Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

AK Interactive weathering

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 15 juli 2025, 07:56:52

Waar een wil is, is een spoor

Hallo allemaal,

Ik heb eindelijk vakantie en voor deze bijzondere mijlpaal heb ik van mijn vader AK's(🧀) light rust pencil gekregen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik niet... Ik zou een paar simpele DB Cargo's weatheren om te beginnen en mischien als het kan met een beetje geluk ook rails weatheren.

mvg,
Adriaan
Re: AK Interactive weathering

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Goedemorgen Adriaan.

Ik ben ook niet bekend met het product, maar gezien de beschrijving is het eenvoudig in gebruik en op waterbasis. Zoals voor zoveel zaken wordt hier op het forum vaak aangegeven dat je ermee om leert te gaan door gewoon te proberen!  :thumbup:

Probeer het eerst eens op een proefstuk uit en kijk daarbij goed naar voorbeelden via Google, alvorens het beoogde onderwerp onder handen te nemen ... :cool:

Verder zul je bij voorbeelden zien dat er meestal meerdere tinten roest en vuil aanwezig zijn  :wink:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Volgens mij gebruikt @iTom deze potloden ook. Misschien dat hij nog advies voor je heeft.

Groeten,
Wico

Duitsland TP III/IV

Het zijn geen potloden maar paintmarkers, ==>>https://ak-interactive.com/product-category/ak-playmarkers/

Anders gezegd, een soort stift met verf erin.
Op YouTube staan vast wel filmpjes met tutorials hierover.
@Adriaan_Berg: Geef even precies aan wat je hebt. Dan hoeven we niet te gokken. Je ziet dat je al over potloden en over stiften met verf. Daar zit nog wel wat verschil tussen. Zeker als je wil gaan verweren. Je kan zoeken op internet / youtbe naar filmpjes met hoe je ze gebruikt. Als je wil gaan verweren: Begin eens eenvoudig met verweringspoeders. Dat is een stuk eenvoudiger om mee te beginnen.

@citaat  @citaat Dit klopt niet. De link die Erik stuurde is wel correct. Ik heb wel tutorials gekeken, maar kon niet vinden hoe je het beste met dit spul om kan gaan. Ik heb nu dit, en wil dat dan ook gebruiken... (misschien een beetje eigenwijs, maar het moet en zal kunnen :-) )

Windhoven

Hoe je het beste ermee om kan gaan gang ook af van het resultaat wat je wil bereiken. Dat zijn dingen die in een video tutorial wel naar voren zal komen.
En verder echt een kwestie van proberen.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Citaat van: Wico op dinsdag 15 juli 2025, 09:07:40Volgens mij gebruikt @iTom deze potloden ook. Misschien dat hij nog advies voor je heeft.

Groeten,
Wico

Inderdaad die potloden gebruik ik al geruime tijd en naar volle tevredenheid.

Zorg er wel voor dat ze degelijk worden bewaard want na een val zal je merken dat de stift makkelijk breuken heeft.
Zorg ook altijd voor een scherpe punt dus een goede puntenslijper is zeker wel nodig.
Ik gebruik zo'n puntenslijper KLIKKIE DOEN maar zijn wellicht bij de Action ook te koop.

Je kan er vlakken mee kleuren.

maar met een scherpe punt kan je er ook kleine details mee accenturen.
Zelfs kan je met een nat kwastje bewerken. Dan vloeit het wat uit zoals hier op een ontluchtingskoker op een dak.

Beetje oefenen kan geen kwaad.
Dit bouwval is helemaal met de potloden bewerkt.

Wel later oppassen met aanraken want dan kan er wel eens wat meer aan je vingers zitten en minder op het bewerkte model.

als er maar een "v" voor op staat

Gewoon matte lak erop spuiten, dan is je werk beschermd.
Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 15 juli 2025, 10:05:38De link die Erik stuurde is wel correct. Ik heb wel tutorials gekeken, maar kon niet vinden hoe je het beste met dit spul om kan gaan. Ik heb nu dit, en wil dat dan ook gebruiken... (misschien een beetje eigenwijs, maar het moet en zal kunnen :-) )

Okee. Zo'n setje heb ik ook liggen. Moet er nog mee aan de gang. Het is inderdaad een weatheringpotlood. Dit wordt veel gebruikt in de modelbouwwereld. Niet zo heelveel in de modelspoorwereld. Je kan het heel goed gebruiken voor het verweren. Goed, dit een linkje naar een filmpje:

Voor de rails: Gebruik standaard Tamiya-verf (XF-64 kleur). Wil je gaan testen met verweren. Ik heb dit eens gedaan op een gebouwtje: Verweren met krijt.

Je neemt een oud wagonnetje en je gaat uitproberen. Het is vooral doen, doen en nog eens doen. Dan kan het een en ander onder de knie krijgen. Niet te bang zijn om iets aan te passen. Dus koop / gebruik een oud wagonnetje of een oud huisje en ga aan het proberen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Kijk, dat zijn tips waar je wat aan hebt!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Duitsland TP III/IV

Citaat van: DB69 op dinsdag 15 juli 2025, 09:50:55Het zijn geen potloden maar paintmarkers, ==>>https://ak-interactive.com/product-category/ak-playmarkers/

Anders gezegd, een soort stift met verf erin.
Op YouTube staan vast wel filmpjes met tutorials hierover.

Blijkbaar had ik er te snel overheen gelezen, mijn excuses. Dank voor diegenen die dit gecorrigeerd hebben.

@citaat We zullen het opvatten als schrijfvout :D

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 15 juli 2025, 11:17:41@citaat
Kijk, dat zijn tips waar je wat aan hebt!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Ik heb het idee dat Adriaan alle tips goed gebruikt, toch Adriaan.  ;)

Adriaan, rails weatheren met de AK pencils zou ik je niet aanraden.'De zgn stiften zijn vrij zacht en voor je het weet is het pencil op want rails is vrij hard en door de mininscule railbouten zal je regelmatig het pencil moeten slijpen.
Hiervoor zijn goede alternatieven te koop zoals Vallejo, Tamya maar ook met de oilbrush van MIG(AMMO) is het goed te doen.
De oilbrush kan je ook heel goed gebruiken om wagons en locomotieven mee te weatheren.
Het heeft wel een iets langere droogtijd maar een veel mooier effect.

Windhoven

Een ander informatief filmpje die ook een paar verschillende technieken laat zien.

En een andere welke ook nog tussen mijn opgeslagen filmpjes stond.