmelders beginnen en ben hier wel benieuwd naar.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Ad,

Een wissel meldt toch niets terug.

Davy bedoelt volgens mij met een terugmelder een S88-encoder.
Er is verder een verschil tussen een terumeldunit bedoeld voor massadetectie (gewoonlijk 16 ingangen) en een terugmeldunit met stroomdetectie (gewoonlijk met 8 ingangen).

Mvg,
Peter
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Joost,

Als de laatste twee blokjes knipperen kijk dan eens naar het stukje elektronica van de laatste twee ingangen.

Mvg,
Peter
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Koen,

Kijk eens naar je PB.

Mvg,
Peter
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: Freak op zaterdag 14 juni 2008, 18:43:00
Een wissel meldt toch niets terug.
Marklin wisselspoelen hebben toch een eindschakelaar die er voor zorgt dat de spoel niet kan doorbranden en tevens een terugmelding kan geven aan de centrale, dat de wissel daadwerkelijk is omgezet.
Dit is althans wat ik in de catalogus lees, heb hier (nog) geen ervaring mee.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 juni 2008, 18:54:11
[Marklin wisselspoelen hebben toch een eindschakelaar die er voor zorgt dat de spoel niet kan doorbranden en tevens een terugmelding kan geven aan de centrale, dat de wissel daadwerkelijk is omgezet.
Ja, maar dan moet je hier wel de juiste elektronica voor gebruiken.

Mvg,
Peter
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: Freak op zaterdag 14 juni 2008, 18:56:26
Ja, maar dan moet je hier wel de juiste elektronica voor gebruiken.
Welke dan?
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Met de switchpilot van ESU, Ad

http://www.loksound.de/us/index.php?showId=219

Tenminste als je CS dat ondersteund, daar heb ik niet naar gekeken.
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Citaat van: Freak op zaterdag 14 juni 2008, 18:43:00
Ad,

Een wissel meldt toch niets terug.

Davy bedoelt volgens mij met een terugmelder een S88-encoder.
Er is verder een verschil tussen een terumeldunit bedoeld voor massadetectie (gewoonlijk 16 ingangen) en een terugmeldunit met stroomdetectie (gewoonlijk met 8 ingangen).

Mvg,
Peter


Ja dat bedoel ik :-)


En even tussen door dit linkje van Peter is nog beter als je ervaring hebt met solderen!
http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm
echt een goede oplossing om dus UTP kabel te gebruiken van ze!

Thanks Peter!!!!


gr davy

Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Weet iemand wat een BMD16 kompleet kost, dus de losse print á ?13,95 en de onderdelen.
Ik kan het wel zelf uitrekenen, maar dan moet ik van alle onderdelen de prijs bij Conrad opvragen..... :(
Re: Central Station ISM een S88 voor pendeltreinen.
Hallo Ad,

Even uit het blote hoofd denk ik ongeveer 40 tot 45 Euro.

Mvg,
Peter